Jump to content

TV program: Nordvestpassasjen


bjorngb

Recommended Posts

Jag tycker båten virker OK.....har dokk ikke lest reisebreven eller annet som ikke visades i TV

 

OK något store vinduer i overbygget, enten göra dom mindre eller sette skydd framför i dåligt väder!

 

 

men snart grejjer vi kansje o seile igenom Nordvestpassasjen med våre glasfiberbaljer :confused:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jag tycker båten virker OK.....har dokk ikke lest reisebreven eller annet som ikke visades i TV

 

OK något store vinduer i overbygget, enten göra dom mindre eller sette skydd framför i dåligt väder!

 

 

men snart grejjer vi kansje o seile igenom Nordvestpassasjen med våre glasfiberbaljer :confused:

 

Å nei du, da trenger du en slik:

 

isbryter_fra_son_brygge_100207.jpg

 

uten panoramafönstrar forstås, och järn.

Link to post
Share on other sites

Jarle Andøy har det vært tyst om siden reiseradion kuttet ut i sommer.... jeg har ikke hørt noe mere siden den gang.... men det er neppe noen god årstid nå og forøke seg på Nordvestpassasjen med båt

Ja han skulle prøve seg i sommer men fikk jo en masse trøbbel med politi og myndigheter. Etter det jeg husker var han forberedt på å måtte overvintre, men han skulle vel seile passasjen motsatt vei?

Link to post
Share on other sites

Jarle Andøy har hjemmeside: The Wild Vikings

 

Virker ikke som nordvestpassasjen var stor nok for både Andøy og Solberg:

 

Berserk droppet ankeret på utsiden av den kommersielle kaia i Cambridge for og fylle vann og diesel. Men besøket på den lokale politistasjonen og ilandstigningen på Kanadisk grunn førte til problemer.nadisk po I følge kanadiske myndigheter hadde den Norske seilbåten Jotun Arctic angitt Berserk og informert kaliti om våpensmugling og ulovlig gjennomseiling av Nordvestpassagen. Berserkmannskapet møtte igjen en canadisk politistat og idiotvelde uten forståelse av internasjonale maritime lover og praksis for uskyldig gjennomfart i havområdet. Tullballkarussellen var i gang. Jotun kaptein Espen Solbergs påstander var mange og hinsides all fornuft, men lite og gjøre med der Berserkbesetningen ble satt bak lås og slå i Cambridge bay.

Link to post
Share on other sites

har ikke pejling på dette, men det finnes båter som tagit sig igenom både Nordvest o Nordost-passasjen her er en som gjort både passasjerna .......

 

Jeg har også hørt om andre som har gjort begge passasjene i tidsrommet som Jotun Artic var der. Det er tydelig at enkelte er flinkere til å markedsføre seg selv. Når det er sagt, kommer utfallet av slike ekspedisjoner helt på om en er heldige med været eller ikke.

PÅ Roald amundsen sin tid var det derimot en bragd uansett utfall med tanke på datidens, utstyr og kommunikasjon med omverdenen.

Link to post
Share on other sites

Det gikk et bra program i går kveld på NRK2 om norvestpassajen basert på et britisk forsøk i 1845 og Roald Amundsen sitt forsøk med Gjøa i 1903... flott britisk program..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt om andre som har gjort begge passasjene i tidsrommet som Jotun Artic var der. Det er tydelig at enkelte er flinkere til å markedsføre seg selv. Når det er sagt, kommer utfallet av slike ekspedisjoner helt på om en er heldige med været eller ikke.

PÅ Roald amundsen sin tid var det derimot en bragd uansett utfall med tanke på datidens, utstyr og kommunikasjon med omverdenen.

 

For å komme igjennom nordvestpassasjen med en slik båt er du veldig avhengig av isforholdene. De 2 første årene Solberg prøvde gikk det ikke, men så slo den globale oppvarmingen til for fullt og Jotun Arctic så vel knapt is sommeren 2007 når de kom seg igjennom.

 

Ragnar Torset seilte jo gjennom passasjen med den såkalte "Vi Menn båten" - En Mørebas 7200 på 24 fot med hekkagregat.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Forsøkte å finne dette på NRK nett-tv, men fant ikke noe.. er andre med større hell enn meg her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Får vel bare følge litt med på nett-tv og se om de dukker opp snart..... slik er det når man bor utenfor neslagsfeltet til satelittene til de norske tv kanalene....

 

Ofte så legges epsiodene ut på nett-tv før de sendes på tv.... men ikke denne gangen, men kan vel tenkes noe hender når serien får "startet" skikkelig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Får vel bare følge litt med på nett-tv og se om de dukker opp snart..... slik er det når man bor utenfor neslagsfeltet til satelittene til de norske tv kanalene....

 

 

Jaja, du får grine dine modige tårer når du bader i noenogtjue graders vann... Har jeg vondt av deg? Nope! Ville jeg byttet? Jepp!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

bader i noenogtjue graders vann...

Det er for kaldt i sjøen nå, bader ikke mere i sjøen... tror ikke det er mere enn maks 25-26.... til og med bassenget her jeg bor er for kaldt... måtte sette på varmen der i dag... Kaldt ute er det også.. Det var så vidt vi så 30 tallet i dag, og nå klokken 18 er det vel ikke mere en drøye 25 vil jeg tro,... Det gpr definitvt mot vinter også her.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...