Jump to content

Hva tror dere om denne? Musling 430


Lingefan

Recommended Posts

Dt40 fra midten av 80 og fram til 2000 (litt usikker på årstall men ca.) er en 2-syl motor med oil injection og man fikk den både med el-start og manuell start, modellene med el-start har også manuell start, noe jeg ikke ser på denne motoren.

(dt25 og dt30 derimot fikk du både i 2 og 3-syl)

 

Men det er da null problem for trådstarter og ringe fyren og høre om den er 2 eller 3-syl

Link to post
Share on other sites

jeg har redigert innlegget mitt litt :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

De hevder vel strengt tatt ikke at motoren er 1991 mod. men at båten er. Det er klart at man burde informere om dette i annonseteksten, men det er jo så.

Men for all del, motoren kan ikke være nyere enn 1987, tror "mellomdesignet" mellom den aktuelle designen og den koksgrå designen(som kom i 1989) kom i 1988.

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De hevder vel strengt tatt ikke at motoren er 1991 mod. men at båten er.

Nei, sant nok...

 

Men eg trur motoren må vere frå før 87. For min Suzuki (frå 87) har (eller hadde :wink: ) dette "mellomdesignet" du snakkar om, dvs. same sølvgrå farge som den i annonsa, men designet til dei koksgrå motorane som kom seinare (89-90?). Altså mellomdesignet kom i 87, derfor tipper eg at denne ikkje er nyare enn 86...

 

Nesten litt spennande dette :lol:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

den kan i alle fall ikke være nyere enn 86

Den kom med sort stripe istedet for blå i 87

Sinten: Har du et bilde å vise oss her?

 

Jeg mener også bestemt at den 2 sylindrede 50/65 hk motoren gikk ut i 84.

Så den er nok maks 84 modell

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

samtidig der :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

se der ja :smiley:

 

Kan jo legge til at han kan sjekke årsmodell på en enkel måte.

At denne er fra 80 tallet er rimelig sikkert (hvis den ikke er lakkert men da er den nok blå inni)

det som da angir når skal være det første tallet i serienummeret.

 

Og nå vil vi vite det :lol:

er det 3 eller 4?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

For en gjeng og hva vi her inne klarer å finne ut av sammen!! Takker for gode tips folkens!

 

Dette skal vi nok finne helt ut av. Jeg ringer selgeren av båten i morgen.

 

Men da er vi på forhånd egentlig enige om at det er en toer og ikke en treer. Med andre ord... tragisk motorlyd :-(

Det er vel ikke tilt på den heller. Derfor oppgitt bare 35knop med 50hk sikkert. Men det er derfor jeg mistenkte at det kunne være 40hk og at han har skrevet feil på hk.

 

Den som lever i morgen kveld får se :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg svaret :-)

 

Tamtamtamta (trommevirvel)

 

Suzukien viste seg å være en 1993 modell 50 hester til tross for slike farger. Selger (altså marinaen) sjekket opp serienummeret på motoren.

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode....svl=Hovedbilde

 

Noen som vet om den er tresylindret eller tosylindret som 1993 modell og 50 hester?

 

Rekker ikke å få sett på den i dag, men jeg skal se på den nokså snart.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

What??? :eek:

 

Det nekter eg faktisk å tru, for det første må heile motoren vere omlakkert i ein "gamal farge" og nytt deksel (som må passe til ein 10 år eldre motor en berekna) med orginale 1983-1987 klistremerker vere montert. I følgjer Browns Point Marine Service si deleliste så har ikkje Suzuki produsert 50 hk totaktar sidan 1984, sjå sjølv her. Det kan heller ikkje vere 50 hk firtaktar, fordi den kom ikkje i produksjon før 1999, sjå sjølv her.

 

Som Daffy seier er det det første tallet i serienummeret som avgjer kortid den er produsert. Eigaren har då sett at det første tallet er 3 og trekt konklusjonen at den er frå 1993, medan alt (så sant delelista til "Browns Point Marine Service" er å stole på) tyder på at den må vere frå 1983.

:cool:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ja søren glemt helt denne tråden, som sagt motoren KAN ikke være en 93mod, da hadde de nye fargene kommet. Synes det er både useriøst og utrolig dårlig av marinaen og prøve seg på svindling som dette, har sett mange tilfeller av dette den siste tiden, som marina (med mindre de ikke har peiling overhodet) burde de vite at dette ikke kan være en så ny motor, til tross for serienr. Serienr plate kan være byttet ut for den saks skyld. (var det på min tidligere motor 30hk suzuki 3-syl)

Så senest i dag en 30hk yamaha som kom ut på finn, selger var et båtsenter, der stod det at motoren var en 1996mod, jeg sendte da mail som følger:

 

Jeg håper dere har skrevet feil i annonsen, for denne motoren er mer sannsynlig en 1986 mod enn en 1996mod, har dere ikke skrevet feil må jeg si jeg lurer på hvor seriøse dere er, det kan umulig være helt lovlig og prøve og svinde kunder på denne måten.

Blir det ikke rettet blir det rapportert i første omgang til finn, i andre omgang til forbrukerrådet.

 

1 time senere stod det ikke lengre noe modellår :lol:

 

Samme har jeg gjort på bilannonse også, da var det møller bil ett eller annet sted som prøvde og selge en audi 80 som en audi a4.... denne annonsen ble slettet 10min etter jeg sendte mailen :lol:

 

Funnet meg en liten ekstra-hobby :cheers:

 

Sendte også mail på denne muslingen der jeg skrev jeg håpte at de hadde sagt feil angående årsmodell da den gikk ut av produksjon i 1984 hehe

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter nøye utsjekking har også jeg funnet ut at det må være en 1983 modell og ikke 1993 modell det dreier seg om.

 

Fant en helt lik 50hk til salgs på zett.no eller noe. Det var en "1984" modell.

 

Det er vel også sannsynlig å tro at det er en tosylindret motor?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

ja den er tosylindret

 

I 1993 finnes kun 55 og 65 motorer som er 3 sylindret.

dekselet der er høyere :yesnod:

 

Bra csvirus :smiley:

Stå på :flag:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Lykke til :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg kom på en ting.

Sjekk gearet på denne motoren.

 

Etter min erfaring har jeg en anelse om at dette kan være en svakhet på dem.

Trenger selfølgelig ikke være det fordi mange er for forsiktige når de gearer, men jeg har hatt to slike motorer med defekt gear.

 

Hvis jeg ikke husker feil skal det være ca 1mm slark når du dytter propell ut og inn.

Propell skal selvfølgelig ha motstand når den står i gear.

 

Er du usikker så hør med en forhandler

 

Fortsatt lykke til :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig det :smiley:

 

Hvordan gikk det da?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
Noen som kan bekrefte at Musling 430 er selvlensende eller? Det er nemlig 100 % avgjørende. Nå går det faktisk mot en slik dersom den er selvlensende :-)

 

 

Sikkert posta før, men nå er jo ihvertfall lenseevnen ratifisert av kongehuset med negativt fortegn etter litt rufsevær.. :smiley:

Jammen ikke mye å gå på med tanke på oppdrift med en 50hk på hekken heller! Med en 90hk vil den sikkert oppnå planefart rett mot bånn :eek:

Tøff Vekter i Risør!

 

 

1218798997150_0.jpg

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...