Muse Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Noen som har tips om lekk vanntunell på Musling 430? Lekker som en sil inn i dobbeltbunnen, men vil ikke bytte båten. Muslingen er en strålende båt med sjøegenskaper som overgår mye av det jeg har kjørt før, også av mye mer moderne båter. Sønnen har 40 Hk 4 syl Mariner på denne og gjør i overkant av 35 knop. Kan jeg tette vanntunellen, eller blir båten for rank ved stilleligge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tulling16' Svart 4.Mai.2009 Del på Facebook Svart 4.Mai.2009 Den 40 hesteren er jo kanskje litt tung, men du kan jo kanskje teste dette med en midlertidig tetting av tunellen ved å lime på en plate i hullet med sikaflex? Hvor kommer vannet inn hen da? Er det rundt styrekonsollen? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post Share on other sites More sharing options...
Muse Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 God idè! Da er tiltaket reversibelt dersom den blir for rank uten vanntunellen. Lekker fra vanntunellen og inn i dobbeltbunnen et eller annet sted forenom tvers.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco17 Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Muslingen tåler mer enn 40 hk på hekken. Da vi kjøpte vår og hentet den ute hos Linge, stod konstruktøren selv og monterte en 80 hester på en Musling 430 for en annen kunde. Kjenner flere som har hatt denne båten med 60 hk på i flere år uten problemer. Sjekk om det er ferskvann eller saltvann i dobbeltbunn. Vår tok inn regnvann, og det la seg i dobbeltbunn. Hadde egen lensepumpe til å få tømt dette, dermed ingen problem. Det er forøvrig flere som har støpt igjen tunnellen, og de har ikke beskrevet noen problemer rundt dette. Men ideen om å lime en plate med sika er jo en bra test. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 5.Mai.2009 Del på Facebook Svart 5.Mai.2009 Min forrige båt var en Blesser 440. Denne hadde jeg en 25hk Suzuki 1998 modell på, en litt bråkete men meget pålitelig opplevelse. Gikk i plan med 3 tynne voksne på bakerste benk, og ingen personer foran, med 25 hk. Så kjøpte jeg en 55 HK 3 sylindret 1998 modell Suzuki, med trim og tilt, og for en komfortforskjell! Det ble som å få ny båt. Gikk 34 gps knop med originalpropell. Båten var merket med maks 40 hk. Skulle jeg hatt en sånn båt igjen ville jeg hatt 60, eller helst 70 hk på den. På denne båten stengte jeg aldri selvlensinga, fungerte fint som bare det. Kan anbefale båttypen. 29 bilder på: http://s3.photobucket.com/albums/y78/kodvaag/Blesser/ Lykke til med valg av hyttebåt! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
tøff-tøff Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 gjør som draco sier sjekk om det er fersk eller saltvann som ligger mellom skrogene. har inntrykk av at alle muslinger lekker litt inn hit, men er jo gamle båter. det var ferskvann i min. jeg har forøvrig i år tettet vanntunellen og kjøpt en 75hk yamaha. jeg kan skrive her hvordan forskjellen er om det er nødvendig å vite, må bare få sjøsatt den først. hehe. er det foresten bare min som er dyttet stappfull med isopor?(det var tydeligvis ikke kongehuset sin) og hvet noen om bra propell til mitt oppsett? har fått tips om turbo lightning, men den passer ikke min motor. jeg er ute etter fart og kan kun heise på boltene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hengekøye Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Kjøpte meg en Viksund 430 med 25hk her om dagen, veldig fornøyd men lurer veldig på om selvlensingen er som jeg tror den er; Det er jo ett hull i enden av båten, helt nede. Når båten ligger fortøyd, skal denne være åpen da? For det vil vel renne vann igjennom der uansett, men visst den er stengt vil jo det bare samle seg opp bak og renne over og ut av båten når det er blitt høyt nok. Ligger til ett paint bilde for å vise :) Beklager visst jeg "stjeler" litt av trådens-hoved spørsmål, sorry. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tøff-tøff Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 er ikke helt sikker men skal vel stå vann like høyt opp i hullet som vannlinjen står utenpå båten(funker ihvertfall sånn på seilbåten til faderen), så jeg tror den skal være åpen ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Hvis du vil ha ordentlig svar på dette anbefaller jeg at du starter din egen tråd. I tillegg forklare hvor høyt dette hullet er over vannlinjen. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hengekøye Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Yee, dårlig gjort av meg Men ellers kan jeg vel si at Muslingen så jo sick ut med 70hk :o Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hengekøye Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 (redigert) -Dobbel post- Redigert 8.Mai.2009 av Hengekøye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 Yee, dårlig gjort av meg Det er nok ikke det værste.Det er nemlig at mange som kan mye om dette ikke gir deg svar fordi de kanskje ikke leser denne tråden Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hengekøye Svart 8.Mai.2009 Del på Facebook Svart 8.Mai.2009 (redigert) Hehe, har faktisk en del spørsmål, men blir så mange tråder etterhvert at jeg gir blaffen :p Redigert 8.Mai.2009 av Hengekøye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tøff-tøff Svart 29.Mai.2009 Del på Facebook Svart 29.Mai.2009 da var båten på sjøen og til dere som fortsatt lurer kan jeg bekrefte at muslingen blir veldig mye mer ustabil ved stilleliggende ved tetting av vantunellen men til gjengjeld lå den nesten ikke dypere i vannet med 75yam enn den gjorde med evinrude 40. og det er null problem og se over baugen i lav fart også går båten lettere i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.