Smaapala Startet 17.Februar.2004 Del på Facebook Startet 17.Februar.2004 Er det noen som har erfaring med å forbedre utseende på Respatex som er blitt matt og litt grå. Har tenkt på epoxy men kjenner ikke dette stoffet. Er redd for å gjøre det værre en det er nå. Jeg har stilt dette spørsmålet før men det forsvant antagelig i datakræsj. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 17.Februar.2004 Del på Facebook Svart 17.Februar.2004 Tror nok med meget pen overflate pussing/rengjøring kan man nok kanskje bruke epoxy. Men først ville jeg prøvd meget fin sliping/polering for så og brukt en "heavy duty" polish Dette er mindre risikabelt, og bør gi en fin overflate på plasten, som respatex nå en gang er. Er det noen som har erfaring med å forbedre utseende på Respatex som er blitt matt og litt grå. Har tenkt på epoxy men kjenner ikke dette stoffet. Er redd for å gjøre det værre en det er nå. Jeg har stilt dette spørsmålet før men det forsvant antagelig i datakræsj. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 20.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2004 Jeg gjorde ett forsøk med å polere ifjord men var ikke fornøyd med resultatet. Syns faktisk det ble verre. Det virker som om voksen trekker vann og blir enda gråere når den blir våt. Jeg brukte International sin vanlige voks for utvendig skrog. Når den er tør er den som før. Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 20.Februar.2004 Del på Facebook Svart 20.Februar.2004 Du kan også male den over med maling spesielt beregnet for melamin. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 20.Februar.2004 Del på Facebook Svart 20.Februar.2004 Ville prøvd polytron frå Owatrol. Dette frisker opp respateksen. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 21.Februar.2004 Del på Facebook Svart 21.Februar.2004 Det høres bra og fornuftig ut, men det blir jo ikke en oppfriskning av det gamle+ Du kan også male den over med maling spesielt beregnet for melamin. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 ........polytron frå Owatrol.Du mener kanskje polytrol , et stoff som fiffer opp det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Du mener kanskje polytrol , et stoff som fiffer opp det meste. Ja polytrol fiffer opp det meste, men også CRC 5-56 kan utmerket godt brukes på respateks. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
Lotus Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Har selv brukt Polytrol på matt, gråaktig respatex som opprinnelig var teakfarget. Effekten var svært god. Det begynte å ligne på ny respatex. Smør på veldig tynt med en lofri fille. Tørk det av igjen så og si med en gang. Den fine fargen og glansen er som ved et trylleslag tilbake. Ulempen er at det må gjentas etter en sesong eller to. Fordelen er at det går veldig kjapt, er billig og på nytt blir det fint og flott. Er du for raus med Polytrolen i kombinasjon med å vente for lenge med å tørke av, kan det danne seg hinne/striper. Ikke noe problem egentlig så sant du ikke dynger på og så går for å spise middag. Respatex hjørner og kantlister er ofte slitt. Man kan sette på nye respatex-strips på endene, men noen små hjørnelister i teak her og der gjør en fantastisk forskjell, men tilpasning, oljing/ lakking/festing er mye jobb. Gjorde dette på en gammel båt, men valgte mahogny. Teaken og teakrespatexen passet ikke helt og valget av den varmere rødaktige mahognyen gav en god kontrast og et skille der forskjellen nå ble en naturlig overgang. Kjempeflott. Hva du enn gjør, så ikke puss på respatex'en. Ikke engang med 000 fineste stålull, så sant det ikke er noe helt spesielt. Pussing gjør bare vondt verre. Bruk heller ikke vanlig Owatrol D1/ D2/Olje for jern, eller andre tyntflytende oljer av ymse slag. En slik runde og du får et tilsynelatende fint resultat, men det er ikke varig, det smitter av og det ødelegger for bruk av Polytrol i etterkant. Det tynne Polytrollaget lager en beskyttende herdende film. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Du mener kanskje polytrol , et stoff som fiffer opp det meste. Det var nok polytrol det hette. Selv brukte eg det både på skrog og respateks, og resultatet vart ganske bra. Var ypperlig på falmet grått plastdekk(saga). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.