Jump to content

Suzuki DF140 hk 4takt vs Mercury115hk Optimax (2takt)


Waldemar

Recommended Posts

Hei

 

Er ny medlem,men ikke ny i båtbransjen.

 

Var idag innnom den lokale skibsplast forhandleren i Stavanger idag og sjekket litt opp om ny båt,for spesielt intreserte så var det snakk om en skibslast 655....men over til sakens kjerne.

 

På denne båten sto det en Mercury 115 optimax som jo er en såkalt ny 2 takter,denne motoren var jeg ikke er lysten på å ha hengene bak da jeg har en helt splitter ny Suzuki df 140hk 4 takt som ligger i esken i kjelleren og venter på våren i likhet med eieren :)Men så viste det seg under samtalen med selgeren at det ikke var mulig å få kjøpe kun "ren" båt fordi Skibsplast hadde avtale med Mercury....

 

Så i først omgang har det endt opp med at jeg ikke får kjøpe bare båten,så du kan si 1-0 til forhandleren.

 

Så da jeg nevnte at jeg jo har en ny påhengs som tross alt er4 takter som jeg vil bruke bare fnøys han av alt som heter 4 taktere og sa at de nye 2 takterene er roligere og mer bensingjerrige og lettere enn 4 takter,(det med vekta tror jeg på),jeg mener at dette er renspikka tøv,hadde disse totakterene vært så fenomenale så hadde de vel sittet i bilene også ?Jeg mener at 2taktere er på vei ut og ikke inn igjen.

 

Så hva synes dere...Suzuki df140 eller Mercury 115 Optimax ?

Link to post

Tja - vekt var det eneste du trodde på.... og det er jo ikke så veldig riktig det heller siden nettopp Suzuki DF140 er en meget lett motor til 4-takter å være med sine 186 kg fordelt på 140 Hk. Til sammenligning veier Mercury Optimax med mer beskjedne 115 Hk faktisk 170 kg (kun 16 kg mindre) og Mercury Optimax 135 Hk med sine 201 kg veier jo MER enn denne 4-takteren.

 

Jeg skal ikke uttale meg om kvaliteten etc på Optimax-motorene utover at ved begge de turene jeg har vært gjest ombord i båter med hhv Optimax 115 og 135 så syntes jeg de bråkte mye i forhold til min 2004 modell Suzuki DF140.

Link to post

Dette var nytt for meg, at ikke du kan få kjøpt ny båt uten motor.Det står nå som regel i brosjyrenes prislister alltid pris på "ren båt" , båt m.90hk, båt m.115hk. o.s.v. Jeg er klar over at Skibsplast hører under Brundswick konsernet,og at båtene er ferdigrigget fra fabrikken (innstrumenter e.t.c.) for Mercury,men tross alt er det jo noen som vil ha andre motormerker også.Har nylig sett helt nye Askeladden båter med påmonterte både Suzuki og Honda motorer i fra forhandlere her på Sørlandet i ,så det må jo være mulig.Det eneste minuset må vel være at du ikke får den rabatten som de såkalte "båtpakkene" reklamerer for.

Link to post

Jeg ville sendt en epost til salg@skibsplast.no som inneholdt det meste av din første post. Hvis de har valget mellom å selge deg båt og ikke selge deg båt, så velger de nok det første.

 

De nye totakterne er definitivt best for dem som har tro på totakernes uovertruffenhet. For oss andre er det vel mer hipp som happ hvis antallet kw er sammenlignbart, noe det ikke er i ditt eksempel.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post

Hei, er enig i din frustrasjon, men det har nå blitt sånn at det stort sett er snakk om båtpakker. Finner du en båt du liker , må du pent godta den motoren forhandleren/importør har utstyrt denne med.

Når du først har en Suzuki df 140 i kjelleren, ville jeg nok prøvd flere Skibsplastforhandlere , for muligens å få til en avtale.

Har selv en 115 Mercury Optimax 2004 mod., som jeg er godt fornøyd med. Når det gjelder bensinforbruk er den like bensingjerrig som en 4- takter. Når det gjelder lydnivået på 115 Optimax, har jeg ikke noe problem, men går du opp til 135 Optimax , ligger nok lydnivået noe høyere. Lykke til. :yesnod:

Link to post

Jeg for min del ville jo uten tvil valgt optimaxen, en 2-takter er så godt som uansett en sprekere motor, og med innsprøytning bruker de like lite eller mindre enn 4-taktere.

 

Ulemper ved suzukien:

-man må skifte olje og oljefilter

-ventiljustering etter noen år.

-man må bytte registerreim (eller bruker de kjede på suzuki?)

-svakere dynamo

 

Ulemper ved optimaxen:

-Man må fylle olje på oljetanken.

-Bråker noe mer

 

Sikkert noe jeg har glemt (siden jeg liker optimaxen har jeg vel glemt mest ulemper ved den :lol: )

Link to post

Nå er det jo slik at han har denne motoren liggende da.

Blir nok like dyrt og komplisert å kjøpe båt med motor for så å selge den ene som å kjøpe båt uten motor.

Suzuki DF 140 er jo også en motor som har fått mye skryt rundtomkring.

 

Hei

 

Er ny medlem

Velkommen :smiley:

 

så viste det seg under samtalen med selgeren at det ikke var mulig å få kjøpe kun "ren" båt fordi Skibsplast hadde avtale med Mercury....
Dette er dessverre ikke noe nytt.

Jeg hadde en kamerat som hadde akkurat samme problemet men det var med en Ryds båt han hadde lyst på minnes jeg. Mercury der også.

 

Så da jeg nevnte at jeg jo har en ny påhengs som tross alt er4 takter som jeg vil bruke bare fnøys han av alt som heter 4 taktere og sa at de nye 2 takterene er roligere og mer bensingjerrige og lettere enn 4 takter
:eek: Rimelig spenstig synes jeg i og med at han sannsynligvis har solgt Mange av Suzuki DF115/140 tidligere. Nå når ikke Skibsplast har avtale med de er det bare tull å ha slike motorer :confused:

Har nok en strålende fremtid som selger han der :rolleyes:

 

Lagt til

Du har ikke vurdert å kjøpe en nyere brukt båt da?

Kan jo vinne en del på det.

Hvis du velger Skibsplast er den jo sannsynlig ferdig rigget for motoren din også...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Jeg for min del ville jo uten tvil valgt optimaxen, en 2-takter er så godt som uansett en sprekere motor, og med innsprøytning bruker de like lite eller mindre enn 4-taktere.

En 115 Optimax er absolutt ikke sprekere enn en SUzuki DF140 - tvert i mot. Optimax 135 mot DF140....? Tviler på at Optimax 135 bruker mindre drivstoff enn DF140. Begge er moderne injection-motorer.

 

Ulemper ved suzukien:

-man må skifte olje og oljefilter

Banalt og enkelt og oppveies vel grovt sett av etterfylling av 2-taktsolje

 

-ventiljustering etter noen år.

Que? Ventiljustering? Dette er ikke nært forestående på min snart 4 år gamle DF140. Det har forøvrig aldri vært gjort på 190.000 km og 13 år på min bilmotor med 24 ventiler.

 

-man må bytte registerreim (eller bruker de kjede på suzuki?)

NEI-NEI fordi det (ja) er kjede på Suzuki DF140

 

-svakere dynamo

Hva skal man med mer enn 40 A dynamo i en Skibsplast 655?

 

Ulemper ved optimaxen:

-Man må fylle olje på oljetanken.

Pluss lukten av totaktsolje i eksosen

 

-Bråker noe mer

...på høye turtall og bråker mye mer på lave turtall. Dette er veldig viktig for meg, men kanskje ikke så viktig for andre. Så derfor er sikkert Optimax et fornuftig valg for noen, men ikke for meg :smiley: Smaken er som baken, jada... :yesnod:

Link to post
Pluss lukten av totaktsolje i eksosen

 

 

...på høye turtall og bråker mye mer på lave turtall. Dette er veldig viktig for meg, men kanskje ikke så viktig for andre. Så derfor er sikkert Optimax et fornuftig valg for noen, men ikke for meg :smiley: Smaken er som baken, jada... :yesnod:

 

Når det gjelder lukten av totaktsolje i eksosen, skal du ha en jæv.. fin nese. Vedrørende bråk på lave turtall, må det være fullstendig feil når det gjelder Mercury Optimax 115, men skal innrømme at når turtallet nærmer seg 5750 rpm kan den høres. (som andre motorer) Ellers enig med `Helge`at" smaken er som baken". Noen liker "mora og andre liker dattera" :flag:

Link to post

Lyden på Optimax 115 er mye hardere enn på Suzuki og føles mye mer ubehagelig også på lave turtall. En trenger ikke å ha spesielt fintfølende nese for å bli plaget av totaktstanken, ved dorgehastighet blir ofte eksosen fanget av dragsuget fra båten. Etter noen timer i denne stanken blir i hvertfall jeg kvalm

 

Vet ikke om noen trollingfisker som har en stor totaktsmotor som brukes til dorging. De aller fleste har en firetakter som både brukes til forflytning og dorging. De som har totakt hovedmotor har en dorgemotor i tillegg, som regel en liten firetakter. Det er nok ikke uten grunn at de som kjører mest på lave turtall alle velger firetakt.

Link to post
En trenger ikke å ha spesielt fintfølende nese for å bli plaget av totaktstanken, ved dorgehastighet blir ofte eksosen fanget av dragsuget fra båten. Etter noen timer i denne stanken blir i hvertfall jeg kvalm

 

Jeg har ihvertfall ikke blittt kvalm ennu, men etter ca: 1 time uten å ha "fått napp"da har jeg gitt opp.

Helt enig med `abbor`når han refererer til de gamle totaktere , som var mer røykfyllte enn de "nye totaktere " dfi injection ,som tilfredstiller de strengeste krav til utslipp "ULTRA LOW EMISSION".

Derfor er det meget interessant at Tohatsu- Evinrude- Mercury fortsatt satser på "direct fuel injection", som er et meget interessant område når det gjelder fremtidens to taktere. :sleep:

Link to post

Nei må slutte å svartmale nå..

Det er ikke olje lukt fra motoren, hvertfall ikke min.

Hvis det er problemer med oljelukt og røyk av optimaxen, så må de det gjelder sjekke ut hvilken olje det blir kjørt på!

 

Bruker nå å være ut å fiske på lørdagene nå på vinteren, drar ut i halv 8-9 om morgene og kommer hjem alt fra 16-18 om kveldene.

Motoren bruker å gå på tomgang hele dagen, har aldri hatt hatt eksos/olje lukt som jeg og eldste sønn har blitt plaga av.

Og av "gjester" så er det heller ingen som har klaget.

 

Støyen er mye er oppfattning fra person til person også, men at den hører av seg på 5750 ja. Og brodern`s morgan 5250 med Suzuki DF140, samme motor det er snakk om her i tråden. Jeg synes ikke den støyer mindre, men kanskje noe "mykere" lyd. Samme nevnte han selv i sommer.

 

Men kjøre fra han det gjør jeg hvertfall :yesnod:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post

Føler at for en gangs skyld så er "synsing" helt relevant. Med det mener jeg hvordan den enkelte opplever lyden fra de enkelte motorer kontra hva objektive målinger sier med hensyn til decibel. Dette blir vel også stort sett påpekt ved alle tester av utenbordsmotorer. "Sannheten" kan således variere fra person til person. Av Optimax-motorene har jeg kun erfaring med 135hk (ikke med 115hk!)som jeg syntes hadde en forferdelig lyd på høyere turtall. Har selv en ny 90hk Suzuki som er meget behagelig, men den er heller ikke lydfri på høyere turtall!

 

At det er vanskelig å kjøpe kun båt, eller båt med selvvalgt motormerke, skyldes vel i stor grad at motorprodusentene har kjøpt seg inn i båtprodusentene nettop for å øke salg og systematisere produksjon/forhåndsrigging av båt. Brunswick (Mercury/Mariner) eier f.eks siden 1996 34% av aksjene i Henrik J. Askviks Sønner A/S (Askeladden). Skibsplast har idag et samarbeid med Brunswick (Marine Power) mens dette tidligere var med Erling Sande.

 

http://www.skibsplast.no/vedlegg/Pressemel...0Skibsplast.pdf

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Den ny Optimaxen er både lettere, mer bensingjerrige og roligere. Det finnes tester som underbygger dette.

140hk Suzuki er en oppjustrert 115 hk som sikkert ikke yter mer enn 116 hk.

Tror nok forhandleren i Stavanger tar ett poeng til...

 

det er akkurat slike uttalelser som gjør at jeg trekker meg ut fra dette forumet.

 

hold deg til noe du har greie på.

 

Suzukis motor yter 140 - selv om den ere basert på en 115hk i grunnkonstruksjon - ferdig med det.

 

Optimaxer bråker mest av alle totaktere lukter totakt of ryker noe i følge nyeste tester i USA.

 

dessuten har den totakterenes klassiske svakeheter mht hullete sylindre med ekstreme krav til kjøling og smøring - oljeforbruket er noe man forøvrig forsøker å redusere til et minimum med de følger det har - den minste hikst i smøreoljetilførsel (eler kjøling) = havari og "the poweheads" pops lik popcorn på lik linje med Bomardiers etecs.

 

takk for meg.

Link to post

Jeg mente ikke tidligere at 115hk optimaxen er sprekere enn suzuki 140hk, selv om jeg kanskje forklarte det litt feil, en 135hk optimax derimot ville vært sprekere, selv ville jeg valgt denne. Men det har jo egentlig ikke noe og si i denne saken i og med at optimaxen det er snakk om er en 115hk.

 

Lukt av totaktsolje i eksosen på de nye totakerene med injection klarer du kun og lukte dersom holder hodet foran eksosen og sniffer godt inn.......

 

Støyen er jo litt smak og behag, jeg kan ikke fordra 4-t lyden og gjør overhodet ikke noe av høy motorlyd.

Link to post
det er akkurat slike uttalelser som gjør at jeg trekker meg ut fra dette forumet.

 

hold deg til noe du har greie på.

.

 

 

Optimaxer bråker mest av alle totaktere lukter totakt of ryker noe i følge nyeste tester i USA.

 

dessuten har den totakterenes klassiske svakeheter mht hullete sylindre med ekstreme krav til kjøling og smøring - oljeforbruket er noe man forøvrig forsøker å redusere til et minimum med de følger det har - den minste hikst i smøreoljetilførsel (eler kjøling) = havari og "the poweheads" pops lik popcorn på lik linje med Bomardiers etecs.

 

takk for meg.

 

Syntes det er beklagelig at du trekker deg fra forumet `The Scrutinizer`, p.g.a at andre ikke har samme oppfatning som deg. De fleste som har lest dine posteringer her på BP har nok fått med seg dine alltid negative"hatske" uttalelser vedrørende to-taktere. De nyeste to-taktere med Direct Fuel Injection, har gjennomgått de strengeste krav til utslipp og kan ikke sammenlignes med de gamle "travere".

Personlig har jeg ingen planer om å trekke meg fra forumet om jeg ikke alltid er enig i alle påstander som blir fremsatt. :yesnod: Ha et GODT NYTT ÅR.

Link to post

Morsomt å se hvor mange som mener at totakterne automagisk skal yte mer enn firtaktere med samme hestekraft-tall. Det er jo slik at hk-antallet faktisk betyr noe hvis motoren settes opp med propell som gjør at den når opp til det turtallet der den yter mest.

 

Hadde en morsom diskusjon rundt det samme da jeg "mot bedre vitende" kjøpte en yamaha100 firtakter når en kjenning kjøpte identisk båt med evinrude 90hk. Jeg ble jo såklart å ende opp med en dårligere motor, dårligere dreiemoment og dårligere fart, siden evinrude jo er uovertruffen.

 

Vel - diskusjonen har stilnet hen, siden jeg drar av gårde med rundt 6 knop (10%) mer i toppfart og slipper unna med mindre bråk og mindre lukt. Men jeg har fotsatt en dårligere motor, siden den ikke "er selvkonserverende og vedlikeholdsfri de 300 første timene".

 

Det er fordeler og ulemper med begge teknologiene. I trådstarters tilfelle er jeg imidlertid ikke i tvil om at han kommer mye lenger (det vil si fortere) med firtakteren han alt har kjøpt.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
dessuten har den totakterenes klassiske svakeheter mht hullete sylindre med ekstreme krav til kjøling og smøring - oljeforbruket er noe man forøvrig forsøker å redusere til et minimum med de følger det har - den minste hikst i smøreoljetilførsel (eler kjøling) = havari og "the poweheads" pops lik popcorn på lik linje med Bomardiers etecs.

 

Nå sa jo vedkommende som skrev dette takk for seg, men har e-tech og/eller optimax noen spesielle problemer som går igjen?

Link to post
140hk Suzuki er en oppjustrert 115 hk som sikkert ikke yter mer enn 116 hk.

Dette er med skam å melde direkte skitprat :nono: og i beste fall et mislykket forsøk på å være morsom :nonod:

 

Man kan ikke selge en motor som en 140 Hk motor dersom den yter mye mindre enn dette. Mens Suzuki DF90 og DF115 har samme salgvolum, men forskjellig styring av motorene har DF140 fått en liten økning i sitt slagvolum (samme slaglengde, men litt større boring) opp til 2,05 liter samt annen girutveksling. Videre har den en annen kamaksling og annen motorstyringscomputer. Jeg har selv hatt både DF115 og DF140 på min Skibsplast 655 og VET at det er betydelig forskjell! DF140 er også betydelig sterkere enn Optimax 115 med sine 1,53 liter slagvolum - det har jeg selv prøvd da jeg faktisk har prøvd Skibsplast 655 med både Optimax 115, Suzuki DF115 og Suzuki DF140.

 

Jeg har imidlertid ikke selv prøvd Optimax 135 (kun vært passasjer i annen båt med den motoren) og skal ikke uttale meg om styrken på denne opp mot Suzuki DF140. Om praksis skulle stemme med teorien :lol: skulle vel DF140 være litt sterkere enn Optimax 135 ved det turtall DF140 har maksimalt med krefter. Jeg ser imidlertid slett ikke bort fra at Optimax 135 kanskje er sterkere enn DF140 over andre deler av turtallsregisterert. Den har tross alt større slagvolum med sine 2,5 liter siden den er den minste av 3 Optimax-motorer over samme motorblokka 135, 150 og 175. Nettopp derfor er også Optimax 135 som 2-takter faktisk tyngre enn 4-takteren Suzuki DF140

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...