Jump to content

Dieselslange (to tanker)


Amorosa

Recommended Posts

Har dere sammenkobling mellom dieseltankene når dere har 2 motorer.

Trodde at det nesten var som å banne i kjerka. Syntes at det var rart at det er dieseluttak til motorene fra begge tankene samtidig. Det er jo sikkerhet å ha 2 helt separate systemer.

 

Det er for så vidt korrekt som du hevder. Ved sertifisering (passasjerer f.eks) er det krav til separate systemer med to motorer. Har man imidlertid to tanker og en motor må det et eller annet sted finnes en sammenkopling, før eller etter filtrering.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, det var jeg ikke klar over.

For meg så så det ut til at slangene var nyere enn fra 1986, men dette vet jeg ingenting om for min båt.

Kanskje de var fra 86????

De båtene jeg snakker om hadde orginalmonterte slanger. Båtene hadde lyesblå stripe og er vel et år eller to nyere enn din.

Link to post
Share on other sites

Har man imidlertid to tanker og en motor må det et eller annet sted finnes en sammenkopling, før eller etter filtrering.

I båten min er det sånn. To tanker med hver sin tilførselslange og returslange. Dvs, det går slange fra hver tank til et forgreningspunkt før Racorfilteret. Her står det kraner på både suge og returslangene, slik at jeg kan velge om jeg vil bruke fra en tank og kjøre retur til samme tank. Eller jeg kan hente diesel fra en tank og kjøre returen til den andre, alt etter hva jeg vil. Det er ingen annen forbindelse mellom tankene i bunnen, og jeg har to påfyllingshull.

Han som solgte båten til meg, sa at styrbord tank ble fortere tom enn babord, slik at han pleide å kjøre med forbruk fra begge tanker en stund, og så kjøre returen til styrbord tanken etterhvert for å balansere båten. Men etter litt måling i løpet av sommeren, ser det ut til at forbruket er bortimot likt fra begge tankene, så jeg kjører med alle kraner åpne hele tiden nå. Har ikke hatt noen problemer med det.

Link to post
Share on other sites

I båten min er det sånn. To tanker med hver sin tilførselslange og returslange. Dvs, det går slange fra hver tank til et forgreningspunkt før Racorfilteret. Her står det kraner på både suge og returslangene, slik at jeg kan velge om jeg vil bruke fra en tank og kjøre retur til samme tank. Eller jeg kan hente diesel fra en tank og kjøre returen til den andre, alt etter hva jeg vil. Det er ingen annen forbindelse mellom tankene i bunnen, og jeg har to påfyllingshull.

Han som solgte båten til meg, sa at styrbord tank ble fortere tom enn babord, slik at han pleide å kjøre med forbruk fra begge tanker en stund, og så kjøre returen til styrbord tanken etterhvert for å balansere båten. Men etter litt måling i løpet av sommeren, ser det ut til at forbruket er bortimot likt fra begge tankene, så jeg kjører med alle kraner åpne hele tiden nå. Har ikke hatt noen problemer med det.

Slik er det på Scand Nordic også. Synes det var kjekk løsning jeg.

 

PÅ NB`n: Hvis jeg ikke roter nå så er det kun en slange med en kran fra stb tank til filter. Ellers er det som nevnt før 2 påfyllinger (bra) og en slange mellom tankene.

 

Merket nå på sensommeren slagside etter at båten var tømt og vanntank og varmtvannstank var tømt.

Den blir vel ikke bedre at det er slange mellom tankene. Da vil vel det kanskje fylles mer in den suden det er slagside mot, og ikke omvendt?

Må se nærmere på dette, men det var litt irriterende.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

takker for nyttig informasjon. Det ser ut som om at løsningen som jeg har fått skissert er god. Plasttankene som jeg skal montere har innstøpte stusser, slik at det ikke blir problem med at de løsner og begynner å lekke slik som nå.

Var litt bekymret for økt slingring i grov sjø ved at dieselen vil forflytte seg relativt hurtig mellom tankene ved så grov dimensjon som jeg har fått skissert. Men på den annen side; jeg ligger i havn hvis det blir for grovt...

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Hei,

takker for nyttig informasjon. Det ser ut som om at løsningen som jeg har fått skissert er god. Plasttankene som jeg skal montere har innstøpte stusser, slik at det ikke blir problem med at de løsner og begynner å lekke slik som nå.

Var litt bekymret for økt slingring i grov sjø ved at dieselen vil forflytte seg relativt hurtig mellom tankene ved så grov dimensjon som jeg har fått skissert. Men på den annen side; jeg ligger i havn hvis det blir for grovt...

 

Morten

Og setter du stengekraner på slangen mellom tankene er problemet løst

 

Vi var ute i liten kuling over Gule Humpen/Kosterfjorden/Sekken med vår båt i sommer og det opplevdes ikke at dieselen slingret mellom tankene slik at båten ble ustabil. Tvert i mot opplevde jeg båten som svært stabil og god i sjøen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...