Jump to content

Dieselslange (to tanker)


Amorosa

Recommended Posts

Hei alle båtvenner.

 

Holder på å utbedre i motorrom før motor skal inn igjen, og tok idag et godt tak i dieselslangen som går mellom to tanker (1 styrbord og 1 babord). Den var som tyggegummi der den går inn på tank babord. Løsnet den fra sluseventilen som sitter før tanken og inni slangen så lå det nesten som en gummiklump og stengte løpet. Virket som slangen hadde løst seg opp inni. Synes dette var veldig rart. Det sitter jo sluseventil inntil tankene på begge sider og synes det skal være fritt løp ellers.

Har merket dette ved dieselfylling (styrbord side) at det tar lang tid før babord tank fylles opp.

Spørsmålet mitt er om det skal være noe form for "stengsel" i slangen som skal hindre noen form for skvulping eller ????????

Slangen som har vært brukt stod stemplet for exhaust. Er dette godt nok eller finnes det bedre?

Vet at et bilde hadde vært meget bra her, men det går ikke, klumpen sitter for langt inni slangen til at den kommer fram på bildet.

Link to post
Share on other sites

Slangen bør  være beregnet for olje.Vær glad du fant det ut nå!

 

 

 

Mvh

Overekstatisk båteier som prøvestartet nymotoren kl.1105 i dag.

Gratulerer Thor :yesnod::smiley:. Akkurat nå er jeg litt missunelig :smiley:, men det går vel over.

 

Ja at jeg fant det nå var jo godt, tør ikke tenke tanken engang med de planer jeg har for sesongen. (Lange turer uten landkjenning) det er jo da det skjer. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Som et svar på mitt problem. Har idag vært på TESS og fått meg ny slange. DE kjente godt til dette problemet at feil slange ble brukt på feil plass. Forklarte hva slags slange som stod der fra før og fikk til svar at denne slangen løser seg opp inni når det står diesel konstant i slangen. Har nå fått slange som tåler dette og den heter TESS BUNKERSLANGE.

Link to post
Share on other sites

:crazy:Har selv måttet bytte dieselpåfyllingsslange på en Saga26.

Det oppsto etterhvert en ganske stram/sterk lukt i båten og ved å demontere litt av kjøkkeninnredningen fant jeg ut at det kom fra dieselslangen.Den var helt sleip å ta i og luktet direkte ille.  :puke:Grunnen var at endel av slangen lå under påkoplingen på tanken slik at det hele tiden hadde vært diesel i slangen.Dette var orginalslange som var montert av Saga Boats.Ergo uansett slange så er diesel et meget kraftig stoff,og påfyllingslangen bør ikke ha diesel stående i over lang tid.

Link to post
Share on other sites

Hmmm,sånn var det på Saga 25T også.Svart slange og helt myk.På nåværende båt er det

gjennomsiktig armert slange både på fyllinga og luftinga.Eneste problemet er at lufte-

slangen er nesten tett og må stakes opp hvert år.Irriterende,men merkes lett ved at

dieselfylling må gjøres med teskje for å unngå at det skummer over.Kanskje luftinga er

underdimensjonert?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Har kappet av en bit av slangen og fått den delvis delt for å se hva som har skjedd.

Det virker som slangen har "delt" seg. Ytterlag og innerlag har sluppet og ståltråd lå helt åpen. På begge bilder skulle det være mulig å "se" gjennom, men det er nesten helt tett.

Kan jo være noe å tenke på at slanger som hele tiden står i kontakt med diesel, bør tåle det. Bortsett fra dette punktet ser slangen helt perfekt ut. Trodde den var av nyere dato.

Er nå iallefall veldig glad for at det ble oppdaget og slapp opplevelsen med kjølen full av diesel.

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Kan jo være noe å tenke på at slanger som hele tiden står i kontakt med diesel, bør tåle det.

 

Det gjelder slanger både til diesel, septik, vann og annet, skal helst brukes til det dem er beregnet på både på grunn av lukt og holdbarhet. På forrige båten som vi innredet selv hadde jeg med en kamerat som jobbet hos Tess og alle slangene ble levert av topp kvalitet med dobble slangeklemmer. Dyrt men det fungerte fint i 15 år, ikke lukt fra septik. :smash:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Kan jo være noe å tenke på at slanger som hele tiden står i kontakt med diesel, bør tåle det.

 

Det gjelder slanger både til diesel, septik, vann og annet, skal helst brukes til det dem er beregnet på både på grunn av lukt og holdbarhet. På forrige båten som vi innredet selv hadde jeg med en kamerat som jobbet hos Tess og alle slangene ble levert av topp kvalitet med dobble slangeklemmer. Dyrt men det fungerte fint i 15 år, ikke lukt fra septik. :cool:

Der er jeg helt enig med deg, alt som blir byttet ut blir erstattet med riktig slange til riktig bruk, men tror ikke alle tenker sånn, desverre. Kjøp av bruktbåt som har noen år på nakken :smash:. som meg. Har funnet mye rart. Det virker som om en slange er en slange.

Håper at jeg nå har kontroll over det som er.

Ser for meg katastrofen når man minst håper å få den.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Hei Amorosa,

 

Akkurat samme opplevelsen hadde jeg i min Nidelv. Slangen hadde løst seg opp og det stinket diesel i akterkabinen. Har byttet slangen for omlag 3 år siden. Jeg klemmer av og til på den nye også. Er den antydning til myk er det bare å skifte.

 

Men dieseltankene mine bar også preg av episoden. Svart "støv" lå i en vifteform i bunn av begge tankene. Diesel renner jo frem og tilbake etter som båten beveger seg fra side til side. Men du har vel kontroll på dette.

 

Du trenger vel ingen ny Nidelv skulle jeg tro da den du har snart er "bedre en ny".

 

Lykke til med sjøsetting!

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser dette, er jeg jammen glad for at mine 2 dieseltanker er sammenkoblet på toppen og ikke i bunnen. Med alle tilkoblinger i toppen, slipper jeg å tenke på de problemstillinger som her nevnes.  Alt har imidlertid sin pris. Hos meg er det nødvendig med en tannhjulspumpe for dieseltransport mellom tankene. Den kostet meg 900 kroner. Jeg ser på det som en engangs forsikringsinnbetaling til forhindring av lekkasjekaos.   :cryin:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Heldigvis ingen gummislanger mellom tankene på min Saga27. Her er det kobberrør mellom dem nederst, og separat påfylling for hver tank.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Heldigvis ingen gummislanger mellom tankene på min Saga27. Her er det kobberrør mellom dem nederst, og separat påfylling for hver tank.

 

Lars H.

 

Lars,

 

Jeg trodde forbindelse nederst mellom to tanker nærmest var dødssynd og all verdens ulykke ville ramme de som har et slikt arrangement.

 

Jeg trenger nemlig også en slik forbindelse, men har ikke tatt mot til meg da jeg har inntrykk av at alle sverger til "riser" prinsippet med er rør ned fra toppen.  

 

Hva sier de lærde?

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ja nå er ny slange på plass, har fyllt opp med 120l diesel for å sjekke at det er tett før motor går inn igjen. Nå ser alt meget bra ut.

Enig med deg Lotus om utjevningsslange mellom dieseltanker i bunnen ikke er av det gode, men nå er nå båten min laget slik og alternativt å bytte tanker gjør jeg vel ikke før jeg må. Tankene er i plast og ser veldig bra ut.

 

Takk for det Harald L. må si at jeg liker å ha det iorden og prøver så langt det lar seg gjøre å skifte ut ting som ser litt shabby ut. Bedre å gjøre det mens båten allikevel er på land enn å stå midt i juli og  :cryin:.

SÅ DA ER DET BARE DET UFORUTSETTE IGJEN, DET VET JEG IKKE NOE OM. :smash::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

jeg er i ferd med å bytte mine to dieseltanker ombord i Viskund'en min (750 Bravo med et stooort dieseluhyre). Tankene som jeg har i dag lekker i slangetilkoblingene i bunn... det er ikke aktuelt å reparere disse.

 

Jeg har tenkt å sette inn to stk. 230liters plasttanker fra Plastinvent.

Har sjekket litt opp rundt omkring og er nå skikkelig i stuss på hvordan jeg skal arrangere sammenkoblingen av disse tankene.

De nye tankene har sug, retur og sug til dieselvarmer fra toppen, så den saken er grei.

Alt forbruk tenkte jeg skal skje fra en tank, mens den andre skal kobles sammen med den første.

 

Ett råd var å bruke 1og1/2" slange i koblet i bunn akter i hver tank.

MEN så leser jeg i et annet innlegg:

"Jeg trodde forbindelse nederst mellom to tanker nærmest var dødssynd og all verdens ulykke ville ramme de som har et slikt arrangement."

 

I dag er sammenkoblingen i bunn, men med samme dimensjon som forbruksslangen til motor, altså mye mindre enn 1og1/2", 10mm muligens.

 

Hva skjer om jeg kjører i grov sjø, vil ikke da dieselen tyte ut avluftingen til slutt?

Og samtidig med sjø vil jo også dieselen skvalpe fram og tilbake i en så sor slange?

Vil ikke ha et arrangement som er usikkert eller gir ustabilitet.

 

Hva er korrekt montering, er det noen som kan gi meg noen gode råd?

Link to post
Share on other sites

Hangarskibet har 2 X 590 liter tanker, en i borde på hver side, som forsyner hver sin motor. Sammenkoblingen er med 10mm kobberrør. Stengeventil på hvert utløp. Fungerer helt fint når behover for balansering oppstår.

 

Det du trenger å finne ut er vel ikke mer enn netto forbruk pr. tidsintervall, delt på to, ogdernest en dimensjon på sammenkoblingen som er stor nok til å gjøre overføring av det gitte kvantum mulig.

 

Om motoren bruker 50 l/t trenger du å få flyttet over 25 l/t. Hvor stort må røret være for å flytte 25 liter fra den ene tanken til den andre på en time? Forutsetter da at returen går til samme tank som det tappes fra. Legger du returen til den andre tanken blir vel regnestykket litt mer komplisert, men likevel overkommelig.

 

Antakelig er det ikke store greiene som skal til, uansett. Motoren din trekker jo X antall liter per time, og selv om den tvangsforer seg selv og suger opp det den skal ha, så går det vel gjennom rimelig smale rør, både til og fra (retur) n'est ce pas?

 

Jeg har forøvrig ingen som helst tro på at sammenkobling i bunn er en vederstyggelighet som uavvendelig vil lede deg lukt inn i helvedes fortapelse. I min båt har det ovenfor beskrevne arrangement fungert i 21 år. Spørsmålet er jo her som alltid ellers: Makter du å være i forkant; inspisere, vurdere, prekevere, reparere?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nidelv 300 sport har to dieseltanker på 200 liter hver. Koblet sammen med en kraftig slange - kan tenke meg 5-7 cm i diamter.

Ser slik ut

Bilde

Fungerer helt utmerket. Eneste som må passes på er ved fylling av tankene Når de nærmer seg helt fulle trenger dieselen litt tid på å gå gjennom slangen for å utjevne nivået i tankene. Men ikke noe problem når du er klar over det.

Link to post
Share on other sites

Det du trenger å finne ut er vel ikke mer enn netto forbruk pr. tidsintervall, delt på to, ogdernest en dimensjon på sammenkoblingen som er stor nok til å gjøre overføring av det gitte kvantum mulig.

 

Om motoren bruker 50 l/t trenger du å få flyttet over 25 l/t. Hvor stort må røret være for å flytte 25 liter fra den ene tanken til den andre på en time? Forutsetter da at returen går til samme tank som det tappes fra. Legger du returen til den andre tanken blir vel regnestykket litt mer komplisert, men likevel overkommelig.

 

Antakelig er det ikke store greiene som skal til, uansett. Motoren din trekker jo X antall liter per time, og selv om den tvangsforer seg selv og suger opp det den skal ha, så går det vel gjennom rimelig smale rør, både til og fra (retur) n'est ce pas?

 

Friendship'en min har også to tanker. Det som antagelig Worse har som jeg ikke har er to separate diesel påfyllinger. Jeg har bare en, dvs at begge tankene fylles via en stuss. Problemet blir dat at slangen/røret mellom tankene må være tilstrekkelig dimensjonert for å ta unna ved fylling. Her sliter jeg litt, får liksom aldri toppet opp babord tank (fyller diesel direkt i styrbord tank) så du må enten dimensjonere skikkelig eller montere direkte fylling i begge tankene.

 

Eller så kan jeg nevne at slangeforbindelsen mellom bb og sb tank møtes i en stor vannutskiller som sitter nede i kjølen lavere en tankene. Evt vann i dieselen vil da sige ned og samles i denne og kan da lett tappes av. Slange dimensjon er ca. 1 tomme.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det som antagelig Worse har som jeg ikke har er to separate diesel påfyllinger. Jeg har bare en, dvs at begge tankene fylles via en stuss. Problemet blir dat at slangen/røret mellom tankene må være tilstrekkelig dimensjonert for å ta unna ved fylling

Ja, det tenkte jeg ikke på. Skal begge fylles fra samme påfyllingsstuss, må det nok grovere dimensjoner til, ja. Logisk sett må vel da sammenkoblingen ha tverrsnitt stort nok til å ta av minst halvparten av påfylt mengde pr. tidsintervall, hvor mye nå det kan være ... :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt opp rundt omkring og er nå skikkelig i stuss på hvordan jeg skal arrangere sammenkoblingen av disse tankene.

 

Hva er korrekt montering, er det noen som kan gi meg noen gode råd?

På hver av mine to tanker så sitter det en slusekran i bunn, har da muligheter til å "stenge" tankene hvis lekkasje, slangen er da mellom disse og godt dimensjonert. Mener det er 50 mm innv. diameter.

Etter min "sjau" for 2 år siden har jeg ingen problemer ved fylling av diesel, renner over i den andre tanken uten problem.

Link to post
Share on other sites

Ja, det tenkte jeg ikke på. Skal begge fylles fra samme påfyllingsstuss, må det nok grovere dimensjoner til, ja. Logisk sett må vel da sammenkoblingen ha tverrsnitt stort nok til å ta av minst halvparten av påfylt mengde pr. tidsintervall, hvor mye nå det kan være ... :confused:

På N300 er det to påfyllingsstusser - men man kan toppe begge tanker fra hver av de, så hvpr man fyller avhenger av hva som passer best når man legger til. Slangen mellom tankene er stor nok til å ta unna mellom tankene - se bildet over. Men utluftingen på tankene er godt dimensjonert-

 

På hver av mine to tanker så sitter det en slusekran i bunn, har da muligheter til å "stenge" tankene hvis lekkasje, slangen er da mellom disse og godt dimensjonert. Mener det er 50 mm innv. diameter.

Samme opplegg på N300 - se bilde over der du kan se armen på krana på stb tank. Samme type kran er på bb tank. Man kan da stenge hver tank. Motoren tar diesel bare fra ene tanken. I og med at det er en kran mellom tanken og slangen mellom tankene kan man tømme hver tank separat gjennom slangen om man har behov for det.

 

En bekjent fikk det behovet da han fylte på 150 liter bensin i stedet for diesel :eek: Men han startet ikke motoren heldigvis. Fikk tømt tankene, fyltepå litt totakts olje i tilfelle det var bensin igjen - og alt gikk bra. Men det kostet litt tid og noen tusen kroner. Og det var ikke min båt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På hver av mine to tanker så sitter det en slusekran i bunn, har da muligheter til å "stenge" tankene hvis lekkasje, slangen er da mellom disse og godt dimensjonert. Mener det er 50 mm innv. diameter.

Etter min "sjau" for 2 år siden har jeg ingen problemer ved fylling av diesel, renner over i den andre tanken uten problem.

At slangene som Nidelv brukte ikke holdt mål har flere fått erfare.

Kjenner bl.a. 2 eiere som kjøpte hver sine nye Nidev 26 på slutten av 80-tallet. For 2 år siden sprang slangen lekk og fylte kjølen ++ med diesel på den ene båten. Slangen var av feil type. Det fikk fart på eieren av nabobåten som var like gammel. Dieselslanger ble byttet pronto.

 

Jeg har også 2 tanker på NB`n. Der er det også slange mellom tankene. Det er separat påfylling for hver tank.

Link to post
Share on other sites

At slangene som Nidelv brukte ikke holdt mål har flere fått erfare.

Kjenner bl.a. 2 eiere som kjøpte hver sine nye Nidev 26 på slutten av 80-tallet. For 2 år siden sprang slangen lekk og fylte kjølen ++ med diesel på den ene båten. Slangen var av feil type. Det fikk fart på eieren av nabobåten som var like gammel. Dieselslanger ble byttet pronto.

 

Jeg har også 2 tanker på NB`n. Der er det også slange mellom tankene. Det er separat påfylling for hver tank.

Hmmmm, det var jeg ikke klar over.

For meg så så det ut til at slangene var nyere enn fra 1986, men dette vet jeg ingenting om for min båt.

Kanskje de var fra 86????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...