Jump to content

Interesse for VHF/SRC-kurs på baatplassen?


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtvenner,

 

som enkelte vil vite hadde vi en stor samling med baatplassens D5L-kursdeltagere i Stavanger denne helgen. Det var nemlig tid for repetisjon og eksamen i navigasjon, navigasjonshjelpemidler og regelverk.

 

Under samlingen kom spørsmålet om å arrangere VHF/SRC-kurs på baatplassen igjen, slik som vi har gjort før. D5L-deltagerne så nemlig muligheten for å kunne kombinere VHF-prøven med sin neste samling i Stavanger. Tanken ble luftet og interessen var overraskende stor: 20 deltagere meldte seg prompte og fikk lærebøkene med seg hjem for å tyvstarte lesingen :wink:

 

I dialog med Ingar har jeg funnet ut at et tilbud om VHF/SRC-kurs ikke bare burde begrenses til de som følger D5L-kurset. Det burde rett og slett være tilgjengelig for alle baatplassenbrukere.

 

Derfor kommer spørsmålet: Hvordan er interessen for å være med på VHF/SRC-kurs på baatplassen?

 

Kurset dras igang snarest, dvs omtrent midt i måneden. Det vil inneholde en full gjennomgang av hele pensum og deltagerne vil bruke i sine egne lærebøker, og få utfyllende forklaringer og beskrivelser via nettet, samt diskutere flittig med de andre deltagerne på nettkurset :wink:

 

Å avlegge prøven kan gjøres på to forskjellige måter:

1) man kan komme til Stavanger, den siste helgen i mars. Der kan man være med på en repetisjon/eksamensforberedelse og så avlegge prøven sammen med resten av gruppen.

2) man kan gjennomgå kurset sammen med de andre og så kontakte nærmeste radioinspektør og avlegge prøven i nærheten av sitt hjemsted.

 

Prisen for kurset er sammensatt slik:

Selve kurset på baatplassen = NOK 600 (inklusive repetisjon og eksamensforberedelse for de som kommer til Stavanger)

Læreboken = NOK 300 (den kan man med fordel bestille selv og få tilsendt i posten)

Eksamensgebyr = ca NOK 620 (dette må betales til Telenor der hvor man avlegger prøven.)

 

Jeg legger altså opp til at hele kurset skal koste ca 1.500 og være ferdig i løpet av mars.

 

De som er interessert i å være med kan sende mail til min mailadresse

De som har spørsmål omkring opplegget kan med fordel gjøre det i denne tråden slik at flest mulig har glede av avklaringene . . . .

 

Men vent ikke for lenge, vi bør ha deltagerlisten klar i løpet av denne uken!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Fra http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm

Sitat:

1. april 2006 erstattet det nye Short Range Certificate (SRC/VHF) det gamle VHF-sertifikatet for fritidsbåter. SRC/VHF er et tidsriktig internasjonalt radiooperatørsertifikat for betjening av moderne maritimt radioutstyr. Bl. a. vil mange båtutleiere i utlandet etterhvert kreve SRC/VHF av turister som leier fritidsbåter med radioutstyr om bord. Nasjonalt vil eksisterende VHF-sertifikater kunne benyttes i mange år fremover.

Sitat slutt.

 

... og litt lengre nede på nevnte side står det noe om konvertering av VHF-sertifikater.

 

Aero.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som et bra opplegg selv om jeg ikke kan være med på repetisjon i Stavanger siste helgen i mars.

Hvor bestiller man læreboken?

Det er ingen forutsetning å være med på samlingen, selv om repetisjonen der ville være en svært god forberedelse for selve prøven.

Læreboken bestilles hos Læremiddelforlaget i Sandefjord.

 

Kan du si noe mere om hvilke dager og tidspunkt det blir?

Ja, der står du relativt fritt til å følge dine egne tider.

Jeg kommer til å legge ut "doser" med stoff, ihht læreboken. Fremdriften baseres på at vi begynner midt i januar og skal være i mål innen utgangen av mars. Men du kan selv gå inn på "klasserommet vårt" som kursdeltagerne får adgang til. Der kan du lese og skrive når du selv har tid og lyst.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon.

 

SRC/VHF oppgradering, eldre utgave (19--) VHF, medfører at en satser på nytt. Kan en da følge opplegget her på BP og avlegge eksamen ved lokal eksaminator, dersom ikke tidspunkt for en tur eller to til Stvgr. passer inn i tidsplanen min/vår.

 

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har mitt VHF sertifikat fra Marinens radioskole fra en gang på 1900 tallet :wink: Denne konverteringen:

Det er frivillig å konvertere sitt gamle VHF-sertifikat til SRC/VHF, og for et forholdsvis nytt VHF-sertifikat er kunnskapskravene ubetydelig forandret. De som har tatt VHF-sertifikatet etter 01.01.2002 kan derfor mot et gebyr på kr 500,- konvertere dette til SRC/VHF uten videre. For dem som har tatt VHF-sertifkatet før dennne dato vil det bli krevd at de oppdaterer sine kunnskaper ved at de kjøper og leser den nye utgaven av pensumheftet før de får konvertert sitt VHF-sertifikat til SRC/VHF. Konverteringen blir fakturert i ettertid.

Vil det si at vi bestiller heftet og lover på tro og ære at vi har lest det - ikke avlegger noen eksamen - men så konverterer sertrifikatet via et skjema?

Link to post
Share on other sites

Bitteliten, du finner endel info om spørsmålet ditt i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;hl=SRC++VHF Kopierer mitt første innleggt i den tråden:

Endel av oss her på BP har nok tatt VHF sertifikatet før 1.1. 2002. Fra 1. april 2006 erstattet det nye Short Range Certificate (SRC/VHF) det gamle VHF-sertifikatet for fritidsbåter. Ser ut fra informasjon fra Maritim Radio http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm at

Dersom radiosertifikatet som sendes inn er et Begrenset VHF sertifikat eller et annet telefonistsertifikat utstedt før 1.1.2002 eller GOC/ROC som er gått ut på dato, må den som søker om konvertering sende inn kvittering for at han/hun har anskaffet seg vårt nyeste pensumhefte for SRC/VHF. (Pensumheftet kan kjøpes hos Læremiddelforlaget i Sandefjord, telefon 33 47 80 55, www.lmf.no.) Se for øvrig på våre hjemmesider www.maritimradio.no.

Er det noen som har fått det nye SRC utelukkende ved å sende inn kvittering som bekrefter innkjøp av det nye pensumheftet? Det er ikke ofte jeg ser at en kvoittering er tilstrekkelig for å få oppgradert et sertifikat.

 

Det eneste du må fylle ut mener jeg, er et skjema om taushetsløfte.

Link to post
Share on other sites

Må en melde seg på hos deg for å delta på BP ?

Ja, det er nok greiest sånn. Jeg må nemlig sørge for at du slipper inn i det "klasserommet" som vi setter opp for kurset.

 

Vil det si at vi bestiller heftet og lover på tro og ære at vi har lest det - ikke avlegger noen eksamen - men så konverterer sertrifikatet via et skjema?

Ja, faktisk :wink:

 

Vil det gjøre det mye vanskeligere å bestå prøven hos en lokal eksaminator?

Hvor mye vanskeligere er ikke godt å si, men du går selvfølgelig glipp av den repetisjonen som vi bruker noen timer på her i Stavanger.

Men for all del: jeg regner absolutt med at normalt oppegående mennesker bør klare det selv etter et vanlig kurs som f.eks dette nettkurset . . . .

 

Har dere andre spørsmål så bare fyr løs!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har et VHF-sertifikat fra 2001, har jeg noen spørsmål å stille til Poseidon:

 

-bør jeg fornye dette for å være oppdatert?

-kan jeg kjøpe boka, følge kurset i dette forum, for så å få nytt sertifikat uten eksamen?

-er det gjennomførbart å ta dette sammen med D5LA?

 

Kunne godt tenkt meg å være med på kurset for å repetere og tilføye litt hvis det lar seg gjøre.

Hvis ikke kan jeg sikkert vurdere det til neste år.

 

Ellers: takk for sist, og godt nytt år!

Link to post
Share on other sites

Ettersom jeg har et VHF-sertifikat fra 2001, har jeg noen spørsmål å stille til Poseidon:

 

-bør jeg fornye dette for å være oppdatert?

Ja, strengt tatt bør du nok det . . . .

-kan jeg kjøpe boka, følge kurset i dette forum, for så å få nytt sertifikat uten eksamen?

Ja. Du finner litt mer om det på Maritim radio sine hjemmesider.

-er det gjennomførbart å ta dette sammen med D5LA?

Ja, VHF/SRC er et forholdsvis lite kurs, som jeg vanligvis bruker tre kvelder på.

Kunne godt tenkt meg å være med på kurset for å repetere og tilføye litt hvis det lar seg gjøre.

Hvis ikke kan jeg sikkert vurdere det til neste år.

Selvfølgelig lar det seg gjøre.

Ellers: takk for sist, og godt nytt år!

Takk det samme, og et godt nytt år til deg også - jeg gleder meg til å treffe dere alle igjen!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

men siden sertifikatet ditt er fra før 01.01.2002 blir du nødt for å avlegge ny prøve for å få det nye sertifikatet.

Dette er vel feil.

Det holder å fremlegge kvittering på kjøpt kurshefte.

Man trenger ikke avlegge ny prøve.

 

De som har tatt VHF-sertifikatet etter 01.01.2002 kan derfor mot et gebyr på kr 500,- konvertere dette til SRC/VHF uten videre.

For dem som har tatt VHF-sertifkatet før dennne dato vil det bli krevd at de oppdaterer sine kunnskaper ved at de kjøper og leser den nye utgaven av pensumheftet før de får konvertert sitt VHF-sertifikat til SRC/VHF. Konverteringen blir fakturert i ettertid.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok greiest sånn. Jeg må nemlig sørge for at du slipper inn i det "klasserommet" som vi setter opp for kurset.

 

Da gjør jeg det her. Boka er bestilt. Noe annet jeg trenger i tillegg ? Eventuell kostnad til deg, mottas via IM/mail.

 

mvh jawik

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

..... Eventuell kostnad til deg, mottas via IM/mail.

mvh jawik

 

Hallo igjen,

Takk for påmeldingen.

 

Det som nå trenges i tillegg for å gjøre registreringen komplett vil være ditt "sivile navn" og din postadresse. Gjerne også en vanlig mailadresse. Du kan med fordel sende meg en mail til jan@baatskolen.no

 

Som beskrevet i innledningsinnlegget øverst i tråden, så regner jeg NOK 600 for selve kurset, inklusive gjennomgangen i Stavanger for de som kommer til samlingen. Baatskolens kto.nr. 3315.07.19947.

 

I tillegg sender jeg for enkelhets skyld en giro som betales til Telenor, for dekning av Telenors eksamensgebyr.

 

Da regner jeg med at vi har det meste, men skulle du eller andre ha spørsmål er det selvfølgelig bare å klemme til.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

-kan jeg kjøpe boka, følge kurset i dette forum, for så å få nytt sertifikat uten eksamen?

Jeg ønsker å delta på nettet, men det blir litt mye å møte i Stavanger hvis det ikke er påkrevd.

Hvis det går greit, trenger jeg en pris, en giro for Telenor og boka som jeg er usikker på hvor jeg enklest kjøper og hva slag jeg trenger.

Jeg har fra før "pensum for begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF-tjenesten", utgave mai 1998.

Kunne kanskje tenke meg en helt ny og komplett bok i litt bedre utførelse hvis det finnes?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...