Jump to content

Interesse for VHF/SRC-kurs på baatplassen?


Poseidon

Recommended Posts

Jupp - tror det stemmer - jeg har også kastet meg på oppgraderingsløpet, og var på Nautisk forlag og kjøpte den siste boka de hadde (det kommer nok flere)

 

Tror den nye prisen for å få utstedt sertifikatet er kr 600,- + 298 for boka. Så må du underskrive taushetsløfte, og det er det et eget skjema for som du kan bestille her: http://www.maritimradio.no/bokhandel/brosjyrer.htm og det kunne tilgomed se ut som om det var gratis !

 

Søknadsskjema for konvertering til SRC/VHF finner du her : http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm

 

Så da er det bare å smile pent (søknaden må ha 2 bilder) og på tro og ære love å lese boka !

 

-koh :sailing:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God dagen gode båtvenner,

jeg beklager at vi ennå ikke er kommet igang med VHF-kurset.

Vi er avhengige av at Ingar får satt opp "klasserommet" vårt her på baatplassen, og så snart det er på plass blir det "tut og kjør". . . .

 

 

PS

Hvis noen flere vil slenge seg på i siste sving, så burde det fortsatt være mulig :wink:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen alle sammen!

Jeg slenger meg på denne tråden da jeg tror at mitt dilemma kan ha interesse for alle som ønsker å ta SRC/VHF sertifikat.

Jeg er sjømann av yrke og er nettopp kommet hjem etter en periode avtjent om bord. I løpet av denne perioden gjennomgikk jeg pensum heftet flere ganger for å forberede til eksamen som privatist.

For å hjelpe meg selv tenkte jeg å lage et lite program som skulle plukke ut vilkårlige spørsmål i en database. Dessverre så er mine programmerings kunnskaper svært begrenset slik at det hele stoppet opp av seg selv.

 

Jeg sitter nå med en excel –regneark/database med ca.135 spørsmål der hvert spørsmål har 3 forskjellige svar-alternativer.

Spørsmål og svar er utformet med SRC/VHF pensum hefte som grunnlag, og hver post inneholder referanse til riktig svar med henvisning til pensum heftet.

 

Tanken bak var å lage et lite program i excell eller lignende som plukker ut 40 vilkårlige spørsmål i databasen. Disse spørsmålene gjennomgåes der man til slutt får en rapport, på skjerm eller skriver, hvordan kandidaten klarte seg prosentvis. Ved uriktig svar skal rapporten inneholde korrekt svar alternativ med henvisning til referansen til pensumheftet.

Programmet bør ha muligheten til å kjøres flere ganger, men da med nye vilkårlige 40 spørsmål.

 

Hvis noen der ute ønsker å ta utfordringen med å lage et slikt program så stiller jeg databasen til full disposisjon. Send meg en IM så sender jeg deg Excel databasen med forklaringer på feltene. Eneste vilkår jeg stiller er at det ferdige resultatet blir gratis tilgjengelig for alle på Båtplassen!

 

Mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter nå med en excel –regneark/database med ca.135 spørsmål der hvert spørsmål har 3 forskjellige svar-alternativer.

Spørsmål og svar er utformet med SRC/VHF pensum hefte som grunnlag, og hver post inneholder referanse til riktig svar med henvisning til pensum heftet.

 

1. Dette burde være en smal sak.

2. En kan enten fortsette i Excel eller lage et helt nytt program (tar minst plass).

2. "Problem". Opphavsrettigheten i boka hvor spørsmål er tatt fra. Må først løses juridisk.

3. Hvorledes legger en programvaren inn under BP med disse juridiske målene løst.

4. Ideen er kjempegod, sett fra mitt lille maritime miljø.

 

 

Dersom ikke POSEIDON har noe lignende i bakhånd, fiks ferdig.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen jurist, men man skulle tro at så lenge spørsmål og svar er utformet "med egne ord" så bør det vel ikke være noe problem? Man kan vel ikke kreve copyright på kunnskap!

 

Hvis refereansen til SRC/VHF-heftet lager juridiske problemer så er det jo bare å kutte visningen.

 

Man kan selvfølgelig lage en egen database, men det betyr mye ekstra arbeid. (Har brukt mange timer på å bygge den opp ved å bruke "egne ord" samt å legge til alternative sannsynlige feil-svar).

 

Selve databasen er ca. 65 KB og bør kunne legges ut i dokument-arkivet sammen med evt. tilleggsprogram, eller et videreutviklet excel-program der databasen er integrert.

 

Uansett, er det noen som tar utfordringen så send meg en IM så sender jeg databasen så kan du selv kikke på den!

Den kan selvfølgelig justeres m.h.p. antall poster og bør uansett gjennomgåes av en "som har peil"!!

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at han allerede har noe slikt.

 

Nei det har jeg ikke, men det hadde vært veldig interessant å ha noe av den typen . . . .

Jeg kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det skulle kunne reises opphavsrettslige spørsmål knyttet til at du har lest boken og plukket ut opplysninger derfra for å lage dine egne spørsmål med tilhørende svar.

 

Tar noen utfordringen med å lage den datatekniske rammen rundt spørsmål/svar?

Den første som kommer opp med en god løsning får følge VHF-kurset uten å betale kurspenger :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...