MS sjølsøkk Startet 8.Januar.2008 Del på Facebook Startet 8.Januar.2008 Jeg har noen spørsmål angående bobåt. Så det jeg lurer på er. Hvor stor kan båten bli før jeg må ha noen form for sertifikat. -Hvor finner jeg kurs for sertifikatet -Er det vankeligt å få en plass med landstrøm viss man ikke er kresen. (sandnes-stavanger-sola) -Kan jeg ta med betalende turister som bor ombord. -viss jeg har venner ombord å vil ha en grillfest å bestemmer meg for å ankre opp midt på fjorden. Kan jeg drikke det jeg måtte ønske å dra vidre når jeg blir ederu. Jeg har sikkert noen flere spørsmål, men ikke så jeg kommer på nå. Helt siden jeg var i førstegangs tjeneste på kyst vakten , så har jeg savnet følelsen av å bli vugget i søvn. Å nå så boligpriser å leie prisene er skyhøye, å jeg har lyst å ha en stor båt. Så tenker jeg på en større bobåt. Så leie ut leiligheten i en prøve periode. Viss det gir mersmak, så er jo det bare positivt. Jeg regner med at leie inntekten på leiligheten blir en smule høyere enn lånet. Så den betaler seg selv. Et lån på båten til ca 300tusen på 20år ned betaling tid. Så vil jeg bare betale en tredje del av hva jeg betaler på leiligheten. Så da frigjøres endel penger til vidre ombygging av båten, eller den andre kjerliheten i livet. Nelig bil. Jeg vurderer også å dra offshore for å tjene litt ekstra, å få litt mere fritid. Eller at jeg jobber i fri perioden også. Viss noe av dette høres for jævligt ut , så er det siden jeg har influensa å sitter å fantaserer om det meste. Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 ..... sitter å fantaserer om det meste. Da har du havnet på rett plass. Velkommen. Det finnes en forening for de som bor i båt. Men her vil du nok også få mange svar, håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 (redigert) Anngående båtplass så er det noen båtboere i Børevigå og Bekkhuskaien i Stavanger Sentrum. Vet ikke hvordan plassene blir utdelt der, men det er vanskelig å få båtplass overalt i dag. (ca 6 års venteliste eller mer) Vinterstid får du plass her, men om sommeren skal de fleste plassene være ledige for båtturister om jeg ikke tar feil. Redigert 8.Januar.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 8.Januar.2008 Del på Facebook Svart 8.Januar.2008 Velkommen til forumet! Som Seilaren sier kan det bli vanskelig å få tak i båtplass visst du ikke har allerede. Lettere på vinterstid enn sommer også.. Foressten hva slags båt er det du skal bo i? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Velkommen i dette utmerkede forum. Jeg skal forsøke å svare på spørsmålene du stiller Jeg har noen spørsmål angående bobåt.Så det jeg lurer på er. Hvor stor kan båten bli før jeg må ha noen form for sertifikat. Hvis du er over 16 kan båten være opp til 15 meter totallengde. Men fra sommeren av kommer krav om minimum båtførerbevis -Hvor finner jeg kurs for sertifikatet For eksempel her: Baatskolen POSEIDON -Er det vankeligt å få en plass med landstrøm viss man ikke er kresen. (sandnes-stavanger-sola) Ja -Kan jeg ta med betalende turister som bor ombord. Hvis både du og båten er sertifisert er svaret JA. Ellers er det NEI. -viss jeg har venner ombord å vil ha en grillfest å bestemmer meg for å ankre opp midt på fjorden. Kan jeg drikke det jeg måtte ønske å dra vidre når jeg blir ederu. Det klinger ikke som noen spesielt god ide; snarere tvert imot. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Spinnaker Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Hvis du er over 16 kan båten være opp til 15 meter totallengde. Men fra sommeren av kommer krav om minimum båtførerbevis Ingenting er enda vedtatt, så vi vet ikke sikkert selv om noen antar at dette vil bli vedtatt iår. Sitat fra www.båtførerprøven.com I dag er det foreløpig frivillig med båtførerprøven. En arbeidsgruppe ledet av Sjøfartsdirektoratet presenterte i mai 2007 et forslag til obligatorisk båtførerbevis. Forslaget har vært på høring og det er ventet at båtførerprøven blir obligatorisk. I dag er både forsikringsbransjen, båtbransjen og båtforbundene positiv til innføringen av et obligatorisk bevis. Det er noe uenighet knyttet til enkelte detaljer i forslaget, men trolig går det (omsider) mot en innføring av obligatorisk båtførerprøve. Forslaget fra arbeidsgruppen er at førere av båter med lengde over 7 meter eller som har motorytelse over 25 HK, skal ha båtførerbevis. Det foreslåes også at en må være 16 år for å få utstedt båtførerbevis. I forslaget heter det også at båtførerer som har tatt prøven etter dagens frivillige ordning, ikke behøver å gå opp til ny prøve. Arbeidsgruppen ser for seg en gradvis innføring fra 01.06.2008, med full innføring fra 01.06.2010. Det ventes at forskriften blir vedtatt i løpet av 2007. Du kan lese mer om forskriften på Sjøfartsdirektoratets hjemmesider. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
SF Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Det er selvfølgelig lov å drømme litt når en er syk , sitter hjemme syk selv og drømmer meg vekk støtt og stadig Som andre alt har påpekt kan du anskaffe deg båt inntill 15m uten sertifikat men etterhvert må du ha båtførerbevis. Hmm..forresten så kan du anskaffe deg så stor båt du bare vill så lenge den ligger til kai og du ikke fører den selv. Så var det dette med båtplass med landstrøm. Uten om høysessongen så leier vell både Stavanger og Sandnes ut sine gjestehavner til bobåter. Børevigå er alt nevt. I månedene mai-aug så sliter du med å finne plass. Det har tidligere vært lettere i Sola enn i Sandnes-Stavanger. Tenker da på området rundt Tananger/Risavika. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Honduras Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Et lån på båten til ca 300tusen Ser at du ønsker å drive med utleie til turister. For 300 000 får du antageligvis ikke så veldig mye sprek båt hvis du snakker om å havne på rundt 14-15 meter. Så jeg ser to alternativer. Kjøp en gammel lørje av en båt til 300 000 og lei den ut til rølpegjenger som skal ha ett sjøslag hvor det kulinariske høydepunktet er ØL. Sikkert moro i perioder, men antageligvis ikke særlig med penger inn. Alternativt låner du 3 000 000, får deg en representativ båt som kan leies ut til turister som krever mer, men som også betaler mer. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
MS sjølsøkk Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Båten jeg virkelig har lyst på er denne. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...pos=4&tot=4 Når det gjelder plass til båten, så kan jeg også ligge på andre siden av sola. Jeg vil ikke begrenses av at jeg må akkurat ligge midt i byen. Eller veldigt sentralt. Litt avside liggende gjør ikke noe. Da er det mindre sjanse for at fulle folk plager meg midt på natten. Når det gjelder utleie, så må jeg seriøst gjøre noe med båten før jeg tenker på det. Det var bare en ide som kansje kunne få noen ekstra kroner i kassen til verktøy. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Tja der blir du ikke arbeidsledig med det første Men med 60 fot så er den sertifikatpliktig og da blir det straks litt omkostninger og tid som går med til Fritidsbåtskipper D5L. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Her er en mindre båt men den ser romslig ut. Colin A Ikke for dyr heller? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Ser ut som ein bra båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
adanedehl Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 du har en herlig drøm sjølsøkk, ikke la relatitets orienteringen fra forumets medlemmer knusen den, men ta den til deg. Det blir nok ikke lett å finne plass i stavanger området, men ikke gi opp. Fortsett å kikke etter både båt og båtplass og snakk med folk som bor i båt. Meld deg på kurs, ta sertefikat og fortsett å tenke positivt. Hold oss orientert hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg vurdert akkurat det samme som deg Sitér dette innlegget http://www.boogis-risor27.piczo.com/?cr=3&rfm=y Link to post
MS sjølsøkk Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Her er en mindre båt men den ser romslig ut.Colin A Ikke for dyr heller? Det var en flott båt. Men den er litt for liten for alt jeg har liggende. Den jeg ser på har jeg lyst å bygge igjen det halv overbygge eller vinnskjerm tingen, så får jeg et stort rom som jeg tengte på å ha til verksted. Her kommer feber ideene mine. Jeg har 2 stk minier som ser ut til å passe bra ombord. Har en knøtt liten garasje som bare den ene kan stå i nå. Laste rommet kan jo bygges om til ei større stue. Sitter å tenker på problemene jeg kan få viss ikke jeg har land strøm, å hvilken alternativer jeg har for å lage strøm å varme. Finner mye info på nettet hvordan man kan lage generatorer av gressklippere å dynamoer. Jeg Ser også på alternativt som damp maskin. (feber fantasi) Jeg kan skaffe meg selv gratis fyrings ved, så Det kan jo brukes til både varme å strøm. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Tror ikke du vil ha så store problemer med å finne plass med landstrøm om vinteren så da skulle ikke lys og varme være noe problem. I sommerhalvåret så kan du klare deg lengre perioder uten landstrøm. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
havørn Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg begynner å ane hvem som skjuler seg bak signaturen MS sjølsøkk Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Det ligger en ferge som er ombygd til bobåt i Damsgårdsundet, kanskje den kan kjøpes? Der har du sikert plass til 2 minier og litt til. Sitér dette innlegget Link to post
MS sjølsøkk Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Jeg begynner å ane hvem som skjuler seg bak signaturen MS sjølsøkk Da vet du at jeg kan ha ville ideer. Spesielt når jeg syk. Får håpe jeg blir bedre snart. Har ikke godt av å fantasere for mye. Sitér dette innlegget Link to post
MS Taifa Svart 10.Januar.2008 Del på Facebook Svart 10.Januar.2008 Båten jeg virkelig har lyst på er denne. http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...pos=4&tot=4 Når det gjelder plass til båten, så kan jeg også ligge på andre siden av sola. Jeg vil ikke begrenses av at jeg må akkurat ligge midt i byen. Eller veldigt sentralt. Litt avside liggende gjør ikke noe. Da er det mindre sjanse for at fulle folk plager meg midt på natten. Når det gjelder utleie, så må jeg seriøst gjøre noe med båten før jeg tenker på det. Det var bare en ide som kansje kunne få noen ekstra kroner i kassen til verktøy. Hei, Spennende drøm du går med. Mht. drømmebåten din ville jeg glemt planene om garasje til bilene, og heller fjernet det halvt overbygde dekket for å få frem linjene i båten igjen. Ps. Ser du verftslogoen i baugen, den fisken. Det kjennetegnet til Bremsnes båtbyggeri på Averøy, Nordmøre. Du kan nok bare melde deg på D5L kurs med en gang dersom du har slike drømmer. Båtførerprøven kommer du ikke langt med..... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.