Jump to content

Dynamo, kan den gå begge veier?


Pettter

Recommended Posts

Hei

Snakker vi veksel strøm kan den gå begge veier, men kjøling må den ha. Hvordan ser kjøleribbene på viftehjulet ut?

 

Står kjøleribbene 90 grader i forhold til senter på akslingen kan den gå begge veier uten noen form for tilpassning. Er kjøleribbene skrå må kjøleribbene stå slik at luften drives ut fra viften. DVS inn bak ved dioden og ut framme ved viften.

 

Hilsen Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan en dynamo kjøres begge veier?Har en motor som går til høyre og en til venstre.Og lurer da på om dynamoen på baklengsmotoren er forskjellig fra den andre?

Har du to like motorer i båten? I så fall høres det rart ut at den ene motoren går motsatt vei av den andre. Hvis du har en høyre og en venstregående propell så er nok dreieretningen snudd i gir / drev.

Link to post
Share on other sites

Det er et poeng det som nevnes med kjøleribber, samt at når du endrer rotasjonsretningen endrer du også strømretningen i viklingene.

 

Så da blir spørsmålet hva skjer i likeretteren, endrer du polariseringen?

Blir pluss minus og motsatt?

 

Jeg må evt tegne et koblingsskjema for å sjekke men det er vell andre som har mer peiling som kan svare på dette på strak arm.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det er et poeng det som nevnes med kjøleribber, samt at når du endrer rotasjonsretningen endrer du også strømretningen i viklingene.

 

Så da blir spørsmålet hva skjer i likeretteren, endrer du polariseringen?

Blir pluss minus og motsatt?

 

Jeg må evt tegne et koblingsskjema for å sjekke men det er vell andre som har mer peiling som kan svare på dette på strak arm.

En vekselstrømsdynamo i seg selv kan dreie i begge retninger. Du får uansett samme spenning ut; + på plussterminal og - på minusterminal uansett hvilken dreieretning. Det skjer ingen endring i likeretteren da du har vekselspenning inn til likeretterdiodene. Polariseringen blir den samme.

 

Det du må passe på er som nevnt tidligere kjølingen. Noen dynamoer har vifte som kan gå begge veier, på andre dynamor kan viften bare gå en vei og dette er ofte angitt med pil som markerer dreieretning.

Det er mulig å skifte ut viften slik at du kan få dynamoen til å gå den andre veien.

 

Lykke til! :smiley:

Redigert av VRT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et klokt hode forklarte meg for en del år siden at dersom du hadde mulighet til å "tre et rør over dynamoen" som hadde inntak fra skutesiden ville du få den beste motorromsviften som kunne oppdrives..

Noen som har prøvd :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

En vekselstrømsdynamo i seg selv kan dreie i begge retninger. Du får uansett samme spenning ut; + på plussterminal og - på minusterminal uansett hvilken dreieretning. Det skjer ingen endring i likeretteren da du har vekselspenning inn til likeretterdiodene. Polariseringen blir den samme.

 

 

Ja når du sier det så vil den selvsagt det. Jeg så for meg teorien med feltets retning, viklingens fartsretning gjennom feltet og strømretning i en enkelt vikling.

 

Men likeretteren vil jo selvsagt se den samme sinusbølgen uavhengig av rotasjonsretning.

 

Petter,

 

hvordan ser egentlig disse motorene ut i forhold til hverandre. Sitter dynamo på samme side eller er de speilvendt. Jeg vil anta at register og kamaksler også er speilvendt på disse motorene.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har du to like motorer i båten? I så fall høres det rart ut at den ene motoren går motsatt vei av den andre.

Mercruiser hadde det på en del dobbelinstallasjoner for en del år tilbake. Ofte i kombinasjon med aksel.

 

Et klokt hode forklarte meg for en del år siden at dersom du hadde mulighet til å "tre et rør over dynamoen" som hadde inntak fra skutesiden ville du få den beste motorromsviften som kunne oppdrives..

Poenget med en motorromsvifte er å ventilere FØR start og ikke under gange. Dessuten under gange, så suger motoren helt enormt med luft, og det blir dermed store luftutskiftninger, langt større enn hva den lille viften produserer.

 

Motorene ser helt like ut.Men har vel foskjell på kamaksel,vannpumpe(tror jeg) og oljepumpe.fordeleren er jeg ikke sikker på.Og starter da selvfølgelig.Merksnodige greier.Det er faktisk mange som ikke har trodd meg.

Har selv bygd om en Mercruiser 5,7 liter fra venstregående til høyregående. På en motor med motsatt rotering, så er det to drev som driver camakselen. Dvs. at camakselen går motsatt vei av veiva. På en standard rotasjonsmotor, så drives cammen av et kjede og to tannhjul som gjør at cammen roterer samme vei som veiva. Litt usikker på om selve cammen er forskjellig (jeg byttet den under mitt prosjekt), men det er samme oljepumpe og fordeler (da de roterer samme vei på både ccw og cw motorer). Starteren er forskjellig, tenningsrekkefølgen annerledes (sjekk fordelerlokket. På Mercruiser står det to sett med siffer, ene for REV og andre for STD rotasjon). Sirkulasjonspumpen til vannet kan være unidireksjonal, litt avhengig av hvordan skovelhjulet er utformet. De fleste er det. Impelleren fungerer også like bra motsatt vei, men må bytte om slangene. I tillegg, så hender det at på motsatt roterende motorer at offsett på stemplene er forskjellige. Dette var ikke tilfelle for min motor. Offsett er at råden ikke sitter helt i senter av stempelet, men litt på siden for å balansere i forhold til trykket. På en CCW kontra en CW så vil dette ha ulik uttelling, og man må i noen tilfeller stokke om litt på stemplene.

 

Skulle noen trenge et komplett sett for å bygge om til motsatt rotasjon, så har jeg alle delene :)

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt om dette før, mener at Sydvesten her på forumet hadde dette på en Sea Ray han importerte for noen år siden.

Det stemmer nok det, det var da to Mercruiser V8'ere (GM350 blokk) hvor de roterte forskjellige veier..... siden jeg kvittet med motorene i Sverige oppdaget jeg det ikke før jeg solgte geraene som ett høyre og et ventre gear, og kjøperen kom tilbake og sa at begge rorterte samme veien.. Det var Velvet drive hydrauliske gear...

 

Morsomme greier dette med slike motorer...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok det, det var da to Mercruiser V8'ere (GM350 blokk) hvor de roterte forskjellige veier..... siden jeg kvittet med motorene i Sverige oppdaget jeg det ikke før jeg solgte geraene som ett høyre og et ventre gear, og kjøperen kom tilbake og sa at begge rorterte samme veien.. Det var Velvet drive hydrauliske gear...

I grunn OK prinsipp da lasten på skroget blir likt fordelet med to slike motorer. Dette får man ikke til med to motorer og samme rotasjonsretning. Det er ofte forskjellige gir/drev til disse og at disse ikke går om hverandre. En vanlig missforståelse er å bare enten bytte rotasjon på propellen eller "speile" giret, men det er flere gir/drev som KUN fungerer ene rotasjonsretningen. Eks. er 280 og 290 drev, de fungerer kun med høyreroterende motor. Roterer man motsatt vei, så bare "clutcher" drevet. Selv annerkjente forhandlere viste ikke om dette (jeg skulle ha et 280 drev på og måtte derfor endre retningen på min).

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...