Jump to content

Badestige = redningsstige eller?


nimbuster

Recommended Posts

Skkerhet om bord, eller snarere sikkerhet i sjøen?

 

Dersom en person faller over bord, er det lett for denne å ta seg om bord igjen? Dersom skipperen som eneste person om bord faller i sjøen, klarer han å komme om bord ved hjelp av badestigen, eller fins det en egen redningsstige lett tilgjengelig fra sjøen?

 

Vet det har vært krav om dette på nye/nyere båter, men hvordan har alle de andre løst dette? Eller er det et glemt kapitel for mange?

 

Hva om du har en jolle festet til snap-davitere akter? Klarer du enkelt å komme om bord da hvis du ligger i sjøen?

 

Noe å tenke på for noen?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom en person faller over bord, er det lett for denne å ta seg om bord igjen? Dersom skipperen selv faller uti sjøen, klarer hen å komme om bord ved hjelp av badestigen, eller fins det en egen redningsstige om bord?

 

Vet det har vært krav om dette på nye/nyere båter, men hvordan har alle de andre løst dette? Eller er det et glemt kapitel for mange?

 

Hva om du har en jolle festet til snap-davitere akter? Klarer du enkelt å komme om bord da hvis du ligger i sjøen?

 

Badestigen er egentlig strengt tatt en nødstige,veldig kjekkt å ha.Gjetter at du ikke greier å komme om bord i den minste snekka engang når du prøver.

Har du sperret med en flåte/gummibåt aktern blir det ikke gøy..... :diving:

Link to post
Share on other sites

Jeg har badestige som er slått sammen under badeplattformen. Håper den er enkel å slå ut(?). Har også gummibåt på snapdaviter. Badestigen er montert på plattformen på samme side som baugen på gummibåten. Bør være plass for å komme seg opp på plattformen. Ikke testet enda...

Link to post
Share on other sites

Gamle NSBS foreskrev at småbåter skulle være utstyrt med ombordstigningsleider eller annet hvor en person i vannet på egen hånd skulle kunne ta seg ombord. Nederste trinn skulle være (tror jeg) 30 cm. ned i vannet.

 

Det er lignende regler for seilbåter.

 

Jeg utløser stigen min med et tau som henger ned til vannet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti flere nyere båter, hvor det virker/er svært vanskelig å komme ombord igjen.

 

Jeg prøver meg på å nevne 1 båt blant flere, og håper ikke disse båtenes eiere angriper meg for det. Mulig jeg kan ta litt feil, men...

 

Viksund 340?

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært i båtinteressens vold så lenge at jeg har veldig stor oversikt. Men jeg har likevel lagt merke til flere artikler i flere velrenommerte båtblader som kraftfullt fastslår at: badestige = REDNINGSSTIGE. Og at badestige derfor egentlig burde være på listen over obligatorisk utstyr.

 

I tillegg spes det på med et vennlig tips, ser jeg, nemlig at stigen bør være så lang at den har flere trinn nede i vannet, for ellers klarer ikke en utmattet stakkar å få fot opp på nederste trinn. En lang foldestige høres dermed ut til å komme høyt opp på min liste til nissen (båtnissen leverer heldigvis gaver hele året, og ikke bare til jul).

 

Tankeøvelsen må kanskje være sånn:

1. Veldig bra med rednings/flyteutstyr til alle personer ombord.

2. Men hvordan får vi noen tilbake inn til båten (redningsline?)?.

3. Hvordan får vi vedkommende opp i båten? Badestige, nødstige som henger på ripa?

4. Hva skal vi trå til med for å få vedkommende tørr igjen, varm (ulltepper?, varm kjeledress/fleecedress i båten som reserveplagg?)?

5. Hva skal vi ha i førstehjelpsskrinet? Har han/hun slått seg, skrapt seg opp - hva trengs?

 

Kom igjen med svar, dere som har erfaring!

 

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Gamle NSBS foreskrev at småbåter skulle være utstyrt med ombordstigningsleider eller annet hvor en person i vannet på egen hånd skulle kunne ta seg ombord. Nederste trinn skulle være (tror jeg) 30 cm. ned i vannet.

 

Det er lignende regler for seilbåter.

 

Jeg utløser stigen min med et tau som henger ned til vannet.

 

Bør være påbudt i alle båter. Har en foldestige/badestige som frigjøres lett fra "snap låsen" ved den minste belastning.

Har benyttet denne mange ganger ved bading etc. Rekker ca: 30-35 cm ned under vann.

Kan kansje være en ekstra sikkerhet med en taustump i tillegg, som henger ned i vannet.

Link to post
Share on other sites

Stigen/leideren bør ihvertfall være lang nok til å rekke ned til personens knær mens han/hun ligger i sjøen. Stigen plassert på hekken og båtens bevegelse - opp og ned - gjør ombordstigningen ekstra vanskelig. Muligheten for å få en kilevink i skallen er stor når en nærmer seg hekken. Ikke minst propellen som muligens også er i gang. Er en alene i båten og faller overbord har en et virkelig problem av dimensjoner. Båten fortsetter som oftest på sin kurs.

 

Dette bør vel gi dere noen tankevekkere når dere setter på autopilot og ferdes på dekk. Er det flere ombord så hjelper jo dette på å få personen ombord, men en skal jo først nå ned til personen som muligens også er svimeslått. Dere er jo ikke kjent for å anvende sikkerhetsseler i disse farkostene. Noen tanker på tampen før en køyer inn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Midtvinters er ikke dette et tema som er så lett å kontrollere eller forholde seg til, men vanligvis tenker ikke så mange på dette sikkerhetspunktet.

 

De fleste slenger ut eller slipper ned badestigen fra plattformen og tenker ikke noe mer over det.

Men er det like lett å utløse stigen fra sjøen?

 

For noen ja, men for mange.....neppe...

 

Tråden kan tas opp igjen til våren, men er det noe som har bilder av gode løsninger, så kom med dem!

 

Sakset fra Fritisbåtforskriften:

Vern mot fall over bord og midler som gjør det mulig å komme om bord igjen.

 

Avhengig av konstruksjonskategori skal fartøyet være konstruert slik at det er minst mulig risiko for å falle over bord og slik at det er lett å komme om bord igjen.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må vel innrømme at jeg har mer badestige enn redningstige. Utfordringen er uansett at båten ofte står i gear når dette skjer.

 

Seiler jeg alene bruker jeg autopiloten, derfor vil det være liten sjanse for at jeg tar igjen båten. Derfor er sikkerhetsline en

viktig del av dette. Når det gjelder å ta opp folk fra sjøen som ligger i vannet, vil stigen fungere i relativt stille vann. Ved sjø

vil jeg ha personen midtskips og bruke spinnakerfallet til å winche personen ombord. Hekken er ikke et bra sted å ta opp personer når det er sjø.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

badeplattformen er grei å komme opp på. hvorfor er det ikke det på seilbåter? eller er det noen som har det?

 

Det går heller på at ved stille vær kommer man fint opp. Men er det virkelig sjø vil hekken heve/senke seg. Å få båten i

hodet er vel ikke det beste. men er du alene finnes det ikke så mange valg.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

nå ville jeg tro at det samme gjaldt badestiger tau osv også. jeg tror ikke det er noe lettere å gripe en stige helt inntil båten enn det er å gripe tak i badeplattformen . hvis det er så grusom sjø er det vel heller ikke lett å løse ut ved hjelp av taustompen som nevnt i noen innlegg over.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Seiler jeg alene bruker jeg autopiloten, derfor vil det være liten sjanse for at jeg tar igjen båten. Derfor er sikkerhetsline en

viktig del av dette.

 

Men har du tenkt igjennom hvordan det vil arte seg å havne utfor skutesiden hengende etter lina. Er du da alene vil det være vanskelig, om ikke umulig, å komme seg ombord gjen. Man kan selvsagt korte ned så mye på lina at man ikke kan falle over manntauet, men det blir vel temmelig upraktisk. I en slik situasjon tror jeg kanskje eneste mulighet er å frigjøre seg fra lina og satse på at man når badeplattformen bak.

Link to post
Share on other sites

Men har du tenkt igjennom hvordan det vil arte seg å havne utfor skutesiden hengende etter lina.

 

Da er lina for lang.

Kroket fast i sittebrønnen når jeg alt av vinsjer og fallavlaster, men jeg kommer ikke ove rekka.

Kroket fast i jackstay kan jeg stå oppreist ved masta men ikke mer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har jolle i snappdaviter. Dette gjor at det er umulig aa faa ned badetrappa hvis en faller i vannet.

 

Naar jeg er ute paa vannet alene har jeg festet en kniv til tauet som holder jolla oppe. denne kniven naar jeg enkelt i fra vannet.

Teorien er at jeg da i allefall har en mulighet til aa faa jolla ned, lose ut denne og komme meg ombord.

Trappa er lett og lose ut fra vannet.

 

Viktigt tema dette. tror ikke det er saa mange som tenker paa at trappa ofte er vansklig aa faa ut eller er gjemt bak jolla.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke surre linen rundt hue ,for å forkorte lidelsene ? :-)

 

 

Jeg ser selvsagt poenget ditt hifo. Men hvis du blir hengende etter som beskrevet, tror jeg ikke en har noe valg annet enn å frigjøre seg.

 

Det er helst når man beveger seg fremover på dekk at faren er størst. Jeg har dekksbånd som jeg huker meg inn på med en elastisk sikkerhetsline. Dette er ingen sikkerhet mot å falle over bord, men har jeg med meg annet mannskap så kan jo disse dra meg opp igjen om uhellet skulle være ute. Noe annet er det når man seiler solo.

 

Jeg betjener det meste fra cocpit, men en sjelden gang kan det likevel være behov for en tur frem på dekk. F.eks ved feste av spristag, skjøter som henger seg opp etc. Det er nok klokt å tenke gjennom hvilke farer som lurer, spesielt når man seiler alene.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke bruker line når været er bra. Dumt, men slik er det. Har også hatt jobbing på dekk uten line i litt

tøffere vær. Brukte ikke line da heller, fortsatt like dumt. Men har tenkt litt over dette og har blitt flinkere.

 

Øyeblikksjobbing, som når idioten ikke har låst dekksluken foran og genoaskjøtet setter seg fast. Eller stramming av akterstag/kobinert med reving av storseil. har vel hendt en liten tur på dekk da også.

 

Tror derfor slike tråder er bra.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...