Jump to content

Badestige = redningsstige eller?


nimbuster

Recommended Posts

Absolutt.

Dette er jo også noen av de tingene vi øver på sikkerhetskurs.

Hvordan ta seg opp i flåte/livbåt fra sjøen uten hjelp.

 

Og opp i en flaate gaar rimlig greit. Men opp paa siden av en livbaat, det er jeg blitt for tung til aa greie alene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det har vært mye snakk om drukningsulykker og obligatorisk båtførerbevis.

 

Mange ulykker skjer man faller overbord fra liten båt - gjerne beruset og uten redningsvest. Da gjøres det ofte et poeng av at personen var beruset og ikke hadde vest. Jeg mener at beruselsen kan være grunnen til at personen falt uti, men man skal være veldig full for ikke å komme opp igjen. Redningsvest/flyteplagg kunne ha hjulpet til hjelpen kom, men hvis det tar lang tid og vannet er kaldt, så hjelper ikke vesten heller.

 

Derfor er det veldig rart at det ikke er krav om stige eller annen anordning slik at folk kan komme opp i båten igjen. Alle båter bør ha dette, spesielt små joller. Hvor er myndighetene når man trenger dem?

 

Større båter har vanligvis stige, men det er varierende om de stikker dypt nok og om de kan løses ut av en person som ligger i vannet.

 

Selv har jeg byttet ut originalstigen som såvidt gikk under vannflaten med en som stikker skikkelig langt ned.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Har ikke denne tråden sporet av ? Oppfatter jeg nimbuster rett så tenker han på egen båttype og ikke pinnebåt. Vi har gjennomgått temaet i flere innlegg og har andre muligheter enn nimbuster har. At vi kan bidra, er jo bra, men båttypen er fortsatt ikke seilbåt. At temaet også kan gjelde oss seilere er jeg inneforstått med, men......

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Om en burker Ray fjernkontroll på autopiloten så kobler kobler vel den piloten i Stand by når signalene blir borte, dermed så kan en seilbåt dreie opp i vindøyet og "stoppe opp" håper jeg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dersom man har båt eller jolle med påhengsmotor, er motoren som regel enkel å bruke som "trapp" hvis man ikke har stige. Nå gjelder vel dette stort sett båter under 23-24 fot, men det går jo en del av dem da. Og ikke alle som skal opp i jolla har tenkt på å klatre vha motoren. En 14' GH kan være uoverstigelig fra siden for en normalt trent person.

 

På båter med hekkaggregat er disse også kurante å klatre på.

 

Jeg snakker nå om situasjoner der man faller overbord mens motor er frikoblet/stoppet, som f.eks ved trekking av garn osv. En jolle i gir som begynner å gå i sirkel skal man vel holde seg langt unna...

Link to post
Share on other sites

Det er vel ca tre regler som gjelder her?:

 

1. ikke fall overbord 2. ikke fall overbord og 3. ikke fall overbord

 

Man befinner seg i en båt utaskjærs og har på seg vest, automat eller manuell. Man faller overbord og det er hverken helt vindstille eller fritt for bølger. Hva er egentlig da sjansen for at man skal kunne komme tilbake til båten uten hjelp? Noen som har prøvd å svømme i vind/bølger, eller sågar helt vindstille/uten bølger, med en redningsvest og i åpent farvann?

 

Det er nevnt stigtrinn for montering på små joller og de finnes. Koster bare noen hundrelapper, men allikevel har jeg ikke montert det på 12-foteren, ren dovenskap og sommel som jeg nok en gang tenker på å få gjort noe med.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke surre linen rundt hue ,for å forkorte lidelsene ? :-)

 

Det er nok kanskje det enkleste.

 

 

Det er vel ca tre regler som gjelder her?:

 

1. ikke fall overbord 2. ikke fall overbord og 3. ikke fall overbord

 

Man befinner seg i en båt utaskjærs og har på seg vest, automat eller manuell. Man faller overbord og det er hverken helt vindstille eller fritt for bølger. Hva er egentlig da sjansen for at man skal kunne komme tilbake til båten uten hjelp? Noen som har prøvd å svømme i vind/bølger, eller sågar helt vindstille/uten bølger, med en redningsvest og i åpent farvann?

 

Det er nevnt stigtrinn for montering på små joller og de finnes. Koster bare noen hundrelapper, men allikevel har jeg ikke montert det på 12-foteren, ren dovenskap og sommel som jeg nok en gang tenker på å få gjort noe med.

 

Som jeg har innprentet Admiralen og hennes barn: Detter dere overbord er dere døde, alt annet vil være å betrakte som et spesialtilfelle. Hulda går som regel i mellom fem- og åtte knop. Den minsker ikke farten om den sleper på en kropp. Så dette kan man teste ut: Ta på gode og varme klær, gjerne seildress (flytedress). Hopp i sjøen fra forskipet når båten går i fem knop. Grip fatt i sikkerhetslinen som man sleper bak båten og som løser ut trappen. Trekk deg inn og klatre ombord. Tarzan vil sikkert greie det. Prøv det samme i mørket når båten går åtte knop. Ikke gjør denne testen når du er alene ombord.

Link to post
Share on other sites

tarzan er en fantasifigur :smash: men virkelig en bra test for overarmene det du nevner. dumt spørsmål men, hvor fort svømmer vi ? 1 knop eller noe? tenker da om båten ligger stille ti meter ifra oss. kan den da blåse\drive vekk uten at vi klarer å ta den igjen?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske fra noen år tilbake at jeg brukte rundt 15-20 minutter på 500 meter i basseng, nå har ikke jeg noen fysikk å skryte av, men her en god og høy BMI... 15-20 min på 500m er vel rundt regnet en knop.... men jeg er nok blitt til fiskemat innen jeg har svømt en nautisk mil...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vår Nauticat har et ganske høyt fribord og min evige redsel er at et barn skal falde uti.

Vi har to hestesko bak på rekka og det er jo kjekt å ha, men jeg har ikke den store tro på dem.

Mht å få voksne folk ombord igjen etter mob. er det tilnærmelsesvis håpløst. 100 kg bevisstløs person vil jeg aldri kunne klare å vinsje opp. Det måtte evt. bli via flere blokker slik at belastningen blir mindre.

Vi har god badeplattform bak og ekstra lang badestige, men det hjelper lite når uhellet er ute i grov sjø; prøv å nærme deg en slik plattform som slår i sjøen og det blir for alvor fare for liv :nonod: .

Redningskrans er omtrent håpløst å kaste ut og et tau festet i båten blir fryktelig smått i et opprørt hav.

 

Jeg har derfor tenkt følgende:

Til våren skal vi ha hhv. mammaoverbord-øvelse, barnoverbord-øvelse og pappaoverbord-øvelse. Flere ganger. Alle skal prøve det å ligge i vannet med vest og å komme seg ombord igjen. Det er nemlig fryktelig tungt, fryktelig kaldt, men veldig nyttigt. For barn er det i tillegg en svært skremmende opplevelse! Alle skal øve på hva de gjør og i hvilken rekkefølge når det er mob. Det skal sitte!

Og så skal jeg anskaffe meg et klatrenett (slike som er på lekestativer) til å klappe på rekka, rulle ut/ned i vannet og nærme meg forsiktig den som ligger i vannet. Det vil gi "vannmannen" en mye mye større sjanse for å komme seg helskinnet ombord igjen. Nettet skal være 1,5 - 2 meter bredt og så langt at det vil flyte ca 2 meter ut fra båtsida og laget av flytetau. Nå skal jeg bare finne noen som kan lage det til meg. Festeanordningen skal være så enkel at selv et barn kan montere og utløse det og nettet skal være plassert slik på båten at det kan hentes og klappes på i løpet av sekunder.

 

Mann OverBord er en kjempe stressituasjon og da er det viktig at ting fungerer på enklest mulig måte.

Link to post
Share on other sites

Følger deg langt på vei der NC Justina...alle burde øve på MOB, og så prøve å komme seg ombord igjen på egen hånd. Har du først vært igjennom MOB, da blir ikke situasjonen så stresset dersom lignende skje....enten fra din båt eller andres.

 

En annen sak er jo å prøve ut de oppblåsbare pølsene mange bruker. De fleste aner ikke hvordan de oppleves i vannet, eller om de i det hele tatt løser ut. Det er en fin måte å teste de ut på, når patronen er moden for utskiftning....etter 2 år?

Link to post
Share on other sites

Gjelder motorbåt:

Rart at vi i Norge diskuter dette i dag. Trodde det var krav om stige her hjemme også. I USA har det lenge vært krav om stige som kan løses ut fra sjøen. Dette står i US Coast Guards godkjenningspapirer for min båt fra 1995. Min Bayliner er fra 1991. Den har 90 cm uthengende badeplattform. Da kan man ikke trø på hekkaggregatet. Badetrapp med to trinn er montert på ene siden bak. Den tippes opp og har snappfeste. Et kort tau henger ned mot vannet for utløsing av stigen. Enkel, effektiv og brukbar løsning. :yesnod: Men jeg ser en svakhet. Er du for nær når du drar i snora kan du få stigen i hue. Da går det sånn: :puke:

Link to post
Share on other sites

NC Justina: Vår Nauticat har et ganske høyt fribord og min evige redsel er at et barn skal falde uti.

 

Vi, min frue og jeg, har overtatt "ny" båt med høyt fri-bord og problematikken du nevner "rir" oss daglig. Hvordan kommer en seg ombord igjen ? Klatrenett, langs skutesiden, du beskriver virker som en bra løsning, dersom forholdene tilsier at nettet kan holde seg utstrakt. Flyteelement i ytterkant, slik at midtpartiet lar seg senke noe ned og føres under personen (MOB) dersom han/hun er svimeslått. Under relative rolige forhold ville nok dette godt an å utføre. Noe annet er grov sjø. Og ikke minst hvor mange personer det er ombord. Om et barn ville være istand til å utføre dette kunststykke med klatrenett er vell mer tvilsomt da risken for at barnet også ville bli MOB.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jepp, den er ikke bare grei den derre.

Jeg ser for meg et nett evt. av webbing som ligger sammenrullet i en hylse, enten på dekkstaket eller ved styreposisjon bak. Blyvekter i den delen av nettet som ligger nedover skutesida og flyteelementer i den delen som skal være fri av sida. Endene skal være forsynet med lys (de derre som aktiveres når de kommer i kontakt med vann), evt. lightsticks, slik at det går an å finne dem i mørkt hav.

Jeg vil tro at det å få opp den bevisstløse personen, vil være like lett som å gi munn til munn under svømming i overflata med fullt dykkerutstyr: Fryktelig krevende. Man har å gjøre med en kropp som ikke samarbeider og et hode som helst skal ligge i riktig retning. Men er det ens Kjære gjør man jo hva som helst. Turen blir jo ikke helt den samme uten... :wink:

Link to post
Share on other sites

Ideen er fin den, men er ikke denne i korteste laget. Et trinn under vannlinje.

 

Foreløpig er vi heldige som har jolle hengende akterut og kommer til å basere oss på å kutte/løsne ene opphenget og samtidig slakke ut på line (lang line) fra moderskip. Så gjenstår det å komme seg opp i jolla og der finnes det løsninger. Problem kan oppstå når den ene av oss sover og den andre går over (MOB). Får sikre oss med sikkerhetsseler hele tiden det er nok det beste.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...