Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)

Kosmix

Recommended Posts

Jeg har ikke sett at Grundig har noen med både DVD og bakkenettmottager.

http://www.grundig.no/?did=9100208

Var på Expert her om dagen og så på denne TV'en med dekoder og DVD. Av en eller annen grunn så ligger den ikke på nettsiden deres, men du finner den på hjemmesiden til Grundig Norge. Alle 19" modellene til Grundig er godkjent av Rikstv, det har jeg fått bekreftet skriftlig fra importøren..

Vision-2 modellene har flere utgaver med innebygget dekoder...det samme har Leemaxx-modellen...denne veier 3kg og trekker 30W.

Det var denne TV'en jeg hadde bestemt meg for å kjøpe, men endte opp med en Grundig uten DVD. Dette fordi mediamulighetene på USB var veldig gode. Det blir ikke mye avspilling av DVD-filmer for oss i båten, velger heller å ha en USB-penn liggende, med noen filmer til bruk på regntunge dager...

Mottageren er viktig, men jeg skulle også gjerne visst om lysstyrken er en nøkkelfaktor på disse konkurrerende modellene. Grundig sine ligger jo lavt i sammenligning med enkelte av de andre. 250 cd/m2 mot f.eks. 500 på den litt større Clearview hos multicom. Og Thomson sin på 350. Er vi her uansett godt over hva man trenger en lys sommerkveld under kalesjen?

Det som begynner og bli irriterende er når du har flere dekoder men ikke kort til alle.Jeg har 2 Sagem som jeg benytter i huset og en Grundig i båten.Prøvde og bytte korte her om dagen fra Sagem til Grundig igjen,men da virket bare Nrk kanalen ringte riks tv og de oppgraterte denne igjen så virket dette.Men når jeg skal tilbake til Sagem så klikker dette igjen må mulig ringe på nytt.,kan vel ikke være meningen att det skal være sånn.Jeg bruker Grundigen i båten så må jeg vel ringe til våren igjen. :lol:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Ja, de "pairer" kort og dekoder for å unngå bruk av piratkort - og antageligvis også bruk på flere TV'er hjemme og på hytta. Har to abonnementer hjemm og flere dekodere og en i båten, har hatt flere problemer med disse, og når de er til reperasjon og jeg bruker en bakcup-dekoder må jeg ringe leverandøren (Canal Digital) for å få de til paire dekoder og kort, og samme prosedyre må til når den kommer fra service/reparasjon. Jeg har Canal Digital hjemme og Riks-TV i båten, sistnevnte kun med gratiskanalene.

Redigert av BårdK (see edit history)

Denne tv'en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=232622 sto i båten vi kjøpte. Jeg antar at denne ikke er brukbar til annet enn å se DVD på? Men kan den funke i Sverige? Mener selger nevnte noe om det. Har ikke hatt tv i båt tidligere og må nok lese meg opp på dette. En ting er riks tv, en annen ting er alle videoformatene som finnes. Nytt nå er visst "Matruska (eller no slikt) som tar opp kampen med DivX. DinSide.no hadde en sak om dette nå nylig.

Så vidt jeg kan forstå, har denne TV'n innebygget tuner/dekoder for MPEG2 bakkesendt TV. Dermed burde den fungere i Sverige frem til de går over til MPEG4 som brukes i Norge. Tidsplanen for overgangen til MPEG4 i Sverige, har jeg ikke i hodet. Dersom TV'n har HDMI eller Scart-kontakt, kan den også brukes med løs tuner/dekoder (Grundig, Sagem . . .) i Norge.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg var å kjøpte Vision 2 19" med DVD i dag hos http://www.sev.as for 3.300,-. De fikk inn nye Leemaxx i dag til litt under 3000,-. Nye priser fra Grundig sa de. Vær oppmerksom at KAM kort for ca. 1000,- må kjøpes i tillegg for å få inn betalkanaler.

Jeg undersøkte litt med Grundig ang forskjeller på Leemaxx og Vision. I praksis er de like med unntak av at Vision har en dublert tilkobling ( Husker ikke hva. Tror det var HDMI eller USB ) + fysisk av på bryter. Leemaxx skal vist nok ikke kunne settes i annet en stand by uten å trekke ut kontakten. Kvaliteten på bildene er mer en OK til mitt bruk på hytta og båten.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

For de som er interessert i Grundig kunne ikke jeg finne noen billigere enn her . . .

Jeg har nå bestilt en Grundig 19" , Grundig Vision 2 LCD 19" 16:9 DVB-T * (GBH4019) 19-2940T his clickon.se. Jeg får den levert til en bekjent som har landsted i Sverige, og han tar den med hjem til meg, levert på døren. Og iom. at han er ute av landet i over 24 timer og TV'n koster under kr.6000,- er det null toll. Da koster det meg NOK 2158,- pluss en flaske med noe godt til han med landstedet.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Her i dag bestilt denne:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8325

Den har minst 2 kundetilbakemeldinger på at den virker i Norge. Blir spennende å se.... Den var i hvertfall billig - 0,1 båtpeng. Skal prøve å gi tilbakemelding når den kommer, antakelig om 2-4 uker.

Knut

Får vente til du har prøvd denne da, venter i spenning. :fishing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...