Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Er dekoderen splitter ny, er det en mulighet for at det er en MPEG4 dekoder som kan brukes her i landet. Ellers er det nok en MPEG2 dekoder. Den vil ikke virke her, men en stund fremover i Sverige.

 

Lars H.

 

Takk Lars H.

Har ikke peiling på hvor gammel den er, men virker den ikke, så blir det elektronisk avfall etter hjemkomst :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kom over denne Grundig LeemaxxFinn.no

Ifg en spec compare på grundig.de, er disse identiske - bortsett fra at Leemaxx'en mangler hodetelefonutgang.

Det kjekke er at man kan få denne i hvitt - noe som passer bedre inn i min båt enn en sort apparatur. Men - mye vil ha mer - jeg ville jo gjerne hatt denne med LED!

Noen som vet hva strømforbruket på disse apparatene er?

 

9103327.jpg

 

 

Vi har også denne som er LED: Finn.no

Men her er jeg litt mer skeptisk til "merket", samt at denne ikke er "Riks-TV godkjent."

Link to post
Share on other sites

kjøpt båt i England med dekoder, og lurer på om denne er best egnet som pynt,

Husk å få eierskifte på den decoderen ,ha med et eierskiftesjema fra Rikstv når du reiser over.Om den skulle funke så trenger du det for å få kort til den fra Rikstv tipper jeg.Er sånn med dem vi har her,måtte ha eierskifte på boxen som fulgte båten min .Masse greier men det gikk jo , litt lettere idag da det holder med mail trur jeg og eller telefon.Men greit å ha en slik underskrift i tillfelle da :wink:

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har du fått testet denne nå Knut1955?

 

Her i dag bestilt denne:

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8325

 

Den har minst 2 kundetilbakemeldinger på at den virker i Norge. Blir spennende å se.... Den var i hvertfall billig - 0,1 båtpeng. Skal prøve å gi tilbakemelding når den kommer, antakelig om 2-4 uker.

Venter spent på komentar :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Snappet nettopp opp nyheten om opptaksfunksjon vha USB-minne er tilgjengelig på en rekke Grundig TV'er, ved bruk av "Riks-TV" dekoder som er innebygget.

Noen som vet om dette gjelder også denne Leemaxx'en?

 

Forøvrig en meget snerten og pen TV, som "matcher" resten av interiøret ombord - om som helt sikkert blir godkjent av kokka.

Det er jo trossalt hu som har ytret ønsket om en TV ombord... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Kom over denne Grundig LeemaxxFinn.no

Ifg en spec compare på grundig.de, er disse identiske - bortsett fra at Leemaxx'en mangler hodetelefonutgang.

Leser "hodetelefonuttak med separat volumkontroll" på siden du linker til. Høres da ut til å holde.

 

Kjøpte selv 32" Tatung til hus-stua i sin tid, uten hodetelfonutgang, men lyktes å konfgurere en scart til å sende lyd ut, så de ubrukelige innebygde høyttalerne kunne pensjoneres før de overhode var tatt i bruk. Det er kanskje mulig på andre modeller også.

Link to post
Share on other sites

Dette er en veldig lærerik tråd for meg. I går var jeg en tur på Elkjøp Karihaugen for å sjekke hytteTV. Spurte en av disse unge selgerne om han ville forklare meg litt. Han la ut om hva jeg trengte, bl.a en Riks TV dekoder.

 

Jeg forklarte at på hytta får jeg bare inn NRK og var ikke int. i annet. Han sto på sitt og mente at jeg like gjerne kunne kjøpe en separat dekoder, gjerne en de hadde på tilbud, da jeg uansett måtte ha en kortleser Cam om jeg kjøpte en TV som hadde innebygget dekoder. Separat Cam kostet omtrent det samme som tilbudsdekoderne. Han hadde da omtrent leid meg bort til en haug med returnerte Sagem dekodere og mente dette var et godt kjøp for meg enda jeg nok en gang presiserte at jeg kun skulle ta inn NRK.

 

Det virker på meg som Elkjøp kan gå over lik for å selge noe dritt de har tatt i retur. Hadde jeg ikke lest innleggene i denne tråden hadde jeg kunnet la meg lure. Det hører med til historien at det ikke er returrett på de apparatene som blir solgt fra dette tilbudstorget, mon tro hvor mange som lar seg lure av sleipe salgstriks.

 

Prøver å få tak i en Grundig 22- 2941 da denne har bedre kontrast enn 22- 2940, men mulig den ikke er i salg ennå. Det er flere som har 2940 til ca 4000,-. Grunnen til at valget faller på Grundig er utelukkende at jeg har Grundig dekoder hjemme og er kjempefornøyd og siden Lars H. er like fornøyd med Tvn som dekoderen regner jeg denne som best valg på en hytte med litt svake signaler. Ellers hadde Philips vært et bedre valg mht bilde ifølge Lyd og Bilde der Grundigen fikk dårlig kritikk. Regner uansett med at mine krav er mindre enn testpanelets.

 

Så en foreløpig stor takk til dere som på en eller annen måte har bidratt til å heve mine kunnskaper om emnet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere ansatt i Elkjøp under studiedagene, har jeg vanskelig for å anbefale Elkjøp/Lefdal/Expert på et generelt grunnlag.

De gjør som oftest en god jobb på garantisaker, og returretten på 30 dager er kjekk å ha. Men å gjøre et godt kjøp ved første forsøk hadde kanskje vært enklere med bedre veiledning?

En veiledning som tar utgangspunkt i kundens behov, og ikke butikkens kalkyler og lagerhold. De fleste kunder kommer tilbake dersom de er fornøyde; et perspektiv som ofte går hus forbi dersom muligheten for et "godt" salg ligger til rette.

Been there - done that. :blush:

 

Det finnes naturligvis mange lokale unntak, og mange fornøyde kunder - men grovt sett synes jeg butikkdriften til Elkjøp/Lefdal er, pent sagt, kritikkverdig.

Produktkunnskapene er ofte begrenset, og idag tør jeg påstå at den sikreste kilden til produktinformasjon er deg selv - godt hjulpet av Internett; forum og leverandørsider. Selv oppsøker jeg aldri en elektrobutikk for å få hjelp, og er stort sett skeptisk til alle råd som kommer fra en selger ansatt i en butikk uansett bransje. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger de gode rådene fra en hyggelig selger blir en kostbar erfaring...

 

Det finnes naturligvis hederlige unntak - og de er som oftest ærlige folk som ikke tar snarveier, og som er observante og evner å lytte til kundens ønsker.

Med andre ord: Lette å identifisere. :saint:

 

Stol på magefølelsen, egne kunnskaper og erfaringer som andre har gjort seg før deg! :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn. Jeg sleit duelig med å få den til å virke, men etter mange mail fram og tilbake med Pinnacle support, så gikk det ved å bruke forrige utgave av programvaren. Dette var for et drøyt år siden, og det er mulig programvaren er oppdatert og at det fungerer bedre nå.

 

Dette er for øvrig en løsning der absolutt all signalbehandling utføres av prosessoren i PCen. Det kreves en forholdsvis sprek PC, og du kan ikke regne med å få gjort noe annet på den PCen mens du ser på TV. Antenna som følger med er også knapt brukbar til noe, og du vil nok gjerne ha en ekstern antenne.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har den også. Funker hjemme med en kraftig stasjonær PC, ikke snakk om å få ut noe med en IBM T42 i båten. Utenpå på emballasjen ser det tilsynelatende greit ut, men når man har installert programmet og kjører en test av maskinvaren så dukker det plutselig opp krav til dual core eller liknende. :nonod:

 

Etter noen få timer fryser lyd/bildet, men en enkel restart av bare selve programmet løser problemet de neste timene.

Link to post
Share on other sites

Høres ikke ut som et reelt alternativ for meg som bruker intel atom 1,6 ghz prosessor.

Nei, det kan du glemme. Jeg kjører på en laptop med 2.2GHz Core 2 Duo på full fart (med batteriøkonomisering avslått), og det er absolutt minimum av prosessorkraft som trengs for at det skal gå rundt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Pinnacle support, så gikk det ved å bruke forrige utgave av programvaren. Dette var for et drøyt år siden, og det er mulig programvaren er oppdatert og at det fungerer bedre nå.

Ser ut for at dette er et problem med Pinnacle produkter. Hadde omtrent samme problem med en eldre versjon for noen år siden. Ga opp hele greia til slutt.... Ikke mer Pinnacle på meg. :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da trenger du TV, en inverter av noe bedre kvalitet og noe kabling mellom dem.

 

Og husk at du trenger mottakerboks til det digitale bakkenett også. Skal den også gå på inverter? Da trenger du enda mer kabling.

 

Mange har vel etterhvert havnet på at det greieste er å kjøpe noe som går direkte på 12V og har innebygget bakkenett-mottaker. Koster neppe mer enn billig TV, mellom-kostbar inverter og gjennomsnittsbakkenetmottaker tilsammen.

Link to post
Share on other sites

Er de noen som vet om de er mye forskjell på de svenske og de norske bakkenettet??

Jula selger dei små kjekke tver med innebygd motaker for sverige sitt nett :sad:

 

Ja, det er det - Sverige benytter MPEG2 og NorgeMPEG4.

 

Skal du kjøpe en mottaker sørg for at den dekoder MPEG4 og at den er RiksTV godkjent dersom du vil ta inn RiksTv kanalene i Norge. Ellers for du bare NRK, men mulig det er nok.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det - Sverige benytter MPEG2 og NorgeMPEG4.

 

Skal du kjøpe en mottaker sørg for at den dekoder MPEG4 og at den er RiksTV godkjent dersom du vil ta inn RiksTv kanalene i Norge. Ellers for du bare NRK, men mulig det er nok.

 

Feil!

Du får ikke inn NRK engang, med MPEG2!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...