Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Ser at vår 22" er blitt en del omtalt, har lagt merke til flere som snakker "RiksTv dekoder".

Stemmer at tv'n har MPEG 2/4 dekoder innebygget, men den er ikke RiksTv godkjent (ikke at jeg er helt 100% sikker på hva det vil si..)

Vi har testet tv så vidt og funnet ut følgende:

- spiller MP3 og AVI video filer hvis kodet til MPEG 2/4

- den tar inn gratis kanalene via innebygget dekoder, MEN når vi sammenligner den innebygde dekoderen med en ekstern RiksTv dekoder vi har i butikken, så ser vi at det virker som den innebygde dekoderen krever noe bedre tv signaler inn til tv'n enn den eksterne RiksTv dekoderen gjør.

Bildene blir like skarpe og fine med begge dekodere, men hvis signalene blir svakere pga været eller lingende ser vi at bilde kan "fryse" noe med den innebygde dekoderen.

- med PCMCIA adapter fra RiksTv og RiksPakken kort fikk vi inn fler kanaler enn de som er gratis.

- meget bra bilde kvalitet

- klar lyd, men mangler noe bass ved avspilling av MP3/musikk

- HDMI inngang

- SCART ut

- PCMCIA kortspor

(sikkert noen fler tilkoblingsmuligheter, men de viktigste skal være nevnt)

 

Ble mye info på liten plass, ta gjerne kontakt på simen@seatronic.no hvis noe skulle være uklart.

Link to post
Share on other sites

Når du sammenligner følsomheten med ekstern dekoder, har jeg forstått at det er en Grundig-dekoder du sammenligner med? Har du sammenlignet følsomheten med de bedrøvelige Sagem-dekoderne som dessverre enkelte har kjøpt?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når du sammenligner følsomheten med ekstern dekoder, har jeg forstått at det er en Grundig-dekoder du sammenligner med? Har du sammenlignet følsomheten med de bedrøvelige Sagem-dekoderne som dessverre enkelte har kjøpt?

 

Lars H.

Har du sammenlignet Sagem og Grundig i båten Lars? Jeg har Sagem i min båt og har ikke lagt merke til at den er noe dårligere enn Grundigen som jeg har hjemme, hvor jeg også har en Sagem i en annen del av huset. Disse to er like gode her hjemme. Men det er jo et dårlig sammenligningsgrunnlag, da jeg ikke har prøvd Grundigen i båten.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Noen som har funnet noen pc-monitorer som går på 12 V?

 

har Tandberg Display Ergo Scan veldig lik denne MITAC 15" TFT LC552( dønn lik men min har et TANDBERG skilt nede til venstre).

http://www.greentech.no/ kjøpte den her for 400kr

http://cgi.ebay.co.uk/Mitac-LC552-15%22--T...0427139005r4438

og en Lava TV 19" med DVD som også kan brukes.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har du sammenlignet Sagem og Grundig i båten Lars?
Nei, men tester på diverse nettsider sier i hvert fall at Grundig er i en annen klasse enn Sagem, i hvert fall på land. Og om det er på land eller i båt, betyr vel neppe noe. Dessuten har jeg bekjente som har byttet inn Sagem-boks med Grundig-boks og opplevd helt andre og bedre mottak ved vanskelige forhold. Og jeg har ligget side om side med andre båter som har samme antenne, men Sagem-dekoder hvor de kun til nød har hakkede bilde, mens bildet hos meg er perfekt helt uten noen problemer.

 

Lars H. :flag: :flag:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En ting som irriterer meg ved mange små TV'er (15" - 22") er at 'karmen' rundt skjermen er så brei. Kunne selv tenkt meg en 19" flatskjerm TV for 12volt uten DVD eller digitaldekoder (har 15" CRT og Grundig dekoder nå), men med 4, 6 og opp utover 8cm breie 'karmer' blir den fysiske størrelsen vanskelig i min Saga 27. Hvorfor kan ikke en TV lages med like smale 'karmer' som en PC-skjerm? Karmen rundt min 19" PC-skjerm her hjemme er ikke mer enn 1,5cm brei! Det samme irriterer meg når det gjelder kartplottere. Hadde 'karmene' vært mindre der, kunne mange fått plass til både 10" og 12" plottere fremfor seg.

 

Nå har jeg hørt at Seatronic snart (i juni) får inn en slik skrapet 19" TV med smale 'karmer' og lavt strømtrekk til en hyggelig pris, så da regner jeg med å få testet en slik før et eventuelt kjøp.

 

Ellers: Gratulerer med den 17. mai! :flag:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sagem-dekoder hvor de kun til nød har hakkede bilde, mens bildet hos meg er perfekt helt uten noen problemer.Lars H. :flag::flag:

 

Støtter Lars i det utsagnet, har en kompis som omtrent alltid har dårligere bilde en meg, uansett om båten hans ligger ytterst eller innerst.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hørt at Seatronic snart (i juni) får inn en slik skrapet 19" TV med smale 'karmer' og lavt strømtrekk til en hyggelig pris,

Vet du om den har mpeg4 mottaker innebygd ?

Jeg kjøper ikke ny TV idag uten innebygd mpeg4 mottaker, vil hive ut Grundig dekoderen fra båten.

 

Ser forøvrig at den nye Samsung 19 tommeren med mpeg4 rikstvgodkjent mottaker kun trekker 25W, men den er kun for 220V.

Kan jo selvfølgelig kjøre denne på sinusinverteren, mener virkningsgraden er >90%, så tapet er ikke så veldig stort.

Vi får sjå, det skjer mye på denne fronten nå, småtv'er med mpeg4 mottaker kommer på løpende bånd, Phillips har også nylig

fått en 19 tommer godkjent.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vet du om den har mpeg4 mottaker innebygd ?

Som jeg skrev, dette skal være en 'skrapet' 19" uten innebygget dekoder eller DVD. For de med liten plass til TV, men som allerede har dekoder, så har Seatronic en liten snerten 15" for 12volt som kun trekker 18watt(!) med Scart og HDMI-inngang til under 2 båtpenger.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kort oppsummert.

Fulgt tråden med interresse og håp.

 

Uken før Melodi grand prix måtte tv på plass i båten. (Rederinnen)

 

Kontaktet Seatronic og fikk beskjed om at den ikke er Rikstv godkjent, og at den vil virke en stund, men de beskrev det med at etter stund så ville minnet på tv`n bli fullt pga riks tv`s omkoding av signaler og den vil da være ubrukelig. (Ifølgen Seatronic selv).

 

Sjekket alle store elkjeder og svaret var det samme. 19" og 22" kommer med integrert riks tv kortleser som er godkjent nå. (kan kjøpes og bestilles fra denne uken)(Samsung).

 

Til min store overaskelse registrerte jeg på en rundtur til søta bror at hyllene var fulle av den nevnte Samsung 19" og 22" som er godkjent av rikstv med integrert kortleser. Dog enda uten DVD.

 

Lite hjalp det meg da Rederinnen skulle se Grand Prix eller være på Land, så jeg endte opp med en Sony Bravia 26" med integrert Kortleser. Den er kun i 220V, men fungerer perfekt med en Glomex ufo.

 

Vi oppdaget at forstyrrelser som ble tolket som dårlig signal (med påfølgende intens justering på "gain") hadde en sammenheng med rederinnens mobilbruk. Mobiltelefon kan ikke brukes samtidig med tv i vår båt. Har flere opplevd det samme?? Hva da med telefon i naboens båt når man ligger tett?? Erfaringer?

 

God TV helg.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en SAGEM dekoder i båten med en "standard" Glomex antenneforsterker. Ligger akkurat nå på Oscars Borg gjestehavn, og får ikke inn en damn d.... Flere som har samme erfaring? At det er elendig dekning mange steder? Kan jeg ha noe feil på utstyret? Noen som kjenner noen steder i indre Oslofjord som skal ha KNALL dekning der jeg kan teste?

Link to post
Share on other sites

De fleste steder i indre O'fjord , Oscarsborg medregnet, har bra motakerforhold. Unntaket kan være inne i dype viker ala Bjønnhuebukta, innerst i Sandspollen osv. For å være 100% sikker på gode motakerforhold bør du gå ut i åpen sjø. Er du noen kabellengder utenfor kysten har du gode motakerforhold. Garantert.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke testet forholdene så mange steder i indre Oslofjorden, men lå på Oscarsborg i høst, og innerst med akterfortøying og tamp i land (ikke på noen av flytebryggene altså), var forholdene heller dårlig. Og jeg har en ny Glomex-antenne og en utmerket Grundig dekoder. Hadde jeg ligget 100m bortenfor, hadde det kanskje vært bedre. Inne i en trang havn kan forholdene variere svært lokalt.

 

Når det gjelder forstyrrelser, har jeg denne helgen registrert antydning til hakking i bildet ved samtidig bruk av PC med ICE-modem. Mobiltelefon har jeg ikke brukt noen gang samtidig med TV.

 

Lars H.

(pt. på Kommersøya)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Paradisbukta innenfor Helgeroa forrige helg uten noe dekning. Mye fjell rundt var nok årsaken. For at rederinnen skulle få med seg Grand Prix ble det Helgeroa gjestehavn på Lørdagen. Topp dekning.

Ligger nå ved Eneboeren ved Hui, og Lindholmen i Lahellefjorden i går med topp dekning. Det er nok ofte slik at om det er høye fjell og holmer så kan vi nok havne i "skygge".

I kveld skal vi prøve med PC`n, mobilt kontor Telenor, så får vi se om det skaper forstyrrelser. Ser for meg at dette kan bli et problem.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En ting som irriterer meg ved mange små TV'er (15" - 22") er at 'karmen' rundt skjermen er så brei. Kunne selv tenkt meg en 19" flatskjerm TV for 12volt uten DVD eller digitaldekoder (har 15" CRT og Grundig dekoder nå), men med 4, 6 og opp utover 8cm breie 'karmer' blir den fysiske størrelsen vanskelig i min Saga 27. Hvorfor kan ikke en TV lages med like smale 'karmer' som en PC-skjerm? Karmen rundt min 19" PC-skjerm her hjemme er ikke mer enn 1,5cm brei! Det samme irriterer meg når det gjelder kartplottere. Hadde 'karmene' vært mindre der, kunne mange fått plass til både 10" og 12" plottere fremfor seg.

 

Nå har jeg hørt at Seatronic snart (i juni) får inn en slik skrapet 19" TV med smale 'karmer' og lavt strømtrekk til en hyggelig pris, så da regner jeg med å få testet en slik før et eventuelt kjøp.

 

Ellers: Gratulerer med den 17. mai! :flag:

 

Lars H.

Jeg har en Dantax 19" hvor karmen er 2,5cm bred, og det er vel ikke lett å få den smalere? Den leveres med 12V kabel, og fås på El-kjøp. Det eneste jeg vet om srømforbruket, er at den trekker 5.83A. Meget bra bilder, men den har "desverre" DVD. (Men den MÅ man jo ikke bruke) :wink:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Dantax 19" . . . . . den trekker 5.83A.

Det var da et uhyggelig stort strømtrekk, 70watt! Min gamle 14" CRT TV trekker 36watt, 3A!

 

den har "dessverre" DVD. (Men den MÅ man jo ikke bruke)

Nei, selvfølgelig ikke, men håpte på at det var billigere uten DVD.

 

Lars H. :cheers:

(pt. på båttur)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er du heldig så kommer du pp i en virkningsgrad på 90%. Så skal du utnytte den maksimalt for å levere 67A (800/12=67), vil den belaste batteriet med 74A! Håper du har stor batteribank, ellers varer det ikke lenge før batteriet er flatt med fullt strømtrekk! :sweat: (men en trenger selvfølgelig ikke å trekke ut mer enn 30 - 50watt til f.eks. en TV. :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt flere invertere opp gjennom årene. En var specet med virkningsgrad omlag 90%, men mine beregninger viste at virkningsgraden var atskillig mindre når jeg brukte vannkoker og kaffekoker.

Den nye Seatec 22 ' TVen er specet til 6A/72 W - men her er det jo lagt til endel "småting". Dersom det er mulig ser jeg en fordel av å ha 12 V TV ombord - så slipper man effekttap i større inverter. Har man mer enn nok strøm ombord så er det selvfølgelig greit med invertere og annet effektkrevende utstyr. De store forbrukerne ombord er nok kjøleskapet og dieselvarmeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...