Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

hALLO

Jeg har selv kjøpt min digetale mottaker hod rema 1000 uten binding, og da får du inn nrk kanalene gratis ut 2009.

Hvis dere tar kontakt med en rema butikk kan de opplyse om at også tv2 får dere gratis ut 2009

Med kjøp av boksen uten binding slipper dere og ut med kortavgiften på 800.-og månedsleie av kanalene på 299.-

 

Boksene koster 599.- hos rema

mottakeren selges til 299.- hos el-kjøp men da må dere ut med kortavgift og binding av kanalene til 299.- pr måned

 

boksen bruker 220v og det er bare og bruke en omformer :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvilken dekoder er det REMA 1000 selger? Og obs, det er ingen kortavgift eller bindig dersom en skal ha kortet kun for TV2!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min 12V Groundig hos Expert for ca 1100 kr, dette var våren 08 så jeg hvet ikke hvilke priser som gjelder nå.

Dekoderen fungerer perfekt, jeg koblet den til en ufo lignende antenne som fulgte med båten fra USA. Får in masse rart.

Ligger på Hvaler og får inn alle riks tv kanalene og 2-3 lokal tv kanaler fra Vestfold ;) . Er jeg på Svenske kysten for jeg in en haug med svenske kanaler også. Det var ingen abonemang på dekoderen, fikk bare beskjed om at TV2 måtte betales for til neste år.... altså i år. Det som var litt fint er at det er mulig og kjøpe hele riks pakken for 1 eller 2 måneder i ferien :)

Den bruker lite strøm ca 0,8 amp.

Kjøpte 12V 19" widescreen på Obs for 1700kr , men her er det masse og velge i.

Link to post
Share on other sites

Det som var litt fint er at det er mulig og kjøpe hele riks pakken for 1 eller 2 måneder i ferien :)

 

Ja du kan abonnere på månedskort på rikstv. Du kan også benytte samme kort som du har hjemme hvis du har rikstv, dersom abonnemetet er registrert på samme person som boksen på båten (må parres med den boksen også, men det er bare kontakte rikstv så ordner det seg), da kan du ta med deg kortet ditt i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

Vi har kjøpt oss ny TV og ny antenne, regner med å få barnebarn med på turer i sommer, og vil da flytte TV'n frem i forcabinen. Må da trekke noen ledninger, er det greit med 12 V i samme trekkerør som antennekabelen? Vil evt. legge 220 V i eget rør, for bruk i gjestehavn. Er klar over at for fast 220 V opplegg må jeg bruke installatør, tenkte å legge en skjøteledning fra eksisterende uttak akterut, med støpsel, men skjult for å unngå klemming i dører. Virker det greit?

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har hørt av andre at det finnes 19" flatskjermer med innebygget kortleser til RiksTV, DVD, og som går på 12 og 220 Volt, men jeg var på Elkjøp uten at de kjente til noen slik modell. Er det noen andre her som kjenner en modell som har dette?

 

Forøvrig digg å være tilbake på nett her, har ikke hatt tid til å være på BP på gudene vet hvor lenge!!

Link to post
Share on other sites

Dette er vel diskutert en rekke ganger her på forumet, uten at jeg har fått med meg at dette er lansert. Utfordringen er jo at vi i Norge benytter MPEG4 formatet, og at produsentene ikke har produsert apparater med dette hittil. Var vel noe skriveri om at Dantax holdt på med godkjenningsprosessen overfor RiksTV tidligere i år, men har ikke hørt noe mer. Uansett så er vel ikke det at en TV er godkjent eller ikke så veldig farlig så lenge den virker. Har selv en Sony med slik leser hjemme og venter med båt-TV kjøpet til disse finnes i en fornuft størrelse. Sony sin minste med innebygget dekoder er pt 26 tommer.

Link to post
Share on other sites

Seatronic i Moss har 22" med innebygget DVB-T tuner for mpeg2 og mpeg4 + innebygget DVD

Det står ingenting i katalogen om at den støtter hele settet av standarder som Riks-TV krever: MPEG4/H.264, HE AAC+

 

Vet du at den tar imot NRK-kanalene, inkludert lyd?

Hvis ja, er neste spørsmål: har den kortleser, og vet du at den kan ta i mot krypterte kanaler (bl a TV2) som krever kort?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser på siden til Seatronic Servicemannen, så står det at den har kortleser for MMC/SD/MS. Det står riktignok "Kartleser" :smiley:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er veldig usikker Servicemannen. SD vet jeg er et minnekort, så det kan være mulig at dette kun er en kortleser for å vise data lagret på minnekort (bilder)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser på siden til Seatronic Servicemannen, så står det at den har kortleser for MMC/SD/MS. Det står riktignok "Kartleser" :smiley:

Dette er kortleser for minnekort. Kortleseren som trengs for å dekryptere krypterte kanaler stappes inn i PCMCIA-sloten som det står at den har, men man skal altså kjøpe seg en kortleser til kanskje en tusing i tillegg da.

 

For øvrig: vær ekstremt skeptisk til alle TVer som ikke eksplisitt oppgis å støtte Riks-TV. Det er stor sannsynlighet for at den ikke virker på NRK-kanalene engang.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ringte Seatronic og de fortalte at TV'en ikke var kommet til landet og derfor ikke testet. Han nevnte forøvrig at den ikke var godkjent og derfor ikke ville virke, men det er vel bare tull eller? Han visste heller ikke om den hadde PCMCIA slot slik som f.eks. Sony sine TV'er. Så da får vi vel bare vente og se litt til!

Link to post
Share on other sites

Han nevnte forøvrig at den ikke var godkjent og derfor ikke ville virke, men det er vel bare tull eller?

At den ikke vil virke fordi den ikke er godkjent er bare tull, men spesifikasjonene oppgitt i katalogen er heller ikke tilstrekkelige til at man kan si at den vil virke verken for NRK eller krypterte kanaler.

Han visste heller ikke om den hadde PCMCIA slot slik som f.eks. Sony sine TV'er.

PCMCIA står det eksplisitt i katalogen at den har.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder denne 22" TV'n som Seatronic skal selge, er det noen som vet fabrikat (produsent) og typebetegnelse for den?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den vanlige Invision søkefunksjonen krever min. 3 karakteter

Mer presist: det kreves at samtlige søkeord har mer enn tre karakterer. Man får f eks ikke lov til å søke på "fantastisk flottenfeier verdenbeste TV"

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ikke brukbart med innebygget decoder hvis man trenger ekstern kortleser med decoder :confused:

Dem bør komme med innebygget kortleser til dette kan bli brukbart system.

Den har PCMCIA slot som du stikker kortleseren i, og så stikker du kortet inn i kortleseren. Det er sånn (nesten?) alle TVer med innebygget kortleser fungerer, og man skal vel være nokså kranglevoren for ikke å oppfatte dette som "innebygget kortleser".

 

Kortleseren (kortet og krypteringsmekanismen) er ikke standardisert, og du vil derfor neppe finne TVer fra store internasjonale fabrikanter (les: til overkommelig pris) som ikke har løst kortproblematikken på denne måten.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...