Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Virkningsgraden på invertere er sterkt avhengig av belasningsgraden i forhold til maks effekt. Årsaken er at alle invertere trekker en del strøm på tomgang, dvs uten noen belastning i det hele tatt, og denne tomgangsstrømmen øker med maks effekt (en 1kW inverter med firkantkurve trekker gjerne ca 1A i tomgangsstrøm på 12V sida). Samtidig er det også gjerne slik at denne "tomgangseffekten" er prosentvis lavere i forhold til maks effekt for store invertere enn for små invertere.

 

Virkningsgraden for invertere er nok oftest oppgitt ved maks effektuttak, dvs da tallet blir høyest. Reell virkningsgrad i praktisk bruk er garantert lavere enn dette, til dels MYE lavere om du trekker bare en liten del av oppgitt maks effekt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Noen som har funnet noen pc-monitorer som går på 12 V?

Vi skrev tidligere om at vi hadde en Grundig 230V/12V-tv (16-2830); krever dekoder for norske programmer, men tar de svenske uten (innebygget for den svenske standarden). Når turene går sønnafor rekkevidden til Halden- og Vealøs-senderne, blir RiksTV-dekoderen hjemme.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Denne er vel det en del har ventet på. 19`Sovos med innebygd MPEG4 dekoder til 3800,-.

 

Synes en betaler mye for at dekoder er innebygd her. Ikke vet en hvor sensitiv dekoderen er heller. Jeg fikk tak i et brukt Gundig dekoder til 300,- og kjøper en pc monitor for 12 V eller en brukt flatskjerms-tv. Det kommer neppe på mer en 1000 - 1500,- til sammen.

Link to post
Share on other sites

har Tandberg Display Ergo Scan veldig lik denne MITAC 15" TFT LC552( dønn lik men min har et TANDBERG skilt nede til venstre).

http://www.greentech.no/ kjøpte den her for 400kr

http://cgi.ebay.co.uk/Mitac-LC552-15%22--T...0427139005r4438

og en Lava TV 19" med DVD som også kan brukes.

 

Takk for tipset, men finner ingenting i dataene på Mitac-skjermen som sier at den går på 12 v. Skjermen må vel også ha ordinær antenneplugg for å kunne kobles til Riks-tv dekoderen, eller hva??

 

Noen med andre tips på pc-monitorer på 12v som egner seg sammen med riks-tv dekoder?

Link to post
Share on other sites

Noen som har funnet noen pc-monitorer som går på 12 V?

 

 

Spurte du ikke om PC - monitor?

Tandberg Display Ergo Scan veldig lik denne MITAC 15" TFT LC552 går på 12V den er PC monitor. ikke TV.

 

Lava TV 19" med DVD som også kan brukes som PC monitor 12 V.

 

Lefdal har en Dantax 20" LCD-TV til kr.1795 og 12V

http://www.lefdal.com/is-bin/INTERSHOP.enf...l&Insurance=

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg kikket på begge deler for bruk for tv-seeing sammen med Grundig Riks-tv dekoder. Fikk tak i en ett år gammel Grundig 15`til 700,-, og slo til på den. Ellers takk for hjelpen.

 

Utfordringen med å finne pc-monitor til bruk sammen med dekoder er jo ikke bare at den skal være på 12 V, men også ha antenne-innganger (scart eller ordinær antenne-inngang) slik at dekoder kan kobles til.

Link to post
Share on other sites

Her er det litt misforståelse ute og går. TV'n eller skjermen må ha enten SCART eller HDMI inngang for å kunne bruke signalet fra f.eks en Grundig mottaker/dekoder. Antenneutgangen på mottakeren/dekoderen er bare en gjennomsløyfing av signalet fra antennen, og gir altså ikke noe dekodet signal til en TV.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd å finne TV som i tillegg til MPEG4 motaker også har DVD spiller integrert.

Noen som har sett dette? 19" eller 15"

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan se går ingen av disse på 12 volt. Har det kommet noen på markedet som gjør det?

som jeg har nevnt et par ganger over her, så har ihvertfall Grundig et par modeller som går på 12V.

De har ikke dekoder for MPEG4 (norsk standard), så den må man ta med hjemmefra. Men f eks i Sverige klarer den seg med innebygget dekoder for de frie kanalene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så får jeg igjen komme med et spørsmål.

Jeg har god antenne, en utmerket Grundig DTR 8720 dekoder og en gammel Nokia 14" CRT TV som kun trekker 36W.

TV'n vil jeg imidlertid bytte ut med en ca. 19" flatskjerm.

 

- Den må gå på 12 volt

- ha lavt strømtrekk

- ha liten "karm" rundt skjermen

- ha godt bilde

- kunne tilkobles dekoderen med HDMI kabel

- den skal være billig

- jeg har ikke behov for DVD-spiller innebygget (men om det ikke fordyrer TV'n, er det greit nok).

 

Noen som har kommet over en slik sak?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ikke noe konkret tips akkurat , men har du vurdert å kjøpe kun en dataskjerm ? tror nok det blir rimeligere og de har jo hdmi eller ihvertfall dvi (så får du bare kjøre lyden gjennom båtens stereoanlegg.) :)

Hvis man finner en dataskjerm med løs strømforsyning så er det sannsynlig at den går på 12V. Jeg vet ikke hvor vanlig det er med løse strømforsyninger på dataskjemer, men jeg har iallfall en sånn stående her hjemme hos meg, men den er riktignok noen år gammel nå.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

ikke noe konkret tips akkurat , men har du vurdert å kjøpe kun en dataskjerm?
Vil det funke da?, hva med h-sync og v-sync?
tror nok det blir rimeligere og de har jo hdmi eller ihvertfall dvi
HDMI er jo greit, men DVI har ikke Grundig dekoderen, så får i så tilfelle satse på HDMI.
(så får du bare kjøre lyden gjennom båtens stereoanlegg.) :)
Ehhe, - min 15 år gamle Korea bilspiller er vel neppe noe "stereoanlegg"!

 

Og så til 10.000 kroners spørsmålet: Er det noen som har forsøkt en slik løsning? Med en skjerm for 12 volt tilkobling? Dataskjermer får en jo nå nesten gratis, så dette burde jo være en brukbar løsning, selv med en hjemmesnekret lydløsning (er jo tross alt pensjonert audioinginiør).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

TV'n vil jeg imidlertid bytte ut med en ca. 19" flatskjerm.

 

Noen som har kommet over en slik sak?

 

Lars H.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...9ibdhK9Ke788200

Jeg tenkte å stikke bort på Veitvedt å kjøpe denne i morgen, han hadde også forsterkere til Riks-tv dekodere (300.-) hørt om det noen?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Vil det funke da?, hva med h-sync og v-sync?HDMI er jo greit, men DVI har ikke Grundig dekoderen, så får i så tilfelle satse på HDMI.

Moderne dataskjermer spiser "alt" av signaler uten problemer. Det er slutt på den tida da CRTene ynket og peip og bar seg verre, og kanskje t o m brant opp når de fikk for høy frekvens på synksignalene sine...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...9ibdhK9Ke788200

Jeg tenkte å stikke bort på Veitvedt å kjøpe denne i morgen, han hadde også forsterkere til Riks-tv dekodere (300.-) hørt om det noen?

Har hørt om antenne forsterkere, å det fønker brillefint om du har dårlig signal.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...