Jump to content

Windy 37 Grand Mistral, kommer i ny versjon?


so vest

Recommended Posts

Jeg har en slik båt og har spurt Windy om det samme. Så langt er nok strategien deres å bygge seg opp i segmentet for større båter. Det kommer 44 og 48 nå i år, deretter prater de om en oppgradering av 58 til over 60 fot. De har et storbåt verft i Västervik som ennå ikke har kritisk masse.

 

Windy 37 er bestselgeren deres - de selger opp mot 40 båter i året - og det har de gjort i mange år. Båten ble innvending oppgradert i 06. Jeg tror det kanskje det kommer en oppgradert versjon i løpet av et 2-3 år - jeg vil gjette at den vil erstatte både Grand Mistral og Bora slik at det blir et mer naturlig steg for 37 eierne å bytte opp til. Den nye 44'en vil koste 6 mill, og et sprang på 3 mill fra 37 er et stort sprang. 42 Bora er etter min mening en litt ukurant båt i det norske markedet (jeg vet at en del nesten nye Bora'er har gått veldig billig i forhold til nypris)

 

Windy er konservative i designen - og det er deres strategi. Det var ikke store endringene som ble gjort da Scirocco ble 33 fot og Khamsin ble 35 fot. Årsaken til at 37 ikke ble endret da D motorene kom (det var derfor de endret på Tornado, Scirocco og Khamsin) er fordi den fungerer veldig fint med D4. Jeg vil tro den er ekstremt bra med D4 300 som kommer i år.

 

Er det slik at båter som er utgåtte modeller faller i pris? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Har ikke sett det på seilbåter (mulig det er slik på Bavaria). Vi kommer nok til å vurdere å bytte vår når en erstatter til 37 kommer. Vi savner litt en skikkelig dusj - men det er et litet savn i en båt som vi er utrolig fornøyde med ettersom alt annet fungerer så bra.

 

Jeg vet ikke om Windy har båter for leveranse i år. Vet at Svenning fikk en av de siste Sciroccoene de hadde.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Windy 37 Grand mistral har jo så si vært produsert uforandret siden 1997. Designet og linjene er jo fra 33 Mistral som kom i 1994 så å si at denne båten ikke holder seg godt er tull. Ta en 1994 modell Fairline Targa og sammenlikn med en 33 Mistral og så kan dere se hvilken som ser best ut. Jeg vil si at båten forsatt har et moderne design selv om den regnes som en klassiker. Hvorfor forandre på en båt som i utgangspunktet selger godt nok fra før. I hele Skandinavia og Storbritannia så er det denne båten som har solgt best av alle Windy modellene, dessuten så må jo dette være Norges mest solgte 37 foter gjennom tidene(ikke prøv og kom drassende med Bavaria 37 Sport :nono: )

 

Den lille oppgraderingen båten fikk i 2006 var jo bare med på å gjøre båten enda bedre :yesnod::flag:

 

Å si at Windy driver en aggressiv produktutvikling er vel å ta litt hardt i, de kommer vel i snitt med en ny modell hvert fjerde år. Windy har også sitt eget design, de følger ikke alle de andre slik Fairline og Princess gjør. Mye av dette er nok skyld i at Windy har fått en så stor plass i spesielt de mange sære engelske båthjerter.

 

Som Bitteliten sier så satser Windy veldig på oppbygging av sortimentet over 45 fot, derfor har nok "småbåtene" stått litt i skyggen de siste åra. Men jeg tror nok at innen en periode på 2-3 år så vil nok i all fall Windy 25 Mirage, 28 Ghibli og 37 Grand mistral få en kraftig oppgradering eller erstatter. Disse er jo i dag Windys eldste modeller som er fra henholdsvis 1999(Mirage), 1998(Ghibli) og 1997(Gm). Windy 42 Bora er jo opprinelig fra 1998 den også men den fikk jo ny vindskjerm og targabøyle i 2005 samt at den ble forlenget 2 fot i 2006. Samme gjelder Scirocco som ble satt på steroider og samtidig fikk lengre plattform.

Link to post
Share on other sites

Vet at Svenning fikk en av de siste Sciroccoene de hadde.

Jeg fikk nok en av de siste for 2008 leveranse ja. Stilte også tilsvarende spørsmål som Bitteliten stilte til Windyfolket og fikk samme svar. Ser ingen tegn som tyder på oppgradering av Sciroccoen.

 

Var forøvrig ombord for første gang i forrige uke. Da var mesteparten av utstyr installert, dekket skal være lagt på i denne uken. Arbeidet så meget bra ut så langt.

Link to post
Share on other sites

Masse interesange betraktninger å lese for en Wimdymann, men jeg har et spørsmål: Det ser ut som det er mange eiere av nyere og relativt store Windyer her inne. Og som da selvfølgelig sitter inne med en hel del av kunskap. Hvorfor stilles ikke dette spørsmålet også på Windyklubben.com? Vi savner dere :smiley:

Det er mange opplysninger her som jeg er sikker på at Windyklubbens medlemer ville ha lest med stor innteresse. Kan dere ikke være snille og dele litt av deres erfaringer med oss.

Jeg har full forståelse for at spørsmålet stilles her inne på Baatplassen, aktiviteten er jo mye større her inne. Men det er vel likevel ingen grunn til å helt utebli fra Windyklubben.

 

Jeg har stilt meg spørsmålet mange ganger:Hvorfor uteblir eiere av større og nyere Windyer totalt fra Windyklubben? En må jo være den første.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor stilles ikke dette spørsmålet også på Windyklubben.com?

Jeg tror kanskje svaret er prioritering Finn Erik. Jeg har selv vært inne på Windyforumet noen ganger, men fant vel ut at med en viss begrensning på tid, er det enklere å være ett sted enn flere. Jeg ser ikke helt vitsen med å skrive det samme flere steder. Men man kan selvfølgelig linke.

Link to post
Share on other sites

God ide og linke. Vår mann på Baatplassen,så vi også kan være oppdatert når det skjer noe som kan være av innteresse for Windyfolket her inne.

Sjønner prioriteringen, men som du selv har sagt til meg tidligere så er det jo ikke så mye aktivitet inne hos oss. Så dersom du og evt flere med Windyer her på forumet hadde vært inne og besøkt oss et par ganger i uken, så kan det jo hende at det vil skje litt som kan fange deres innteresse etter hvert også.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Baatplassen er 10.000 medlemmer og at vi kjenner hverandre og at vi får svar med en gang. Jeg har aldri tenkt over å bruke et annet forum. Det er ikke fordi jeg ikke vil dele min kunnskap eller gjerne vil ha andre Windy eieres kunnskap - det er vel rett og slett bare at Baatplassen er forbaska bra og tilfredsstiller de behovene jeg har for et båtforum.

Link to post
Share on other sites

Takk for sakelig og ordentelig svar, jeg er selv etter forholdene helt ny her inne.

Trodde kansje en del av dere også ferdes sammen ute på vannet

Mulig det er fllere grupper her inne. Sitter litt igjenn med intrykk av at du skal være forsiktig med hensyn til hva du spør om.

Mange som prøver å være morsomme på andres bekostning, noe kverulering, krangling og diskusjoner som er usaklige.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er fllere grupper her inne. Sitter litt igjenn med intrykk av at du skal være forsiktig med hensyn til hva du spør om.

Mange som prøver å være morsomme på andres bekostning, noe kverulering, krangling og diskusjoner som er usaklige.

Hva gjør at du opplever det slik? Jeg opplever tonen her som ganske så saklig - selvom det av og til kan bli litt hett i enkelte tråder. Jeg opplever takhøyden som sto rher.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt gleden av å ikke delta i mange av de trådene det vises til/tenkes på. Har vært mye borte fra Baatplassen siste året. Både fordi jeg gikk lei og fordi jeg ikke har hatt tid.Nå som sesongen nærmer seg og tiden er litt bedre synes jeg det er hyggelig å komme innom her igjen. Ikke så mye som før - men litt blir det jo :yesnod:

 

Jeg tror at et generelt råd kan være at om man synes noe er virkelig ille så sover man på saken til dagen etter. Om det er like ille dagen etter så kan man begynne å tenke på å svare :smile:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at andre som er enig har vært behjepelig med å belyse problematikken. Godt å se at en ikke er av leine med å sitte igjenn med det inntrykket. Men når det er sagt, så er det også et inntrykk at det er utrolig mange svært dyktige, seriøse og behjelplige folk her inne. En må bare som flere av dere skriver, lære seg å sile ut.

Link to post
Share on other sites

Hva om baatplassen tok in i seg slike klubber som deres Windy klubb. laget et eget forum i forumet, slik som vi har hatt DL5la og dameklubben, så kan f.eks. Bavaria folket få sine egne skrytesider også.

men vi felles-skap har BP forumet som hovedplassen.

(kan jo være et eget forum for seilerne også.)

Nei det blir vel formye styr utavdet.

 

Vi bør ha det slik vi har det. :smash:

en for alle alle for en. :seeya:

 

,

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Sitter litt igjenn med intrykk av at du skal være forsiktig med hensyn til hva du spør om.

Mange som prøver å være morsomme på andres bekostning, noe kverulering, krangling og diskusjoner som er usaklige.

Unnskyld meg... Men synes det er litt merkelig at du "praier" en tråd om W37GM for å reklamere for et annet forum... og komme med negative ting om dette... :rolleyes:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Finn Erik - jeg tenkte at du kanskje ville reagere slik, men jeg mener at dette kanskje er en relevant kommentar og jeg tror ikke den er så veldig vondt ment. Jeg synes avsporingen din var helt grei - og hadde jeg ikke likt det hadde jeg ikke invitert deg til å forklare hva du mener.

 

En mulighet er i stedet for å ta på boksehanskene er kanskje at man i slike tilfeller argumenterer for hvorfor man har gjort som man har gjort (feks her at du ble spurt direkte av meg hva du mente) - eller bare overse det. Det er jo noe av det deiligste med et internettforum - om man vil kan man bare overse noen innlegg :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...