Jump to content

Windy 37 Grand Mistral, kommer i ny versjon?


so vest

Recommended Posts

Helt enig med deg. Jeg mente ikke at jeg ville ta op boksehanskene, men som du selv sier så blei jeg spurt om hva jeg mente. Det var mer for å ilustrere at det var en, som jeg følte hadde tatt dem opp. Jeg fyller snart 55 og er for gammel til å holde på med sånt.

Takker igjenn for en velvillig innstillg og velment forklaring. Som du sikkert har forstått er det ikke min mening å tråkke folk på terne, derfor kommentaren at man må akte seg for hva mann skriver. Fort gjort. at en eller annen har en negativ mening om hva du skriver. Nok om det, jeg er ikke sår. Kommentaren kom bare så betimelig, omtrent som bestilt for å forklare hva jeg mente. :cheers:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finn Erik, jeg var en av de første som registrerte meg på Windyklubben, og synes det er et fantastisk bra tiltak da det er så mange av oss her ute med lidenskap for disse båtene. Men jeg fikk dengang, som nå, et inntrykk av at klubben først og fremst er for de med litt eldre båter, og fra modellen 9800 og mindre. Forsiden deres bærer også preg av dette, og i forumet er det så og si bare disse modellene som omtales.

 

Kanskje vi med nyere og større modeller føler at vi ikke er i "målgruppen" pga. profilen deres?

 

Jeg er ganske sikker på at jeg tar feil i min oppfattelse, men det hadde vært fint om dere tok skrittet videre og signaliserer tydligere at ALLE Windy modeller er velkomne på forumet og i klubben, med omtaler og bilder også av de større og nyere modellene.

 

Mvh. Caluna

Link to post
Share on other sites

Dessverre så er nok det du sier der helt riktig Caluna. Jeg har derfor et innlegg som heter Forsiden ekskluderer?? Hvor jeg tar opp nettop den problematikken du peker på. Fint å få en bekreftelse på min mistanke. Vi må prøve og gjøre noe med akkurat det der.

Ang. popup så har aldri jeg merket det. Men det er mulig at de marskinene jeg bruker er spærret for nettopp det.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde kansje en del av dere også ferdes sammen ute på vannet.

 

Du er velkommen til å delta på vårt årlige treff i Horten, andre helg i juni. Vi har leid Sykehuskaia på Horten indre haavn og holder i år vårt fjerde treff for BP-medlemmer. Vi kommer tilbake til dette treffet med egen tråd ut på våren.

 

Hva om baatplassen tok in i seg slike klubber som deres Windy klubb. laget et eget forum i forumet, slik som vi har hatt DL5la og dameklubben, så kan f.eks.

 

BP har en glimrende måte å få dette presentert på gjennom vår blogg. Ingar har laget et eksempel på dette HER?

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Først i forhold til navnet på tråden.... Ja Windy har hvist tanker om en ny 37 og evt. en 39 men det avhenger jo av markedet når de kommer.

 

Men årsaken til at jeg løfter denne tråden igjenn, er ikke for å diskutere Windyklubben, men heller for å få noen betraktninger rundt Windy sine Mistral modeller opp mot Scirocco.

Det har kommet opp i en annen tråd problematikken rundt motorisering i 32 Scirocco og at enkelt mener at den er baktung dersom den har større motorer enn Kad 32. noe som igjenn andre mener er for små motorer for den båten. Mistralene er jo breiere og har kansje derfor ikke det samme problemet ?

Til dere som kjører eller har kjørt Mistral og 32 Scirocco hvordan oppfører de to båtene seg i forhold til hverandre ? Hva vinner mann og hva taper mann, med den ene og andre båten.

Har hørt at en Scirocco er enklere å ha med å gjøre, mere lettkjørt, stemmer det ? Gjelder spesielt manuvrering inne i trange farvann og havner........

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mistralene er jo breiere og har kansje derfor ikke det samme problemet ?

Til dere som kjører eller har kjørt Mistral og 32 Scirocco hvordan oppfører de to båtene seg i forhold til hverandre ? Hva vinner mann og hva taper mann, med den ene og andre båten.

 

Tenker da spesielt på Mistral 33 og evt. 35 Det blir vel helt feil å sammenligne med 37 Grand Mistral............

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt 33Scirocco med 1xD6 og 37 Grand Mistral med 2xD4.

Jeg hadde overhode ingen problemer med å manøvrere GM'en inn der vi ville. Kunne snu den på 5 øringen. Ikke mye behov for baugpropell bruk. Brukte i stedet en og en motor til å kontrollere baugen.

 

Sammenlignet med Scirocco sitter en 37 mer i vannet. Man får igjen for vannlinjelengden og vekten. En 33 driver fortere av og må korrigeres/mates mer ved havnemanøvre.

En 37 er en forlenget 35. Man skjøtet på litt på midten. 35 er en litt sjelden fugl. Har sett en med HT på Sørlandet - det er en lekker båt. HT'en er litt mindre enn på 37 - veldig fine linjer! Jeg tror man får stort sett samme sjøgenskaper på 35 som på 37. 33 vet jeg ikke. Jeg vet noe om.

 

I plan får man igjen for vekten og lengden. 37 skjærer bølgene bedre (tåler mer sjø) og takler bølger bedre ettersom båten har større vekt og er lengre.

 

Men begge båtene er fantastiske sjøbåter - best i sin klasse har tester vist. eneste skroget som kanskje slår W37 er NordWest 370. Motorboats Monthly mente at det var det beste 37 fots skroget de noen gang hadde kjørt. Windy 37 var den forrige som var den beste.

 

Tror rett og slett du må ut på vannet. 33 med dobbel installasjon finnes her på Baatplassen. 37'er er det vel lint tynt med for tiden. NordWest har sikkert en 370 du kan teste. NordWest har en 37 HT jeg vet alt om til salgs ettersom det er gamle båten vår. Kan hende de setter den på vannet for deg om du er interessert.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som du ser av mitt forrige innlegg tenkte jeg spesielt på Mistral 33, ser at innlegget mitt ikke var lett å forstå dithen, kom derfor med en korigering, menn du var for rask Bitteliten

Sjønner godt at 37 Grand Mistral blir en helt annen båt å kjøre. Ville kansje ikke tro at det var så stor forskjell til Mistral 33 ?

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror Mistral 33 er ganske lik Scirocco. Men ring Windy og spør da vel.

 

Det er ikke så stor forskjell på W37 og W33 under om man ser på skrogene. Men baugen er litt spissere på W37 og vannlinjen og vekten gjør resten.

 

Jeg er litt skeptisk til mistral 33 - det er en veldig gammel båt jeg tror er tung å selge igjen om man vil det. Ikke mange av dem. Og de gamle korte og høye badeplatformene er jo ikke akkurat lekre.

Link to post
Share on other sites

Nei så veldig mange er det ikke produsert, men det er trods alt 76 stk33 Mistral fra 93-98, og for den interesete kan jeg jo også opplyse at det kun er produsert 21 stk. 35 Mistral fra 98-2005

44 stk. 36 Grand Mistral fra 95-97 og hele 145 stk. 37 Grand Mistral fra 97 -2006

Hvor mange som er eksportert og hvor mange som fortsatt finnes i gamlelandet det aner jeg ikke......

 

Av Scirocco 31 så blei det produset 59 stk. fra 94-97 av Scirocco 32 hele 195 stk. fra 97- 2005 + 26 stk. HT fra 2002-2005.

Så det er nok ikke riktig at 37 Grand Mistral er den mest populære båten Windy har produsert i seinere tid. Scirocco 32 får nok ta den æren.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så når jeg har en av de senere 33 som er produsert, med byggenummer 334, så betyr det at det er produsert minimum 54 av Scirocco 33 da Finn Erik ?

Nå vet ikke jeg hvordan Windy kommer fram til sine byggenr.

men denne listen har jeg fåt tilsendt fra Windy, som du ser så går den ikke lengere fram enn 01.08.2008

 

windy_prod.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...