Jump to content

Test av fart i Selco selsport..


Viking.

Recommended Posts

Heisann.

 

Har vært mye vind i oslofjord (Hortens området) i det siste. MEN idag var det veldig fint og rolig noen timer i ettermiddag.

 

Fikk en Garmin Nüvi GPS (til bil) av samboern til jul (hun forstår meg virkelig!! :yesnod: :yesnod: ) Tenkte at siden det var så rolig utpå idag, så kunne jeg jo teste den i båten for å se om den også registrerte fart på vann (noe som jeg trodde), og deretter dra hjem og regne ut fra km/t til knop.

 

Slang meg i båten :cool: , kjørte den halvvarm i havna i frigir, og losset fra. Puttret ut av havna i rolig fart selvsagt :yesnod: , full av pågangsmot. Nå skulle jeg endelig få se hvor mye over 30 knop denne båten gjør! :smash: Har tidligere kjørt ved siden av en som påstod at båten hans gikk i 36-37 knop. Jeg holdt følge med han såvidt. Syntes derimot at han muligens hadde lagt på noen få knop :smiley: , men godt gikk den da :-) :wink: Det er jo med båtfolket som med samer vel? Enten sier de ikke hvor mange rein de har, eller så legger de på litt :lol: :lol:

 

Ingen båter i sikte, jeg gir først halv gass tenkte jeg, så blir den god og varm i det halvkalde været. Tok en halv røyk mens jeg kjørte rundt i planende fart. Jepp, nå er det dags tenkte jeg. Skrudde på GPS'n og riktignok, den viste både kompass retning og km/t. Ahh, genialt! :yesnod: Så får vi se da, gav bånn gass, bra akkselerasjon i 50 vro'n, fornøyd med det. Turtallet stiger raskt til 5200-5300 så til ca 5500. Kikket optimistisk på GPS'n, den viste da 54 km/t..... :wink: Tja, Hvor mye blir nå det i knop da? Husket ikke helt det på stående fot. Noterte meg både toppfart og grei marsjfart.

 

 

Snudde rundt og prøvde motsatt retning. Viste faktisk det samme da.. 54 km/t.

 

Ja ja tenkte jeg og dreide mot land igjen.

 

Satte meg i bilen og kjørte de 10 minutene jeg bor unna havna. Rett på pc'n, åpnet et genialt sharewere program som jeg har brukt i en årrekke som heter "convert.exe" (finnes gratis på nett, bare å søke).

Valgte faneblad "speed" og input: km/t output: knots. Tastet inn 54 km/t og fikk da 29.15767 knop?!??! :headbang: :headbang:

 

 

f**n (unnskyld uttrykket). Hvorfor gjorde jeg denne testen da?!? Skulle jo bare sjekke ,hvor mye OVER 30 knop båten gjorde. Ikke hvor nært opptil 30 knop det er mulig å komme...

 

Ja ja, etter denne dagen er jeg iallefall fornøyd med gps'n jeg fikk til jul... :smash: Men, litt skuffet over farten i Selco'n jeg har brukt så mange timer på..

 

 

Jada jada jeg har både hørt om dette, og lest om dette før. Både her og andre steder :lol: :lol:

 

Setter meg forann tv'n og sturer litt i stedet. :smiley: :smiley:

 

Hei og hopp!

 

Viking.

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Fornøyelig historie, Viking. Jeg kan bare bekrefte at programmet ditt regner riktig. Slik jeg ser det, er imidlertid ikke poenget å kjøre fortest mulig. Poenget er å KOSE seg ombord. Det gjelder ikke bare båtfører, men ALLE som er ombord. Og det er kanskje ikke sikkert at din samboer er like begeistret som deg når du nærmer deg 30 knop?

Håper dere får mange koselige turer i sommer - under 30 knop.

Link to post
Share on other sites

Det er lett å bli skuffa av slikt. Selv så ble jeg dødelig fornermet da jeg skulle teste toppfarten på en Scand 8600 Dynamic jeg hadde en gang. Selger sa da jeg kjøpte båten at den skulle gå 38 knop, noe jeg aldri fikk konstatert siden knopmåleren hadde tatt kvelden. Så på høsten så bar det ut for å måle med en ny innkjøpt håndholdt Megellan GPS, endelig skulle jeg se hvor mye båten gikk. Skuffelsen ble stor da det stoppet på 33 knop med tomme tanker og full tyn på motoren :cryin: . Gikk da inn i en meget depressiv periode de neste 15 minuttene, ja livet ble riktig vanskelig :nonod: . Jubelen sto imidlertid i taket da jeg våren etter testet båten på nytt. Nystoffet og fin bar det utpå, jeg ga V8eren på 271 hk fritt spillerom og det stoppet ikke før 40,3 knop :cheers: .

 

Hele syv knop skilte nytt og gammelt bunnstoff, så det er mye mulig ditt bunnstoff kan være årsaken til dine 29 knop.

 

GPSen hadde jeg inntil i fjord. Ungene synes nemmelig det var fryktlig stas å sitte i baksetet på bilen med denne og sjekke ut hvor mange knop bilen gjorde på veien(unger kan være lette å underholde :wink: ) "Oj! nå kjører vi 60 knop pappa! det hadde du aldri klart med Viksunden"

Etter at alle gutta i nabolaget skulle se hvor mange knop de klarte å sykle så forsvant den dessverre en dag :sad: .

Link to post
Share on other sites

Hele syv knop skilte nytt og gammelt bunnstoff, så det er mye mulig ditt bunnstoff kan være årsaken til dine 29 knop.

 

 

Hva? Er du frekk eller?? Jeg hadde ikke 29, men faktisk 29.15767 :smash: Båten min gjør OVER 29 knop :wink:

 

Joda, skuffelsen var da ikke sååå stor da :wink: Der er til å leve med. Bruker båten aller mest til kos, jakt og fiske. Og da går det i et moderat tempo :yesnod: Fornøyd med båten :yesnod: :yesnod:

 

Bunnstoff ja... Har også hørt det fra andre kanter at det kan av og til være vesentlig forskjell.. "Ruhet" og hvilken type. Jeg skal ha den opp tidlig til våren og slipe den litt glattere, og muligens bytte stoff. Har prøvd biltema denne sesongen. Noen som har noe å anbefale her?

 

Det er også et felt (ca en meter) innenfor bauen som det ikke er fjernet skum. Skal muligens fjerne det til våren også. Kan nok være noen liter vann i det. Det meste er dog fjernet. Får se om tiden strekker til, ved siden av husprosjektet..

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Er nok mange som har blitt skuffet når GPS'en har blitt tatt fram ja. Og mange gamle fartsmålere som er noe optimistiske...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Seajet stoff er vel å anbefalle, brukt av mange og god kvalitet. Det er det jeg har under skuta, og jeg er fornøyd så langt. Etter 1 mnd uten bruk av båten, med ny propell, vant jeg ca 2 knop, og dette med litt godt og blandet under av diverse alger og sjødritt. Ingen skjell å ruer ihvertfall. Jeg anbefaller det.

 

Noen andre med meninger?

 

Forresten var jo litt synd med farten da Viking, kanskje prøve å stoffe på nytt og se på forskjellen da?

Hvis ikke må du nok se deg slått av meg ut Vealøs til sommeren.. :cheers:

Neida, skal ikke være frekk :smash:

Link to post
Share on other sites

Føler med deg Viking :smiley:

 

Ser på bildene fra oppussingstråden din.

Den ser rimelig flatbunnet ut, så jeg er redd du ikke vil oppnå særlig mer enn 29 knop på denne båten

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Seajet stoff er vel å anbefalle, brukt av mange og god kvalitet. Etter 1 mnd uten bruk av båten, med ny propell, vant jeg ca 2 knop, og dette med litt godt og blandet under av diverse alger og sjødritt.

 

Noen andre med meninger?

 

Ser du vant 2 knop med ny propell og Seajet under båten etter 1 måned uten bruk . Kvaliteteten av Seajet kan vel diskuteres, men jeg tror nok din gevinst mest sannsynlig skyldes din nye propell. :wink:

Link to post
Share on other sites

Føler med deg Viking :smiley:

 

Ser på bildene fra oppussingstråden din.

Den ser rimelig flatbunnet ut, så jeg er redd du ikke vil oppnå særlig mer enn 29 knop på denne båten

 

 

Jepp, det er ikke akkurat noen speedbåt bunn på denne nei... :nonod:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

**

Den ser rimelig flatbunnet ut, så jeg er redd du ikke vil oppnå særlig mer enn 29 knop på denne båten

Har oppnådd 40 knop ( GPS ) på min Selco ( samme skrog ), men det krever litt power, sitter en lettere trimmet sekser på hekken......må nok doble effekten for å oppnå 42.5 :smiley: kommer dog IKKE til å teste...

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Du verden :eek:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har oppnådd 40 knop ( GPS ) på min Selco ( samme skrog ), men det krever litt power, sitter en lettere trimmet sekser på hekken......må nok doble effekten for å oppnå 42.5 :smiley: kommer dog IKKE til å teste...

Arne Kjetil

 

Bra du kom på banen `Droll`, foreslo noen flere "reinsdyr"( hk) "Black is Beautiful".

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Har vært mye vind i oslofjord (Hortens området) i det siste. MEN idag var det veldig fint og rolig noen timer i ettermiddag.

 

Fikk en Garmin Nüvi GPS (til bil) av samboern til jul (hun forstår meg virkelig!! :yesnod: :yesnod: ) Tenkte at siden det var så rolig utpå idag, så kunne jeg jo teste den i båten for å se om den også registrerte fart på vann (noe som jeg trodde), og deretter dra hjem og regne ut fra km/t til knop.

 

Slang meg i båten :cool: , kjørte den halvvarm i havna i frigir, og losset fra. Puttret ut av havna i rolig fart selvsagt :yesnod: , full av pågangsmot. Nå skulle jeg endelig få se hvor mye over 30 knop denne båten gjør! :smash: Har tidligere kjørt ved siden av en som påstod at båten hans gikk i 36-37 knop. Jeg holdt følge med han såvidt. Syntes derimot at han muligens hadde lagt på noen få knop :smiley: , men godt gikk den da :-) :wink: Det er jo med båtfolket som med samer vel? Enten sier de ikke hvor mange rein de har, eller så legger de på litt :lol: :lol:

 

Ingen båter i sikte, jeg gir først halv gass tenkte jeg, så blir den god og varm i det halvkalde været. Tok en halv røyk mens jeg kjørte rundt i planende fart. Jepp, nå er det dags tenkte jeg. Skrudde på GPS'n og riktignok, den viste både kompass retning og km/t. Ahh, genialt! :yesnod: Så får vi se da, gav bånn gass, bra akkselerasjon i 50 vro'n, fornøyd med det. Turtallet stiger raskt til 5200-5300 så til ca 5500. Kikket optimistisk på GPS'n, den viste da 54 km/t..... :wink: Tja, Hvor mye blir nå det i knop da? Husket ikke helt det på stående fot. Noterte meg både toppfart og grei marsjfart.

 

 

Snudde rundt og prøvde motsatt retning. Viste faktisk det samme da.. 54 km/t.

 

Ja ja tenkte jeg og dreide mot land igjen.

 

Satte meg i bilen og kjørte de 10 minutene jeg bor unna havna. Rett på pc'n, åpnet et genialt sharewere program som jeg har brukt i en årrekke som heter "convert.exe" (finnes gratis på nett, bare å søke).

Valgte faneblad "speed" og input: km/t output: knots. Tastet inn 54 km/t og fikk da 29.15767 knop?!??! :headbang: :headbang:

 

 

f**n (unnskyld uttrykket). Hvorfor gjorde jeg denne testen da?!? Skulle jo bare sjekke ,hvor mye OVER 30 knop båten gjorde. Ikke hvor nært opptil 30 knop det er mulig å komme...

 

Ja ja, etter denne dagen er jeg iallefall fornøyd med gps'n jeg fikk til jul... :smash: Men, litt skuffet over farten i Selco'n jeg har brukt så mange timer på..

 

 

Jada jada jeg har både hørt om dette, og lest om dette før. Både her og andre steder :lol: :lol:

 

Setter meg forann tv'n og sturer litt i stedet. :smiley: :smiley:

 

Hei og hopp!

 

Viking.

 

Tror det skal mye til får å få båten opp i 35 knop, men med en ny propell(turbo) og nytt bunstoff helst av typen hempel racing så tror jeg du skal klare å øke med 2-4 knop.

Litt testing av høyde og set-back på motoren så skal du ikke se bort ifra at det kan stige mer. Men jeg vil tippe at skroget til Selcoen ikke er designet for fart mer en 35 knop uten at motoren er mercury 225hk optimax :smash:

Men en ting som alltid lurer mange det er at en GPS måler fart i forhold til land og hvis det er 2 knop motstrøm så er det to knop lavere fart. Men vis du målte farten til 54km/t både ut og inn fjorden så har du et veldig nøyaktig resultat!!

Link to post
Share on other sites

Hva? Er du frekk eller?? Jeg hadde ikke 29, men faktisk 29.15767 :smash: Båten min gjør OVER 29 knop :wink:

Det du sier når noen spør hvor fort båten går, er at den går rundt 30 knop. :lol:

 

Hilsen Boywonder som hadde håpet på 40 knop, men bare oppnådde 38,5... :headbang:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Bra du kom på banen `Droll`, foreslo noen flere "reinsdyr"( hk) "Black is Beautiful".

Er jo en av 2 måter å få opp farten på

Mere hester eller mindre vekt, helst begge :wink:, ellers er det noe spesielt med den klassiske "Tower of Power" .

 

 

Trimflaps Droll?

Tror nesten det vil bremse, det gjelder å få minst mulig bløt flate, noe som er veldig vanskelig med dette flate skroget.....

 

Men jeg vil tippe at skroget til Selcoen ikke er designet for fart mer en 35 knop uten at motoren er mercury 225hk optimax :smash:

Min Selco er ifra 1963, største utenbords da var 75 hk :smiley:

En vil nok oppnå større hastighet en 35 knop med en 225 på hekken, men .... :nonod:.. noen som har en de vil satse/ofre.....sålenge båten flyter er den jo IKKE overmotorisert :cool: , kan sikkert overtales til å stille som test PILOT....

 

Blir noen kilo ekstra på hekken da, ekstra vekt å drasse på .

Optimax 225 = 225 kg

Mercury 140 = 123.83 kg

Johnson 90 = 112.3 kg

 

Har følgende målinger:

  • 34.75908 knop med Johnson 90 ( effekt målt på veiv ) ( 35 knop /5000rpm /prop 12" x 10"/ utveksling 20:23 )
  • 40 knop med en Mercury sekser, portet til 140 hk ( effekt målt på veiv ) 4" setback, cav plate ca 2" over kjøl )

 

Skal bytte propell til sommeren, mangler noe 100 rpm, kan muligens hente ut et par knop med oppsettet .

 

Litt om båten:

  • Fjernet skum i bunn, lagt inn avstivninger.
  • Forsterket hekk
  • Ikke bunnstoff....ligger i ferskvann.

 

Uansett er konklusjonen, vil en kjøre fort... finn et skrog med større fartspotensiale.

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...