Jump to content

Test av fart i Selco selsport..


Viking.

Recommended Posts

jo , men jøss å morro å kunne bygge skroget, slik at den går fortere da :-)

Liker tanken ja :smiley: , ser ut som et gammelt synkeferdig vrak, men under vannlinjen........noe å parkere gutta som har lånt pappas nye super raske dollar glis med :cool: .

 

Et lite drømme prosjekt....

lage en avstøpning av en gammel Selco over vannlinja, finn et passene racing skrog for å bruke under vannlinja .

 

Støp en ny båt med dagens super lette materialer, lag nødvendige forsterkninger.

Hekt på en gammel motor, men med hightech NY innmat....og maksimalt lettet.

 

Dagens båter OG motorer er veldig tunge...

Blir noen kilo ekstra på hekken da, ekstra vekt å drasse på .

Optimax 225 = 225 kg

Mercury 140 = 123.83 kg

Johnson 90 = 112.3 kg

 

Optimax 225 > 225/225 = 1 hk pr kg

Mercury 150 > 135/124 = 1,2 hk pr kg ( tok den største rekke sekseren da den veier det samme som de andre, har også tatt ca effekt på propell )

Optimax 115 > 115/170 = 0.67 hk pr kg

Yamaha F150 > 150/216 = 0.67 hk pr kg

 

 

Dyrt ja, morro jaaa :yesnod:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

 

 

Vel, jeg hadde ikke tenkt meg gi meg med optimaliseringen før jeg tok igjen denne Fjordingen, med Evinrude 175 E :eek:

 

:sweat: :sweat:

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Mercury 140 = 123.83 kg

Johnson 90 = 112.3 kg

 

Er de virkelig ikke tyngre?

 

Mente at begge disse var mellom 130-140kg...?

(Eller var de første modellene så lette og så la de på seg etterhvert...?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er de virkelig ikke tyngre?

 

Mente at begge disse var mellom 130-140kg...?

(Eller var de første modellene så lette og så la de på seg etterhvert...?)

Rekke sekserne til Mercury var like ifra 1972 > 1982 la på seg noen kg i 1983 ( ny power trim/braket ) var deretter uforandret frem til siste modell i 1988 .

Johnson motoren her er ifra 1964, ble gradvis tyngre....72/73 > 79 > ??

 

De fleste motorer har blitt gradvis tyngre :confused: , men med nye materialer, støpe teknologi burde de vel egentlig holde vekta eller minke litt....

 

Drive å pusser litt på en 1963 30 hk West Bend.....den veier 50 kg, nærmeste jeg fant blant dagens motorer var Suzuki med 56 kg, Mercury (4-takt ) var på over 75 kg :eek:, Mariner hadde noen på 51 kg :yesnod: ....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Min gamle Yamaha 30 AML var på 49 kg, dagens 30HMH 2 syl 2T er på 53 kg.... 4T over 50-60 hk er styggelig tungt i forhold til 2T og fordrer båter med mer bæring i hekken......

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Har opplevd dette selv, og jeg må si jeg ble enormty skuffet når jeg målte pumaen med gps....

På knopmåleren klarte jeg og presse den opp i 44knop, men da jeg testet med gpsen var skuffelsen enorm.... 35knop klarte den :cryin:

Men det var med den dårligste stoffingen jeg noensinne har sett, motoren montert med kavitasjonfinnen flere cm under bunnen på båten, og en elendig proppel (ante ikke turtall på motoren heller, men tror det var for høyt....)

Gleder meg som en hyperaktiv unge til sjøsetting til våren med ny motor!

(og passerer jeg ikke 40 knop med 50hk e-tecen skal 60hk 4-t marinern på.... Passerer den fortsatt ikke 40knop da så skal den chippes :cheers: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...