Jump to content

saltsekker (luftavfukter)


Ulv I

Recommended Posts

Hei,

 

Var ute i båten nå, og ser at ute i det åpne området er det begynt å komme svarte prikker og litt hårete felter.

Inne i lugaren har jeg 2 slike biltema pakker med saltsekker, men de var det bare halvparten av vannbeholderen som den hadde klart å fylle opp. Her inne var det ikke noe svarte prikker heldigivis.

Nå har jeg satt på en liten lunk med oljeovn der inne, og vasket og skrubbet bort de sorte prikkene som var.

 

Men, jeg kunne tenkt meg et par store sekker med "salt" eller hva som brukes, ute i det åpne området som fortsatt er under 2 lag med pressenning.

Har hørt noen rykter om at slikt kan kjøpes på felleskjøpe, men man måtte ha med noe sekker selv eller hva de sa.

Kjenner noen til hva de prater om her?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Var ute i båten nå, og ser at ute i det åpne området er det begynt å komme svarte prikker og litt hårete felter.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Høres mer ut som om at det er for lite lufting under pressenningene. Åpne opp i begge ender.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt en ferdig 25kg sekk på Felleskjøpet.
Husker du hva det heter?

Høres mer ut som om at det er for lite lufting under pressenningene. Åpne opp i begge ender.

hmm.. blir for tett ja, får åpne litt.

Det er åpning i baugen og bak så er det små gløtter i pressenningen, må nok binde opp litt større åpninger da ja. :-)

Takk for tipset.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Husk at du må tette igjen presseningen fullstendig hvis du skal få noen virkning på veisaltet. Ellers vil den jo suge opp fuktighet utenfor båten. Jeg har selv 4 bøtter med dørslag og damestrømper i båten og synes det er et greit alternativ hvis man ikke har tilgang på strøm. Det virker bra iallefall, legger seg endel vann i bøttene iløpet av vinteren.

 

Alternativet er god utlufting i begge ender av presenningen, uten salt, jeg har selv aldri klart å kvitte med med fukt på denne måten, men det kommer nok litt an på klimaet der man bor.

 

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg tar en tur på felleskjøpet og hennes & maurits til uka :-)

Et par sånne sekker blir bra :-)

 

Jeg har satt inn en oljeovn på svak varme i kabinen og har åpnet takluka og døra står på gløtt.

I tillegg står det 2 slike bøtter fra biltema med 2 små poser med salt i, og hvis jeg får tak i en 25 kg sekk å henger opp ute, og tetter så godt jeg kan rundt åpningene. Burde bli bra. :-)

 

(er heldig, har strøm 10 meter fra båten, dvs i fra garasjen.. hehe)

Men, når det gjelder ovnen.. er det best å la den stå på fra 8 om morgenen til 20 på kvelden, eller er det bedre at den går på klokken 20 og står på til 8-9 tiden på morgenen.. tenkte for å unngå større temperatursvingninger.

Hva tror dere er best om det?

Redigert av Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville forsøke å unngå større temperatursvigninger. Forsøk først de fuktslukerne du nå planlegger å kjøpe inn. STENG alle ventiler og luker, ellers drar du jo inn ny fuktighet. Se det an og vent med ovnen. Det er mitt råd til deg.

 

Har gjort det på denne måten år etter år og har aldri hatt fuktproblemer :smash:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stenge alle ventiler og luker? hmm.. litt vanskelig.. for igjennom takluka i lugaren står det en 2x2" for å støtte opp bjelka pressenningen hviler over. Så den er ikke lett å lukke.. hehe..

Og bak er det ingen luker, der er det åpent som bare det siden det ikke er noen lugar, men pressenningen kan nok tettes litt bedre rundt, evt. legge tepper eller noe i baugen for å tette der presseningen ikke ligger helt inntil.

Bak er det litt vanskelig å tette helt, men kan skal prøve...

Med en 2,5kg sekk så skal det nok dra ut det meste, så er det bare å tømme bøtta et par ganger i uka.

 

Sørlandet er ikke akkurat kjent for å ha tørre fine vintre, er mest slaps allerede det som kommer ned.. hehe..

I hagen flyter det ca 40cm med slaps.. hehe.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Var innom felleskjøpet, og der fant jeg ut at 25kg med klorkalsium kostet 100,- bare..

Kjøpte like greit en sekk, så skal jeg se om jeg finner en gammel T-Skjorte eller damestrømpe eller lignende å fylle opp.

Kjekt.. og billig.. verdt et forsøk. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde båten stående i hagen så brukte jeg også Damestrømpe metoden med bøtte under. Jeg synes dette var kjempe effektivt og kan anbefale metoden på det sterkeste.

 

Bare husk og kjøp egne strømper, fruen ble rimelig sur da jeg tok av gårde med strømpene hennes."Ikke kom og fortell meg at strømper har noe i en båt og gjøre, du kan jo forsyne deg av undertøyet også når du først er i gang, du finner vel på noen det også kan brukes til i båten” fikk jeg slengt etter meg :confused:

Link to post
Share on other sites

hehehe.. Kan tenke meg det ble liv i leiren da ja.. hehe.. kan ikke akkurat si at jeg kommer på noe å bruke en g-streng til akkurat, men men..

 

Tror nok enten jeg bruker noen gamle laken, eller t-skjorter.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har målt hvor stor reduksjon i relativ luftfuktighet som oppnås ved bruk av salt? Jeg brukte et par såkalte 'Fuktslukere' i fjor med 0,6 kg salt i hver, men syntes de var ganske virkningsløse (hadde ikke hygrometer den gang). Kanskje en 10-kg-sekk ville gjort jobben?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tja, de små posene fra biltema hjelper ikke stort ser det ut som..

 

til helgen skal jeg henge opp det jeg kjøpte på felleskjøpet, så skal jeg se forskjellen.. kommer tilbake med rapport etter en ukes test, så får vi se.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hygrometer i båten. De 3 første ukene i opplag hadde jeg ikke fuktsekker, men så hengte jeg opp 2 poser med "veisalt". Men fikk ingen påvirkning på måleren. Jeg har lukket båt, i tilegg ble luftventilene lukket. Men problemet er at det er tilnærmet umulig å få det helt tett, og da er det jo ganske mye vann å ta av i luften på utsiden...... I stede har jeg derfor forsøkt med en 25W lyspære som "står naken" på dørken i forrkabinene. Etter et par dager med dette alternativet falt hygrometeret fra 80% til rundt 70% luftfuktighet. Og siden har det ikke rikket seg. Har ett eller annet sted hørt at grensen for funktproblemer ligger rundt 85%???????? Om man har strøm tilgjengelig anbefaler jeg i hvertfall lyspæremetoden (sammen med åpne ventiler) Et annet forhold rundt fuktproblemer er temperaturforskjell. Derfor anbefales det ikke å ha på mer "varme" ombord enn akkurat nok til å skaffe et lite "overtrykk". Forøvrig - neste vinter blir min båt liggende i sjøen. Valgte også denne løsningen forrige vinter (men altså ikke i år), og båten var da tørr og fin gjennom hele vinteren grunnet "varmen" fra sjøvannet.

Link to post
Share on other sites

"Vist du setter en vifteovn til å blåse kald luft mot salt bollene dine skal du se litt av en virkning, det er for stillestående luft i en lukket båt, det med kaldluft fra vifte forsøkte jeg i min forige båt, utrolig effektivt.. "

 

vil en få same vikningen dersom en setter på litt varme d.v.s få luften i bevegelse. :crazy:

Redigert av ares (see edit history)

Ares

Link to post
Share on other sites

Forøvrig - neste vinter blir min båt liggende i sjøen. Valgte også denne løsningen forrige vinter (men altså ikke i år), og båten var da tørr og fin gjennom hele vinteren grunnet "varmen" fra sjøvannet.
:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

står litt varme på i dag.. jeg kjøpte meg en liten oljeovn, den står på svakeste varme omtrendt. var å sjekket den i går når jeg hang opp ei t-skjorte med det middelet jeg kjøpte, og det er grei liten lunk inne i lugaren.. tørt og fint der. Fuktslukerne fra biltema har samlet kanskje en ml med vann, og posene som står i disse er stein harde, skal de bli så harde?

Det er ikke kaldt nok til å fryse, så de er ikke fryst.

Får se hvordan det nye middelet mitt funker..

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...