Jump to content

saltsekker (luftavfukter)


Ulv I

Recommended Posts

Fuktslukerne fra biltema har samlet kanskje en ml med vann, og posene som står i disse er stein harde, skal de bli så harde?

 

Javisst, dette er helt som det skal være! Først trekker de til seg så mye fuktighet som de klarer å holde på, og blir dermed harde, deretter begynner de å dryppe jevnt og trutt ned i boksen. Dette er ikke noen hypereffektiv prosess, en slik pose holder normalt i en til to måneder (til den er tom) og trekker på den tiden ut 0,5 til 1 liter vann. Men litt hjelper det jo! Jeg har to slike bokser i båten, og fyller dem et par ganger i løpet av vinteren.

 

Når jeg tenker meg om så har jeg ikke fylt opp disse nå i vinter, på tide nå kanskje....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når posene blir veldig harde er vel det et tegn på at salt-krystallene smelter sammen og at luft-overflaten blir mindre? Selv synes jeg at effekten stopper dramatisk når posen blir hard. Søker på løsne dette igjen, i midten av en slik saltstein er jo saltet oftet knusk-tørt. Jeg og har byttet til poser fra Clas - virker som saltet er større og ikke blir slike harde steiner. Synes de virker absolutt best når salt-posen er dyvåt - men ikke hard :confused: Jeg må fylle på mine slike boller atskillig oftere enn en til to ganger i løpet av vinteren (såfremt jeg knuser opp "saltsteinene", da, hvis ikke tar det lang tid før de er oppbrukt). Men det er nå min erfaring - mulig jeg har høyere fuktighet i min båt enn index og derav større saltforbruk

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal svippe innom å få nye poser til de små avfukterne jeg..

Kanskje jeg kan sprette opp de gamle og bruke selve posene på nytt med det middelet jeg kjøpte på felleskjøpet.. hmm.. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt veisalt fra Felleskjøpet sist vinter, men har faktisk vurdert å gå over til Biltema posene igjen! Mye greiere å ha med å gjøre, slipper søl av salt på garasjegulvet som ligger og trekker fuktighet m.m. Sekken med veisalt blir også hard, nesten uansett hvor godt jeg pakker den inn. Så alt i alt synes jeg egentlig at veisalt i løsvekt er noe griseri å håndtere. Nå har jeg egentlig en ganske tett og tørr båt, så behovet er ikke så stort. Ligger også alltid på sjøen på vinteren (bortsett fra i år), så da er kanskje problemet mindre uansett. Men jeg føler nå at Torrballene har en viss effekt, selv om det ikke blir så mange liter i løpet av en vinter. Når sant skal sies så fyller jeg dem nok litt oftere enn to ganger i løpet av vinteren, men veldig ofte pleier det ikke å være.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sekken med veisalt blir også hard, nesten uansett hvor godt jeg pakker den inn.

Et tips: Felleskjøpet har en plast-dunk med lokk som er til å ha hundefor i. Dunken er relativt stor (brun med orangsjefarget lokk), men en helt 25 liters sekk går ikke oppi. Men dunken er tett. Kjøpte en 25 kg sekk for tre år siden og fylte opp hunde-for-dunken (selges uten for), og det jeg har igjen er fremdeles like knusk tørt som da det var nytt. Om vinteren står denne plastdunken i båten, og har sålangt ikke sluppet nevneverdi fukt inn - utover det som naturlig kommer inn når jeg har av og på lokket.

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag. Fra salt-avfukterne var det kommet tilsammen ganske nøyaktig en halv bøtte med vann siden 15 desember. Apropo oppbevaringsboksen nevnt i forrige innlegg - det står "labb hundefor" på den. Kom helt i bunnen ved dagens etterfylling av salt, og det var ikke tegn til fukt i bunnen heller, som denne boksen er til å stole på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...