Jump to content

gps kjøp, er det noe vits i? i så fall, hvilken?


Noflow

Recommended Posts

hei,

jeg lurer litt på å ha meg en håndholdt gps som jeg kan bruke på sjøen, den skal ikke koste mer enn 2000-2500 går ikke over det.

 

men er det noe særlig vits i å ha en gps? nå som det blir ny båt til våren er det vel greit å ha et hjelpemiddel når jeg vil utforske nye steder, når jeg vil dra på en tur til nye områder... men hvor lenge varer batteriet på en gps vanligvis?

 

men men, men hvis det noe vits i å ha en gps (som er kjekt å ha når man vil måle fart og da...) hvilken burde jeg kjøpe? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei Dal-z! Min GPS ga jeg kun 1499 kr for. Denne har fartsmåler, kompass, og det meste en trenger. Skal du ha kart, må du nok opp til 2500 kr tenker jeg meg. Garmin eTrex serien er sterkt å anbefale, da de har det meste i de dyrere versjonene. Her har du den jeg ville kjøpt etter dine behov og budsjett: http://www.expert.no/product/product.aspx?...r=ETREXLEGENDCX Ta en tur på Expert :yesnod:

Redigert av Robbern (see edit history)

Robin Antonsen, 14 år.

Seaflyer

Yamaha 9,9F m/cleaver

Yamaha 9,9D

--------------------------

Racing i klasse T-250

www.AP-Home.tk

Link to post
Share on other sites

Normalt varer batteriene i mange timer, men har du på bakgrunnsbelysningen så holder de ikke så lenge. De fleste GPSer har i dag USB tilkobling. Da kan du kjøpe en USB spenningsforsyning til sigarettenneruttak, slik at GPSen kan få strøm fra 12V i båten så sparer du på batteriene i GPSen. Men skal du ha GPS med sjøkart, så koster nok bare kartene ca 2000.

Link to post
Share on other sites

Normalt varer batteriene i mange timer, men har du på bakgrunnsbelysningen så holder de ikke så lenge. De fleste GPSer har i dag USB tilkobling. Da kan du kjøpe en USB spenningsforsyning til sigarettenneruttak, slik at GPSen kan få strøm fra 12V i båten så sparer du på batteriene i GPSen. Men skal du ha GPS med sjøkart, så koster nok bare kartene ca 2000.

har sjekket, og i mitt område kostet de 1800 kr.. :cryin: er en god del det, men det skal jeg vel klare å spare opp fort hvis jeg jobber bra.

 

hva er grunnen til at det her skal være så dyrt? men har blitt fortalt at kart følger med... er det sant?

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å bli et reelt alternativ med "mobilgps".

Har Nokia N95 med garmin mobile xt software. Her kjører jeg både landkart og sjøkart som er de samme som brukes i andre garmin produkter (city navigator og bluechart). Man har bla full stemmeguiding på bilkartene (mer enn du vanligvis får på bærbare Garminer), og god lagringskapasitet for kart - dette er avhengig av størrelsen på minnekortet du setter inn f eks 2GB.

Skjermen er stor nok til bilkjøring, men i minste laget som "kartplotter" på sjøen, men så er den jo alltid med da. :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har Etrex Legend C. Er godt fornøyd med den.

 

var unøyaktig i tett skog, men det var ikke noen problemer på sjøen.

Det er alle GPSer. Hvis de taper signal under tett skog. Har brukt min mye i tett skog, sjelden jeg taper signal.

 

hva er grunnen til at det her skal være så dyrt? men har blitt fortalt at kart følger med... er det sant?

Trenger ikke være dyrt. Et kjapt søk på TPB fikser biffen. :wink: Jeg har alle landkartene til E-trex Legend. Når det gjelder kart som følger med, er dette bare et enkelt kart som ikke er brukendes til stort. Når det gjelder å investere i Bluechart, så hadde jeg ikke giddet, siden skjermen er så liten at du knapt kan navigere etter den i fart. Det er faktisk godt nok med landkartene, som også inneholder navn på holmer etc.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Er det ingen andre enn meg som bruker GPS uten kart i båten lenger?? Synes dette fungerer greit jeg, med planlegging av ruter på PC samt faste waypoints på fiskeplasser etc. Et sjøkart på så liten skjerm kan vel uansett ikke ha noen stor nytteverdi??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har sjekket, og i mitt område kostet de 1800 kr.. :cryin: er en god del det, men det skal jeg vel klare å spare opp fort hvis jeg jobber bra.

 

hva er grunnen til at det her skal være så dyrt? men har blitt fortalt at kart følger med... er det sant?

 

 

:lol::lol: Vet ikke helt jeg,,, hvor lenge du har hatt båt eller er båt vant, men en ting kan jeg hvertfall fortelle deg at ALT som har med båt og gjøre er dyrt. Du bør jo ha litt kroner for og kunne ha glede av sommeren med båt,,, for det er ikke gratis liksom. Du får kjøpe deg en brukt GPS på finn.no da hvist det er så dårlig med kronasjer :crazy::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg får ikke mye kart inn i denne:

 

Der var en god gammel kjenning ja! Vi brukte flere av disse (eller lignende av samme merke) i offshorebransjen for en del år siden, stabile og greie mottakere....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det ingen andre enn meg som bruker GPS uten kart i båten lenger??

 

 

Eller bruker båten uten GPS :confused:

 

Det kunne jo ha vært kjekt å vite akkurat om marsjfarten min er 8,0 eller 8,5 knop.Men så veldig viktig er det ikke. At det kan komme situasjoner med tåke eller regntjukke hvor en GPS kan være være nyttig er jo greit, men for min del har jeg enda til gode å føle at det er noe jeg trenger i min snekke med et fartsområde som begrenser seg til en radius av 15nm fra hjemmehavn. :flag:

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Vet ikke helt jeg,,, hvor lenge du har hatt båt eller er båt vant, men en ting kan jeg hvertfall fortelle deg at ALT som har med båt og gjøre er dyrt. Du bør jo ha litt kroner for og kunne ha glede av sommeren med båt,,, for det er ikke gratis liksom. Du får kjøpe deg en brukt GPS på finn.no da hvist det er så dårlig med kronasjer :crazy::lol::lol:

har ikke dårlig med kroner akkurat, mangler bare 140 kr. men det er litt dumt at alt er så dyrt... men for all del, det er verdt det! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei Anders !

 

Velkommen til båtplassen.

 

Ser at skuta di er en Bombard 305 med 10 hk, og det er nok noe annerledes enn enkelte andre her på båtplassen, men det henger jo sammen med alderen din - antar jeg. Om du trenger GPS til denne båten er jeg litt usikker på. OM du skal kjøpe den, så må du i allefall passe på at den er vanntett - det er en klasse GPS'er som er beregnet på båt, og som kan ligge på 1m. dyp en halvtime eller så uten at den går i stykker.

 

En GPS har i utgangspunktet ikke noe med kart å gjøre - det er rett og slett et instrument, som med ganske stor nøyaktighet forteller deg

hvor du er på jordkloden (med en posisjon - som bare er noen tall). Med prisnivået du indikerer, tror jeg du kan glemme kartplottere som er maskiner som kan tegne kartet der du er utifra stedsangivelsen fra en gps. (mange kartplottere har også GPS innebygget) - men mange roter med disse begrepene. Kompass er det vanligvis heller ikke i en GPS, men de fleste kan vise kompasskurser NÅR du er i bevegelse. Det er viktig å forstå, for om du kjører nordover med båten din, og stopper for å orientere deg, og det er litt motstrøm, vil du kunne lese ut en sørlig kurs selv om nesa (og GPS'n) peker mot Nord. Dette fordi di pga strømmen såvidt beveger deg sørover i forhold til land.

 

Jeg vil råde deg til først å lære deg hvordan sjøkartene (båtsportkartene) fungerer. (få noen voksne til å sponse båtførerprøven - der lærer du å navigere utifra et kart) Når du kan dette, vil GPS'n være prikken over i'en. Uten denne kunnskapen har du faktisk ikke så mye bruk for den.

 

-koh :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har en Garmin 72. Den er vantett, flyter og har lagret div. lykter/fyr i det som skal kalles kartet. Batteritiden varierer med batterinene, men gode byttes et sted mellom 1 og 2 ggr i døgnet. Jeg tror også leveiden til batteriene går ned dersom gps'en slås oftere av og på. Kan være at det er strømkrevende å lete etter satelitter, eller det kan være jeg som innbiller med det hele. Følger med 12V ladeadapter og brakett for horisontalt- og vertikalt feste.

Tipper den koster under kr 2000 nå, og det er den verdt. Mener nå jeg.

 

Det som er dritt med den, er at kotakten til laderen ikke er standard, men av en eller annen unik type. Komplett idiotisk, for den er itillegg så spinkel at de 1cm lange pinnene som stikker ut vil knekke -før eller siden. Det vet jeg. Har ikke byttet kontakten enda, for det har jeg glemt - men kom på det nå. Når jeg får ny skal jeg lime kabelen fast i kontakten. Ville vært for galt om den var perfekt...

 

Menyen like god som på andre produkter, -hvor produsenten tillater at ingeniørene bestemmer menyfunksjonalitet/brukergrensesnittet.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hei Anders !

 

Velkommen til båtplassen.

 

Ser at skuta di er en Bombard 305 med 10 hk, og det er nok noe annerledes enn enkelte andre her på båtplassen, men det henger jo sammen med alderen din - antar jeg. Om du trenger GPS til denne båten er jeg litt usikker på. OM du skal kjøpe den, så må du i allefall passe på at den er vanntett - det er en klasse GPS'er som er beregnet på båt, og som kan ligge på 1m. dyp en halvtime eller så uten at den går i stykker.

 

En GPS har i utgangspunktet ikke noe med kart å gjøre - det er rett og slett et instrument, som med ganske stor nøyaktighet forteller deg

hvor du er på jordkloden (med en posisjon - som bare er noen tall). Med prisnivået du indikerer, tror jeg du kan glemme kartplottere som er maskiner som kan tegne kartet der du er utifra stedsangivelsen fra en gps. (mange kartplottere har også GPS innebygget) - men mange roter med disse begrepene. Kompass er det vanligvis heller ikke i en GPS, men de fleste kan vise kompasskurser NÅR du er i bevegelse. Det er viktig å forstå, for om du kjører nordover med båten din, og stopper for å orientere deg, og det er litt motstrøm, vil du kunne lese ut en sørlig kurs selv om nesa (og GPS'n) peker mot Nord. Dette fordi di pga strømmen såvidt beveger deg sørover i forhold til land.

 

Jeg vil råde deg til først å lære deg hvordan sjøkartene (båtsportkartene) fungerer. (få noen voksne til å sponse båtførerprøven - der lærer du å navigere utifra et kart) Når du kan dette, vil GPS'n være prikken over i'en. Uten denne kunnskapen har du faktisk ikke så mye bruk for den.

 

-koh :smiley:

 

hei :) jeg har allerede fått spons til båtførerprøven av farfar, må bare få sette i gang og ta den :crazy: jeg skal nå kjøpe ny båt til våren, det blir enten en with 10 dromedille muligens, eller en rib 11-12 fot, begge med 25 hk (eller noe annen båt 10-12 fot, har ikke plass til så mye større)

men jeg liker gjerne å kjøre rundt å oppdage nye steder, og her i ålesundsområdet er det masse holmer osv, så da kunne det vært greit med en gps når jeg vil begi meg i litt ukjente farvann, og da må jeg jo ha med kart så klart. jeg er relativt kjent i området her nå da etter 5 år med min lille grå.

 

Har en Garmin 72. Den er vantett, flyter og har lagret div. lykter/fyr i det som skal kalles kartet. Batteritiden varierer med batterinene, men gode byttes et sted mellom 1 og 2 ggr i døgnet. Jeg tror også leveiden til batteriene går ned dersom gps'en slås oftere av og på. Kan være at det er strømkrevende å lete etter satelitter, eller det kan være jeg som innbiller med det hele. Følger med 12V ladeadapter og brakett for horisontalt- og vertikalt feste.

Tipper den koster under kr 2000 nå, og det er den verdt. Mener nå jeg.

 

Det som er dritt med den, er at kotakten til laderen ikke er standard, men av en eller annen unik type. Komplett idiotisk, for den er itillegg så spinkel at de 1cm lange pinnene som stikker ut vil knekke -før eller siden. Det vet jeg. Har ikke byttet kontakten enda, for det har jeg glemt - men kom på det nå. Når jeg får ny skal jeg lime kabelen fast i kontakten. Ville vært for galt om den var perfekt...

 

Menyen like god som på andre produkter, -hvor produsenten tillater at ingeniørene bestemmer menyfunksjonalitet/brukergrensesnittet.

 

men er det sånn at man kan kjøpe kart til alle farge gps'er? enten det er en eTrex eller en 72 som du viser til?

Link to post
Share on other sites

Vi brukte flere av disse (eller lignende av samme merke) i offshorebransjen for en del år siden, stabile og greie mottakere....

 

Jepp. Overalt hvor det bedrives profesjonell navigasjon/posisjonering er det god sjans for å finne en gul boks fra Trimble. 132 ser uskyldig ut, men har en bråte muligheter.

Ikke helt billig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...