Jump to content

gps kjøp, er det noe vits i? i så fall, hvilken?


Noflow

Recommended Posts

Har også en Nokia N95,hvordan laster du ned sjøkart? Er ganske godt fornøyd med landkartene i denne,men kan være kjekt å ha sjøkart på telefonen som backup.

 

Du må installere Garmin Mobile XT software.(+ en liten modifikasjon som tillater intern GPS)

Da kan man legge inn Bluechart, city navigator osv. Så vidt jeg vet finnes det ikke sjøkart til "Nokia Maps" som følger med telefonen

Link to post
Share on other sites

Med prisnivået du indikerer, tror jeg du kan glemme kartplottere som er maskiner som kan tegne kartet der du er utifra stedsangivelsen fra en gps. (mange kartplottere har også GPS innebygget) -

Kompass er det vanligvis heller ikke i en GPS, men de fleste kan vise kompasskurser NÅR du er i bevegelse.

Er DETTE en kartplotter? Innebygd kompass har den ihvertfall...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Boywonder: Du burde redigere et av dine tidligere innlegg, da oppfordring til nedlastning av piratsoftware vel ikke er hva du skal gjøre her?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg bruker følgende rimelige GPS-løsning:

 

Etrex Legend Cx (2500 - 3000 kr)

 

Topografisk kart av Hordaland 1:50000. (kr 650) Dette er en fantastisk detailert land/turkart som viser kystforløpet likenøyaktig som sjøkart. Så vet jeg alltid hvor jeg er.

 

Så bruker jeg båtsportkart (kr 450) til å finne ut av grunner, sjømerker etc samt å få oversikt.

 

Hele løsning koster rundt 4000 kr. (Båtsportkart inkludert)

 

 

Går du i land en plass er det bare å ta etrexen med og du har kjempeturkart på GPS.

Jeg syns denne fremgangsmåten er gøy, rimelig, sikker og vel så anvendelig som en kartplotter med sjøkart som koster fort tre og fire ganger så mye.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ja Etrex Legend synes jeg er en god turkompiss. Skjermen er jo liten i forhold til en skikkelig kartplotter. Men ideen er å kjøpe en rimelig elektronisk 1:50000 turkart på den for å vite i hvilken sund man er, eller om man er øst eller vest for en viss holme. Kystkontorene er likebra som på sjøkart. Så ser man på båtsportkart (på papir!) ved siden av for finnavigering. (Sjekk for grunner, sjømerker, etc). I tillegg har man da also en bærbar GPS for landturer med eksellent terrengkart. Men den båtsportkart som jeg snakker om er på papir! Har du åpen båt der det kan bli våt sjekk google etter kystkart og kystatlas. (Kystkart er et flott alternativ som tåler å bli våt)

 

Kombinasjonen enkel GPS / Papir syns jeg er en flott og rimelig løsning som er gøy å navigere med også.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

garmin76csx.jpgI fjord valgte jeg GPSMAP 76csx. Egentlig er jeg strålende fornøyd både på sjøen og på fjellet men du passerer fort 7000 kroner hvis du skal ha sjøkart og noen turkart i 50:000 serien.

 

Jeg planlegger turer på vanlige papirkart, men i urent farvann ser jeg alltid på min gps (med innzoom) slik at jeg kan sakke på farten hvis det dukker opp noen grums (skjær) på displayet.

 

Ellers greit å ha farten på displayet (kombinert med kartet) når jeg er i 5 knopssoner med stor polititetthet.

 

Ellers er den vel litt gammeldags siden den ikke har touch-screen.

Link to post
Share on other sites

"7000 kroner hvis du skal ha sjøkart og noen turkart i 50:000 serien."

 

Nemlig. Poenget mitt er å bare bruke turkart på GPS og Sjøkart som papir. Funker utmerket. Turkart er forresten ganske stor, de fleste vil nok klare seg med en som dekker deres område.

 

Synes det er urimelig at sjøkart skal være så mye dyrere. Startens Kartverk bør legge ut sine kart gratis som et offentlig tjeneste.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...