Jump to content

Mine motordeler hva passer de til?


csvirus

Recommended Posts

Hei, for en uke siden kjøpte jeg et helt tilhengerlass! med diverse deler og motorer, (fikk det meget billig) Var egentlig ikke så veldig intressert i de eldste delene som var med men jeg fikk de med på kjøpet.....

Så nå har jeg haugevis av div forskjellige deler, for det meste til eldre mercuryer (droll, dette område er vel du expert på :smiley: )

Jeg kommer til og legge ut bilder av de forskjellige delene her etter hvert som jeg går gjennom det, så håpte jeg dere kunne hjelpe meg med og si til hvilke motor dette passer til....

 

Obs; det meste av dette skal etterhvert selges meget billig, så hvis det er noe dere vil ha så er jeg villig til og selge det veldig billig..... Svinghjul fikk jeg 3 kasser med, de kan jeg vel nesten gi vekk gratis.... :crazy:

 

La oss da begynne med en mercury 35hk 2-syl... Hvor gammel er denne motoren ca.? Undervannshuset på den ser prikk likt ut som det som var på min mariner 60hk 3-syl, er det det? Lurer på og plukke av undervannshuset og selge det separat hvis det passer til endel andre motorer, noen som vet hvilke motorer det passer til?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11424/bilde_014.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11424/bilde_015.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11424/bilde_017.jpg

Link to post
Share on other sites

35hken var rustet fast, men løsnet veldig lett, hørte imidlertid litt skraping på samme sted hver gang jeg dro den rundt..... Sprayet godt med konserveringsolje i sylinderene og prøvestartet den på startgass, gikk fint det! Men på vanlig bensin startet den ikke.... Blir vel og legge den ut på qxl uten minstepris, vil bare ha den vekk egentlig. Samme med en 70hk evinrude 88mod som har rustet fullstendig fast og mangler både undervannshus, topp, og litt div. annet...

Men i den anledning hadde det vært greit og vite om det undervannshuset fra 35hken passer på noen andre motorer enn den, hvis ikke selger jeg den samlet, så er det virkelig ingen som vet det?

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si hva som passer til hva utifra disse bildene, men Mercury er flinke til gjenbruk av deler....

 

18 > 25 hk bruker samme girhus

35 > 50 hk bruker samme girhus ( 2 syl 35 resten 4 sylindret )

 

90 > 150 bruker samme girhus ( rekke 6 )

 

Med noen forbehold om noen bastard modeller ( les Nippon gakki aka Yamaha )...

 

Girhusene du har bilde av ser ut til å være eldre en 1983 ( dog ingen regel uten unntak ), en kan se det på den rette fasongen bak på huset, nyere hus har en < derbak :smiley: .

 

Motoren kan se ut som en sen 80 talls modell ( farve på deksel 87/88/89 )

 

Du kan sende over bilder til meg ( Mail ), du kan også se etter serie nummer ( foran på motor, styrbord side av braket litt nede, styrbord side på blokka ) .

 

 

Er ingen sperre på biled størrelser på eposten så send gjerne større bilder :yesnod: ..... kan jo være noe av interesse..... :rolleyes:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ok, serienr på 35hken er borte litt dumt....

Har ellers noen topper, bunner, reedventiler og et par småblokker som jeg skal få tatt bilde av og legge ut her,

Mangler en impeller og en forgasser til en mercury 7,5hk 1980mod, enten om noen har dette, eller om noen vilkjøpe den....

35hk går ut på qxl i morra med mindre noen vil ha den billig....

Link to post
Share on other sites

Du kan jo tenke en gang til over årsaken til at noen har fjernet serienummeret på motoren før du legger den ut for salg... :nono:

 

Har en liten samling gamle motorer selv, men motorer uten serienummer holder jeg meg LANGT unna samme hvor gamle de er !

Har gått glipp at ett par gode handler på det, men for meg er det viktig at ingen tar meg i å ha eller videreselge tyvegods :cool:

Ved å kun ha motorer med serienummer inntakt, samt kvittering med navn og tlf til selger, har jeg sikret meg så godt som jeg kan.

 

Det blir selvsagt opp til en hver hvilket standpunkt man har rundt dette å videreselge motorer som kan være tyvegods. Men man bør i hvert fall tenke igjenom saken på forhånd.

Link to post
Share on other sites

Pleier også somregele og forsikre meg om at det er serienr på motorerjeg kjøper, men denne motoren fikk jeg bare med på et delelass, den er dessuten så gammel/vraka at det egentlig har lite eller ingenting og si...

At motorer mangler serienr er en veldig god grunn til og prute, og det er jo bare og få kjøper til og skrive i kontrakten at han garanterer at ikke det er tyvegods, slik at hvis det eventuelt skulle være stjålet, så har du bevis på at du handlet i god tro.

Link to post
Share on other sites

Vil uansett være skeptisk dersom serienr mangler, uansett hva selger skriver på et papir... Med mindre han har kvitteringer osv.

Viktig at man ikke er med på å skape et marked for slikt....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

At motorer mangler serienr er en veldig god grunn til og prute, og det er jo bare og få kjøper til og skrive i kontrakten at han garanterer at ikke det er tyvegods, slik at hvis det eventuelt skulle være stjålet, så har du bevis på at du handlet i god tro.

 

At du viser fram en kvittering hvor en gammel kjenning av politiet har garantert at 100hk motoren du fikk kjøpt for 30% av gjeldende markedspris ikke er tyvegods tror jeg neppe veier særlig tungt i en helleri-siktelse :wink:

Hadde jeg vært politi hadde jeg bare :lol: og sagt at så :crazy: er det ikke lov å være.... :smash:

Link to post
Share on other sites

Nå begynner vi vel å bevege oss langt unna topic, men for å forfølge det siste innlegget ditt.

Ett eksempel:

50hk påhengere fra 95-00 ligger på Finn til ca 20-30 000 litt avhengig av merke og tilstand.

 

Når slutter de omtalte bjellene å ringe, så lenge vi snakker om motorer uten serienummer?

Ved 5000,-?

10 000?

15 000?

20 000?

 

Det er ingenting som tilsier at en med tyvegods nødvendigvis selger for hundre-lapper, som selvsagt SKRIKER tyvegods. Han trenger bare en som er villig til å bortse fra manglende serienummer så lenge han kan spare ett par-tre tusenlapper. Eller tar jeg feil?

 

For alt vi vet er det en annet BP-medlem som sitter med papirene på motoren man akkurat har fått en fin deal på gjennom Finn.....

Link to post
Share on other sites

Hvis motorene er i generelt god stand og det er med kontrollboks, instrumenter, tank og slikt ville jeg ikke vært skeptisk før nærmere 10 000, (eller man er jo alltids skeptisk når man handler, men tenkte så ille at men ikke vil handle), mangler det derimot de nevnte tingene, ville jeg forhørt meg litt om hvorfor osv, (kablene klippes jo ofte når de stjeler motorer)men i den prisklassen ville jeg uansett vært veldig skeptisk til en motor uten serienr, og ville nok kanskje sjekket litt opp i saken.

Dessuten så sier selgers oppførsel en god del også..... Er det en utlendig som knapt snakker norsk og kjører i en svær varebil med hundre andre motorer baki er det jo ikke lenger så veldig mye tvil :wink:

Grunnen til at serienr. skal være vekke på motorer er jo en helt annen historie, eneste sannsynlige er lakkering, men da pleier skiltet og stå igjen (bare lakket over) At skiltet detter av/blir stjålet ser jeg som lite sannsynlig, men det kan jo skje da.

Hadde en suzuki 30hk for et år siden, den var det nr. på, men da jeg skulle sjekke årsmodell ble jeg litt overrasket, skiltet var til en 2-syl og ikke en 3-syl som det var..... Kan jo ha vært byttet blokk eller noe en eller annen gang, tror de bruker samme stammen.....

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at serienr. skal være vekke på motorer er jo en helt annen historie, eneste sannsynlige er lakkering, men da pleier skiltet og stå igjen (bare lakket over) At skiltet detter av/blir stjålet ser jeg som lite sannsynlig, men det kan jo skje da.

 

Mercury/Mariner motorer er utstyrt med serie nr på 2 plasser, du har skiltet ( i front på motor/styrbord side braket ) og du har det samme nummeret slått inn i blokka ( eventuelt på en aluminiums plugg ( "frost" plugg )) , er som regel på styrbord side av blokka, nære toppen .

 

Ser ikke det store problemet med manglende skilt...MEN bortslipt nummer på blokka :eek:

 

Et annet problem med manglende serie nr, er deler i fremtiden, på mange motorer er det så mange flytende forandringer at en MÅ ha serienr for å få riktig del.

Kan også ta med vanskeligheter med å aldersbestemme motoren, et merkelig fenomen med båt motorer de holder seg evig unge, de blir ikke eldre :wink: .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hehe, sant det droll, kunne ikke se noe nr i blokka, men ser en plass til aluminiumsplugg, den er borte.....

Ser stadig noen som prøver seg på langt nyere årsmodell på motoren enn det den kan være....

Værste tilfellet jeg har sett var vel en yamaha 4hk med klistremerker og farge fra ca 87 modellen som lå til salgs som 2000 og et eller annet modell.....

Sendte en mail til selger og ha sto på sitt at den var så ny, for det hadde forrige eier fortalt ham :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...