Jump to content

"Jaging" fra side til side Skibsplast 660 1,7D merc


Magnus82

Recommended Posts

Forskjellen blir ikke så markant da utenbordsmotoren er plassert lenger bak. Moment er fremdeles kraft gange arm.

 

Enig i ditt resonnement, men i det nevnte tilfelle mener jeg at vektforskjellen mellom de to motortyper allikevel vil være mer fordelaktig med utenbordsmotoren, uansett om tyngdepunktet på innenbordsmotoren ligger( litt) lengre frem. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er mer enig med resonomentet med at utenbords er plassert mer bak Chagall.

 

Selv om 660 er tyngre er det slik at noen endringer er lagt ned fra 655 ("samme" modell med utenbords) til 660, hvor 660 har mer bæring akterut da den har dypere V-bunn. Det er en grunn til at 660 er endret kontra 655 som kom ut først. 660 er designet for den mye tyngre 200HK CMD motoren montert også.

 

Dieseltanken (ca 170kg) er også flyttet helt akter på 655 til midtmontert på 660. Min båt vingler like mye med masse vekt foran også.

 

Føler her at du skal score poeng i favør påhenger i den uendelige diskusjonen mellom inn og utenbords. Dette er en litt annen diskusjon hvor de fleste ser fordeler og bakdeler. Undertegnede gjør hvertfall det, men jeg tror ikke det bare har med tyngden å gjøre når kontruksjonen er endret på "sammenlignbar" modell. Da tror jeg heller det har med noen andre elementer mellom inn og utbords montering og drev.

Link to post
Share on other sites

Skal bli spennende å teste "samme" båt med utenbords til sommern. Er litt spent på dette :)

Føler her at du skal score poeng i favør påhenger i den uendelige diskusjonen mellom inn og utenbords. Dette er en litt annen diskusjon hvor de fleste ser fordeler og bakdeler.

 

 

Jeg beklager hvis du oppfattet mitt innlegg som et forsøk på å" score poeng" i favør av utenbordsmotoren.

Det jeg prøvde å fortelle var at jeg ikke hadde noen problemer med "jaging" ved lave hastigheter på min Ryds 20dc m/utenbordsmotor. Trodde ellers at BP var et forum, hvor vi alle kan fortelle om våre egne erfaringer.

Lykke til med prøvekjøring av samme båt m/utenbords til sommeren. :wink:

 

p.s. Skibsplast 660 er vel kun beregnet for innenbordsmotor og 655 for utenbords.

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...