chagall Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Forskjellen blir ikke så markant da utenbordsmotoren er plassert lenger bak. Moment er fremdeles kraft gange arm. Enig i ditt resonnement, men i det nevnte tilfelle mener jeg at vektforskjellen mellom de to motortyper allikevel vil være mer fordelaktig med utenbordsmotoren, uansett om tyngdepunktet på innenbordsmotoren ligger( litt) lengre frem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magnus82 Svart 17.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Er mer enig med resonomentet med at utenbords er plassert mer bak Chagall. Selv om 660 er tyngre er det slik at noen endringer er lagt ned fra 655 ("samme" modell med utenbords) til 660, hvor 660 har mer bæring akterut da den har dypere V-bunn. Det er en grunn til at 660 er endret kontra 655 som kom ut først. 660 er designet for den mye tyngre 200HK CMD motoren montert også. Dieseltanken (ca 170kg) er også flyttet helt akter på 655 til midtmontert på 660. Min båt vingler like mye med masse vekt foran også. Føler her at du skal score poeng i favør påhenger i den uendelige diskusjonen mellom inn og utenbords. Dette er en litt annen diskusjon hvor de fleste ser fordeler og bakdeler. Undertegnede gjør hvertfall det, men jeg tror ikke det bare har med tyngden å gjøre når kontruksjonen er endret på "sammenlignbar" modell. Da tror jeg heller det har med noen andre elementer mellom inn og utbords montering og drev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 (redigert) Skal bli spennende å teste "samme" båt med utenbords til sommern. Er litt spent på dette :) Føler her at du skal score poeng i favør påhenger i den uendelige diskusjonen mellom inn og utenbords. Dette er en litt annen diskusjon hvor de fleste ser fordeler og bakdeler. Jeg beklager hvis du oppfattet mitt innlegg som et forsøk på å" score poeng" i favør av utenbordsmotoren. Det jeg prøvde å fortelle var at jeg ikke hadde noen problemer med "jaging" ved lave hastigheter på min Ryds 20dc m/utenbordsmotor. Trodde ellers at BP var et forum, hvor vi alle kan fortelle om våre egne erfaringer. Lykke til med prøvekjøring av samme båt m/utenbords til sommeren. p.s. Skibsplast 660 er vel kun beregnet for innenbordsmotor og 655 for utenbords. Redigert 17.Januar.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.