Jump to content

"Jaging" fra side til side Skibsplast 660 1,7D merc


Magnus82

Recommended Posts

Hei..

 

Min båt jager mye fra side til side når farten ligger under 10 knop.

 

Vet at det er normalt med noe jaging på planende båter, og særlig med innenbords motor. Men min jager mer enn jeg har opplevd på tilsvarende båter tidligere.

 

Noen som har 660 med samme type problem, evt lignende båter eller noen tips/justeringer som kan forbedre dette?

 

Magnus

Redigert av Magnus82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og velkomment til Baatplassen :yesnod:

Jeg hadde en Nidelv 690 med samme motor - jeg opplevde den som ganske ustabil i lav fart. Kan være at det har sammenheng med drev/propell på denne motoren

 

Eneste tipset jeg vet om er å forsøke å justere styrefinna som sitter over propellen (tror det er en anode på drevet ditt).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som at dette gjelder de fleste båter med hekkaggregat og V-bunn, akterspeilet blir liggende såpass dypt i vannet at det dannes endel strømhvirvler og "turbulens" bak båten som trekker den fra side til side. Styrekreftene fra propell og drev er ikke sterke nok til å holde dette i sjakk før man kommer opp i mer fart.

Justere finnen på drevet vil neppe merkes noe særlig. Har hørt om folk som har hatt flaps som har kjørt de helt ned , det skal ha hjulpet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en relativt flatbunnet båt på 23 fot med samme motor og drev. Jeg opplever også endel jaging inntil 8-9 knop. Fikk tips om å trimme helt inn og sette flaps helt ned, dette hjalp veldig hos meg. Nå går den rett frem med mindre det er større vektskifter ombord som jo selfølgelig medfører litt kursendring.

Link to post
Share on other sites

Det er jo , som mange skriver et kjent problem.Nå har jeg båt med outboardmotor,så det er jo ikke samme som du ,men de fleste båter uten kjøl har vel dette problemet uansett.Det var veldig uvant til å begynne med, etter at jeg har hatt flere tradisjonelle snekker med kjøl.Der kan man jo bare slippe rattet, og båten fortsetter jo rett frem. På planede båter må man jo ratte hele tiden på sakte fart, særlig hvis det blåser i tillegg, da er det jo helt håpløst.Men som andre også mener, så hjelper det nok litt og tilte motoren helt inn, slik at man får noe mere styring med forskipet litt dypere.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trimmer du drev og flaps inn går baugen ned og båten setter seg mer i vannet så det bør ha en effekt.

 

I 8-9 knop vil jeg tro at båten begynner å grave en del med hekken også. Det er jo et område mellom "gangfart" rundt 5-6 knop og planefart på kanskje 13-15 knop der hverken båt, passasjerer eller motor trives særlig godt.

Link to post
Share on other sites

hei

jeg har Skipsplast 550 med 90 hk evinrude utenbords da riktignok.

Jeg også lurte på dette i begynnelsen når jeg hadde båten, vingler fra den ene til den andre sida.

 

Men det hjelper mye for meg ihvertfall, å tilte motoren helt inn, baugen går dypere i sjøen, og båten blir mye mer retningstabil.

 

Rabben

Link to post
Share on other sites

Virker som at dette gjelder de fleste båter med hekkaggregat og V-bunn, akterspeilet blir liggende såpass dypt i vannet at det dannes endel strømhvirvler og "turbulens" bak båten som trekker den fra side til side. Styrekreftene fra propell og drev er ikke sterke nok til å holde dette i sjakk før man kommer opp i mer fart.

 

Tror `ivar`setter fokus på problemet her. Har selv en Ryds 620 DC med utenbordsmotor , som ikke har problemer med stabiliteten ved lave hastigheter. Ryds har en V-bunn på 19 grader, uten at jeg tror dette har så stor innvirkning.

Vill nok tro det er hekkaggregatet i seg selv, som forårsaker ustabilitet ved lave hastigheter. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har Skibsplast 655 med utenbordsmotor og er også kjent med problemet. Dette kom litt overraskende, for på tidligere planende båt (18') var dette ikke noe problem, den gikk rett frem også i dorgefart. For min del så er det stort sett to hastigheter som er aktuelt, enten dorgefart i 3-4 knop eller planehastighet over 20 knop. Og det er litt slitsomt i lengden "å gjete" med rattet hele tiden, du kan liksom ikke bare sette deg ned og slappe av. Men er det litt klaring på alle kanter så går båten i korrekt retning fremover, den tar bare en del S-svinger underveis... Noen nevnte den styrepinnen som også fungerer som anode. Jo, ser at den kan vries, men det er da et merke som den skal stilles inn etter. Eller er det meningen at den kan vries litt og dermed kanskje unngå denne jagingen?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har Skibsplast 655 med utenbordsmotor og er også kjent med problemet. Dette kom litt overraskende, for på tidligere planende båt (18') var dette ikke noe problem, den gikk rett frem også i dorgefart.

 

Hei `roesok`, kan det muligens ha noe å gjøre med v-bunnen allikevel. ? Mener å ha lest at Skibsplast ikke har så dyp v-bunn? Såvidt jeg har fått med meg regnes dyp v-bunn fra 20 grader og mer. Du nevner 18`som ikke hadde noe problem. Denne hadde kanskje mer utpreget v-bunn? :wink:

Link to post
Share on other sites

Vet at det er normalt med noe jaging på planende båter, og særlig med innenbords motor. Men min jager mer enn jeg har opplevd på tilsvarende båter tidligere.

Hvorfor skulle det være mer jaging på innenbords enn utenbords?

 

Mener å ha lest at Skibsplast ikke har så dyp v-bunn? Såvidt jeg har fått med meg regnes dyp v-bunn fra 20 grader og mer. Du nevner 18`som ikke hadde noe problem. Denne hadde kanskje mer utpreget v-bunn? :wink:

Er nok riktig at 18' hadde mer V-bunn. Det er vel også slik at Skibsplast 660 har mer V-bunn enn 655 og ut ifra det burde være mer retningsstabil?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om antall grader på bunnen akter har så stor betydning for retnignsstabiliteten. Jeg ville kanskje tro at det er vekten i hekken som påvirker slik at mindre del av forskipet ligger i vannet og dermed blir båten mindre "sporsikker"

 

Uansett - liten, planende båt med 1 motor - det vingler. Slik er det også med Windy 33 med 1 motor - selvom den veier 4-5 tonn. Får du to motorer vingler det mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg forklarte forhandleren at jeg syntes den jaget mye. Samt at vi hadde hatt to planende båter i familen før, en 15 fot Flipper med 60hk og Skibsplast Seamaster 17fot med 115hk. Begge var utenbords fastslo han og sa at det var ett større problem på innebords.

 

V-bunnen er noe skarpere på 660 enn 655, men har inntrykk av at det er jeg som "vingler" mest.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om antall grader på bunnen akter har så stor betydning for retnignsstabiliteten. Jeg ville kanskje tro at det er vekten i hekken som påvirker slik at mindre del av forskipet ligger i vannet og dermed blir båten mindre "sporsikker"

Tror du er inne på noe her. Er jo folk som melder om samme problem på mer flatbunnede båter også, disse er jo ofte flate framover også, slik at de har mindre "grep" i vannet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dette er et kjent problem på de aller fleste båter med drev og jeg har knapt kjørt noen drevbåter med duoprop der det ikke er en viss pendling. Duoprop-systemet med to propellere fungere jo nettopp slik at det hindrer at båten drar til ene siden. I stedet blir det pendling fra den ene siden til den andre.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om antall grader på bunnen akter har så stor betydning for retnignsstabiliteten. Jeg ville kanskje tro at det er vekten i hekken som påvirker slik at mindre del av forskipet ligger i vannet og dermed blir båten mindre "sporsikker"

 

Ja, en Skibsplast 660 blir nok tung i hekken med en Mercruiser 1,7 d som veier ca: 300 kg, når en bensin utenbordsmotor med samme hk. veier ca: 170-180 kg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja 120 kg helt akter på båten vil påvirke båten. For det er ikke sikkert det bare er motoren som veier mer. Det kan være vektfordelingen også. Og kanskje større tank og kanskje større batteri. På en så kort båt som skipsplasen skal det ikke mye vekt til akter før forskipet løfter seg noen cm og dermed mister sporingsstabiliteten

 

Det blir en vekstangeffekt som gjør at effekten er stor.

 

Setter du et par mann på badeplatformen min så merker også jeg at båten får en annen balanse og at den blir mer følsom. Det er en av grunnene til at Windy 37 har drivstoff og septik tanker lavt plassert midt i båten og vanntanken er helt forut i båten - for å ha best mulig balanse.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

660 har en spissere V enn 655 for å få mer bæring til tyngre motor. Dieseltanken på 145 liter er flyttet til midten av båten, hvorpå den i 655 sitter helt bak om jeg ikke tar feil.

 

Alt i alt skal man få et bedre skrog mot sjøen med 660 og mer vekt med litt tynge også flyttet fremover må da være bra.

 

Båten vingler selv om jeg har lastet den med masse tungt foran.

 

Skal bli spennende å teste "samme" båt med utenbords til sommern. Er litt spent på dette :)

Link to post
Share on other sites

Virker som at dette gjelder de fleste båter med hekkaggregat og V-bunn, akterspeilet blir liggende såpass dypt i vannet at det dannes endel strømhvirvler og "turbulens" bak båten som trekker den fra side til side. Styrekreftene fra propell og drev er ikke sterke nok til å holde dette i sjakk før man kommer opp i mer fart.

Justere finnen på drevet vil neppe merkes noe særlig. Har hørt om folk som har hatt flaps som har kjørt de helt ned , det skal ha hjulpet

 

Enig i dette som ivar skriver her, for i min nordan 610 med utenbordsmotor opplever jeg det samme.

I starten så satt jeg å ratta som en gal og trodde motoren var slarkete på styringen, men når jeg sjekket litt så er det dette med strømvirvler bak båten.

Jeg fikk madammen til å holde rattet mens jeg gikk bak å så, og der ser jeg at det virvles inn endel vann inn mot motoren og dette dreier båten fra side til side.

På slutten av sessongen når jeg kjørte opp otra til båtplassen, så fant jeg en midtstilling til rattet og lot båten bare vandre, men jeg endte rett frem likevel.

Jeg har forsøkt å trimme motoren helt inn, hjalp lite.. nå har jeg ikke trimplan på båten, så det fikk jeg ikke testet, men nå skal dette monteres og da kan jeg få testet det med å kjøre disse helt ned. Så får vi se hvordan resulatet blir. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok de fleste her konkluderer med at dette er et problem man må leve med.Har opp gjennom årene hatt mange langsomtgående snekker med dyp kjøl (Marex, Diana 700, sunny 600,),og dette er jo en helt annen verden og kjøre i dorgefart med.Før kunne jeg tøffe rolig gjennom Skippergada(for de som er lokalkjent) uten stress,uansett hvor mye båttraffikk det var,men i dag med min askeladden explorer m outboard må jeg vel innrømme at det blir atskillig mer stress og ratting for og komme helskinnet i gjennom.En annen ting som blir nevnt er og justere trimfinnen på motoren, men den vil vel ikke ha noen innvirkning på dette fenomenet.Den er vel for å kompansere at båten trekker i en retning p.g.a. en anelse skjev motormontering eller propellrotasjonen som gjør at den blir tyngre og svinge i en retning.Da skal man kjøre opp i plan og merke seg om båten svinger lettere til styrbord eller barbord.Hvis båten trekker mot styrbord skal man vri trimfinnen mot styrbord (sett bakfra), og motsatt andre veien.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...