Magnus82 Startet 15.Januar.2008 Del på Facebook Startet 15.Januar.2008 (redigert) Hei.. Min båt jager mye fra side til side når farten ligger under 10 knop. Vet at det er normalt med noe jaging på planende båter, og særlig med innenbords motor. Men min jager mer enn jeg har opplevd på tilsvarende båter tidligere. Noen som har 660 med samme type problem, evt lignende båter eller noen tips/justeringer som kan forbedre dette? Magnus Redigert 15.Januar.2008 av Magnus82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Hei og velkomment til Baatplassen Jeg hadde en Nidelv 690 med samme motor - jeg opplevde den som ganske ustabil i lav fart. Kan være at det har sammenheng med drev/propell på denne motoren Eneste tipset jeg vet om er å forsøke å justere styrefinna som sitter over propellen (tror det er en anode på drevet ditt). Redigert 15.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magnus82 Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Takk for det! Har hørt dette tipset ja. Tenkte å prøve dette i begynnelsen av sesongen :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LykkelitenIV Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hei ! Jeg har hatt en Skibsplast 730 HT med MC 200 ES. Jeg fikk tips om å trimme drevet helt inn når jeg kjørte rolig. Prøvde det men vet ikke om det ble så mye bedre - du kan jo prøve. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Virker som at dette gjelder de fleste båter med hekkaggregat og V-bunn, akterspeilet blir liggende såpass dypt i vannet at det dannes endel strømhvirvler og "turbulens" bak båten som trekker den fra side til side. Styrekreftene fra propell og drev er ikke sterke nok til å holde dette i sjakk før man kommer opp i mer fart. Justere finnen på drevet vil neppe merkes noe særlig. Har hørt om folk som har hatt flaps som har kjørt de helt ned , det skal ha hjulpet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
tomcat Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hei, jeg har en relativt flatbunnet båt på 23 fot med samme motor og drev. Jeg opplever også endel jaging inntil 8-9 knop. Fikk tips om å trimme helt inn og sette flaps helt ned, dette hjalp veldig hos meg. Nå går den rett frem med mindre det er større vektskifter ombord som jo selfølgelig medfører litt kursendring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Det er jo , som mange skriver et kjent problem.Nå har jeg båt med outboardmotor,så det er jo ikke samme som du ,men de fleste båter uten kjøl har vel dette problemet uansett.Det var veldig uvant til å begynne med, etter at jeg har hatt flere tradisjonelle snekker med kjøl.Der kan man jo bare slippe rattet, og båten fortsetter jo rett frem. På planede båter må man jo ratte hele tiden på sakte fart, særlig hvis det blåser i tillegg, da er det jo helt håpløst.Men som andre også mener, så hjelper det nok litt og tilte motoren helt inn, slik at man får noe mere styring med forskipet litt dypere. Redigert 15.Januar.2008 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Trimmer du drev og flaps inn går baugen ned og båten setter seg mer i vannet så det bør ha en effekt. I 8-9 knop vil jeg tro at båten begynner å grave en del med hekken også. Det er jo et område mellom "gangfart" rundt 5-6 knop og planefart på kanskje 13-15 knop der hverken båt, passasjerer eller motor trives særlig godt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rabben Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 hei jeg har Skipsplast 550 med 90 hk evinrude utenbords da riktignok. Jeg også lurte på dette i begynnelsen når jeg hadde båten, vingler fra den ene til den andre sida. Men det hjelper mye for meg ihvertfall, å tilte motoren helt inn, baugen går dypere i sjøen, og båten blir mye mer retningstabil. Rabben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Trimmer du drev og flaps inn går baugen ned og båten setter seg mer i vannet så det bør ha en effekt. Det bør vel også ha en negativ effekt ift. drivstoffbruk? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Nja - det bør det ikke nødvendigvis - for dieselmotorons forbruk er avhengig av turtallet - så farten vil nok gå litt ned - men ikke forbruket. Uansett er det helt ikke store penger man snakker om - med mindre man kjører slik i dagesvis Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Virker som at dette gjelder de fleste båter med hekkaggregat og V-bunn, akterspeilet blir liggende såpass dypt i vannet at det dannes endel strømhvirvler og "turbulens" bak båten som trekker den fra side til side. Styrekreftene fra propell og drev er ikke sterke nok til å holde dette i sjakk før man kommer opp i mer fart. Tror `ivar`setter fokus på problemet her. Har selv en Ryds 620 DC med utenbordsmotor , som ikke har problemer med stabiliteten ved lave hastigheter. Ryds har en V-bunn på 19 grader, uten at jeg tror dette har så stor innvirkning. Vill nok tro det er hekkaggregatet i seg selv, som forårsaker ustabilitet ved lave hastigheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Har Skibsplast 655 med utenbordsmotor og er også kjent med problemet. Dette kom litt overraskende, for på tidligere planende båt (18') var dette ikke noe problem, den gikk rett frem også i dorgefart. For min del så er det stort sett to hastigheter som er aktuelt, enten dorgefart i 3-4 knop eller planehastighet over 20 knop. Og det er litt slitsomt i lengden "å gjete" med rattet hele tiden, du kan liksom ikke bare sette deg ned og slappe av. Men er det litt klaring på alle kanter så går båten i korrekt retning fremover, den tar bare en del S-svinger underveis... Noen nevnte den styrepinnen som også fungerer som anode. Jo, ser at den kan vries, men det er da et merke som den skal stilles inn etter. Eller er det meningen at den kan vries litt og dermed kanskje unngå denne jagingen? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Har Skibsplast 655 med utenbordsmotor og er også kjent med problemet. Dette kom litt overraskende, for på tidligere planende båt (18') var dette ikke noe problem, den gikk rett frem også i dorgefart. Hei `roesok`, kan det muligens ha noe å gjøre med v-bunnen allikevel. ? Mener å ha lest at Skibsplast ikke har så dyp v-bunn? Såvidt jeg har fått med meg regnes dyp v-bunn fra 20 grader og mer. Du nevner 18`som ikke hadde noe problem. Denne hadde kanskje mer utpreget v-bunn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Vet at det er normalt med noe jaging på planende båter, og særlig med innenbords motor. Men min jager mer enn jeg har opplevd på tilsvarende båter tidligere. Hvorfor skulle det være mer jaging på innenbords enn utenbords? Mener å ha lest at Skibsplast ikke har så dyp v-bunn? Såvidt jeg har fått med meg regnes dyp v-bunn fra 20 grader og mer. Du nevner 18`som ikke hadde noe problem. Denne hadde kanskje mer utpreget v-bunn? Er nok riktig at 18' hadde mer V-bunn. Det er vel også slik at Skibsplast 660 har mer V-bunn enn 655 og ut ifra det burde være mer retningsstabil? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg vet ikke om antall grader på bunnen akter har så stor betydning for retnignsstabiliteten. Jeg ville kanskje tro at det er vekten i hekken som påvirker slik at mindre del av forskipet ligger i vannet og dermed blir båten mindre "sporsikker" Uansett - liten, planende båt med 1 motor - det vingler. Slik er det også med Windy 33 med 1 motor - selvom den veier 4-5 tonn. Får du to motorer vingler det mindre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magnus82 Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg forklarte forhandleren at jeg syntes den jaget mye. Samt at vi hadde hatt to planende båter i familen før, en 15 fot Flipper med 60hk og Skibsplast Seamaster 17fot med 115hk. Begge var utenbords fastslo han og sa at det var ett større problem på innebords. V-bunnen er noe skarpere på 660 enn 655, men har inntrykk av at det er jeg som "vingler" mest. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg vet ikke om antall grader på bunnen akter har så stor betydning for retnignsstabiliteten. Jeg ville kanskje tro at det er vekten i hekken som påvirker slik at mindre del av forskipet ligger i vannet og dermed blir båten mindre "sporsikker" Tror du er inne på noe her. Er jo folk som melder om samme problem på mer flatbunnede båter også, disse er jo ofte flate framover også, slik at de har mindre "grep" i vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Victora III Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Dette er et kjent problem på de aller fleste båter med drev og jeg har knapt kjørt noen drevbåter med duoprop der det ikke er en viss pendling. Duoprop-systemet med to propellere fungere jo nettopp slik at det hindrer at båten drar til ene siden. I stedet blir det pendling fra den ene siden til den andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Jeg vet ikke om antall grader på bunnen akter har så stor betydning for retnignsstabiliteten. Jeg ville kanskje tro at det er vekten i hekken som påvirker slik at mindre del av forskipet ligger i vannet og dermed blir båten mindre "sporsikker" Ja, en Skibsplast 660 blir nok tung i hekken med en Mercruiser 1,7 d som veier ca: 300 kg, når en bensin utenbordsmotor med samme hk. veier ca: 170-180 kg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Ja 120 kg helt akter på båten vil påvirke båten. For det er ikke sikkert det bare er motoren som veier mer. Det kan være vektfordelingen også. Og kanskje større tank og kanskje større batteri. På en så kort båt som skipsplasen skal det ikke mye vekt til akter før forskipet løfter seg noen cm og dermed mister sporingsstabiliteten Det blir en vekstangeffekt som gjør at effekten er stor. Setter du et par mann på badeplatformen min så merker også jeg at båten får en annen balanse og at den blir mer følsom. Det er en av grunnene til at Windy 37 har drivstoff og septik tanker lavt plassert midt i båten og vanntanken er helt forut i båten - for å ha best mulig balanse. Redigert 15.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magnus82 Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 660 har en spissere V enn 655 for å få mer bæring til tyngre motor. Dieseltanken på 145 liter er flyttet til midten av båten, hvorpå den i 655 sitter helt bak om jeg ikke tar feil. Alt i alt skal man få et bedre skrog mot sjøen med 660 og mer vekt med litt tynge også flyttet fremover må da være bra. Båten vingler selv om jeg har lastet den med masse tungt foran. Skal bli spennende å teste "samme" båt med utenbords til sommern. Er litt spent på dette :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ulv I Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Virker som at dette gjelder de fleste båter med hekkaggregat og V-bunn, akterspeilet blir liggende såpass dypt i vannet at det dannes endel strømhvirvler og "turbulens" bak båten som trekker den fra side til side. Styrekreftene fra propell og drev er ikke sterke nok til å holde dette i sjakk før man kommer opp i mer fart. Justere finnen på drevet vil neppe merkes noe særlig. Har hørt om folk som har hatt flaps som har kjørt de helt ned , det skal ha hjulpet Enig i dette som ivar skriver her, for i min nordan 610 med utenbordsmotor opplever jeg det samme. I starten så satt jeg å ratta som en gal og trodde motoren var slarkete på styringen, men når jeg sjekket litt så er det dette med strømvirvler bak båten. Jeg fikk madammen til å holde rattet mens jeg gikk bak å så, og der ser jeg at det virvles inn endel vann inn mot motoren og dette dreier båten fra side til side. På slutten av sessongen når jeg kjørte opp otra til båtplassen, så fant jeg en midtstilling til rattet og lot båten bare vandre, men jeg endte rett frem likevel. Jeg har forsøkt å trimme motoren helt inn, hjalp lite.. nå har jeg ikke trimplan på båten, så det fikk jeg ikke testet, men nå skal dette monteres og da kan jeg få testet det med å kjøre disse helt ned. Så får vi se hvordan resulatet blir. :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 (redigert) Jeg tror nok de fleste her konkluderer med at dette er et problem man må leve med.Har opp gjennom årene hatt mange langsomtgående snekker med dyp kjøl (Marex, Diana 700, sunny 600,),og dette er jo en helt annen verden og kjøre i dorgefart med.Før kunne jeg tøffe rolig gjennom Skippergada(for de som er lokalkjent) uten stress,uansett hvor mye båttraffikk det var,men i dag med min askeladden explorer m outboard må jeg vel innrømme at det blir atskillig mer stress og ratting for og komme helskinnet i gjennom.En annen ting som blir nevnt er og justere trimfinnen på motoren, men den vil vel ikke ha noen innvirkning på dette fenomenet.Den er vel for å kompansere at båten trekker i en retning p.g.a. en anelse skjev motormontering eller propellrotasjonen som gjør at den blir tyngre og svinge i en retning.Da skal man kjøre opp i plan og merke seg om båten svinger lettere til styrbord eller barbord.Hvis båten trekker mot styrbord skal man vri trimfinnen mot styrbord (sett bakfra), og motsatt andre veien. Redigert 16.Januar.2008 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 16.Januar.2008 Del på Facebook Svart 16.Januar.2008 Ja, en Skibsplast 660 blir nok tung i hekken med en Mercruiser 1,7 d som veier ca: 300 kg, når en bensin utenbordsmotor med samme hk. veier ca: 170-180 kg. Forskjellen blir ikke så markant da utenbordsmotoren er plassert lenger bak. Moment er fremdeles kraft gange arm. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.