Jump to content

Raymarine "pakke" C120


Frikar

Recommended Posts

Her er det enda ett raymarine innlegg.

 

Jeg skal betsille c 120 fra over there nå en av dagene. Det jeg lurer på er alt det andre jeg må bestille med.

 

Det jeg ønsker er en c120 til å ha nede, oppe er jeg usikker på å venter nok med den.

 

Det jeg skal kunne lese ut av plotteren er :

 

Kart selvfølgelig

 

Dybde

 

Fart.

 

Trenger ikke ekkolodmodull da jeg alldri har savnet det tidliggere og det koster ca 6-7000,-

 

Kan dere hjelpe meg å sette opp bestillingen min?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Det jeg ønsker er en c120 til å ha nede, oppe er jeg usikker på å venter nok med den.
Dersom du i fremtiden ønsker å ha navigasjonsutstyr oppe på FB som er i kontakt med navigasjonsutstyret nede (bl.a. felles kart) og du ønsker å benytte Raymarine, er du nok nødt til å velge E-serien som har SeaTalk hs (high speed nettwork), eller den enda mer kostbare G-serien.
Link to post
Share on other sites

Roaldbj jeg er klar over dette med E serien, klart den er kjekkere men visse begrensninger får jeg av mor..........

 

Skage en c120 koster der borte 2099,- dalar x ca 5,4 = 11335,- + mva = 14168,- + ca 1000 i frakt/gebyr.

 

Det hva annet jeg skal kjøpe samtidig. Har autopilot fra simrad ("gave") og skal sikkert ha radar fra Raymarine på sikt.

 

Jeg trenger sikert gps antenne også, noe annet jeg trenger?

 

Kjedelig å bestille noe som ikke passer sammen................ Noen som har varenr og kan anbefale noe?

 

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Anbefaler at du går inn på denne siden: http://www.raymarine.com/Default.aspx?site=1&section=2 Her finner du det meste om Raymarine produkter. Alle aktuelle manualer og instalasjonsbeskrivelser kan også lastes ned. Du bør forøvrig være klar over at lysstyrken på C-skjemene og E-skjermene er vesentlig forskjellig. Det kan være lurt at du registrerer produktet ditt via internett på Raymarine. Det kan kanskje gjøre det lettere med garantireperasjoner i etterkant. Raymarine har forøvrig den salgsordning, at utstyr som er fabrikkmontert på utenlandsk båt, men hvor båten er solgt i Norge har fulle garantirettigheter i forhold til norsk forhandler (Belamarin) og norske garantibetemmelser. Utstyr kjøpt i utlandet og importert til Norge har worldwide garanti, men må som regel sendes tilbake til kjøpsstedet og bli reparert der. Dette gjør jo også at noen kreative kjøpere får sendt utstyr til Norge under henvisning til at det har vært reparert og derved slipper momsen. Jeg tar ikke den sjansen.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til de du nevner Frikar.

Hadde selv en 120 i vår Viksund 310 for 2 år siden , også med radar veldig kjekk platter. Ønsker meg en ekstra plotter nede i båten, har en Raymarine med en 5" skjerm ute nå helt ok men ville gjerne hatt en nede for og kunne planlegge litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ofte i båten nå om vinteren. Noen ganger pusser jeg litt på motorene. Noen ganger går jeg over slangeklemmer. Mange elektriske koblingspunkter har fått en kort spraysprut med vanndrivende stoff.

Noen ganger setter jeg meg ned med nye båtblader og ser på tilbud innen navigasjon. En ting er sikkert: jeg har enda ikke lært å utnytte alle muligheter i mitt nåværende navigasjonssystem ombord. Jeg snakker noen ganger med båtkollegaer i havna om navigasjon. De forteller litt om egen erfaring med bruk av GPS, kartplotter, dybdemåler og radar. Disse samtalene viser at det er veldig stor bredde i interesse for og bruk av alle de navigasjonsinstrumentene mange av oss har ombord.

Det har hendt flere ganger de siste ukene at jeg har lurt på hvem som er kundene til all utvikling innen navigasjonselektronikken.

Jeg har skrevet i en annen tråd om en person som kjøpte båt i England og som seilte til Norge. Han syntes at radaren fungerte utmerket under hele seilasen. Da han hadde fortøyd i Norge og en bekjent skulle inspisere instrumentene ombord, viste det seg at han hadde seilt fra England til Norge med radaren i simuleringsoppsett. Dette er ingen vandrehistorie, men en pålitelig historie.

 

Hva er poenget mitt med dette innlegget: Jeg mener det er svært viktig at hver enkelt vurderer sitt eget behov for navigasjonsutstyr før man går til innkjøp. Mange kan sikkert klare seg med ganske "billige" navigasjonssystemer i forhold til de som selges idag.

Link to post
Share on other sites

En av essensene man kan trekke ut av innlegget ditt er at hvis man ikke akter å dykke så dypt i teknologiens underverker - så er det smartest å velge noe minst avansert. Enig.

 

Personlig liker jeg veldig godt å sette meg grundig inn i alt jeg har, og er faktisk en av dem som leser bruksanvisningen. Spesielt interessant er det når innretningene er nyttige, uten at man først må bruke energi på å "skape seg et behov" for å unnskylde bruk av tid på sakene.

Link to post
Share on other sites

Hei, et godt innlegg Akult.

Jeg antar at du husker meg fra D5L hos Poseidon som en gammal, sur, forgubbete grinebiter som ikke hadde rede på fritidsbåt i det hele tatt, men som stadig maste på Poseidon slik at undervisningen gikk tregt.

Det eneste positive jeg bidro med var kanskje å ta noen bilder av de som var ombord.

Dette er i alle fall en god karakteristikk av meg.

Dette var den flotte flaska som ble overbrakt til Poseidon som et symbol på at vi lærte mye:

 

poseidonskipsmost.jpg

 

 

Jeg husker deg godt med flere bra innspill.

Jeg synes det er svært kloke vurderinger du gjør i det siste innlegget.

 

Så til saken: Vi har nok en utfordiring når det gjelder å hjelpe hverandre til å bli gode navigatører, enten dette er i den nære skjærgård, eller i de noe fjerne seilingsområder. Jeg tror det er viktiog å få et edruelig forhold til hvilke navigasjonssystemer det er klokt å ha ombord.

Link to post
Share on other sites

Hei, et godt innlegg Akult.

Jeg antar at du husker meg fra D5L hos Poseidon som en gammal, sur, forgubbete grinebiter som ikke hadde rede på fritidsbåt i det hele tatt, men som stadig maste på Poseidon slik at undervisningen gikk tregt.

Slett ikke. Jeg leser svært mange av dine innlegg med stor interesse. I tillegg til at det er mye teknisk som er verd å få med seg, så er jeg litt imponert over alt du får tid til, og alt du får plass til ombord i båten. Det burde holde til alle eventualiteter. Viktigheten av litt tvetydig humor kjenner du, og spiller greit sånn passe "nowise" når det måtte passe :wink:

 

Jeg vet du besitter en del kompetanse og erfaring med Raymarine. Så hvis det ender opp med at jeg kommer i besittelse av noe slik, så regner jeg med at du kan være en av bidragsyterne til å hjelpe ved eventuelle utfordringer.

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke 2 ekkoloddmoduler til E-Serien. DSM-300 og DSM-30, forskjellen på disse er at 300 har max 1kW utgangseffekt, mens DSM-30 har max 600W. DSM-30 kan dessuten bare kjøres på 12V forsyning, DSM-300 tar både 12 og 24V. Hvis du ikke kjøper en dyr 1kW svinger som B260 eller M260 har effekten ingen betydning da de fleste andre svingere er på max 600W.

 

DSM-300 er veldig følsom for forsyningsspenning og det har vært mye feil på disse modulene. DSM-30 er helt ny og har forhåpnetligvis ikke de samme problemene. Snakket med en forhandler for noen uker siden og han sa at sannsynligvis ville det bare bli DSM-30 som ville bli importert til Norge i framtiden.

Link to post
Share on other sites

Du kan snakke via NMEA i C-serien. Men for å vise kart fra en plotter til en annen må du ha seatalk hs (High speed nett) som er i E og G serien.

Da ble det båthandel. Utstyrslisten lar seg endre enda noen dager.

 

Jeg ble ved et "take it or live it" jubileumstilbud prakket på en C70. Jeg valgte da denne inne og ba om en C120 ute. En plass må grensen gå selv om man gjerne kunne ønske seg noe av de edlere seriene.

 

Navi-eksperten på huset som nettopp har vært på kurs hos Belamarin hevdet at C-serien nå snakket sammen via Seatalk. Riktig nok ikke high speed. Jeg trengte kun kartbrikke til den ene enheten, så kunne både kart og ruter overførs mellom plotterne.

 

Jeg tror jeg greide å så ørlite tvil om dette, så det er mulig siste ordet ikke er sagt. Hvis jeg må kjøpe kartbrikker til begge plotterne er jeg vel prismessig på vei mot E-serien...

 

Kan jeg ta disse kartene med meg hjem på PC'en og planlegge turene der, eller er dette like håpløst som på Garmin?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...