Jump to content

Raymarine "pakke" C120


Frikar

Recommended Posts

Grattis med valget Akult

 

Jeg har C120 i POD, løsningen er optimal for oss. Har ingen problemer med sol-lys direkte på skjerm. Tenkte også ¨på

E120 plottteren. Bestilte alt ferdig montert fra lunde, da var 45,000 nok for plotteren. 73000 for E120 synes jeg ble i metste

laget for en plotter.

 

Men tror du blir godt fornøyd med C serien også. Husk og få med siste oppdatering som kom ifjor.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg ta disse kartene med meg hjem på PC'en og planlegge turene der, eller er dette like håpløst som på Garmin?

Ja det kan du med Navionics kartbrikkeleser og Raytech RNS planner, som er gratis software.

 

Det ideelle i en seilbåt må være E-serie ute og fullversjon av Raytech RNS på PC inne på kartbordet.

Da har du full PC intergrasjon inne, med kart,radar,ais og ekkolodd etc. inne.

Kart kan ikke deles mellom C-serie plottere, da må du fysisk flytte kartbrikken.

 

Gratulerer med ny båt. :sailing:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Da ble det båthandel. Utstyrslisten lar seg endre enda noen dager.

Gratulerer med handelen..... håpåer du bli fornøyd med båten og utstyret.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det ideelle i en seilbåt må være E-serie ute og fullversjon av Raytech RNS på PC inne på kartbordet.

Da har du full PC intergrasjon inne, med kart,radar,ais og ekkolodd etc. inne.

Kart kan ikke deles mellom C-serie plottere, da må du fysisk flytte kartbrikken.

 

Gratulerer med ny båt. :sailing:

Jeg syns alt som har med navigasjon å gjøre bør være fastmontert, og kun til den bruken. Det kan jeg nok med PC-basert også - men jeg orker ikke mer Bill Gates. Hele mannskapet har med sin egen bærbare ombord, så jeg er litt i metning når jeg stadig må opptre som "nettverksansvarlig". Valget er kanskje mer emosjonelt enn fornuftig, men slik er det.

 

AIS kan jeg vel allikevel nyte godt av med Raymarine C-serien...?

 

Gratulerer med handelen..... håpåer du bli fornøyd med båten og utstyret.. :flag:

 

Takk for det. Valget var rimelig enkelt alt tatt i betraktning. Og det inkluderer i mine øyne faktisk også litt mer enn selve båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vision 44 ja.

 

Autopilot står i utgangspunktet som ST6002 på listen. Men jeg ble informert om at det ville bli installert en nyere variant som jeg i farten ikke kan se hva heter...

 

Instrumentet er nok den nye serien, men pga av vekt har du vel S2/S2G eller S3/S3G. Ville bedt om en S3G drivenhet. Stor forskjell på nøyaktigheten.

 

Autopiloten blir din beste venn.

 

Forøvrig er Vision en kjempeskute. Har sansen for den.(faktisk vurderte litt i høst)

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg syns alt som har med navigasjon å gjøre bør være fastmontert, og kun til den bruken. Det kan jeg nok med PC-basert også - men jeg orker ikke mer Bill Gates. Hele mannskapet har med sin egen bærbare ombord, så jeg er litt i metning når jeg stadig må opptre som "nettverksansvarlig". Valget er kanskje mer emosjonelt enn fornuftig, men slik er det.
Jeg deler denne oppfatningen med mange års paralellkjøring med både Laptop ombord og fastmontert utstyr. Tror aldri at jeg har hatt noe problem med det fastmonterte utstyret, mens jeg har hatt tallrike vansker med PC-systemer. Det beste jeg har brukt hittil for PC er C-maps Pc-Plannet NT som læres i løpet av kort tid. Bruk av Raytech RNS v 6.0 og intranett kan kreve endel datakompetanse. En fordel med Laptop er at det er mulig å legge inn elektronisk bestikk mens man seiler. Jeg har Maptech Navigator Standard som backup og bestikk-føring. Jeg synes det er effektivt. Jeg går inn på denne eksempelvis hver halvtime og noterer ned bestikken i egne felter for dette. Hovedkommentaren min til valg av navigasjonsutstyr er at man først må definere sitt eget behov. Det er nok ganske mange som har kjøpt atskillig mer avansert navigasjonsutstyr enn hva de bruker i det daglige. De mer kostbare systemene har så mange innstillings- og bruks-områder, at det krever betydelig imnteresse og mye trening for å utnytte systemene. Jeg kjenner eksempelvis til person som har kjøpt kombisystem med kartplotter, radar og annet, og som har kjørt rtadar i simuleringsmodus!
Link to post
Share on other sites

Tilbake til Frikars spørsmål. Følg denne linken så blir du guidet gjennom de relevante spørsmålene og ender opp med en liste over det du trenger for et komplett system: http://www.raymarine.com/multibuilder/

 

PS: E120 "remanufactured" går for USD 2199 på http://www.marine.com nå. Kanskje noe å vurdere ift. C120 til USD 2099? Bestilte selv derfra og fikk pakken på døra ila. 4 dager!

 

Når det gjelder radar så er det jaggu ikke lett å si om det går an å "interface" Simrads signaler fra autopiloten inn på systemet for å gi nøyaktig kurs til radaren, men oppgir du nøyaktig type skulle det ikke forundre meg om noen her kan svare. Selv venter jeg på "HD"-kakeboks som Abbor har spådd vil komme ila. kort tid :smiley:

Link to post
Share on other sites

PS: E120 "remanufactured" går for USD 2199 på http://www.marine.com nå. Kanskje noe å vurdere ift. C120 til USD 2099? Bestilte selv derfra og fikk pakken på døra ila. 4 dager!

 

Eg kjøpte E80 "remanufactured" fra Defender.com. Rask og grei levering av mykje moro det og :smiley:

 

Var litt spennt på det med at den var "remanufactured", men at den har vært brukt kan iallefall ikkje eg sjå!

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har selv Raymarine elektronikk ombord: C120 m. autopilot og radar. Det er svært brukervennlig. Imidlertid måtte vi bytte GPS-antenne sommeren -07. Den opprinnelige antennen mistet signalet periodisk.

Etter skifte av antennen har alt fungert perfekt.

Raymarine C120 anbefales! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da er C120 pack med Raystar 125 og dsm 300 bestilt fra der borte. 2906,- dalar med frakt og eventuelt pluss mva.

Får jeg regning på mva?

 

Gleder meg til å begynne å montere...........

 

Takk for alle svar.

 

Har en Simrad ap22 autopilot som skal kombineres med c120 å det skulle gå helt fint.

 

Kjøpte nå Dsm 300 men hadde jeg kjøpt pakken i norge hadde jeg kun kjøpt ST 40 fart da dette hadde vært tilfredsstillende for mitt bruk og mye rimeliggere. I USA kostet det kun ca 200 mer med dsm300 og da gjorde jeg det.

 

Klart det fristet med remanufectured E 120 istedet men turte ikke da jeg var redd for å kanskje få en "mandags" plotter.......

 

Lurer på å ha en 435i på taket siden denne har innebygget antenne men syntes den virker litt gammel nå,noen andre forslag?

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Klart det fristet med remanufectured E 120 istedet men turte ikke da jeg var redd for å kanskje få en "mandags" plotter.......

 

En av de største internettforhandlerene i USA hevder at remanufactured er minst like bra som nytt. Hvis de ikke bytter komponenter, men bytter hele kretskort i stedet, bør ikke reperasjonen ha noe å si for pålitligheten. Remanufactured kan faktisk være en fordel siden enheten er brukt en peride og en tidlig feil er allerde provosert frem. Når produsenten har litt problemer med produksjonskvaliteten, som Raymarine har hatt en periode, har produktene ofte høy feilrate de første månedene.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje, men er det noen som kjenner til hvordan det står til med skjermenes antirefleksbelegg på Raymarine?

 

Garmin legger dette utenpå skjermen. Det tåler mye, men er slett ikke alt. Er man uheldig er det for gjort å ødelegge dette belegget, og da ser det ikke mye pent ut i solskinn.

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje, men er det noen som kjenner til hvordan det står til med skjermenes antirefleksbelegg på Raymarine?

 

Garmin legger dette utenpå skjermen. Det tåler mye, men er slett ikke alt. Er man uheldig er det for gjort å ødelegge dette belegget, og da ser det ikke mye pent ut i solskinn.

 

Det har blitt gjord en del rep av Raymarine pga av dette. Viktig å bruke pusseklut på fronten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Noen spørsmål til dere med Raymarine-ekspertise:

 

Jeg liker å kose meg litt med planlegging av turene i ro og fred hjemme før vi tar ut. Jeg har da forstått at jeg ved hjelp av riktig software (Raytech RNS planner) på PC'en og en "minnekort-adapter" (Navionics kartbrikkeleser) tilkoblet, kan gjøre dette.

 

Er det da slik at jeg kan laste kartene fra kartbrikken over på PC'en og ha dem der - eller må jeg jobbe mot selve kartbrikken når jeg er på PC-en?

 

Det beste ville vært om jeg kunne ha en kopi av kartene på PC og ha en egen minnebrikke kun for ruteplanlegging som jeg fraktet mellom hjem og PC. Jeg regner det for å være sikrere å ha en egen brikke til den slags, så er muligheten for å skade kartbrikken mindre. Hvordan praktiserer dere som har et slikt opplegg?

Link to post
Share on other sites

Det er så stor lagringskapasitet på kartbrikken fra Navionics at du kan legge inn et megetr stort antall turer uten at du når taket. En rute tar svært lien plass i forholde til kartinformasjon.

Jeg har aldri opplevd å sprenge memory-funksjonen, men jeg har ofte sett at jeg har flere veipunktrer enn de som lagres i systemet ombprd.

Link to post
Share on other sites

Er det da slik at jeg kan laste kartene fra kartbrikken over på PC'en og ha dem der - eller må jeg jobbe mot selve kartbrikken når jeg er på PC-en?

Du må jobbe mot selve kartbrikken. Brikken er kopibeskyttet. (HW kode i brikken)

Men rutene kan du kopiere inn på en vanlig CF brikke og kopiere inn i minne på plotteren.

Jeg bruke aldri kartbriken til dette av prinsipp. Er redd for å ødelegge noe.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...