Jump to content

Ladeproblem


Baard

Recommended Posts

Jeg har fått et fenomen med ladingen i båten som er litt vanskelig å finne ut av.

 

Når jeg har ligget på øya og har forbrukt strøm i 2-3 dager er naturlig batteriene noe slunkene. Jeg starter da opp min 2,5L Brittish Leyland med en 70 AMP Bosch dynamo med Ladac tilkoblet, og ladingen tar til umiddelbart. Ampermeteret slår ut på 50-70 amp, og voltmeteret viser 13,8-14,6 volt.... (varierer litt underveis) Ampermeteret er et Wema Shuntampermeter hvor ringen ligger rund jordingskabelen som går til alle batteriene (ref. "strøm ombord").

 

Etter ca. 15-25 minutter begynner nålen på ampermeteret å hoppe infernalsk opp og ned, den hopper så hurtig at det ikke er mulig å bestemme hva den viser. Hopper mellom 10 amp og 70 amp........ Voltstyrken oppfører seg normalt.

 

Hvis jeg monterer på plass den orginale regulatoren skjer ikke dette. Ladac har vært hos Ladac til sjekk, og kom tilbake ferdig justert og funnet i orden.

 

I dag har jeg sjekket dynamoens sleperinger, her er det en slitekant, men det ser ok ut. (Jeg vet ikke hva som er akseptabelt)  Dynamoen er plukket ut av en Saab på bilopphuggeren, og det er uvisst hvor langt den har gått.

 

Kan det være at dynamoen rett og slett går varm, eller har dere andre tips??

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Dette var mystisk. Her skulle Paul fra Ladac vært med i diskusjonen. Du har jo gjort omtrent alt som er mulig å sjekke. Men send en mail til Wema med samme tekst som i innlegget ditt her. Kanskje det er noen der som har vært borti problemet? Tror egentlig ikke at det er amperemeteret som er problemet, men, men?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lån deg et tangamperemeter for likestrøm og hekt innpå kabelen. Er dette stabilt så ville jeg ha mistenkt Wema-instrumentet.

 

Dersom begge instrumenter oppfører seg likt ville jeg mistenke dynamoen. Dynamoen ville jeg ha fått prøvet i dynamobenk hos et velrenomert bilelektrisk verksted. Kunne kanskje tenke meg at der er diodefeil som først trer i kraft når dynamoen blir varm. Skikkelig varm blir den når den har levert 70A en tid.

 

Kanskje Ingar kunne oppfordre Paul Rosenquist til å delta i forumet?

 

Etter å ha lest inlegget ditt en gang til ser jeg at det er behov for en A-revisjon:

 

Alt er OK når orginalregulatoren monteres tilbake. Min første tanke er da at Ladac eller dens oppkobling har en feil, ta med begge regulatorer dersom du velger å teste i benk.

 

Du er usikker på om dynamoen blir for varm. Da dynamoen er hentet fra en bil bør du først og fremst sjekke at kjølevifta er for riktig dreieretning. Korrekt er rette eller bakoverbøyde skovler.

 

Ved 70A skal dynamoen ha god kjøling og jeg vil anbefale at du legger opp en fleksibel 2" kanal

slik at du kan få kald uteluft inn i akterkant av dynamoen. De fleste dynamohavarier i båt skyldes mangel på kald kjøleluft

 

Sleperingene kan være ganske slitte uten at det betyr noe for dynamoens funksjon.

Link to post
Share on other sites

Det er vel også en teoretisk mulighet for at Ladac'en gir deg en ustabil regulerings sløyfe i din installasjon. I så fall vil variasjonen i strøm være helt periodisk. En viss variasjon i spenning vil i et slikt tilfelle kunne måles med et oscilloskop på utgangen av dynamoen.

Men hvis dette har virket før så er sannsynligvis feilen mye enklere, kunsten er bare å finne den.

Link to post
Share on other sites

 

Her er svaret fra Paul Rosenquist som jeg har sakset fra BM

 

 

Forfatter: paul fra ladac Dato: 04.06.2003

Email paul@ladac.no    

Tittel: Re: Merkelig ladefenomen (Ladeprobemer)  

Dersom det har dukket opp over tid, eller etter vinterlagring, er det sansynligvis spenningsfall/dårlig kontakt i ladekretsen.

I og med at spenningen er rimelig stabil og strømmen pulser ved instillt toppspenning på ladacregulatoren, som føler på batterispenning, er det nok en liten strikk i ladekretsen som har dukket opp.

Det at fenomenet er borte med D+ styrt originalregulator, er da normalt og understøtter teorien om at det er noe spenningsfall du skal lete etter.

 

Det merkligste fenomenet, er i grunnen at du ikke retter deg til oss direkte, all den tid E-post adressen er rimelig godt kjent.

 

Kjenner til alle argumentene med allmen interesse osv.

men Båtmagasinets forum er ikke vår nettside. Vi seiler med flagg og veileder i båtstrøm av pur glede, men dere der ute må prøve å bidra til noe mer rettnings-sans.

Skal vi håpe og tro på, at andre store seriøse leverandører til lystbåtfolket, skal tørre å legge seg ut på båtplassen, er det viktig strategi at dere skiller barter og snørr.

Bare et lite stalltips.

God båthilsen fra Paul

Link to post
Share on other sites

Hei,

Interresant det du nevner med slitt kommutator/slepering. På en bil jeg hadde en gang hadde jeg dårlig lading. Forklaringen var at det var brukt uorginal børstebro og denne medførte at det ble skikkeligge dype slepespor i kommutatoren. Regner med ar problemet mitt var at det ble dårlig kontakt mellom børstebro og kommutator. Slipte ned kommutatoren slik at sporet ble borte og alt virket bra igjen.

Er enig i at det er merkelig at amperemeteret hopper mens voltmeteret er stabilt, men en må huske at ladac's laderegulator regulerer på spenning og er rimelig kjappe og voltmeteret er rimelig tregt, så det er mulig med en slik feil.

Forøvrig ville jeg lett etter dårlig kontakt, kjent på alle tilkoplinger om de blir varme når problemet har oppstått

Link to post
Share on other sites

Hopper mellom 10 amp og 70 amp........ Voltstyrken oppfører seg normalt.

Enig med Lars, jeg ville spurt Wema om dette kan være et kjent problem.

Kanskje instrumentet kan være følsomt for transienter som muligens oppstår når Ladac'en begynner å strupe på feltstrømmen.

Da kan man se at ladingen pulserer, men mine shunt-amperemetere (ikke Wema) går ikke "av skaftet" av den grunn, de står bare å vipper litt ca etpar ganger i sekundet.

 

Jeg trodde i det hele tatt at tregheten i magnetiseringen av dynamoen umuliggjorde så raske svingninger i ladestrømmen som det du antyder.

 

Har du sjekket spenningen med et analogt voltmeter? Dette burde vise de samme "vibrasjoner" som Wema instrumentet hvis ladestrømmen virkelig varierer så mye.

 

Starter problemene umiddlebart hvis batteriene er toppladet, eller må du alltid vente en stund?

Link to post
Share on other sites

Starter problemene umiddlebart hvis batteriene er toppladet, eller må du alltid vente en stund?

Problemet oppstår kun når batteriene er utladet, eller "halvtomme" om du vil, og kun etter 15-25 minutters kjøring. Jeg har ikke sjekket med et analogt voltmeter. Venter i spenning på tilbakemelding fra bosch verkstedet i Tønsberg i dag som lovet å kjøre dynamoen hardt i benk over 1 times tid......

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Kanskje Ingar kunne oppfordre Paul Rosenquist til å delta i forumet?

Paul sa rimelig klart ifra hva han mente om oss tidligere. Jeg håper fortsatt på at han vil revurdere dette.. :seeya:

Som jeg har nevnt flere ganger er fraværet fra båtbransjen på forumene påfallende. Ladac er et hederlig unntak.

Link to post
Share on other sites

Paul sa rimelig klart ifra hva han mente om oss tidligere. Jeg håper fortsatt på at han vil revurdere dette.. :seeya:

Som jeg har nevnt flere ganger er fraværet fra båtbransjen på forumene påfallende. Ladac er et hederlig unntak.

Jeg husker godt fra BM at bla. Lotus var meget skeptisk til Baatplassen. Han er nå en av våre bedre bidragsytere.

Link to post
Share on other sites

...

Som jeg har nevnt flere ganger er fraværet fra båtbransjen på forumene påfallende. Ladac er et hederlig unntak.

Hmm - hvis vi ser hos oss, har vi flere aktive bidragsytere, både leverandører og støtteorganisasjoner. Ingen nevnt, ingen glemt, men jeg synes den fine innsatsen flere i nevnte kategorier gjør i dette forumet også må nevnes som hederlige unntak.
Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Og tilbake til Bård og strømmen hans !

 

For jeg har observert et liknende fenomen - dog ikke så kraftig som jeg oppfatter det framtrer hos Bård. Har ikke studert det så veldig inngående, men amperemeteret kan feks svinge mellom 0 og 20a i størrelsesorden 5 ggr/sek. Jeg har da en YM-12 (tror jeg den heter), så jeg er ikke så sikker på at dette er noe Ladac spesifikt. I båten min er det to startbatterier og to forbruksbatterier, og ladingen foregår via dioder. Jeg velger hvilket startbatteri og hvilket forbruksbatteri jeg skal bruke via brytere, og normalt er ett startbatteri og ett forbruksbatteri tilkoplet på forbrukersiden. På ladesiden er allt alltid på via hver sin diode. I tillegg har jeg en vender som kopler senseledningen til regulatoren slik at jeg kan velge hvilket forbruksbatteri den skal sense på.  

 

Jeg tror det oppstår en svingekrets under visse forhold, og det henger sammen med hvilket jeg tapper fra i forhold til hvilket jeg senser på, og antakeligvis er en eller flere av forbrukerne en kapasitans/induktans som forsurer livet for regulatoren.

 

Om det begynner å svinge, skifter jeg sense til det andre batteriet, og ampmåleren legger seg da rolig.

 

Du kan jo prøve litt rundt disse tingene, ellers vil nok en liten motstand mellom batteri og senseledning, samt en kodensator til jord på senseledningsiden av motstanden, roe nerva.

 

Ellers satser vi allt på knallvær i helga i Tønsberg !  :blush::lol::blush:

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Ampermeteret er et Wema Shuntampermeter hvor ringen ligger rund jordingskabelen som går til alle batteriene (ref. "strøm ombord").  

 

 

:lol: Hei.

Har samme opplegg som deg, men jeg har den på pluss ledning etter koblingskjema til Wema.

Hos meg virker det helt ok.

Sjekk på wema.no og du finner koblingskjema .

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for alle tips og råd.

 

Først:

Jeg har hatt dynamoen min hos et Bosch verksted i går. De har kjørt dynamoen i benk i 40 minutter med en belastning på 60 AMP. De sier at dynamoen er topp, og at den lader helt jevnt og fint. Litt varm ble den jo selvfølgelig.....

 

Ampermeteret:

Ampermeteret mitt er koblet på jorledningen, for da ser jeg nøyaktig hva som går inn/ut av batteriet. Det er gjort slik etter råd fra boken strøm ombord. Hadde shunten på + kabelen før, og fenomenet er det samme, så jeg tror ikke det er årsaken.

 

Sensledningen:

Er koblet til batterivenderen slik at jeg altid føler på samme bank som jeg lader, dette etter koblingsskjema levert fra ladac. Dette er den beste løsningen slik jeg ser det, og jeg tror ladac kaller det "den tenkendes båteriers løsning" eller noe.......

 

Ringte Ladac i går, og de skulle ringe opp i dag. Har vært på et seminar hele dagen i dag, så jeg vet ikke om de har ringt. skal ringe de på tirsdag..... I pinsen blir båten liggendes i brygga... :-((

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Wema shunt ampere meteret i båten min hopper litt ved tomgang.Ellers har jeg notert meg at null piunktet på ampere meteret har forskjøvet seg.Dette syntes jeg var så merkelig at jeg fikk en elektrikker til å sjekke om det var noe feil med dynamo.Dynamoen lader som den skal og strømmen raser ikke ut med 10A som instrumentet viser.Går utifra at det er instrument feil.

Og,på det stolte Slagskipet så er alt av Ladac utstyr koblet ut.

Link to post
Share on other sites

Wema shunt ampere meteret i båten min hopper litt ved tomgang. På det stolte Slagskipet så er alt av Ladac utstyr koblet ut.

Jeg har nå montert dynamoen min igjen etter grundig sjekk på Bosch verksted. I tillegg har jeg etter råd(baat.aller.no) fra Paul Rosenkvist (Ladac) lagt opp ny ladekabel og sjekket alle kontaktpunkter.

 

Problemet er der enda......

 

Ampermeter hopper fortsatt.....mindre og mindre jo fullere batteriene er, spenningen er stabil både på ekkoloddets voltmetervisning og båtens analoge voltmeter.

 

Kan det være Am-meteret som er vanskelig sammen med en ladac? Kan det være ladac som er kaputt selv om ladac har sjekket den? Ikke vet jeg, men jeg gir snart opp........

 

I dag oppdaget jeg i tillegg at ladelampen blinker litt på tomgang. Hva kan det skyldes? Forsvinner ved litt turtallsøkning. Forøvrig hopper nålen noe på tomgang, men det tror jeg er normalt

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Kan det være Am-meteret som er vanskelig sammen med en ladac? . . . I dag oppdaget jeg i tillegg at ladelampen blinker litt på tomgang. Hva kan det skyldes? Forsvinner ved litt turtallsøkning. Forøvrig hopper nålen noe på tomgang, men det tror jeg er normalt

Har du kontaktet Wema som foreslått tidligere? (telefon 55 94 06 66, e-mail: info@wema.no)

 

 

Tror en litt større (flere watt) ladelampe kan løse uregelmessighetene dine ved tomgang. En dynamo er "selvmagnetiserende", den må ha et visst turtall for å starte å lade/eller fortsette å lade. Før dette minimumsturtallet er nådd/eller du kommer under det, er det ladelampen som leverer strømmen til formagnetiseringen av rotoren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ikke at du har gjort noe med/testet venderen. De er årsaken til mye problemer, tror jeg.

Jeg har hatt ute og testet venderen. Det er forøvrig en vender av ganske god kvalitet, og den har fungert problemfritt frem til Ladac ble montert.

 

Har forøvrig funnet ut at problemet oppstår også når alt er "kaldt" slik at varme ikke ser ut til å ha noe med dette å gjøre.....

 

Har nå også ringt Wema, de hadde ikke noe svar omgående, men skulle ringe opp etter lunch, så da får vi se......

 

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Ampermeteret er et Wema Shuntampermeter hvor ringen ligger rund jordingskabelen som går til alle batteriene (ref. "strøm ombord").

Regner med at du med "shunt" mener en magnetisk sensor som ligger rund kabelen, og ikke en gammaldags "shunt-motstand" som kobles i serie med kabelen.

Tabben mange gjør er at de tenker for vanskelig; har du sjekket med et annet amperemeter slik at du kan friskmelde Wema'en? (Fortrinnsvis et analog meter da et digitalt ikke viser noe fornuftig ved hurtige variasjoner).

 

Har du så friskmeldt alle komponentene hver for seg, så må du bruke eliminasjonsmetoden. Koble vekk vender og annet rukkel og start med kun 1 batteri tilkoblet for å få en så enkel oppkobling som mulig. Går det bra nå, så koble inn de andre komponentene en etter en.

Link to post
Share on other sites

Problemet er vistnok normalt, am-meteret som ikke har noen form for forsinkelse og viser pulsene fra ladac.....Jeg må leve med problemet :-)

Og det svaret stemmer jo overens med det du fikk fra Paul på BM forumet,

 

Trodde du hadde fått svaret. Du har ikke strømproblemer.

Nok strøm, fulle batterier.

DET ER SIKKERT BARE "SAMPLINGSTIDEN" PÅ AMPEREMETERET SOM VISER AT STRØMMEN PULSER.

Se på tidligere svar, fra tidligere runder. Bare lev med at instrumentet hopper, det er slik strømmen ser ut og i og med at spenningen er stabil på to digitale instrumenter til og med, da er det vel ikke noe annet enn å leve med det.

Det at spenningen er stabil viser at Ladacen gjør det den skal.

 

og det viser at du ikke har noe "problem", bare en amperemeterkonstruksjon som faktisk viser det helt riktigere, at strømmen pulser. Har selv konstruert og bruker et meter med ferrrit ring slik Wema gjør. Hadde det vært så raskt som Wema sitt, hadde jeg dempet det. Mitt har digitalt display, og masse tall som hopper og spretter ville vært håpløst. Men jeg kan være enig i at det kan være irriterende å se en viser som hopper og spretter også. Merkelig at ikke Wema har gjort noe med "problemet". En liten kondensator til 50 øre et sted i instrumentet ville løst "problemet"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...