Jump to content

Ladeproblem


Baard

Recommended Posts

Noe kopiert fra BM forumet.......

 

 

Baard, det er snarere tvert i mot. En forsinkelse i form av en avdempet nål, eller en stor elektrolytt kondensator over instrumente?

Når jeg skum-leser innleggene dine de siste to-tre årene, er det mye der, som gjør meg litt usikker på hvorfor ladelampen din nå blaffrer på tomgang.

Alt fra kjøp av gammel ladac til deffekte batterier osv. Er båten din i nærheten av Asker? Skulle vært artig å tatt en titt, all

den tid jeg har bedt deg om å ikke nøle med å ta kontakt og for ett år siden, sågar ga deg mitt mobilnummer.

 

 

 

Hei igjen.....

 

Jeg har forøvrig sjekket at remmen min slurer, det gjør den ikke. Så det er ikke problemet.

 

Paul:

Jeg har nok byttet båt underveis, så situasjonen er nok ikke helt slik den har vært igjennom årenes løp.

 

Situasjonen pr. i dag:

Brittish Leyland 2,52 Liter 70 HK Dieselmotor

70 AMP Bosch Dynamo fra en Saab (Sjekket OK av Bosch verksted)

Ladac 1204

Nye kabler til det meste, byttet ut i fjor og i år

3 Nye Vestak 115 AMP Batterier kjøpt i fjor

1 Nytt Vestak 115 AMP Batteri kjøpt i år

Alle batterier er ok, målt syrevekt og vilespenning etter mange dager.

AM-Meter nytt i år, Viltmeter nytt i år....

70 kvadrat batterikabler

25 kvadrat ladekabler

 

Tror at annlegget skal være i ganske god stand nå. Har forøvrig vært i kontakt med Ladac gjentatte ganger, dog ikke med deg da du ikke har svart på mail jeg har sendt, har ikke forsøkt å ringe deg på mobiltelefon.....

 

Tror at problemet er at am-meteret er for følsomt. Dette har jeg fått beskjed om av WEMA, det har hatt lignende erfaringer tidligere.

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Men da er det jo veldig enkelt. Du må åpne amperemeteret og koble en kondesator i paralell med viser-instrumentet. Jo større kondensator jo mer dempning.  :lol:

Kan noen veilede meg til hva slags type og størrelse av kondensator jeg skal sette på? Og eventuelt hvor den skal kobles for å få ønsket effekt...... Kunne tenke meg en "roligere" amperemeternål :-)

 

Mvh

Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Kan noen veilede meg til hva slags type og størrelse av kondensator jeg skal sette på? Og eventuelt hvor den skal kobles for å få ønsket effekt

Som i svaret ovenfor: Koble en kondesator i paralell med viser-instrumentet. Jo større kondensator jo mer dempning.

Dvs. kobles rett over selve dreiespolen på instrumentet. Størrelse må du prøve ut, 0,1 - 2uF?? (ikke elektrolytt, men hvilken som helst annen type).

Om du får åpnet instrumentet, er en annen sak.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Greit nok Lars.Men hvorfor flytter null punktet seg da??

Hei Thor.

 

Nå vet jeg ikke i detalj hvordan Wema sitt instrument er koblet, det kan være noe elektronik i proben og noe i instrumentet. Og det er muligens en elektrisk nullpunktjustering i selve instrumentet.

 

Men dersom du kobler av strømmen til instrumentet og er sikker på at det ikke går strøm i kabelen som omsluttes av proben, skal instrumentet vise null. Dersom ikke, er det en mekanisk feil ved selve dreiespoleinstrumentet, eller den mekaniske nulljusteringen er kommet ut av stilling. På de fleste dreiespoleinstrumenter er det en mekanisk nullpunktjustering ved en skrue i selve glasset hvor du mekanisk kan stille viseren til null.

 

Har du sjekket disse punktene?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nullpunktet flytter seg fordi spenning, temperatur og fuktighet endrer seg. Wemas amperemeter er en ganske billig sak av temmelig middels kvalitet. Man kan justere nullpunktet via et pot-meter innenfor gummiproppen bak på instrumentet. Likevel må man regne med +/- et par ampere feilvisning og avdrift over tid med påfølgende justering. Amperemeteret er likevel en kjekk sak. Og når man har +/- 50 A eller +/- 80 A på et 50mm diameter display med analog visning, kan man ikke forvente den ypperste nøyaktighet. Man burde imidlertid kunne ha forventet minimal avdrift og et minimum av demping på følsomheten. Et bedre amperemetervalg er VDO sin med shunt, men det koster over dobbelt så mye.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tror en litt større (flere watt) ladelampe kan løse uregelmessighetene dine ved tomgang.

 

Lars H.

Lars har du eller noen andre et forslag på hvor stor ladelampen normalt skal være på en 24 v dynamo. Skal bytte ut havarert børsteløs dynamo uten ladelampe  :lol: , med Maritim sin 24V 55 A før helgen.

Link to post
Share on other sites

Lars har du eller noen andre et forslag på hvor stor ladelampen normalt skal være på en 24 v dynamo.

Litt usikker, men ett eller annet sted mellom 2 og 8watt. Det er egentlig ikke så kritisk, men er den for liten vil du få problem med å starte ladingen på tomgang.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei, folkens.

Dynamoen ombord reduserte plutselig ladespenningen til 12,95 V. Har feilsøkt i ukesvis, demontert lader 3(!) ganger, og fått den testet i benk. Konklusjon: dynamo ok. Ladelampen lyser normalt når tenningen slås på, men slukker ikke helt når motoren starter. På ladelampeuttaket og på ene siden av ladelampen på dynamoen måles 10,6 V, på andre siden 12,95 V (batt.spenning). Det skal vel være likt på begge sider? Har prøvd og bytte pære i ladelampa til ei med høyere effekt / motstand; ingen endring. Dersom jeg "kortslutter" over ladelampa, sakker motoren på turtallet, men ladespenningen forblir 12,95 V. Antar ladestrømmen øker, men har ikke utstyr til å måle den. Gode råd mottas med takksigelser.

 

mvh

hoevis :headbang:

Link to post
Share on other sites

Gjør rein alle batteripoler, sjekk kabelso og tilkoblinger for dynamo og batteriet. Du har sansynligvis en dårlig forbindelse et sted. Sammenlign SP på B+ med den du har inn på ladelampe (fra tennings lås). Mens motoren går kan du måle om du har noen SP mellom dynamoen`s gods og minus pole batteri. Det skal være NULL, da har du en god forbindelse der. Gjør det samme på + siden .Dvs fra B+dynamo til + batteri.

 

Pass pølsene for sultne reimer og reimhjul.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hvis motorens turtall synker når du kortslutter ladelampa tyder det på at du har en betydlig ladestrøm.

Men da burde du også se at batteri-spenningen etter kort tid var i bevegelse oppover.

Har du sjekket dette?

 

Nå sier du at dynamoen er testet i benk, men hadde ikke så være tilfelle kan dette problemet tyde på at en eller flere av de 3 diodene i den ekstra diodebanken som forsyner D+ er defekte.

(Se tegningen under)

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Guest Riviera

Har en Ladac multiplex lader 4X5A som er koblet sammen til 2X10A, da jeg har 2 batteribanker(2X180Ah). Problemet er at når jeg skal vedlikeholdslade batteriene får jeg ikke opp nok volt på den ene batteribanken(flater ut på 12,5V). Den andre ligger å pendler mellom 13,7V og 14,4V som skal være riktig. Har det noe med at laderen er for liten? Hvor mye kan en trekke ut i forbruk ved en slik lader tilkoblet, uten at det går utover batteriene? Kan ellers nevne laderen har stått tilkoblet i flere uker, uten at volten på den ene batteribanken har steget over 12.5V (er batteriet ødelagt?).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...