pat Svart 11.Juni.2003 Del på Facebook Svart 11.Juni.2003 Men da er det jo veldig enkelt. Du må åpne amperemeteret og koble en kondesator i paralell med viser-instrumentet. Jo større kondensator jo mer dempning. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 11.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2003 Noe kopiert fra BM forumet....... Baard, det er snarere tvert i mot. En forsinkelse i form av en avdempet nål, eller en stor elektrolytt kondensator over instrumente? Når jeg skum-leser innleggene dine de siste to-tre årene, er det mye der, som gjør meg litt usikker på hvorfor ladelampen din nå blaffrer på tomgang. Alt fra kjøp av gammel ladac til deffekte batterier osv. Er båten din i nærheten av Asker? Skulle vært artig å tatt en titt, all den tid jeg har bedt deg om å ikke nøle med å ta kontakt og for ett år siden, sågar ga deg mitt mobilnummer. Hei igjen..... Jeg har forøvrig sjekket at remmen min slurer, det gjør den ikke. Så det er ikke problemet. Paul: Jeg har nok byttet båt underveis, så situasjonen er nok ikke helt slik den har vært igjennom årenes løp. Situasjonen pr. i dag: Brittish Leyland 2,52 Liter 70 HK Dieselmotor 70 AMP Bosch Dynamo fra en Saab (Sjekket OK av Bosch verksted) Ladac 1204 Nye kabler til det meste, byttet ut i fjor og i år 3 Nye Vestak 115 AMP Batterier kjøpt i fjor 1 Nytt Vestak 115 AMP Batteri kjøpt i år Alle batterier er ok, målt syrevekt og vilespenning etter mange dager. AM-Meter nytt i år, Viltmeter nytt i år.... 70 kvadrat batterikabler 25 kvadrat ladekabler Tror at annlegget skal være i ganske god stand nå. Har forøvrig vært i kontakt med Ladac gjentatte ganger, dog ikke med deg da du ikke har svart på mail jeg har sendt, har ikke forsøkt å ringe deg på mobiltelefon..... Tror at problemet er at am-meteret er for følsomt. Dette har jeg fått beskjed om av WEMA, det har hatt lignende erfaringer tidligere. Mvh Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Baard Svart 11.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2003 Men da er det jo veldig enkelt. Du må åpne amperemeteret og koble en kondesator i paralell med viser-instrumentet. Jo større kondensator jo mer dempning. Kan noen veilede meg til hva slags type og størrelse av kondensator jeg skal sette på? Og eventuelt hvor den skal kobles for å få ønsket effekt...... Kunne tenke meg en "roligere" amperemeternål :-) Mvh Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2003 Del på Facebook Svart 11.Juni.2003 Kan noen veilede meg til hva slags type og størrelse av kondensator jeg skal sette på? Og eventuelt hvor den skal kobles for å få ønsket effektSom i svaret ovenfor: Koble en kondesator i paralell med viser-instrumentet. Jo større kondensator jo mer dempning.Dvs. kobles rett over selve dreiespolen på instrumentet. Størrelse må du prøve ut, 0,1 - 2uF?? (ikke elektrolytt, men hvilken som helst annen type). Om du får åpnet instrumentet, er en annen sak. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Slagskibet Svart 11.Juni.2003 Del på Facebook Svart 11.Juni.2003 Greit nok Lars.Men hvorfor flytter null punktet seg da?? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2003 Del på Facebook Svart 11.Juni.2003 Greit nok Lars.Men hvorfor flytter null punktet seg da??Hei Thor. Nå vet jeg ikke i detalj hvordan Wema sitt instrument er koblet, det kan være noe elektronik i proben og noe i instrumentet. Og det er muligens en elektrisk nullpunktjustering i selve instrumentet. Men dersom du kobler av strømmen til instrumentet og er sikker på at det ikke går strøm i kabelen som omsluttes av proben, skal instrumentet vise null. Dersom ikke, er det en mekanisk feil ved selve dreiespoleinstrumentet, eller den mekaniske nulljusteringen er kommet ut av stilling. På de fleste dreiespoleinstrumenter er det en mekanisk nullpunktjustering ved en skrue i selve glasset hvor du mekanisk kan stille viseren til null. Har du sjekket disse punktene? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Nullpunktet flytter seg fordi spenning, temperatur og fuktighet endrer seg. Wemas amperemeter er en ganske billig sak av temmelig middels kvalitet. Man kan justere nullpunktet via et pot-meter innenfor gummiproppen bak på instrumentet. Likevel må man regne med +/- et par ampere feilvisning og avdrift over tid med påfølgende justering. Amperemeteret er likevel en kjekk sak. Og når man har +/- 50 A eller +/- 80 A på et 50mm diameter display med analog visning, kan man ikke forvente den ypperste nøyaktighet. Man burde imidlertid kunne ha forventet minimal avdrift og et minimum av demping på følsomheten. Et bedre amperemetervalg er VDO sin med shunt, men det koster over dobbelt så mye. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Juni.2003 Del på Facebook Svart 12.Juni.2003 Et endra bedre valg er et "Battmeter" som består av volt, ampere og amperetimeteller. Eneste ulempe er at det koster 2000 til 3000 kr., men da har man også rimelig bra kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
CAT Svart 17.Juni.2003 Del på Facebook Svart 17.Juni.2003 Tror en litt større (flere watt) ladelampe kan løse uregelmessighetene dine ved tomgang. Lars H. Lars har du eller noen andre et forslag på hvor stor ladelampen normalt skal være på en 24 v dynamo. Skal bytte ut havarert børsteløs dynamo uten ladelampe , med Maritim sin 24V 55 A før helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2003 Del på Facebook Svart 17.Juni.2003 Lars har du eller noen andre et forslag på hvor stor ladelampen normalt skal være på en 24 v dynamo.Litt usikker, men ett eller annet sted mellom 2 og 8watt. Det er egentlig ikke så kritisk, men er den for liten vil du få problem med å starte ladingen på tomgang. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest hoevis Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Hei, folkens. Dynamoen ombord reduserte plutselig ladespenningen til 12,95 V. Har feilsøkt i ukesvis, demontert lader 3(!) ganger, og fått den testet i benk. Konklusjon: dynamo ok. Ladelampen lyser normalt når tenningen slås på, men slukker ikke helt når motoren starter. På ladelampeuttaket og på ene siden av ladelampen på dynamoen måles 10,6 V, på andre siden 12,95 V (batt.spenning). Det skal vel være likt på begge sider? Har prøvd og bytte pære i ladelampa til ei med høyere effekt / motstand; ingen endring. Dersom jeg "kortslutter" over ladelampa, sakker motoren på turtallet, men ladespenningen forblir 12,95 V. Antar ladestrømmen øker, men har ikke utstyr til å måle den. Gode råd mottas med takksigelser. mvh hoevis Sitér dette innlegget Link to post
Johnso Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Har hatt samme problem på traktor. Der var det faktisk jordingen på lampa som ikke var god. Men det finnes en del eksperter på dette området her har jeg sett, så du får sikkert flere forslag Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Gjør rein alle batteripoler, sjekk kabelso og tilkoblinger for dynamo og batteriet. Du har sansynligvis en dårlig forbindelse et sted. Sammenlign SP på B+ med den du har inn på ladelampe (fra tennings lås). Mens motoren går kan du måle om du har noen SP mellom dynamoen`s gods og minus pole batteri. Det skal være NULL, da har du en god forbindelse der. Gjør det samme på + siden .Dvs fra B+dynamo til + batteri. Pass pølsene for sultne reimer og reimhjul. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Hvis motorens turtall synker når du kortslutter ladelampa tyder det på at du har en betydlig ladestrøm. Men da burde du også se at batteri-spenningen etter kort tid var i bevegelse oppover. Har du sjekket dette? Nå sier du at dynamoen er testet i benk, men hadde ikke så være tilfelle kan dette problemet tyde på at en eller flere av de 3 diodene i den ekstra diodebanken som forsyner D+ er defekte. (Se tegningen under) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Riviera Svart 8.November.2004 Del på Facebook Svart 8.November.2004 Har en Ladac multiplex lader 4X5A som er koblet sammen til 2X10A, da jeg har 2 batteribanker(2X180Ah). Problemet er at når jeg skal vedlikeholdslade batteriene får jeg ikke opp nok volt på den ene batteribanken(flater ut på 12,5V). Den andre ligger å pendler mellom 13,7V og 14,4V som skal være riktig. Har det noe med at laderen er for liten? Hvor mye kan en trekke ut i forbruk ved en slik lader tilkoblet, uten at det går utover batteriene? Kan ellers nevne laderen har stått tilkoblet i flere uker, uten at volten på den ene batteribanken har steget over 12.5V (er batteriet ødelagt?). Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.November.2004 Del på Facebook Svart 8.November.2004 Koble i fra batteriet som viser 12,5 volt og la det stå i over et døgn og så mål hvor langt volten har sunket. Er det mye under 12,4 v så tror jeg det er gåent Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Marwin Svart 8.November.2004 Del på Facebook Svart 8.November.2004 Har du prøvd å bytte utgangene? (Slik at bank A og B bytter plass i ladekretsen?) Er litt usikker på hvordan denne laderen er oppbygget.... Ville ha prøvd noe slikt før du avsier "dødsdommen" over batteriet. Ellers kan en telefon til Ladac hjelpe Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.