Jump to content

varme uten strøm?


adanedehl

Recommended Posts

Eg har litt den samme situasjonen som adanedehl. Har tilgang til strøm, men den er ikke lov til å ha tilkoblet så lenge man ikke er i båten.

 

Har det noe for seg å ta en dag i båten og kjøre opp temperaturen til rundt 20 grader for å tørke litt, eller gjør man bare vondt værre med den temperatursvingningen?

Link to post
Share on other sites

Hei Tempest.

Har du forsøkt med fuktslukere og med alle luker skalket. Hvor høy luftfuktighet har du i båten din fortiden?

 

Ja, har fuktslukere og alle luker skalket. Den måleren for luftfuktighet viser bare en strek når det er minusgrader, men når eg kjører opp temperaturen slik at den begynner å vise ligger den på 60-70%. Har sett den oppe i 85% Når eg satte den på land viste den ca 40%. Det virker som at den varierer veldig ved ulike temperaturer, men det er vel ikkje unaturlig?

Link to post
Share on other sites

Har ikke følt at det har vært fuktig før to dager etter at eg hadde vært en hel dag i båten og hatt temperaturen oppe i 21 grader. Neste gang eg var i båten føltes det mer klamt. Var derfor eg kom i tanker om at det kanskje ikkje er så bra å kjøre opp temperaturen når en ikkje kan holde den der over litt lenger tid?

Link to post
Share on other sites

Denne lenken her har flere muligheter: http://www.hyttelivsenteret.no/shop.asp?p=916007

Denne synes å være interessant, det opplyses: effekt:1630-4200 Watt Forbruk. Min /max pr.time 118 –305 gram. Med 10 kg flaske vil den kunne brenne en stund.

 

425100gassovn_infravarmer.jpg

 

 

noe som vet hvor lenge denne vil brenne på minimum effekt?

Link to post
Share on other sites

Jeg utfordrer de kunnskapsrike med følgende regnestykke.

La oss si at du kjøper en 10 kg propanbeholder fra bensinstasjon.

Det opplyses at minste forbruk er 118 g per time, noe som gir ca 85 timer brenntid, tilsvarende 3 1/2 sammenhengende driftstid - og da vil båten være "knallvarm".

 

Det må helt sikkert være mulig å forbruke mindre propan per døgn.

 

Produksjonen av vann ved propanoppvarming ombord har Sydvesten skrevet om i noen innlegg.

Det er mulig at en alternativ oppvarming er å la en propankokeplate av typen ENO eller annet brenne på en 10 kg propanbeholder. Dette vil sikkert gi varme atskillig lenger.

Link to post
Share on other sites

Denne lenken her har flere muligheter: http://www.hyttelivsenteret.no/shop.asp?p=916007

Denne synes å være interessant, det opplyses: effekt:1630-4200 Watt Forbruk. Min /max pr.time 118 –305 gram. Med 10 kg flaske vil den kunne brenne en stund.

 

Jeg har en slik som jeg bruker når det veldig kalt. Den varmer utrolig godt, men den tar stor plass. Jeg har ikke turt å bruke den uten tilsyn (mulig jeg er pingle).

Fordelen med en slik er at jeg kun bruker noen minutter på å varme opp salongen. På full guffe blir det fort altfor varmt. Denne er egentlig beregnet til større rom.

Selve inneklimaet ble betydelig tørrere, men som sagt våger ikke jeg å la den gå uten tilsyn.

En annen fordel er at den er rimelig. Da jeg kjøpte den, for snart 2 år sia, kostet den 1400 kroner. Jeg har sett de helt nedi 699 nå i høst.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik som jeg bruker når det veldig kalt. Den varmer utrolig godt, men den tar stor plass. Jeg har ikke turt å bruke den uten tilsyn (mulig jeg er pingle).

Fordelen med en slik er at jeg kun bruker noen minutter på å varme opp salongen. På full guffe blir det fort altfor varmt. Denne er egentlig beregnet til større rom.

Selve inneklimaet ble betydelig tørrere, men som sagt våger ikke jeg å la den gå uten tilsyn.

En annen fordel er at den er rimelig. Da jeg kjøpte den, for snart 2 år sia, kostet den 1400 kroner. Jeg har sett de helt nedi 699 nå i høst.

 

 

noen som vet om det er noen mindre å få kjøpt? Event om det er mulig å montere en form for timer el termostat slik at den slår seg inn og ut og dermed varer lengre? Hvor mye koster det å fylle opp en 10 liters flaske? hadde vært interesant å se hva omkostningene blir pr døgn

Redigert av adanedehl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Propan ovn med åpen forbrenning er ikke godkjent for bruk i båt.

Du vil få problemer med forsikring hvis noe går galt.

Å gå fra noe slikt uten tilsyn i tilegg vil jeg betrakte som direkte uansvarlig.

 

 

Mener du ovnen roaldbj beskriver har åpen forbrenning og uansvarlig å gå ifra?

Redigert av adanedehl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Propan ovn med åpen forbrenning er ikke godkjent for bruk i båt. Du vil få problemer med forsikring hvis noe går galt. Å gå fra noe slikt uten tilsyn i tilegg vil jeg betrakte som direkte uansvarlig.

Jeg trodde at mange fiskebåter brukte dieselvarmer ombord med åpen flamme, eksempelvis denne som vist i bildet nedenfor (Glembring - se her: http://www.glembring.se/ ). Er dette feil? Er dette ulovlig?

 

glembring.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne lenken her har flere muligheter: http://www.hyttelivsenteret.no/shop.asp?p=916007

Denne synes å være interessant, det opplyses: effekt:1630-4200 Watt Forbruk. Min /max pr.time 118 –305 gram. Med 10 kg flaske vil den kunne brenne en stund.

 

425100gassovn_infravarmer.jpg

 

Vil på det sterkeste fraråde en slik løsning. For det første vil det bare forsterke problemet med fuktighet, med mindre man får sendt eksosen ut (og helst også tar luft til forbrenningen utenfra). Når propan og alle andre hydrokarboner brenner spaltes hydrokarbon til: akkurat Co2 og H2O eller VANN. DU sender altså mengder med vanndamp inn i båten. For det andre får du fort problemer med den andre bestanddelen: Co2 som fortrenger oksygenet om bord. Brannfaren har andre nevnt. På en hytte vil det fungere bedre, fordi et større rom, og som regel tørt - spesielt om vinteren.

 

En diselvarmer er nok den beste løsningen, hvis du ikke installerer en ovn med pipe, da.

Link to post
Share on other sites

Har en Refleks ovn som står og brenner ombord hele vinteren. Hiver nedi en rensetablett sånn ca 1 gang i måneden for å få ut sotet i ovn/skorstein. Forbruk er ca 3-4 l i døgnet med regulator på lav. Har direkte uttak på diesel hovedtank. Luftfuktighet var 85% ombord når jeg begynte å fyre i oktober, etter at ovnen ble tent har den ligget på 45-50%.

Importør for Refleks er Shelby teknikk i Egersund.

Redigert av Roy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...