Jump to content

varme uten strøm?


adanedehl

Recommended Posts

Ovnen sto i båten når jeg kjøpte den så jeg vet ikke hva prisen er, ville tippet omkring kr 10.000 alt inkludert.

 

Vedlikeholdet består i å rense ovnen månedlig med en rensetablett og å rengjøre potten før en ny fyrings periode begynner. Under seilas brukes ikke ovnen, regulatoren takler ikke vedvarende krenging så godt. Ved motor gange er det ingen problem, stamping og slingring går fint. Når ovnen ikke brukes taes skorsteinen av på dekk og blind cap settes over rørstuss.

 

Jeg er meget godt fornøyd med ovnen, men det er enkelte ting man må være klar over. Ovnen må forvarmes før man åpner regulatoren for diesel. Pleier å tømme 2-3 korker med rødsprit i ovnen, deretter tenner jeg på et papirstykke og slipper nedi. Etter 3-4 minutter kan en så åpne regulatoren. Hvis en ikke får ovnen til å tenne, så må en vente til den er kald før en prøver igjen. Ovnen tåler mye vind, den brenner både i kuling og storm. Men det hender at plutselige vindkast slukker den. Regulatoren vil da stenge diesel tilførselen, men noe vil uansett renne inn i potten. Da må man ikke under noen omstendighet prøve å tenne igjen, ovnen må åpnes slik at overflødig diesel kan fjernes. Latskap gjorde at jeg prøvde å fyre opp ovnen uten å gjøre dette, da vart æ skikkelig skræmt....prøver ikke på dette igjen!

 

Bildet viser hvor ovnen er plassert ombord, et skap er fjernet slik at den står i en krok omgitt av brannsikre plater. God og sikker plassering, ovn og rør blir skikkelig varm selv med varmeskjold. Ikke bra for små barnehender.

 

Det jeg liker med slike ovner er at man ikke er avhengig av strøm hverken ombord eller ifra land. Noen bakdeler er det jo slik jeg ser det, litt lukt, brenner ikke under seilas og hvordan utvikler dieselprisen seg?

Modellen jeg har ombord er: Refleks 66M - 1600W

8_1548028599.jpg

Redigert av Roy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trodde at mange fiskebåter brukte dieselvarmer ombord med åpen flamme, eksempelvis denne som vist i bildet nedenfor (Glembring - se her: http://www.glembring.se/ ). Er dette feil? Er dette ulovlig?

Det er ikke åpen flamme som er det største problemet, men mangelen på pipe i den gassovnen som blir omtalt her. Det gjør at den ikke er godkjent for bruk i båt i det hele tatt. Uansett om du er til stede eller ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei Roy, er det tilstekkelig med en slik ovn, blir det varmt nok, også på vinterstid?

 

Ved 0 grader ute har temperaturen vært omkring 8 - 10 grader inne i båten. Regulatoren er da stilt helt ned. Så det er mye å gå på. Er litt avhengig av hvor stor båt du har. I tillleg til å varme opp salong har jeg også åpnet til motorrom og stuerom under cockpit. Er oppvokst i et fiskevær i Finnmark, fiskerne brukte bare slike ovner(forskjellige fabrikat). Husker at det alltid var FOR varmt i lugaren og byssa. Kombinert med slingring og stamping utløste dette alltid spysjuke hos meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...