Jump to content

Kvalitesforskjeller på motorbåter


Båtslusk

Recommended Posts

Fra Caplex

 

 

 

Fra Wikipedia

 

 

 

Vi har en båt med kvaliteter som passer vårt behov.

 

Kvaliteten på båten er muligens ræva.

 

Kan ikke ekstremrelativistene som utelukkende holder seg til en subjektiv tilnærming fortelle meg hvorfor produktkvalitet i betydning objektiv eller intersubjektiv produktegenskap (ref. def. fra Caplex) ikke er et relevant kvalitetskriterium. Er det likelgyldig for dere om f.eks. beslag o.l. er laget av syrefast materiale eller ikke?

Link to post
Share on other sites

Er det likelgyldig for dere om f.eks. beslag o.l. er laget av syrefast materiale eller ikke?

Nei, ikke for meg. Men med mindre det er definert generelt at dette er et krav for at en båt skal ha god kvalitet vil ma kunne oppleve at noen ikke legger vekt på det. Derfor min utfordring om at vi definerer hva vi mener med god kvalitet.

Her er noen eksempler:

 

Doble slangeklemmer på alle skroggjennomføringer

Doble slanger på drivstoffsystem

Alt av stål er syrefast

Ingen synlig ubehandlet glassfiber noe sted på båten (innvending og utvendig)

skrogsidene er jevne og uten "bulker"

Ingen knirk fra innredning når båten kjøres

Gode seter å sitte i

Båten har oppbevaringsløsninger som passer for bruke (feks fenderholdere)

Alt innmontert utstyr er av anerkjente merker

 

Det var en start. Fortsett gjerne.

Link to post
Share on other sites

Ja, men da er vi ganske enige da, Bitteliten. Mange av de forholdende du nevner inngår jo som objektive produktegenskaper med predikerbare funksjoner (f.eks. at dobble slangeklemmer gir mindre sanns. for vannintrening enn enkle, alt annet likt, syrefast stål) mens andre forhold er mer avhengig av øyet som ser (f.eks. seter og funksjonsvarianter).

Link to post
Share on other sites

Et par eksempler på hvordan jeg oppfatter uttrykket kvalitet i tilknytning til materialvalg og monteringsarbeid..

 

Hvis vi ser på spesifikasjoner på elektriske kabler, så beskrives egenskapene med om kabelen er oljebestandig, hvilke temperaturområde den er beregnet for, fortinnet eller ufortinnet, om isolasjonen avgir giftige gasser ved brann etc. Vel slike kabler representerer en høyere kvalitet og kan være nyttig i noen sammenhenger.

Så har vi minimumskrav til hvordan installasjonen skal utføres, forlegging, klamring, terminering etc.

Her er det klart variasjoner mellom forskjellige båtmerker, men det er ikke sikkert båteiere ser på slike ting.

En ting er sikkert, slike faktorer påvirker produksjonskostnaden.

Hvis man går båtene i sømmene og skjekker for eks. klamring av kabler og ser hva regelveket sier om dette, så avdekkes vel litt av årsaken til prisforskjellene.

Windy for å nevne et båtmerke, bruker generelt mer penger i produksjonen på slike ting enn enkelte andre.

 

Så har vi byggematerialene som benyttes i skroget og som jeg ikke har så mye greie på.

Prisen på disse byggematerialene varierer vel på grunn av egenskapene.

Noen båtmerker reklamerer med at de aldri har hatt osmose, og jeg har blitt fortalt at for noen få tusenlapper ekstra kan produsenten velge en topcoat eller gelcoat som er mye tettere og mer fargebestandig.

 

Jeg tror mange ikke er klar over slike faktorer. Vi rubber og vokser båten hvert år uten å tenke på om denne jobben hadde vært enklere hvis skroget var laget i en bedre kvalitet. Det er vel en årsak til at noen båter holder seg bedre og er lettere å vokse.

 

Det er vel som med han som skulle finne seg kone. Jeg går etter pengene, for utseende blir jeg vant med.

 

Vi går etter prisen, for kvaliteten blir vi vant med, kanskje.

Men det er jo en vei utav det, for som Sputnik synger: Nå skal vi skilles Johanne. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette bildet er hentet fra en ferdig bygget båt hos en båtbygger. Det er helt sant.

Dette så ærlig talt fælt ut. Trodde vi var ferdig med slike løsninger for 10-15 år siden.

 

PS! Dette er vel ett godt eksempel på det tråden innledes med, kvalitetsforskjeller. Dette er dårlig kvalitet!

Redigert av Nyste (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha tenkt meg litt om.

Jeg tror at hvis alle båtene hadde blitt bygget etter samme standard, så hadde også prisen blitt jevnere. Vi kan diskutere vår egen oppfatning av hva kvalitet er, men å blande dette med prisen på produktene mener jeg kanskje blir feil.

Man må i enkelte tilfeller ha en viss kunnskap for å vurdere både kvalitet og standard på tekniske ting for å kunne gjøre slike sammenligninger.

 

Båtprodusenter som sparer der hvor kundene ikke ser det, vil i forhold til minimumskravene i standardene kanskje gå over streken. Dette fører til at konkurransen mellom forskjellige produsenter blir på feil premisser.

 

Det er etter min mening forbrukerne som kan mye styre dette, for forbrukere går ofte mest på utseende og pris. CE merkingssystemet er etter min mening et bukken og havresekken system, for verken båtkundene eller kontrollmyndighetene er på banen. I Norge får ikke kontrollinstansene penger til kontroller, og mye tyder på at det er akkurat likt i utlandet, for regelverket er tross alt det samme.

 

Vi har biltilsyn med sine EU kontroller, vi har Luftfartsverk med havarikommisjon, El-tilsyn, DSB etc. Og sa vi har fritidsbåter som i stor grad vektlegges en standard med relasjoner til møbelbransjen og arkitektbransjen.

Link to post
Share on other sites

Dette bildet er hentet fra en ferdig bygget båt hos en båtbygger. Det er helt sant. Hva kan man si om kvaliteten i dette tilfellet.

Kan ikke du Bitteliten legge ut et bilde fra den elektriske installasjonen i din båt, så kan vi sammenligne.

 

img_1995.jpg

Likner mye på min båt dette. Har koblet stadig nye ledninger på det gamle med altfor lite plass og helt uten en fornuftig plan. Greitt så lenge det fungerer, men får jeg en feil, er det bare å røske ned alt sammen og koble på nytt. Men så er jeg hverken båtbygger eller elektriker. Har heller aldrig brydd meg om hvordan det ser ut. Ville forventet mer av en ny båt.
Link to post
Share on other sites

Ikke her på baatplassen vel?

Jeg vet ikke hvordan alle lesere av Baatplassen definerer kvalitet, men hvis noen plasserer et sykkelstativ over nummerskiltet på bilen, så får bilen anmerkning på EU kontrollen.

 

Båtene skal ha en utløsermekanisme for badetrappen som skal kunne betjenes fra sjøen. Dette er en viktig sikkerhetsdetalj i tilfelle noen faller i sjøen. Så bestilles båten med fester for lettbåt på badetrappen.

Båten er fremdeles godkjent. Så monterer båtprodusenten lettbåten, og båten er derfor ikke godkjent lenger.

 

Vel, da bestilles båten med fester men uten lettbåt, for da kan båteieren heise opp lettbåten selv, og båten er fremdeles godkjent.

 

Rart i grunnen at det endelige resultat er det samme med hensyn til lettbåten og personsikkerheten, men bare en fremgangsmåte med monteringen kan benyttes.

 

Hvis noen faller i sjøen en kald vinterdag, så kan en vel tenke på om lettbåtens plassering og blokkering av badetrappen også har noe med kvalitet å gjøre. Jeg har falt i vannet på vinterstid, og en ting kan jeg si dere. Vanntemperaturen har da særdeles dårlig kvalitet etter min standard.

Link to post
Share on other sites

Likner mye på min båt dette. Har koblet stadig nye ledninger på det gamle med altfor lite plass og helt uten en fornuftig plan. Greitt så lenge det fungerer, men får jeg en feil, er det bare å røske ned alt sammen og koble på nytt. Men så er jeg hverken båtbygger eller elektriker. Har heller aldrig brydd meg om hvordan det ser ut. Ville forventet mer av en ny båt.

Og den praktiske forskjellen på om din båt eller en ny båt tar fyr 600 meter fra land er?

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og den praktiske forskjellen på om din båt eller en ny båt tar fyr 600 meter fra land er?
Verdien av den nye båten minus verdien av min. Dvs. verdien av den nye båten. Har dessuten erfart at sikringene ryker like godt i min spagettijungel som på de flotteste anlegg. Den praktiske betydningen av et ryddig anlegg ser jeg, og vil ta dette fra bunnen i mitt neste prosjekt. Blir nok også snakk om større forbrukere enn ekkolodd og bilstereo.
Link to post
Share on other sites

Les Ronald Rybbe i Vi Båtagare: Nordisk kvalitet? Tjänare!

(angivelig om 'nordiske' båter laget utenfor norden)

 

...Mannen som tvättade den spritt nya hardtoppbåten med slang och borste efter trailertransporten och fann

att det runnit in flera liter vatten i båten blev desperat och skruvade bort alla beslag och all utrustning som fanns på

däck och hardtopp. Det visade sig att det fanns inte den minsta gnutta tätningsmedel under någon enda fastskruvad

detalj. Inte ens dyvikan var tätad med tätningsmassa.

 

Eller mannen som för första gången drog upp båten på trailern. Löprullarna delaminerade bottenskiktet i

kvadratmeterstora sjok. Eller ribb-båten som hade så uselt konstrueradeförstärkningsknän från akterspegeln

till bottensektionen att när man rykte lite fram och åter i gasreglaget så pendlade överdelen på tvåhundrahästarna

en halvmeter fram och tillbaka. Eller när vi provborrade en bottenskada och fann att laminatet i botten och balkarna

var fem sex millimeter tjockt på en fem ton tung båt. Fullständigt otroligt?

Link to post
Share on other sites

Les Ronald Rybbe i Vi Båtagare: Nordisk kvalitet? Tjänare!

(angivelig om 'nordiske' båter laget utenfor norden)

 

Ja dette er "skrekklesning" for mange som tror båtene er laget i " Norden", med den kvalitet de fleste mener vi burde forvente av et Nordisk produkt. Har selv et produkt (landstedbåt) som jeg har satt et ? vedrørende vanninntrengning i dobbelt bunn. Har gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med importør, men uten hell. :headbang: l

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...