Janoho Startet 21.Januar.2008 Del på Facebook Startet 21.Januar.2008 (redigert) Hei, har en Terhi 6020 med mariner 25 hk lang. Det er forøvrig en kjekk fiskebåt bortsett fra at jeg har endel problemer med at båten ikke går særlig pent i sjøen. Hvis jeg kjører litt fort så stuper den med nesa ned og begynner å skjene til siden. Jeg har prøvd alle innstillinger på tilten uten særlig hell. Problem nr 2 er at den "spinner" for et god ord i mange situasjoner, f.eks ved svinging eller ved litt sjø. Dette er som dere sikkert forstår ganske plagsomt da det ellers er en bra båt. Nå har jeg ikke hatt den på land på en stund så jeg har ikke fått målt høyden på kavitasjonsplata fra bunnen av båten, men jeg heller vel litt til at motoren står for høyt oppe. Dessuten er båten veldig lett og flyter som en kork i vannet. Motoren er heller ikke for stor, det er maks godkjent kw såvidt jeg kan se, dessuten er det anbefalt med lang stamme, slik som jeg har. Hadde vært fint med noen tips til utbedringer, å skjære i akterspeilet er kanskje ikke så aktuelt siden båten er støpt i plast og ikke glassfiber. Håper kanskje på enklere løsninger. Noen som tror disse finnene som monteres på kavitasjonsplata hjelper ? Tips mottas med takk mvh Jon Redigert 21.Januar.2008 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Etter hva du forteller, tyder det på at motoren din står for høyt. Terhi 6020 skal ha lang stamme og det har du? Det burde jo være mulighet for å senke motoren et par hull. Hvis den står i laveste posisjon, kan det være at det er en kortstammet motor du har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Hvis motoren står i riktig høyde men propellen fremdeles kaviterer i svingene, kan det være at du bør prøve en Ballistic propell. De tåler å stå mye høyere i vannet uten å miste grepet.. Ett annet alternativ er å sette motoren på en brakett (jack-plate) slik at motoren havner litt lenger bak. Dette gir deg bedre kjøreegenskaper samt mulighet til å flytte mer på motoren for å finne riktig høyde. Redigert 21.Januar.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) At båten skjærer ut når du kjører fort kan tyde på at du trimmer baugen for mye ned. Forsøk å stille tilten på motoren slik at motoren kommer lenger ut fra hekken på båten. Samtidig kommer da propellen høyere i vannet - og det kan gjøre kaviteringsproblemet ditt større. Er du sikker på at du har rett lengde på stammen på motoren? Kavitasjonsplaten på motoren skal vel stå i samme høyde som bunnen på båten Jeg ville også ha sjekket propellen for skader. Redigert 21.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Hei alle, og takk for tips. Joda, jeg er sikker på at stammen er riktig til båten og har prøvd alle hullene i tiltplaten. Det hjalp litt å ha den tiltet langt ute, men desverre ble kavitasjonen altfor fremtredende da. Nå pratet jeg litt med sørlandets sylinderservice, de anbefalte en annen størrelse på propellen. Jeg sitter da og lurer på om jeg skal prøve dette først, dessverre koster jo en slik propell endel penger så hvis det ikke hjelper så er det bortkastede penger. Det perfekte hadde vært hvis noen kunne låne meg en propell å teste med Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Du har vel kanskje en sinkanode eller en annen finne bak på kavitasjonsplata som kan stilles på for og kompansere for kavitasjonen, hvis du har det har du prøvd og stille på denne når du har motoren langt tiltet ut? Redigert 21.Januar.2008 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) En propell bør du kunne få prøve uten at det koster deg noe. Det er ikke unormalt at det tilbys Redigert 21.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Hei alle, og takk for tips. Nå pratet jeg litt med sørlandets sylinderservice, de anbefalte en annen størrelse på propellen. Jeg sitter da og lurer på om jeg skal prøve dette først, dessverre koster jo en slik propell endel penger så hvis det ikke hjelper så er det bortkastede penger. Det perfekte hadde vært hvis noen kunne låne meg en propell å teste med Jon Hei igjen, hvis du har kjøpt denne ny fra forhandler bør de kunne låne deg en ny propell uten omkostninger. Turtallet på en Mariner 25 hk skal vel ligge på ca:5500 rpm. Tipper på at problemet løser seg ved å bytte til mindre stigning på propellen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Hei igjen, hvis du har kjøpt denne ny fra forhandler bør de kunne låne deg en ny propell uten omkostninger. Turtallet på en Mariner 25 hk skal vel ligge på ca:5500 rpm. Tipper på at problemet løser seg ved å bytte til mindre stigning på propellen. Lykke til. Hei igjen, de sier de ikke har den på lager, må derfor bestilles. Jeg spurte om å få låne for å prøve, kunne betale et depositum. dessverre gikk de ikke med på dette. Jeg kommer til å høre med noen andre forhandlere om det er mulig å låne. Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Har du kjøpt båt og motor (båtpakke) fra forhandler er det helt vanlig at den medfølgende propellen bør være tilpasset båt/motor uten omkostninger for kunden. Syntes dette var en dårlig service av forhandleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Det er vel ikke alltid helt vanlig at forhandler pleier og tilpasse propell til båt, og mange forhandlere ser heller ikke overhodet på høyden de monterer motoren i, dette gjelder spesielt på de litt mindre motorene/båtene. At de burde gjøre det er jo helt klart, men det er en annen diskusjon..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Jeg er jo egentlig enig i det du sier `csvirus`, spesiellt dette med høyden på motormontering. De setter den i laveste posisjon , for å være sikker på at kunden ikke klager på eventuell kavitasjon. Når det gjelder propell, har jeg bestandig møtt velvilje. Ingen problem å få tilpasset korrekt propell uten omkostninger for kunden, så sant man ikke kjører i flere sesonger uten å klage. Redigert 21.Januar.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.