Jump to content

Kavitasjon? Terhi 6020 med mariner 25 hk lang


Janoho

Recommended Posts

Hei,

 

har en Terhi 6020 med mariner 25 hk lang. Det er forøvrig en kjekk fiskebåt bortsett fra at jeg har endel problemer med at båten ikke går særlig pent i sjøen.

Hvis jeg kjører litt fort så stuper den med nesa ned og begynner å skjene til siden. Jeg har prøvd alle innstillinger på tilten uten særlig hell. Problem nr 2 er at den "spinner" for et god ord i mange situasjoner, f.eks ved svinging eller ved litt sjø. Dette er som dere sikkert forstår ganske plagsomt da det ellers er en bra båt.

 

Nå har jeg ikke hatt den på land på en stund så jeg har ikke fått målt høyden på kavitasjonsplata fra bunnen av båten, men jeg heller vel litt til at motoren står for høyt oppe. Dessuten er båten veldig lett og flyter som en kork i vannet. Motoren er heller ikke for stor, det er maks godkjent kw såvidt jeg kan se, dessuten er det anbefalt med lang stamme, slik som jeg har.

 

Hadde vært fint med noen tips til utbedringer, å skjære i akterspeilet er kanskje ikke så aktuelt siden båten er støpt i plast og ikke glassfiber. Håper kanskje på enklere løsninger.

 

Noen som tror disse finnene som monteres på kavitasjonsplata hjelper ?

 

Tips mottas med takk :flag:

 

mvh

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis motoren står i riktig høyde men propellen fremdeles kaviterer i svingene, kan det være at du bør prøve en Ballistic propell. De tåler å stå mye høyere i vannet uten å miste grepet.. Ett annet alternativ er å sette motoren på en brakett (jack-plate) slik at motoren havner litt lenger bak. Dette gir deg bedre kjøreegenskaper samt mulighet til å flytte mer på motoren for å finne riktig høyde.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At båten skjærer ut når du kjører fort kan tyde på at du trimmer baugen for mye ned. Forsøk å stille tilten på motoren slik at motoren kommer lenger ut fra hekken på båten.

 

Samtidig kommer da propellen høyere i vannet - og det kan gjøre kaviteringsproblemet ditt større. Er du sikker på at du har rett lengde på stammen på motoren?

 

Kavitasjonsplaten på motoren skal vel stå i samme høyde som bunnen på båten

 

Jeg ville også ha sjekket propellen for skader.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle,

 

og takk for tips. Joda, jeg er sikker på at stammen er riktig til båten og har prøvd alle hullene i tiltplaten. Det hjalp litt å ha den tiltet langt ute, men desverre ble kavitasjonen altfor fremtredende da.

Nå pratet jeg litt med sørlandets sylinderservice, de anbefalte en annen størrelse på propellen. Jeg sitter da og lurer på om jeg skal prøve dette først, dessverre koster jo en slik propell endel penger så hvis det ikke hjelper så er det bortkastede penger.

 

Det perfekte hadde vært hvis noen kunne låne meg en propell å teste med :yesnod:

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Hei alle,

 

og takk for tips.

Nå pratet jeg litt med sørlandets sylinderservice, de anbefalte en annen størrelse på propellen. Jeg sitter da og lurer på om jeg skal prøve dette først, dessverre koster jo en slik propell endel penger så hvis det ikke hjelper så er det bortkastede penger.

 

Det perfekte hadde vært hvis noen kunne låne meg en propell å teste med :yesnod:

 

Jon

 

Hei igjen, hvis du har kjøpt denne ny fra forhandler bør de kunne låne deg en ny propell uten omkostninger. Turtallet på en Mariner 25 hk skal vel ligge på ca:5500 rpm. Tipper på at problemet løser seg ved å bytte til mindre stigning på propellen. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, hvis du har kjøpt denne ny fra forhandler bør de kunne låne deg en ny propell uten omkostninger. Turtallet på en Mariner 25 hk skal vel ligge på ca:5500 rpm. Tipper på at problemet løser seg ved å bytte til mindre stigning på propellen. Lykke til. :flag:

 

Hei igjen,

 

de sier de ikke har den på lager, må derfor bestilles.

Jeg spurte om å få låne for å prøve, kunne betale et depositum.

dessverre gikk de ikke med på dette.

 

Jeg kommer til å høre med noen andre forhandlere om det er mulig å låne.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke alltid helt vanlig at forhandler pleier og tilpasse propell til båt, og mange forhandlere ser heller ikke overhodet på høyden de monterer motoren i, dette gjelder spesielt på de litt mindre motorene/båtene.

At de burde gjøre det er jo helt klart, men det er en annen diskusjon.....

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo egentlig enig i det du sier `csvirus`, spesiellt dette med høyden på motormontering. De setter den i laveste posisjon , for å være sikker på at kunden ikke klager på eventuell kavitasjon. Når det gjelder propell, har jeg bestandig møtt velvilje. Ingen problem å få tilpasset korrekt propell uten omkostninger for kunden, så sant man ikke kjører i flere sesonger uten å klage. :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...