Jump to content

Endringer i kulturminneloven


SamH

Recommended Posts

I forslag til endringer i kulturminneloven som nå er ute til høring

ligger det inne en automatisk definering av alle båter eldre enn 1950 som et kulturminne. (Side 5. §2 f.)

 

Det medfører bla annet at det må søkes om utførselstillatelse når en skal ut av landet.

Sjøfartsmuseet blir foreslått som vedtaksinstitusjon/søknadsbehandler. (Side 7 § 6)

 

Så skal du til Strømstad til sommeren med snekka eller treseileren fra før 1950, husk å spørre om lov..

 

Høringsforslaget (PDF)

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:sailing: Hei alle som bekymrer seg for forslag til ny kulturminnelov. Norsk forening for fartøyvern (NFF) har sendt inn høringssvar der vi påpeker disse problemene som blir påpekt i forumet. Dep har allerede gitt oss tilbakemedling på at den tidligere generelle dispansen om å ferdes fritt innenfor fartsområdet "Stor kystfart" vil bli opprettholdt i den eventuelle nye kulturminneloven. Det er hvist nok bare en forglemmelse eller feil som vil bli rettet opp. NFF har alikevell påpekt dette i vårt høringssvar.
Link to post
Share on other sites

Litt overaskende om dette bare er en feil er hvor aggressivt både Amcar og Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber går ut.

Men en kan jo håpe at det faktisk er det, og at toget ikke er gått når endringene evt. er innført ..

 

Siden min båt, trolig eksportert i 1903/4, er importert i 2000 kan jeg dra til strømstad når jeg vil, uansett utfall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...