Jump to content

Inverter og bærbar pc


Maximus

Recommended Posts

Hei folkens...

 

Har kjøpt meg en typisk billig inverter på 300w fra netthandelen,har ikke noe erfaring med bruk av inverter men har fått med meg dette med ren sinus kurve.

Kan jeg koble laderen til min bærbare pc til denne inverteren, eller vil pcen ta skade av det??

 

Noen som har en mening om dette?

Link to post
Share on other sites

Hei, brukte en billig DC omformer til PC, denne holdt en stund men ble tilslutt varm og tok kvelden. Skaffet meg en ren sinus inverter på 300 W til PC bruk. Fungerer fint. Det er nok vikitg med ren sinus kuve ellers kan du oppleve litt utstabil skjerm etc.

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke feil har Poseidon grillet minst én billig inverter på å lade laptop, men lader og laptop har kommet helskinnet fra det. Tror det var Clas Ohlson som solgte invertere som avgikk med døden hvis belastningen kom i nærheten av oppgitt maxeffekt. Den nåværende inverteren hører til i en høyere prisklasse og har fungert fint, husker ikke produsent/typebetegnelse.

 

Skal man ha permanent båtpc kunne det vært en idé å se på ITX-basert pc, vifteløs og med CF-kort istedenfor harddisk. Burde være mer motstandsdyktig enn bærbare i forhold til røff behandling og sjøluft, og jeg ser man kan få dem med strømforsyning som tar 6-24V DC inn, noe båtfolk burde ha grei tilgang på. Kanskje er det også greiere i forhold til tyverisikring, en ITX-maskin er forhåpentligvis for sær til å være lettomsettelig tyvegods.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en liten dings hos CO som sparker opp spenningen fra 12- til 15 volt (hvis jeg husker riktig), mulig det er 18 v. Dingsen lader PC'en helt greit.

 

Jeg kjøpte også en slik, men etter å ha brukt den ca. 5 uker på pc'en var batteriet på pc helt ødelagt og nå fungerer den ikke et sekund uten strøm.

Prøvde også med en 1000w inverter som jeg hadde, men da flimret pc'en helt vanvittig så det ble aldri gjort siden. Nå går alt 220v utstyr på 2000w sinusinverter. Dyrt, men gir mye fleksibilitet, og forhåpentligvis en dings som kan løse strømproblemene i minst 10 år.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens...

 

Har kjøpt meg en typisk billig inverter på 300w fra netthandelen,har ikke noe erfaring med bruk av inverter men har fått med meg dette med ren sinus kurve.

Kan jeg koble laderen til min bærbare pc til denne inverteren, eller vil pcen ta skade av det??

 

Noen som har en mening om dette?

 

Hei

 

Har kjørt alle (tre forskjellige) mine IBM/Lenovo Thinkpad med "billig" inverter uten noen problemer. Men i fjor prøvde jeg samme med en HP Pavillion og det gikk ikke på noen måte bra. Ødelagt hovedkort ble resultatet. Heldigvis var HP "snille" og tok det hele på grarantien. Hvis ikke så hadde det nok blitt å kjøpe ny PC. SOm er veldig mye dyrere enn en sinus-konverter.

 

Lærdommen er at jeg aldri mer prøver med "billig" konverter.

 

evenR4u

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei, må advare om dingsen fra CO. Det var denne jeg hadde som ble varm og begynte å lukte svidd. Den ble umiddelbart skrotet og byttet ut med sinus inverter.....

Har brukt denne på en HP 18V i tre år nå uten problemer .

Dersom det er noe som er deffekt eller ikke fungerer tilfredstillende , så er det jo bare å gå tilbake og få en ny :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar...

 

Prøvde å lade pcen fra inverteren i går kveld, det så ut som det gikk veldig greit.

Men jeg reagerte på at vifta på inverteren bråkte ganske mye,kraftig susing hele tiden...

Er det mye bråk av vifter på dyrere invertere,eller er dette et typisk billig fenomen?

Somregel er det vel en sammenheng mellom pris og kvallitet :lol:

Link to post
Share on other sites

Lyden fra viften kan vel skyldes en kombinasjon av flere årsaker. Kvaliteten i lagrene, hvor inverteren er plassert, om inverteren blir mye belastet etc.

 

En litt overdimensjonert inverter med progressiv viftestyring lager vel minst støy vil jeg tro.

Ja det handler vel om hva man er villig til å betale, men noen kostbare invertere lager litt lyd de også på full belastning.

Link to post
Share on other sites

Kompis av meg har satt en inverter fra CO i arbeidsbilen sin, en Hiace med 2 batterier. 300W inverter. Jaggu fikk han ikke til å kjøre en vinkelsliper på 800W på den uten at sikringen røyk.

 

Skal si de som sto å så på gjorde store øyne når han svingte inn, brukte vinkelsliper på sykkellåsen (til kona), heiv sykkel i bilen og dro avgårde. Ferdig arbeid!

Link to post
Share on other sites

Jeg hører ingenting fra inverteren min så lenge den ikke belastes maks. På 2000w støyer den fortsatt mindre enn den gamle 1000w inverteren, men når det kun er pc, tv og litt småtjafs som står på så er det absolutt ingen støy, og jeg har plassert kombi'en under kartbordet i salongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg hører ingenting fra inverteren min så lenge den ikke belastes maks. På 2000w støyer den fortsatt mindre enn den gamle 1000w inverteren, men når det kun er pc, tv og litt småtjafs som står på så er det absolutt ingen støy, og jeg har plassert kombi'en under kartbordet i salongen.

Da har du sikkert et fabrikat som begynner på M og slutter på volt tenker jeg. Du kan ikke sammenligne disse med mange andre, for de er jo laget for mobile saker som det skal soves i.

Link to post
Share on other sites

Den problemstillingen tar vel aldri av, eller? :smiley:

Vi hadde dette tema flere ganger allerede og det ble aldri ferdig.

Framgangen er hver gang at man diskuterer problemer på pc, strømforsyningsenhet, hovedkort, ...

Og så komm det hver gang folk som kan faget med tekniske forklaringer om både sinuskurven og stabilitet (riktig).

Men til slutten havnet alle diskusjoner på det at alle har sluttet å diskutere mens det ha framstått at bare rensinus er tingen.

Og det er feil.

 

Det eneste praktiske problemet jeg vet om er kun teknikken vi har og hvordan/hvorfor man bruker det.

Om det er "M som ender på Volt", altså Mastervolt, eller Sterling, eller en annen som virkelig bryr seg om det de selger

spiller da også en vesentlig rolle mht. kvalitet (dette ordet liker vel ingen særlig?).

 

Dette kan ikke forventes av billig- eller byggemarkedeter som bare selger det som kan kjøpes billigst.

Billigst betyr forresten Euro 7,- / ca. kr. 56,- som er beregnet på kvalitetsmål 4 gode / 1 kommer tilbake.

God busines allerede hvis man selger for kr. 299,-.

 

Omvent finnes det virkelig gode kvasisinus-invertere for bare "some dollars more" på markedet og.

Nå er ikke jeg oppdatert med alle priser av andre, men en Sterling I12150 (12V 150W) koster f.eks. kr. 491,- og en I12350 kr. 708,-.

Det er forresten inverterne jeg selger flest etter forespørsel om en inverter for bærbare pc, telefonlading m.m.

Og derfor er det dessuten morsomt mht. diskusjonen om problemer med gunstige invertere og,

fordi jeg fikk bare 1 stykke tilbake i løpet av nå mange år.

Alle andre gjør jobben sin uten problemer, ellers hadde sikkert jeg vært første mann som hørte noe motsvarende.

 

Selv om ikke Sterling har problemer med skev bølge i øvre lastområder er dette hovedproblemet av alle invertere.

Trekker man 150W av en inverter som er beregnet for å gi maksimalt 150W permanent,

da blir det ofte bråk bl.a. med både frekvensgang, stabilitet, temperatur og viftestøy.

Bare at ikke dette kan missforstås: Det samme gjelder også 5000W-invertere som blir belastet med konstant 5000W.

 

Med det er problemene som oppstår ofte hjemmelaget, fordi mange forventer for mye ut av det.

Eller finnes det noen her som kjører båtmotoren sin med permanent 100% hestekrefter bare fordi motoren kan gir det,

og forventer i tillegg at denne motoren skal gå perfekt i 20 år?

En inverter er absolut ikke noe annet mht. slitasje og virkning, selv om dette sikkert kan diskuteres delvis.

 

Det samme og bare som påpeking: Hvis man kjøper en inverter mht. maksimalt last

da må også sjekkes om inverteren er beregnet for å gi det "permanent"

fordi mange produsenter gjemmer gjerne begrensinger som f.eks. "for 30minutter" og "ved temperatur av 18 til 23°C".

 

Hvilken inverter som blir varmt har deretter en omgivelsestemperatur av 18 til 23 grader? :confused:

For de fleste gjelder at effekten avtar med gjennomsnittlig ca. 4% (og mye mer) per grad temperaturøkning,

men med det stemmer heller frekvensene og dermed stabiliteten ikke lengre.

 

Sluttendelig er det altså ikke prisen som skulle avgjøre både type og kvaliteten av en inverter.

Tenk om problemstillingen først og bestemm etter hvert hvor mye effekt du trenger,

da er det også omgående slutt med slike dikusjoner.

 

Og til slutten tilbake til bærbare og invertere:

Hvis det finnes unntaksvis en bærbar PC som slutter å virke med modifisert sinus, som forutsatt er bra,

da finnes det vanligvis bare to grunn.

Enten er PCens strømforsyning eller oppbygging skikkelig dårlig, selv om det står et stort "merkenavn" på den,

eller inverteren er valgt feil pga. enten dårlig kvalitet eller for lite effektreserve.

 

Men verken det ene eller det andre bestemmer noe allminnelig,

fordi de allerfleste bærbare pc (mer enn 99%) virker helt fint også med modifisert sinus hvis den er bra.

 

Slutt med "moralpreken" fra min side. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei, må advare om dingsen fra CO. Det var denne jeg hadde som ble varm og begynte å lukte svidd. Den ble umiddelbart skrotet og byttet ut med sinus inverter.....

Jeg har brukt denne type "dings" fra CO i mange år. Aldri problemer eller varmgang av noe slag. Men ; de fleste tenker ikke på at hver enkelt laptop har en hvis effekt den behøver for å fungere. Da er det viktig å sjekke om "dingsen" du kjøper kan levere denne effekten. Ligger man i grenseland her ang effekt, er det klart det kan bli varmgang.

 

Sjekk alltid under pcèn hvilken effekt den er påstemplet med, før det handles på CO eller lignende dingsbutikker. CO selger også flere forskjellige typer strømforsyninger med forskjellige effekter. Disse leverer også spenninger som er tilpasset de fleste typer pcèr. Men sjekk også at polariteten på pluggen er den samme som pcèn krever. Normalt tror jeg det er + i senter av pluggen.

 

For min egen del har jeg de siste årene ikke hatt bruk for inverter i det heletatt. Alt jeg handler til båten kan brukes direkte på 12V. Men ser klart at dette beovet / bruken kan komme til å forandre seg etterhvert som ønsket om annerledes bruk av flere duppeditter o.l. kommer smygende :wink:

Redigert av `MINA' (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt denne CO-omformeren en et års tid, og den har fungert helt fint, men har funnet ut et par ting. For det første krever den GOD kontakt, må passe på at den står ordentlig plugget i, helst med en slags låseanordning som noen 12v-uttak har. For det andre har jeg passet på at maskinen er fulladet når jeg skal bruke den i båten, den blir MYE varmere om den skal lade maskinen mens den er i gang, i forhold til om den bare skal drive maskinen.

Link to post
Share on other sites

Siden dette egentlig handler om power til laptop ,

hva er poenget med å gå fra 12V DC til 220V AC og så ned til 18 V DC , istedenfor direkte fra 12 til 18 V DC ? ?

 

Er det noe jeg ikke har forstått :confused:

 

Jeg har selv ren sinus ombord , men den brukes kun til LCD tv.

 

 

Det avhenger også av hvor effektiv omformeren 12-18v er og hvor effektiv 220-18v-omformeren som følger med PC+effektiviteten på inverteren. Jeg har ikke målt noe selv, men hørte fra en leverandør at den CO-omformeren er ca. 75% effektiv, dvs den bruker forholdsvis mye strøm for å levere de 18 voltene, mens inverteren har en effektivitet på 92% eller noe sånt. Jeg har i hvertfall ikke inntrykk av at det går noe mer strøm når ting går på inverter, men har ikke gjort noen nøyaktig måling heller.

Link to post
Share on other sites

hva er poenget med å gå fra 12V DC til 220V AC og så ned til 18 V DC , istedenfor direkte fra 12 til 18 V DC ? ?

Det er enklere å spenne ned, enn å spenne opp.

Uansett skulle spenningen være stabilisert, altså ikke "trafo-messig" som følger inngående bordspenningen.

 

Jeg har selv ren sinus ombord , men den brukes kun til LCD tv.

Ved direkte strømforsyning til LCD eller plasmaskjerm som står alene bør man være obs.

Dette er to av få unntak som ofte kreves ren sinus.

I så fall skulle man hels spørre produsenten først om bølgeformen som skjermen virkelig trenger.

 

Sjekk alltid under pcèn hvilken effekt den er påstemplet med, før det handles på CO eller lignende dingsbutikker.

.. pluss reserve, les det som følger.

 

For det første krever den GOD kontakt, må passe på at den står ordentlig plugget i, helst med en slags låseanordning som noen 12v-uttak har.

Det er sant og viktig å sjekke og.

Mange sigaretttenner-tilkoblinger blir meget varme pga. dårlig kontakt, dette er ikke bra.

I så fall skulle man bytte til andre kontaktformer (f.eks. campingstøpseler som kan fås for opp til 20A belastning)

 

For det andre har jeg passet på at maskinen er fulladet når jeg skal bruke den i båten, den blir MYE varmere om den skal lade maskinen mens den er i gang, i forhold til om den bare skal drive maskinen.

Også det er en velkjent effekt.

Hvis man gir inverteren tid for å lade opp batteriene først, da blir det enklere for inverteren og.

Ofte forsvinner da også problemer med ujevnt gang.

Grunn er at pc-cpu`en trekker mye mens oppstart (gjerne 70 til 110W) allerede.

Hvis batteriene må lades sammentidig da går det gjerne enda mer strøm.

Og da kan det blir unødvendig belastning av inverteren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...