Jump to content

Inverter og bærbar pc


Maximus

Recommended Posts

Siden dette egentlig handler om power til laptop ,

hva er poenget med å gå fra 12V DC til 220V AC og så ned til 18 V DC , istedenfor direkte fra 12 til 18 V DC ? ?

 

Er det noe jeg ikke har forstått :confused:

 

Jeg har selv ren sinus ombord , men den brukes kun til LCD tv.

Jeg er litt enig i at det ikke er et poeng i seg selv med å transformere strøm opp og ned til hver enkelt forbruker, men komponentene er nå en gang laget slik for det meste.

Hvor mange dibbedutter hver enkelt bruker for å få alt til å virke er vel et valg man gjør. Jeg er av den oppfatning av at de som har investert i en passende sinusinverer eller en kombiløsning er de mest fornøyde båtbrukerne. Det er jo veldig greit å bruke tingene i båten som man bruker dem hjemme.

Du legger til land, kobler til landstrømmen, justerer inn størrelsen på landstrømsikringen med et par enkle trykk på fjernstyringspanelet , og tenker ikke mer på den saken.

Link to post
Share on other sites

Da jeg kom hjem (i båten) tidligere i dag hadde strømmen gått på land, så jeg sjekket for morroskyld hvordan strømforbruket var, og det viste seg utifra batterimonitoren pc'en bruker 2,6 amp. med dingsen fra clas ohlson, mens det gikk 2,9 når jeg kjørte den på kombi'en, så litt strøm forsvinner absolutt, men synes ikke det var så forbausende mye. Skal også være sagt at når jeg bruker co-omformeren så lader den ikke pc'en, men det gjør 220volten. Mulig forskjellen hadde blitt enda mindre hvis jeg justerte opp effekten slik at co-dingsen også ladet pc. Den gamle billig-inverteren brukte nærmere 3 amper bare man slo den på og bråkte som et helvete. Kan jo sjekke hvordan det ligger an hvis man prøvekjører mobillader på 12v istedetfor 220. Blir nok litt svin der også, men det er veldig greit å kunne bruke utstyr i båten slik man gjør hjemme.

Link to post
Share on other sites

Hei Kraftein ØL.

Hvis du har en Mass combi fra Mastervolt, så har den fire instillinger for energy save. Du sparer ca 10 % på å aktivisere en av disse modusene når du ikke har bruk for så mye effekt. Jeg mener den hopper automatisk ut av energy save mode når belastningen øker igjen.

Du har sikkert rett i at målingene eller sammenligningen ville sett annerledes ut hvis effektuttaket hadde vært høyere. Det er jo noe av problemet med mange invertere og DC-DC omformere. De oppgis med en maksimal effektgrad, men det snakkes lite om hvor effektive de er med forskjellige belastninger.

Det finnes til og med serieregulerte dibbedutter på markedet som bruker omtrent like mye strøm fra batteriene om de går på 50 eller 100 % belastning. Tallet du refererer til, viser hvor effektiv en 2000 watt inveret kan være selv med liten belastning.

Desverre så blir det skjeldent nevnt slike og andre viktige faktorer når blant annet invertere blir testet og målt mot opp mot hverandre.

Link to post
Share on other sites

Hei Kraftein ØL.

Hvis du har en Mass combi fra Mastervolt, så har den fire instillinger for energy save. Du sparer ca 10 % på å aktivisere en av disse modusene når du ikke har bruk for så mye effekt. Jeg mener den hopper automatisk ut av energy save mode når belastningen øker igjen.

Du har sikkert rett i at målingene eller sammenligningen ville sett annerledes ut hvis effektuttaket hadde vært høyere. Det er jo noe av problemet med mange invertere og DC-DC omformere. De oppgis med en maksimal effektgrad, men det snakkes lite om hvor effektive de er med forskjellige belastninger.

Det finnes til og med serieregulerte dibbedutter på markedet som bruker omtrent like mye strøm fra batteriene om de går på 50 eller 100 % belastning. Tallet du refererer til, viser hvor effektiv en 2000 watt inveret kan være selv med liten belastning.

Desverre så blir det skjeldent nevnt slike og andre viktige faktorer når blant annet invertere blir testet og målt mot opp mot hverandre.

 

 

Det stemmer at jeg har mass combi. Skal undersøke det med energysaving. Har ikke aktivert det, så får jeg sjekke hvor mye strøm som går når den CO-dingsen også lader, slik 220v gjør. Da blir det kanskje en mer riktig måling.

 

Selv om denne combi-maskinen er forholdsvis kostbar i innkjøp (veil. 25500,- tror jeg, men sikkert endel rabatter å hente) vil jeg absolutt anbefale den. Tror ikke det blir så mye billigere i lengden å kjøpe billig-invertere etterhvert som behovet øker, kanskje risikere å ødelegge en dings en eller annen gang. Dessuten koster en 100 amp kvalitetslader en formue, men utrolig greit å kunne lade en stor batteribank på kort tid og samtidig ha god tilgang på 220v hele tiden uten noe som helst støy. Regner med at combien har en levetid på minst 10 år, og det er også greit å vite at det er en profesjonell importør som kan utføre service/vedlikehold på denne når den tid måtte komme. Da blir ikke dingsen så dyr allikevel. 2000w (topp 4000w) sinusinverter er heller ikke billig i innkjøp. anbefales++

Link to post
Share on other sites

Hei, må advare om dingsen fra CO. Det var denne jeg hadde som ble varm og begynte å lukte svidd. Den ble umiddelbart skrotet og byttet ut med sinus inverter.....

Har du sjekket hvor mye strøm LapTop'en din trakk da den tok kvelden ?

Kjørte du med høy lyd i høyttalerne og max intensitet på skjermen ?

La oss si at batteriet skal lades samtidig.. da kan det gå mye strøm.

Kan du ha overbelastet omformeren ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg overbelastet denne men laptoppen var en litt eldre modell som skal ha 19 V forbruk 3,16A. Det skulle vel bli ca. 60 watt. Dingsen fra CO står det max 70 W på. Da skulle vel dette være OK. Jeg vil nok heller være på den sikre siden med en ordentlig inverter som leverer 220 V. Tar ikke sjansen på varmgang igjen. "Det kan bli dyrt å handle billig......."

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Hei

dersom problemet kun er strøm til laptop, anbefales en bil/flyadapter fra f-eks Targus

Disse er laget for formålet. De kommer med ulike adapterer til de ulike PC typene (enkelt å skifte, og lett å kjøpe flere om du bytter PC)

 

http://www.targus.com/uk/accessories_power.asp

 

Jeg har hatt flere av disse og brukt de både i fly, bil og Båt. Kan f.eks kjøpes på elkjøp eller expert for en 7-800kr

Har nå en permanent montert i båten

 

Fordelen er at du vil bruke mindre strøm, enn ved en 220v converter.

(da de kun coverterer fra f.eks 12 til 18V)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...