Jump to content

Vannleke (tube) hva er morro og hvor stor motor trengs?


Bitteliten

Recommended Posts

kamerat hadde en grovt overmotorisert Selco. I tillegg til vannski, prøvde vi ut noen kombinasjoner som var artige, og i etterpåklokskapens lys relativt farlig..

En var ett panser fra VW boble snudd på hodet, og tauet festet til håndtaket på panseret.

 

 

Herlig! dette skulle jeg gjerne ha sett :lol: :lol: :cheers:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Det går nok fint.. synes de bananene ser lettdrevne ut..

 

Husker da jeg var på hytte da jeg var mindre.. var en gjeng ungdommer der som festa en stiga rattkjelke bak båten.. og de trengte litt fart, da de ikke flyter i utgangspunktet.. så gøy ut. kan jo sitte bak der og styre litt og da;) båten var en 16-17 foter med 150 hk. så det gikk fort kan man si..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hmm.. usikker.. Så de drev på fra hytta.. men tipper rundt rattstammen kanskje? Så de aldri igjen med kjelka.. hehe..

 

hmm.. det hørtes jo spennende ut.. Sikkert mulig.. men løser de seg ut lett da? ser for meg at det er fort gjort å tryne.. og tviler på at man er like elegant som i slalombakken..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

har prøvd hjemmelagde vannski med div varianter av hjemmelagde bindinger - ingen suksess akkurat :)

 

Har mine tvil om at telemark bindinger vil være noen suksess på vann..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ett par slalomski festet under meiene på en spark. Slepetauet festet i bøylen forran på sparken.

Gikk som bare f... Brukte en gammel hjemme støpt 16 fots båt "Selco look alike" med en 75 hk Mercury. dette var på slutten av 70 tallet

Sikkerheten snakker vi ikke om. Men morro var det. Vi var lei av bare å stå på vannski.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

hehe.. det hørtes litt gøy ut ja.. evt fjerne meiene og sette på vannski.. seilbrett uten seil er gøy da.. med vannskitau.. kan "surfe" bak båten med litt trening.. da er det jo fint med en hekksjøbåt foran...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

det kan gå.. wakeboard med en 45 kilos kropp er ikke veldig tungt.. wakeboard trenger mindre fart enn vannski gjør det ikke?

 

Om du starter sittende på en ring, eller badeplattform burde det kanskje gå.. Men det er litt lite til åha det skikkelig gøy..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.

 

Jeg spekulerte også på en manta ray flyer, men da blir det kanskje litt tynt med 75 hk? Båten gjør 38 knop på maks, og jeg ser at det er anbefalt med hastigheter på 28+ knop for å få noe særlig oppdrift på manta ray-en.

 

Hva tror dere? Må jeg opp til 90 hk, eller blir selv det for lite?

Link to post
Share on other sites

wakeboard krever ingen kraft, må holde 18 konp evt noen og tyve, avhenger av hva du skal drive med. Vi brukte lenge en 330 gummibåt med 15hk, gjorde 22 på maks om man var alene i båten. Kom opp av vannet med en 60kg kaptein og mine 70 i vannet -men det var knapt. Noen middager senere måtte vi erkjenne at et 80-talls seilbrett var nødvendig. Satt på det til båten var i plan, så reiste vi oss bare. Så det meste går, men det er veldig mye artigere å stå bak en båt med litt tyngde og hekkbølger som ikke kveles når du går ut av hekkbølgene :smiley:

 

Et annet tips for wakeboard - er å skru av finnene under. Det gjorde jeg og tok dem aldri på igjen. Litt trening på å "kante" brettet så svingte du like bra. Brettet ble mye mindre kilent og det var enklere å "trikse!.

 

Testet også jetski / miniski. Det gikk, men det var i 30+ knop. Kom meg ikke opp av vannet da, så måtte starte på seilbrettet igjen. Artig å få det til, men ble ikke noen hit ut over det :giggle:

 

Tube er gøy i første omgang, men i lengden blir man litt lei av å bare henge og slenge. Eventuelt redd dersom båtfører synes det ser ut som du kjeder deg... Det hopper og spretter fælt, så kan ikke tro det er spesielt heldig for ryggen.

 

Kjøpte ny båt nylig, og da fikk jeg med noen vannski som ser ut som en krysning mellom vannski og wakeboard. Ser potensialet for at det kan være artig. Det ultimate må dog være disse hydrofoil-stolene, det se latterlig sykt ut der de driver på. Vanskelig? Tror det går wakeboard en høy gang hehe

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Tube er gøy i første omgang, men i lengden blir man litt lei av å bare henge og slenge. Eventuelt redd dersom båtfører synes det ser ut som du kjeder deg... Det hopper og spretter fælt, så kan ikke tro det er spesielt heldig for ryggen.

hehe , ja, til tider er nok tube mest gøy for de som er ombord i båten. :giggle:

Brodern slepte meg i halvmeters krapp fjordsjø - det kjentes etterpå! Jeg fikk min hevn etterpå ved å slepe han rundt i 8-tall inne på en stille bukt - bølgemønstret ble visst helt fantastisk uforutsigbart :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Prøv å kjør i en stor ring med båten 7-8 runder med tube bak båten.. Så tar du en liten runde ut fra ringen og plasserer tuben i en pen yttersving midt i bølgekaoset!:) anbefales ikke med mora di i tuben. Huff jeg har hatt mange store blåmerker etter tubekjøring...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på å kjøpe wakeboard til guttungen. Vil det funke med steady 320 og 15hk Vmax, med en gutt på 45kg, eller må jeg ha ny jolle også? Normalvekt på styrmann, relativt :smiley:

 

Det skulle gå greit og har kjørt mange på wakeboard og vannski, også en ski med båter/moto rer av denne størrelsen. Etter hvert lærer man seg også å starte fra bryggekanten, sittende på brygga, eller ytterst på et strupebrett eller relingen på en annen båt. Ville absolutt ha kjøpt wakeboard til guttungen, mye morro!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...