Jump to content

Vannleke (tube) hva er morro og hvor stor motor trengs?

Bitteliten

Recommended Posts

Hvor tunge er barna? Hvilken fart gjør båten med en ombord (som skal kjøre)? I utgangspunktet høres det noe snaut ut med en 6hk, men kommer mye an på både båt og ikke minst vekt på sjåfør og passasjer.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ungene er vel rundt 30-40 kg vil jeg tro - har en mistanke om at det blir for liten motor ja - men å dra de etter Windyen blir nok litt mye (særlig med tanke på bølger og omgivelsene)

hva er mest lettdrevet - tube eller en sånn annen?

jeg tror nok jeg skal kunne få presset baugen ned på jolla :rolleyes:

En ting til; dette er kjempegøy for barna, og veier faktisk opp for savnet av fartspotensiale i seilbåten. Og da blir jo kostnaden med å kjøpe en litt større påhenger bagatellmessig.

:lol: og med seilbåt slipper vi å ta av og på påhengeren :wink:

HR har kran for påhenger også på radarmasten akter.

Ja, tror også at barn på 30/40 kg med en jolle med 6hk kan bli nedtur/skuffelse! Har kjørt mye barn/ungdom opp gjennom årene på tube(rumperister), vannski og wakebord. Erfaringsmessig så begynner moroa når man får tuben ut av hekkbølgene.Dette krever både litt fart på båten og at man fortar en del nokså krappe svinger for ellers blir man bare hengende etter i kjølvannet. Krever litt trening og aktiv kjøring for å få tuben "slengt" ut og over hekkbølgen.

Å bruke Windyen til dette kan nok bli litt heftig, foreløpig, men en skikkelig utfordring når de blir litt eldre.

Man skal være klar over at tuben får noe vanvittig fart når den farer ut av kjølevannet og over hekkbølgen og skulle ikke forundre meg om vi snakker 35/40 knop fart på tuben hvis båten går i 20 knop. Tuben vil kunne velte, ja nærmest ta av/fly, og i den farten så er vann hardt!

Har brukt båter på 16/18 fot med 75/150 hk motorer og dette er nokså typiske båt velegnet til formålet.

En annen mulighet er å ta et gammelt seilbrett og slepe etter gummijolla. Vi begynte med dette da minstemann fortsatt gikk med bleie! Brukte et tau fra seilbrettet og til båten og laget til et annet tau (vannskitau) som var festet i brettet og med avpasset lengde slik at man kunne stå på brettet, lene seg litt tilbake og sånn få balanse. Deretter kan man slakke tau og trene på balanse. Litt bølger og hekksjøfra fra møtene båter gir spenning.

Gøy med vann!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dette er en Terri Micro fun med 9,9/15hk Tohatsu med rund tube . Han som kjører er 16år hun i tuben er 8 år. Dette gikk veldig greit men vi hadde problemer når jeg skulle prøve å dra opp 16 åringen. Måtte tilte motoren nesten helt inn for at den skulle gå lettere i plan og så måtte jeg legge inn en sving med slakt tau for å få fart nok til å få båten i plan med tuben etter.

941215_medium12.jpg

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

vi brukte en hasle summer fun i sommer til å dra tube, den hadde en suzuki 9,9.

den båten var ganske grodd, men allikevel så gikk det fint når jeg trakk kompisen min på rundt 55 kg, gikk så vidt litt senere i plan, og farta minsket veldig lite...

båten ble ikke dradd noe særlig ut i svingene...

men med gummibåten gikk det bra å dra brett og... den gikk raskt opp i plan, ble litt mer dradd ut i svingene enn summer funen, men veltet ikke bakover i bølger.

den er 10 fot og har 10 hk...

Hasle Summerfun er en kjempefin båt for barna å lære og kjøre båt i. Har selv en med 9,9 Yamaha.

Båten tåler kjempe mye og er lagd av polytylen,anbefales. Har også prøvd en med 25hk den gikk som ei kule.Den blir produsert i Askim Østfold. Arne HasleA/S. :yesnod:

Redigert av VHF (see edit history)

Unnskyld meg er det noen som kan flytte de to yougurtbegerne så jeg får dokke???

Jeg har selv dratt tube etter en AL 320 med 15 HK Yamaha (9,9 uten plombering). Da vil jeg ikke ha mer enn 40 kilo i tuben, 50 kg kan gå til nød, men da har jeg ikke sjangs til å komme over 20 knop. Når jeg skal komme opp i plan, så setter jeg meg helt foran i båten, da bruker jeg ca 30 sekunder før jeg planer. Jeg veier rett over 60 kg. Båter alá skjærgårdsjeep med 50 HK og oppover er greie til å dra tuber med, det er min erfaring.

Jeg har erfart at gummibåter trekker dårligere enn vanlige båter. Jeg prøvde å dra tuben etter en 7 fots gummibåt med 4 HK og da kom jeg nesten ikke fremover, så prøvde jeg med en plastbåt på 10 fot med 4 HK, og da gikk det i 4-6 knop.

En ting som man skal være ekstremt forsiktige med når man drar tuber etter joller og fester tuben med et tau på styrbord side og et på babord som går sammen 1,5 meter bak båten og fortsetter med et tau til tuben er det å svinge. Det som skjer er at det ene tauet blir slakt og begynner å tvinne seg rundt det andre tauet og på en eller annen måte tvinges dermed båten til å krenge. Første gangen jeg gjorde dette så stod jeg på innsiden av ripa. Etter å ha kjørt med tube i mange år har jeg lært meg hvordan jeg skal svinge.

Dro selv tube etter en sørspeed 11,5fot med johnson 15hk i noen år, gikk veldig fint det, var faktisk gøyere etter den enn etter vår with 480 med 30hk, pga den ekstreme manøvreringsmuligheten i sørspeeden. Ved aktiv kjøring fikk man fint tuben helt ut på siden....

I min ungdom.... (sånn cirka 25 år siden :lol: ) var det ikke så mye tuber rundtomkring, men en dårlig kamerat hadde en grovt overmotorisert Selco. I tillegg til vannski, prøvde vi ut noen kombinasjoner som var artige, og i etterpåklokskapens lys relativt farlig..

En var ett panser fra VW boble snudd på hodet, og tauet festet til håndtaket på panseret. En annen variant var en gammel kano i mykplast med sprukket bunn, vi kappet den av rett etter den fremre tofta og festet tauet i baugen. Ser enkelte nevner seilbrett. Vi bandt fast en vanlig plastikk terassestol midt på brettet. Vi brukte en stol uten armlener, slik at man kunne skli av sideveis hvis man ville av i en bråvending. Morsomt å sitte på stolen og lene seg fra side til side for å svinge.

Utrolig mye morsomt man kan dra etter båt.

Trekker dobbel tube med to 16 åringer OK ... To i tuben og to ombord i Avon 345 Sport .... men vi har 30HK og jeg ville ikke ha hatt mindre med dobbel tube og store tenåringer. Med mindre barn 30 tol 40 kg, kan du til nøds gå ned til 20 HK med dobbel tube... dobbel tube er forresten dobbelt så gøy for de unge .... og med 30 hk kan de jo også trekke meg med min unike fysikk...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg satt en ferie på Kypros og så forhandlere av Watski forsøke å bruke en "Flyer", bilde to. For å si det sånn den hadde ikke jeg kjøpt. Som navnet sier så skal den fly og det var ikke enkelt å få til. Selv med stor motor og god motvind.

mvh Knut Erik

Svaret på hva som er morro er ihvertfall at vanlig tube som ser ut som en forvoks badering ikke er morro, men heller litt farlig.

Ungene hyler vel litt, men strever livet av seg for å sitte i en komfortabel posisjon og at nedbremsing kombinert med bølger kan dra hele tuben og minsten under vann har jeg selv sett. Man kan heller ikke som på vannski bare slippe taket hvis det går for fort eller hvis man har retning mot et skjær.

Mulig andre tuber med mer styrekontroll er morsomere for små og store.

Vannski derimot er morsomt ikke bare første uka, men blir jo morsomere jo mer man kjører. Hvis man har besøk på hytta er det garantert sukses med brede vannski som (nesten) alle kommer opp av vannet med (selv om brede ski ikke er så svingvillige nå man først er i gang.)

det viktigste er jo å kunne si at man klarte å stå på vannski.

Hvis ungene og motoren er stor nok ville jeg hoppet over hel tubeventyret å satset på vannski. Personlig kommer jeg meg ikke opp på wakeboard så det kan jeg vel ikke anbefale.

Har selv dratt ungene med tube etter scanticen med gammel 70 hk motor. De er mere enn fornøyde med litt over halvt pådrag. Tuben lager ikke mye motstand i vannet. Har selv blitt dratt etter mørebas med 70 hk, det holdt for å få opp pulsen, ihvertfall i svingene. :smiley:

. Man kan heller ikke som på vannski bare slippe taket hvis det går for fort eller hvis man har retning mot et skjær.

Viktig å tenke på, med vanlige tuber har man liten kontroll på hvor langt ut de svinger, så det kreves at man er meget påpasselig med å holde god avstand til hindringer og andre båter.

Gikk forferdelig galt i et utdrikningslag i Bodø-traktene her for noen år siden, hvor tuben kolliderte med "fotobåten"....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja det er viktig I tillegg til at man må tenke på hvilken fart tuben har i yttersving

strever livet av seg for å sitte i en komfortabel posisjon og at nedbremsing kombinert med bølger kan dra hele tuben og minsten under vann har jeg selv sett. Man kan heller ikke som på vannski bare slippe taket hvis det går for fort eller hvis man har retning mot et skjær.
På de tubene jeg har sett står det klart og tydelig at du ikke skal sitte på den. Kun ligge oppå.

Og at det å sitte på den kan og har ført til dødsulykker.

Det står også at maks hastighet er ca 20 knop.

Når man ligger på den er det nok ikke så vanskelig å slippe taket og skli av.

Men det kan jo være vanskelig å se skjæret når du ligger der da.

Man bør nok kunne stole på føreren :yesnod:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Litt i samme gata.

Jeg hadde forrige helg et lite uhell av inpulsiv handling. Sea king i Fredrikstad hadde rydde salg og det gikk ikke bedre en at jeg kom ut med tube og wake board under armen.:crazy:

Er det noen som har noen tips til en nybynner på wake board. Jeg har stått på vannski, men aldri på wake board. :wflag:

Hører det skal være vanskelig...

:lol: Der fikk du den utfordringen :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...