Portofino53 Startet 4.Februar.2008 Del på Facebook Startet 4.Februar.2008 Jeg har en Sea Ray 400 DA som er tatt inn fra statene. Det elektriske anlegget i båten er basert på 110V Jeg satte inn en trafo for tilkobling av 230V landstrøm. Tekniske data - inn: 230V, ut: 110V og er på 3200W. Så til problemet. Trafoen er montert akter i båten (v/ 230V inntaket) Problemet er at jeg har kun ca 90 -100V i strømtavla som sitter ca midt i båten. Når strømmen kryper så lavt har jeg problemer med varmeren, TV, kokeplate og kaffetrakter som går på 110V. Jeg vurderer å skaffe en trafo som kanskje gir 130V for å kompansere for strømtapet. Dette koster for 5.000,- +++ så alternative løsninger mottas med takk. På forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Jeg ville absolutt vurdert å bygge om hovedsystemet til 220V og bytte ut de tingene som i dag går på 110V (varmer, TV, kokeplate ...). Det hele avhenger kanskje mest av om ledningene dine er godkjent for 230V mhp. isolasjonen? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
trikkern Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Hei, SeaRay! Jeg har også USA-båt med 110V. Holder nettopp på med installasjonen, og har som deg inntak bak og tavla framme. Kjøpte nettopp 230/115V skilletrafo på 2500 W. Jeg ser ingen grunn til å skifte ut dyrt brukbart utstyr med 230V. For din trafo på 3500 W bør du dimensjonere kablene for min. 30 Ampere. Dvs. jeg ville gå opp til 6 qmm. Det må være spenningsfallet i kablene som gjør at du får så lav spenning, for trafoen er mer enn stor nok. Sjekk kabelen. Er den 2,5 qmm. så bytt til større. Det hender at man bommer på regnestykket og dimensjonerer etter 230V. Det blir feil. Du kan imidlertid få problemer med at sikringen på land går når du plugger inn landstrømmen, fordi skilletrafoen gir strømsjokk. Da trenger du en "Startstrømbegrenser". Det er en motstand i serie som kobles ut når strømmen har stabilisert seg. (Noratel type KVST/M16 El.nr. 6644463) koster ca. 400-450,- + mva. Men prøv først, det kan gå bra uten. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 4.Februar.2008 Del på Facebook Svart 4.Februar.2008 Eg har og usa båt og tenkte og bytte ut til 230v men så begynte eg å rekne litt, ny lader,kokemuligheter,mikro,kjøleskap. + arbeid og ny Galvanisk isolator. for isolering av landstrøm. Husk at trafo i dag virker og som Galvanisk isolator Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Hei, Hvilken type trafo er det du har? Ringkjerne eller annet. Uansett, er du heldig greier du kansje å komme til å legge på noen få viklinger på sekundærsiden. Dette høres spektakulært ut men har selv gjort det ed et par anledninger, på ringkjernetrafoer. Det er jo bare å se på tilkoplingene på sekundærsiden hvor grov ledningen i viklingen er. Benytt dette eller litt grovere. Seriekople den nye viklingen med den gamle. Om du snur viklinen mot hverandre får du lavere spenning ut så vær obs på dette. Etterpå må du jo prøve å isolere så godt du kan. Jeg ville ha begyndt med å prøveviklet 10 tørn med vanlig ledning og sett hvor mange volt det blir i viklingen Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 (redigert) Har du sjekket spenningen på landstrømmen. Det kunne kanskje hende at den er noe lav på vinteren? 210 V inn skulle gi 100 V ut i henhold til merkingen på trafoen din. Ellers kjøper jeg gmg's kommentar om at trafoen virker som isolator for landstrøm jord. Redigert 5.Februar.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Har du sjekket spenningen på landstrømmen.Det kunne kanskje hende at den er noe lav på vinteren? ikke bare om vintern, checkade i somras i Tbg gjestehavn....197 V hade kjöpt ett nytt multiinstrument så jag måste bare teste det...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Portofino53 Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 ikke bare om vintern, checkade i somras i Tbg gjestehavn....197 V hade kjöpt ett nytt multiinstrument så jag måste bare teste det...... Opplevde i strømstad i sommer 182V fra brygga - da tok det lang tid å trakte kaffe gitt :) Min erfaring fra i sommer er at det er svært skjelden det er 220V på bryggene. Og det forsterker jo bare mine problemer - sukk . Takk for innspill forøverig. Tror det første jeg skal gjøre er å sjekke kvadraten på kablene frem til tavla. Det er snakk om en ringekjærne trafo. Dette med å legge på noen ekstra viklinger hørtes spennende ut - det skal også sjekkes muligheten for. Jeg benyttet denne i fjor sommer og hadde ingen problem med oppstart - og sikringer som røk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 jag kör så lite 230V grejjer som mulig ombord...pröver o finne 12V grejjer istellet da er det bare batt laddarn o VV-beredaren som trenger 230 ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Portofino53 Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Det er selvfølgelig mitt utgangspunkt også men... Jeg trenger 110V for: kokeplate, varme, vv, kaffetrakter, micro, batt. lader, osv. Dette er integrerte produkter som er uaktuelle og skifte ut. Kan jo alltids kjøre agregat men det pleier ikke være så populært. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Men i hvilke gjestehavner finner du uttak som kan levere nok strøm til slike storforbrukere? Ofte er det jo flere båter på samme 10amp sikring. Og i Sverige står det på mange strømuttak: "Endast för ladding!" Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Trophy Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Det er selvfølgelig mitt utgangspunkt også men...Jeg trenger 110V for: kokeplate, varme, vv, kaffetrakter, micro, batt. lader, osv. Dette er integrerte produkter som er uaktuelle og skifte ut. Kan jo alltids kjøre agregat men det pleier ikke være så populært. Har samme opplegg som du, men jeg kan ikke bruke alle samtidig. Lader om natten eller kvelden. Slår på VV en time før jeg trenger varmt vann osv... Har testet litt nå når båten står på land og jeg trenger litt varme når jeg jobber i helgene. Varmeovn på 2000w, 2 kokeplater på 3/4, arbeidslampe og lader. Da viser det ned mot 100v på tavla og da hender det at sikringen i "landstrømsentralen" slår ut. Det er vel sånn at slår du allt på fullt i hjemmet også så ryker det en sikring... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Portofino53 Svart 5.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Har samme opplegg som du, men jeg kan ikke bruke alle samtidig. Lader om natten eller kvelden. Slår på VV en time før jeg trenger varmt vann osv... Har testet litt nå når båten står på land og jeg trenger litt varme når jeg jobber i helgene. Varmeovn på 2000w, 2 kokeplater på 3/4, arbeidslampe og lader. Da viser det ned mot 100v på tavla og da hender det at sikringen i "landstrømsentralen" slår ut. Det er vel sånn at slår du allt på fullt i hjemmet også så ryker det en sikring... Det er jo selfølgelig ikke slik at jeg benytter alt på en gang, det var for å beskrive at jeg faktisk er avhengig av 110V i båten. Genartoren min er på 8000W så det bekriver jo mitt totale strømforbruk, men det er ikke tema her. Jeg har spenningstapet selv UTEN belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Ja, da har du et problem med ledningsnettet. Har du målt hvor mye du får inn på trafoen ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
trikkern Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Apropos å "legge på noen viklinger". Dette er vel ulovlig å gjøre selv på 230/110V sterkstrøm! Ville vært meget forsiktig med uautoriserte inngrep i godkjent elutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Februar.2008 Del på Facebook Svart 5.Februar.2008 Er det mulig å benytte 12 v til 110 v inverter og batterilader for batteribanken på 230 til 12 volt? En batterilader koster ikke all verden. Prisen på invertere innen dette spenningsområde kjenner jeg ikke, men burde vel kunne skaffes rimelig fra USA? Sitér dette innlegget Link to post
Portofino53 Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Ja, da har du et problem med ledningsnettet. Har du målt hvor mye du får inn på trafoen ? Ja jeg også begynner å helle til at det er for dårlige kabler fra inntaket og frem til tavla. Inn på trafoen varierer jo fra brygge til brygge. Sitér dette innlegget Link to post
Portofino53 Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Er det mulig å benytte 12 v til 110 v inverter og batterilader for batteribanken på 230 til 12 volt? En batterilader koster ikke all verden. Prisen på invertere innen dette spenningsområde kjenner jeg ikke, men burde vel kunne skaffes rimelig fra USA? Jeg måtte bytte Batterilader for å møte 50 Hz i norge kontra 60Hz i USA. Denne kom vel på ca 4.000,- om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Apropos å "legge på noen viklinger". Dette er vel ulovlig å gjøre selv på 230/110V sterkstrøm! Ville vært meget forsiktig med uautoriserte inngrep i godkjent elutstyr. Hei, Ja det er vel ulovlig å gjøre noe som helst vedrørende installasjon uten gruppe L sertifikat, bortsett fra Ladix sitt landstrømsystem. Men hva som er ulovlig med akkurat dette skjønte jeg ikke. Hva er det du mener med godkjent utstyr i denne sammenheng? Såvidt meg bekjent finnes det ikke noe offentlig godkjenningsordning for transformatorer? Det eneste som kreves er at enhver som leverer teknisk utstyr skal kunne levere en samsvarserklæring på forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 Ja jeg også begynner å helle til at det er for dårlige kabler fra inntaket og frem til tavla. Kan du ikke ta en durablig skjøteledning å koble mellom inntaket og tavla da? Sånn bare for å se hva du får da. Dersom spenningen er akseptabel med dette, så vet du jo at du må skifte disse kablene permanent. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 JRK. En transformator bygges etter en standard norm (har ikke nr. i hue). Fabrikanten har godkjenning på produktet sitt og garanterer at produktet er i samsvar med denne normen. Dersom noen gjør inngrep i produktet er dette ikke lenger i samsvar med normen. Da kan den som gjør inngrepet bli hold ansvarlig hvis noen blir skadet av strømgjennomgang, eller kan få avkorting i forsikringen ved evt. brann. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Februar.2008 Del på Facebook Svart 6.Februar.2008 (redigert) Hei, Dette er jo helt generelle regler som gjelder all installasjon, og er jo ikke spesifkk for transformatorer. Alle transformatorer tar utgangspunkt i hvor stor effekt blikket kan overføre før dette går i metning. Om spenningen er for lav på primærsiden er det ikke mulig å overføre stor nok effekt. Da kan man kompensere dette med flere viklinger på sekundærsiden. Videre er det jo bare å passe på at tråden man benytter er minst like grov som viklingen har orginalt. Dette er jo ingen forskjell i forhold til det trafoleverandørene selv gjør med flere inn og ut spenninger. Så lenge du ikke forandrer på sikringstørrelsene og anvender samme type isolasjon som orginalt, ser ikke jeg noe problem her. Om man ikke er komfortabel med å gjøre dette selv, vil jeg tro at ett vikleverksted sikkert tar denne jobben. Man kan jo godt tenke seg en vender hvor man kan kompansere for lav nettspenning. Man skal heller ikke undervurdere problemer med at de elektriske apparatene kan feile i båten pga for lav nettspenning, og i værste fall kan dette medføre fare for brann. (Vifteovner og hårfønere) I dette tilfeller er det jo en ringkjernetrafo og da er det jo veldig enkelt å vikle. Det jeg selv har gjort er at jeg har fjernet isolasjonen på en annen ringkjerne trafo og brukt denne. Kobbertråden ble viklet av en annen trafo. Når det gjelder godkjenning fra leverandørens side, så er det helt opp til leverandør selv å bestemme vilke regler og direktiv han vil bruke alt etter anvendelse. I Norge er det normalt at en leverandør må kunne fremlegge en samsvarserklæring på forspørsel fra kunder eller myndigheter. I noen tilfeller krever kundene typegodkjent utstyr og da bekostes det gjerne miljøtester, men dette er svært kostbart... Redigert 6.Februar.2008 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Jeg har spenningstapet selv UTEN belastning. Ja jeg også begynner å helle til at det er for dårlige kabler fra inntaket og frem til tavla. Uten belastning skulle det ikke bli noe spenningstap, hverken om bord eller i inntakskabelen (bortsett fra LITT pga. tomgangsstrøm i trafoen??). Det gjenstår da bare muligheten med for lav spenning på landstrømmen (hvilket synes å være ganske normalt). Jeg ville målt i stikkontakten på land. Kvaliteten på lednings/kabelnettet får du sjekket ved å måle spenningsfallet når du belaster systemet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ra Balder Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Helt generellt, fra en ikkelektriker: Et 110V anlegg må jo være bygget med grovere kabler enn et 220V, ved samme effektuttak? Bygger en om fra 110 til 220, burde ledningstverrsnitt være det minste problemet? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Dreamer Svart 7.Februar.2008 Del på Facebook Svart 7.Februar.2008 Helt generellt, fra en ikkelektriker: Et 110V anlegg må jo være bygget med grovere kabler enn et 220V, ved samme effektuttak? Bygger en om fra 110 til 220, burde ledningstverrsnitt være det minste problemet? Det er riktig. Med samme effektuttak halverer du strømmen. Ledningsverrsnitt blir derfor ikke noe problem, men du må sjekke at kablene er beregnet for 230 Volt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.