Yankee Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Kobler meg på denne tråden med spørsmål om hvor dere kjøper transformator fra 220 til 110v og hva de koster? Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Kobler meg på denne tråden med spørsmål om hvor dere kjøper transformator fra 220 til 110v og hva de koster? Farco AS, Oslo har slike transformatorer (230/115 V). Priseksempel: 3600 W - kr 8.989,- inkl. mva Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Noratel har skilletrafoer 230/115 Volt i flere størrelser. Dyrt? Ja! Jeg var heldig og fant en brukt til 1500,- på båtmarkedet. (sjekk noratel.no) Sitér dette innlegget Link to post
Portofino53 Svart 8.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Det er riktig. Med samme effektuttak halverer du strømmen. Ledningsverrsnitt blir derfor ikke noe problem, men du må sjekke at kablene er beregnet for 230 Volt. Jeg transformerer strømmen fra 230V til 110V før spredenettet. Jeg har satt inn ny "phillip Hauge" kontakt for 230V som går til trafo og deretter er kablene som satt på det gamle landstrøm inntaket koblet til utgangen på trafoen (110V) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2008 Helt generellt, fra en ikkelektriker: Et 110V anlegg må jo være bygget med grovere kabler enn et 220V, ved samme effektuttak? Bygger en om fra 110 til 220, burde ledningstverrsnitt være det minste problemet? Jeg misforsto spørsmålet ditt, siden du sa at du skulle "bygge om" til 230 V. Slik du forklarer at du gjør dette, vil det gå helt bra. Ditt 115 V anlegg vil jo bli som før, med et lite unntak: Når du har strømforsyning fra land, vil du få 50 Hz i stedet for 60 Hz som trolig er originalt. Det meste av utstyret er vanligvis beregnet på å tåle begge deler, men du kan jo være obs på det. Det kan være utstyr som ikke er beregnet for 50 Hz. Litt mer komplisert blir det hvis du skal ha 230 V forbrukere ombord og uttak før trafoen, men det er - etter det jeg forstår - ikke aktuelt i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 10.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2008 (redigert) Amerikanske båter har ofte transformator ombord orginalt, en del av disse er automatisk kompansert for spenningsvariasjoner (aner ikke hvordan). USA opererer med flere standard spenninger, 120V 240V og 208V m.m. Ofte blir 208V levert som 240V og da blir jo halv spenning 104 V på 120V utstyret. Sjekk litt hva som er i båten, mye 60Hz utstyr klarer 50Hz veldig bra, ikke minst fordi amerikanerene overdimensjonerer mye. Alle kabler brukt for 120V anlegg er av samme isolasjonsklasse som de for 240 så det burde gå bra. Skilletrafoer finnes i forøvrig i mange merkelige utførelser, igjen så er amerikanerene rå på å stille store krav så er den ABYC godkjent så er den nok topp. http://www.charlesindustries.com/ har mye god info på sidene sine, men jeg tror ikke de har noen agent i Norge. Så over til alle de sære løsningene. Kjøper du en reiseadapter for bruk til 110V hårtørrer (resistiv last) så inneholder den bare en lysdimmer regulert ned til ca halv spenning. Har strømleverandøren gjordet 0 punkt kan du kanskje få ca 125V mellom fas og jord. Kontroller alle de fastmonterte forbrukerene i båten, kanskje mange kan kobles om til 240 V (som jo er omtrent 230) dsk Redigert 10.Februar.2008 av dsk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 11.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2008 Jeg kjøpte meg en slik som dette på Ebay, 5000Watt 110-220 220-110. Alt så ut til å fungere greit i min båt, AC, kokeplate, 2 stk ladere, micro. Fikk ikke noe spenningstap heller bortsett fra etter hvor mange forbrukere jeg slår på. Tavla mener jeg viste 120V og falt nedover litt etter litt som jeg skrudde på de forskjellge tingene. Mener jeg betalte 100 dollar pluss frakt med http://www.magnum.no. Kom vel på rundt 13-1400 NOK med frakt og mva. Jeg og har lang avstand fra inntaket hvor trafoen står og frem til tavla. Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
dsk Svart 12.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2008 Godt tips, noen som virkelig har testet ut spenningsvariasjoner? Denne påstår utspenning 220/240/110V +/- 4% og innspenning mellom 120 og 240 volt. Høres igrunnen for godt ut til å være sant. Selvregulerende omformer dsk Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Har nettopp kjøpt meg amerikansk båt, og er ute etter en omformer. Er det noen som har erfaring med denne eller noe tilsvarende ? Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Ingen erfaring, men det ser ut som om det står 240 V inn og 110v ut. Dvs at du får ut ca 95V når innspenningen er ca 210V Det kan bli noe lavt når spenningen er så lav som enkelte har målt. Forøvrig så ser ut som om sentertapping av sekundærsiden er jordet, og da er det sansynelig at den er forbundet med jord på tilførsel. Da bør du i såfall velge å utelate tilkobling til jordleder på sekundærsiden. Ikke sikker på om dette er lov. dsk Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Hvis dere bruker en slik trafo, så kan dere koble inn eller ut en viklig som dere vil og få riktig spenning i båten. Litt lav spenning i båten, så kan en sense dette automatisk og en kontaktor gjør resten. Kan også da kobles om både på inngang og utgang slik at den kan brukes over alt i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 (redigert) Har nettopp kjøpt meg amerikansk båt, og er ute etter en omformer. Er det noen som har erfaring med denne eller noe tilsvarende ? Jeg har denne og synes den fungerer greit. Når jeg kobler til landstrømmen viser det alltid minimum 110v før jeg setter på forbrukere... Redigert 18.Februar.2008 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Regina III Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Ole Petter, er skjema for avbildet trafo ?? Jeg trodde denne typen var autotrafo, eller tar jeg feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Portofino53 Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Har nettopp kjøpt meg amerikansk båt, og er ute etter en omformer. Er det noen som har erfaring med denne eller noe tilsvarende ? sånn... Denne ligner veldig på den jeg har Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Ole Petter,er skjema for avbildet trafo ?? Jeg trodde denne typen var autotrafo, eller tar jeg feil ? Hei, Ja dette er en typisk trafo. En autotrafer nok noe helt annet. Den har bare en vikling med mange midtuttak. Kjører du 230 volt mellom ytterklemmene kan du f.eks ta ut 115 om du bruker en av ytterklemmene og midtuttaket. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 (redigert) sånn... Denne ligner veldig på den jeg har Jeg la merke til at på FINN har leverandøren oppgitt varig effekt til 1650 watt, hvilket er kun halvparten av påstemplet. Noen som har testet full effekt på denne? Ringte leverandøren som oppgav full effekt (3,3 KVA) i kun 10 minutter. Trafoen er beregnet for verktøy etc., altså for kortvarig drift. Redigert 14.Mars.2008 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Jeg har denne og synes den fungerer greit. Når jeg kobler til landstrømmen viser det alltid minimum 110v før jeg setter på forbrukere... Hei Trophy. Trenger en omformer og lurer på hvor du har kjøpt denne og hvor mye den kostet? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Jeg mener at vi i en annen tråd også har nevnt 230v til 110 v omformeren fra Victron som selges av bl.a. Seatronic i Moss. Jeg har en for 230 v til 230 v som har gått i flere måneder og jeg er svært fornøyd. Endelig har jeg fått god balanse mellom 230 volt og jord. Her en kopi av siden fra katalogen: Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 I denne tråden er fokus kun på spenning. Frekvens er jo også litt vanskeligere å konvertere. 50 eller 60 Hz spiller ingen rolle for rene resistve forbrukere som f.eks. varmeovner og kokeplater, men for motorisert utstyr blir bildet straks mer komplisert. Kompressorer (kjøleskap, fryse og aircondition kjøle/varme beregnet for 60 Hz skal ikke ha høyere spenning enn 100 volt ved 50 Hz. (og gir da 17% mindre effekt) Jeg erfarte raskt kjøleskaphavari da jeg koblet til med en vanlig 230/115 volt trafo. I ettertid viste det seg å bli en positiv erfaring. Jeg byttet ut kjøle og fryseskap til moderne 220 volt, beregnet for innbygging under kjøkkenbenk. Disse går rett på landstrøm og ellers på inverter, og de bruker bare en brøkdel av energien i forhold til 115 volt amerikanerene. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Hei Trophy. Trenger en omformer og lurer på hvor du har kjøpt denne og hvor mye den kostet? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde Her er annonsen, men ville vurdert den Roaldbj anbefaler...hvis den ike er rådyr ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Dreamer Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg mener at vi i en annen tråd også har nevnt 230v til 110 v omformeren fra Victron som selges av bl.a. Seatronic i Moss. Jeg har en for 230 v til 230 v som har gått i flere måneder og jeg er svært fornøyd. Endelig har jeg fått god balanse mellom 230 volt og jord. Her en kopi av siden fra katalogen: Fordelen med denne er at den har montert "soft start" for å hindre at sikringene ryker ved innslag. Samme trafo kan kobles 230/230 V, 230/115 V eller 115/230 V. trafoen har adskilte viklinger og kan derfor benyttes som skilletrafo. Så vidt jeg husker, koster en 3,6 kW trafo vel 7.500 kr. Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 19.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2008 Jeg har trafoen under tavla i kjøkkenbenk, og dermed er det null problem. Sett på en inntakssikring der du nå har trafoen og strekk 230Volten fram til innredning. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Yankee Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Noen som har peiling på hvor man får tak i overgang fra amerikansk båtkabel til vanlig amerikansk hun-utgang fra omformeren? Eller hvor man kan bestille vanlige amerikanske stikkontakt-hann som kan skrus på ledningen så den passer på standard 110V hun på omformeren? Eventuelt andre forslag/erfaringer med hvordan man ordner dette greit? Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Noen har nevnt "ringkjernetrafo" her. Kan noen av dere interlektuelle fortelle hvordan en vikler en ringkjernetrafo.? He, he Per Sitér dette innlegget Link to post
Guest Princess Ess Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 (redigert) Noen som har peiling på hvor man får tak i overgang fra amerikansk båtkabel til vanlig amerikansk hun-utgang fra omformeren? Eller hvor man kan bestille vanlige amerikanske stikkontakt-hann som kan skrus på ledningen så den passer på standard 110V hun på omformeren? Eventuelt andre forslag/erfaringer med hvordan man ordner dette greit? Har hørt at "RUSTA" i på nordby i sverige har slike... Noen jeg kjenner påstår å ha kjøpt en slik der. Redigert 14.Juli.2008 av Princess Ess (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.