Jump to content

Gikk LP plater med 33 eller 33 1/3 rpm ?

koh

Recommended Posts

NB Dette er båtrelatert ! :smash:

Det har seg slik at min 4LHA-HTE med ferieoppakket og gummibåt på slep har dradd seg opp i 3500 rpm på klokka på dashen. I boka står det at max turtall skal være 3300 - og Yanmar Norge sier at det skal det være med max belastning (les ferieklar).

Har forsøkt å få låne mer nøyaktig turteller flere steder - men det ser ikke ut til at verkstedene er spesiellt interreserte i denslags utlån - men jeg fikk rådet å sjekke turtelleren på dashbordet opp mot max rusningsturtall, hvilket er 3800rpm for denne motoren - fordi fabrikanten etter sigende skulle stille dette nøyaktig. Så etter en grundig varmkjøring dro jeg den opp i max rusning, og turtelleren viste 3850, hvilket skulle bety at visningen var 50 for høy.

Hvilket igjen skulle indikere at jeg burde ca 150 rpm ned (reelt 3450 ned til 3300)

Så jeg har tatt av propellen, snekret transportkasse, og avtalt vridning fra 18x19 til 18x19 3/4 - som skulle gi den ønskede effekten. Heldigvis drev de og pusset opp verkstedet i Nordstrøno, så jeg ble pent spurt om jeg kunne vente til februar.

Så mens jeg ventet - kom jeg over Biltema's 15-282 laserturteller her på båtplassen, og fant vel etterhvert ut at det kanskje var lurt å investere i en slik en for å være helt sikker på de faktiske forhold.

Så igår skred jeg til verket - kjøpte turtelleren + endel liter frostvæske - det kan jo fortsatt bli kuldegrader.

Limte på refleks på reimskiva, tappet ned girkassa til normalt oljenivå, dro fram hageslangen, og fyrte opp.

Etter å ha kjørt motoren god & varm startet målingene - og ganske riktig - når turtelleren på dashbordet viste 3500, viste Biltema'n 3302 i snitt over flere målinger. Så investeringen skulle vise seg å være vel anvendte penger.

Men så kom tvilen - var et apparat fra en heller omdiskutert leverandør - til den nette sum av 398 til å stole på ???? Ett av stedene jeg hadde forsøkt å låne, sa de at bare testkabelen som var forsvunnet på et tidliger utlån alene kostet tre lakser !

Riktignok stod det på boksen at nøyaktigheten var på +- 0,05 %, men ...

Så jeg begynnte å se meg om etter hvordan jeg kunne få sjekket om det apparatet viste virkelig var til å stole på - og etter en stund kom jeg på det - på platespilleren min - en Dual av gammel årgang - er det frest ut ikke mindre enn 120 blanke felter rundt langs kanten, og med kvartslås og greier tror jeg den går rimelig nøyaktig - så jeg målte , og fikk utlesninger som svingte mellom 3998 og 4004 rpm. Men 33x120= 3960, mens 33,33 x 120 blir ganske nær 4000, så - er det noen som husker om det var 33 eller 33 1/3 rpm som var hastigheten på LP plater? :confused:

Moralen i dette innlegget er:

1 stol ikke på at turtelleren på dashbordet er spesiellt nøyaktig.

2 rusningsturtallet ser heller ikke ut til å være noen god indikator

3 turtelleren fra biltema virker

-koh

Redigert av koh (see edit history)

Det var vel 33 1/3 rpm, mener jeg å huske.... men er slett ikke sikker

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bevares, er historieløsheten virkelig komemt så langt???!?!?!?! Selvsagt er det 33 1/3!!! Det må alle vite!!! Ellers er det rett "back to school " nei forresten der koser de bare de lærer ikke, og de spiller bare MP3 og CD; det blir "back to the future", da, antakelig. :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jepp da er 33 1/3 opplest og vedtatt - på min grammofon stod det nemligen bare 33 - og den var dyr nok i sin tid,

men konstruktøren av elektronikken hadde tydeligvis fått med seg den siste tredjedelen !

Likeledes er det opplest og vedtatt at i allefall det eksemplaret jeg fikk av laser-turtelleren er meget nøyaktig.

Og om noen trenger å få kalibrert - er dere hjertelig velkommne - nå går det nok ennå et halvt år før Dual'en går på fyllinga !

-koh :sailing:

En vannvittig herlig måte å komme frem til rett turtall på motor mener nå jeg..

Sitter på en vegg av vinyl selv her, men de er pakket i kartonger for kona( nå sep.) ville i allefall ikke ha slikt inne..

Kanskje kan de tas frem nå???

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

En herlig problemstilling!

Hva i all verden har dette i forumet å gjøre, tenkte jeg da jeg så oversikten. Og så har den jo nettopp det. Fint bygget opp mot forventningene i spørsmålet. Gøy å lese. Og riktig svar fikk du jo og.

(En liten parentes: I ungdommen hadde jeg en svært musikalsk kamerat som satt og ergret seg over en platespiller. Hva er gærn't med den, lurte vi andre. - Den går 1/4 runde for fort sa han.)

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Moralen i dette innlegget er:

1 stol ikke på at turtelleren på dashbordet er spesiellt nøyaktig.

2 rusningsturtallet ser heller ikke ut til å være noen god indikator

3 turtelleren fra biltema virker

-koh

1. Den skal kalibreres av insallatør som svært sjeldent gjør det ....

2. Hvis 1 er feil, så blir 2 feil

3. Jeg har både elektrisk og mekanisk giver, så justerer de elektriske instrumentene ihh til de mekaniske ... vel gjorde det et par uker siden med nye vaiere, og nuh blir alt så meget bedre ... lettere start, penere gange osv., da jeg har justert tomgangen til 450 RPM, i stedet fro 350....

Regner med at de fleste turtellerene kan som mine VDO, justeres med en liten skrue på baksiden av instrumentet ... ta det ut og sjekk og juster ihh til tomgang, rundt 1500 og topp.....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

nå går det nok ennå et halvt år før Dual'en går på fyllinga !

Aaahhh..... - Dual, Garrard SP 25 mark IV, Lenco L78, Garrard Zero 100SB..... -Dét var tider det........

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

brukte og laser måler . lot motoren gå på tomgang og justerte turtelleren etter det.. triodde i min uvitenhet at det skulle bli riktig oppover skalaen også da jeg. bør jeg da prøve på høyere turtall for å sjekke om turtelleren følger med riktig?

Du bør sjekke uansett ... i hvertfall i det turtallsområdet du vanligvis ligger på .... viktigere med dobbel installasjon, slik at begge maskinene belastes likt. Nå viser alle seks turtellerene mine riktig, og jeg har mindre resonans på 1800 RPM enn hva vi hadde før....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Aaahhh..... - Dual, Garrard SP 25 mark IV, Lenco L78, Garrard Zero 100SB..... -Dét var tider det........

For ikke å snakke om de gode gamle Beogram med tangentialarm. En liten korrigering: Tiden er ikke over. Vinylplater og platespillere av god kvaliet selges fortsatt. Det er nemlig noe med den gode varme analoge lyden (tenker ikke på knitringen..) som du ikke får på en steril og kald digitallydformidler som CD eller MP3.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For ikke å snakke om de gode gamle Beogram med tangetialarm. Men en liten korrigering: Tiden er ikke over. Vinylplater og platespillere av god kvaliet selges fortsatt. Det er nemlig noe med den gode varme analoge lyden (tenker ikke på knitringen..) som du ikke får på en steril og kald digitallydformidler som CD eller MP3.

Bare så synd at det folk husker er de jæ*la plast platespillerne som var med i alle billig anleggene, hoppa bare naboen fes..

Har fremdele min gode B&O platespiller tilkoblet :yesnod: , mye mere sjel i lyden, for ikke å snakke om MYE større frekvens område er på de nye digitale mediene.

Arne Kjetil

kona( nå sep.) ville i allefall ikke ha slikt inne..

Ikke bare meg altså.. :cryin:

Får finne fram de sju platene jeg rakk å kjøpe før CDene overtok jeg og da.. :cheers:

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Hei.

Nå er det visst tid for nostalgi?

Jeg har også planer om å spille over en stabel med vinyl til CD, - fant faktisk frem ERA-spilleren med

SME arm og Shure M95ED pickup for et par uker siden. Etter støvtørking og justering av vekter for

stiftetrykk og antiskating, tenker jeg det skal bli godlyd i huset.

era_sme.jpg

Det er ikke noen som har en spiller som kan spille av direktegraverte plater på 42cm diameter (LP er 30cm),

33 RPM og start innerst på platen? Har noen gamle kasserte fra NRK. Den på bildet er et opptak av

Julius Haugen ifb. det store H7 lotteriet i 1946! Det var dårlig med båndopptakere den gang.

disk1.jpgdisk2.jpg

disk3.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...