Jump to content

Langspleis på lift i Grenland?

vikers

Recommended Posts

Jeg har masten på i år, men må opp i toppen for å bytte pære, montere et par nye blokker og trekke et par nye fall - pluss at et strøk med lakk skal legges. Tenker å gjøre dette iløpet av mars, men en lift koster tusenlappen for et døgn...men bare 12-1500 for en helg.

Noen flere i området som vil ha en problemfri tur til mastetoppen?

Har bil med feste så kan gjerne kjøre til/fra..

Motto: 3-400,- er bedre enn 1000,- . Alle penger spart er mer penger til båten... :sailing:

Svar eller send en IM.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Nå er det vel en her i distriktet som har planer om ei vhf antenne i mastetoppen og selv så holder jeg på med litt lanternegreier og vindmåler styr. Men løfter den høyt nok da? Mener at 18-19 meter er nødvendig løftehøyde.

Nå hengte jeg i veggen hele høsten i fjor, så i år er det båten sin tur. :smiley:

På Høydeservice har de både 18 og 21 meters lifter, men de koster noe mer...1700,- /2000,- + mva for helgen. Fra fredag morgen til sent søndag kveld.

Jeg må nok ha den på 18 selv, tenkte ikke at båten står på land, så mastetoppen er nok 17-18 meter oppe, jeg er jo 15,5m over vannet. :crazy:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Ser at Gladiator alt har vært ute her, jeg er med på noe slikt.... men jeg trenger en lift som løfter en 15-16 meter da Mastetoppen er 17,5 meter over vannlinjen..... da kunne jeg montert antennen og hatt litt tid til å tulle med tykk coax også.... samt fått inn et ekstra fall eller to....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Supert...da holder det med den på 18 meter. Den har hengerfeste så den er lett å flytte på.

Jeg kan få gjort det jeg skal iløpet av fredagen f. eks., så kan nestemann bruke lørdag og sistemann søndag?

Om vi er tre, så blir jo kostnaden ca. 700,- på hver (inkl. mva.). Det er det verd for å slippe å dingle i storseilfallet. :yesnod:

Jeg hadde tenkt å gjøre dette så nært opptil påske som mulig, men passer det dere andre?

Jeg kommer ikke til min båt før den er satt på vannet. Har alt for mange båter rundt meg. Ikke tilgang før islutten av april . Den jobben jeg skal gjøre er gjordt på noen få minutter så med god planlegging kan vi kanskje være ferdig på en kveld.

Bare et lite tips. Har selv brukt lift i jobbsammenheng mange ganger. Du mister fort mange høydemeter på liften om du ikke står kloss inntil objektet. Er det litt ujevnt/skrått der båten står må du kanskje plassere liften litt unna og da er det ikke sikkert en 18 meters lift kan løfte deg høyere enn 12-14 meter. Den har tiltsperre som også kan gjøre at du ikke kommer nærme nok på fullt utdrag.

Er arbeidshøyden 18 meter kan jeg nesten garantere at en 18 m. lift blir for lav. Kanskje til og med en 21 m. Høyden på liften blir regnet rett opp i været og regner du bredden på halve båten pluss avstanden liften må ha med støtteben m.m. står liften kanskje 5-6 meter unna. Da rekker du ikke særlig høyt på masten om den er 18 meter.

De seneste utgavene av 18 m. lifter jeg har brukt (med agregat, litt tyngre enn uten) veier 2200 kg, ingen lettvekter akkurat, så en vanlig bil kan ikke uten videre trekke en slik. Lykke til :smiley:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.