Thomas Nidelv 24 Startet 6.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2008 Hei Har en 32 år gammel motor i båten min MD2B av ukjent kvalitet (starter og går ok foreløpig...) Har vurdert ny, men det koster minst 60.000 Er det noen som har tro på denne varianten ? Motor Ser jo veldig pen ut og det er flere som driver med den varianten og pusser opp gamle så de iallefall ser ut om nye Noen innspill ? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 (redigert) Vanskelig å si. Har tidligere hatt en MD11D som er omtrent identisk med denne. Motoren var lettstartet og gikk greit, men litt vibrasjon er det i disse motorene. Hvis denne er totaloverhalt av fagmann og jobben er gjort etter boka, så tror jeg ikke 15000 er så galt. Men kan det garanteres at jobben er gjort 100%? Dette er en motor fra begynnelsen av 1980 årene. Er det virkelig sant at den ikke har mer enn 450 gangtimer??? Ikke sikkert det betyr så mye, men bløffer man en gang så........ Redigert 7.Februar.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Motoren på bildet er iallefall dønn nyOVERMALT Jeg hadde samma kattepina for tre sesonger siden. Om påenget er at motoren skal se ut som en ny så er jo løsningen åpenbar... PS - at den motoren er så lite tæret som det skrives, betviles. Da er maskindelene fra en annen motor... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Litt blanding av bilder her. 2 forskjellige motorer her, både med vekselstømsdynamo og likestrømsdynamo. Åssen det da med bilder av innmat? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Enig i at bildene her er missvisende, men jeg har selv en MD11D i snekka. Dette er en knakende god motor og har ikke gjort et feilslag hele den tiden jeg har hatt den. Har kostet meg særs lite, bare byttet ett kon i gearkassa (MS2) og pakninger til olje og ferskvannsystem. Hadde ikke betvilt en sann motor, men er tvilende til denne... Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg byttet til en tilsvarende motor fra 83 tror jeg. Det var en MD11- HD- ("ekstra solid") og alltid ferskvannskjølt. Dette er ca 7 år siden og jeg betalte da kr 10000,- m/et seildrev (det er for øvrig til slags, billig) på et verksted i Porsgrunn. Jeg vil vel ikke ha betalt mer en 7-8 for denne motoren. Det er tross alt en Volvo ! Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Har også erfaring med MD11D. Robust, enkel i sin oppbygging. Riktignok noe 'hard' i slagene; hører at nå kommer en tosylindret Volvo... Prisen har jeg ikke noe forutsetning å uttale meg om. En brukt motor er og forblir en brukt motor. Denne behøver slett ikke å være dårlig; når en tenker på hvor mange gamle motorer som finnes på sjøen (også som har fått dårlig vedlikehold). Det er ingen grunn til å tro at denne ikke kan holde i mange år. Men så var det dette med prisen da............ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Så ut som et greit stykke arbeid som er gjort med denne. Kan ikke skjønne at dette skal være noe dårlig kjøp til den prisen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Spinnaker Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Tja, vanskelig å si noe om hva som er lurt her. Men motoren sies å være overhalt, og av fagmann. Annonsen kan kanskje ha fått med et bilde av en annen motor ved en feil, for det siste bildet er vel av en helt annen motor. Det annonseres stadig motorer på finn.no, og man skal merke seg noen annonserer med renoverte motorer, ikke overhalte motorer, At motoren er renovert (malt, skiftet dieselfilter, impeller, og andre utvendige slitedeler) inne i et verksted betyr ingenting, om ikke han som har gjort jobben er fagmann og har gjort det skikkelig. Om motoren derimot er overhalt i en privat kjeller er helt ok, om det er gjort skikkelig og av en fagmann som kan sine ting. Det er ikke gull alt som glittrer Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
avmønstret5 Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Det er ingen grunn til å tro at denne ikke kan holde i mange år. Men så var det dette med prisen da............ Jeg og mange jeg kjenner har erfaring med denne motoren. Ut fra det vil jeg si at det er mange grunner til å tro det motsatte, men flaks kan en også tro på. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Tja, vanskelig å si noe om hva som er lurt her. Men motoren sies å være overhalt, og av fagmann. Annonsen kan kanskje ha fått med et bilde av en annen motor ved en feil, for det siste bildet er vel av en helt annen motor. Jeg kan ikke se at fagmann står nevnt noe sted i annonsen. Og det siste bildet er av en annen motor ja, det er helt tydelig. Men utover det ser det ut til å være en ryddig og grei jobb som er gjort. Forutsetter da at bildene faktisk er av den motoren som er til salgs.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Spinnaker Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Jeg kan ikke se at fagmann står nevnt noe sted i annonsen. Og det siste bildet er av en annen motor ja, det er helt tydelig. Men utover det ser det ut til å være en ryddig og grei jobb som er gjort. Forutsetter da at bildene faktisk er av den motoren som er til salgs.... Du har faktisk helt rett Så da må de virkelig be om unskyldning Den motoren jeg tenkte på var borte nå, men den var av samme type. Men her er en annen motor med misvisende tekst, renovert og overhalt er ord det sjongleres veldig med. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
index Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Den så litt mer lurvete ut ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 (redigert) MD11C er litt tungvind å bruke. Jeg måtte trykke ned en kaldstartknapp på min motor for å få startet den. På senere modeller aktiveres denne med å dra i stoppwiren. Så på min seilbåt ble det litt fomling før start. Jeg ville sett etter en litt nyere motor. Jeg kjøpte en 3 sylindret 28 hk i fjor med seildrev for 20 store. Den hadde vært fersvannskjølt siden deg 1. Det er ikke med utstyr for fersvannskjøling på denne motoren du har sett på. Redigert 7.Februar.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Nidelv 24 Svart 7.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Hei og takk for mange fine svar Ser ut som rådet er å holde seg borte fra disse renoverte/overhalte motorene selv om de er fine og røde og grønne og nypussete og blanke :-) Hva kan anbefales ? Båten er Nidelv 24 og jeg ønsker en ferskvannskjølt og trygg motor Vil tro at opp i mot 20.000-25.000, max 30.000 godkjennes av fruen, men helst ikke noe særlig mer Thomas Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Hei vil ikke anbefale deg å kjøpe en 11c/d Dette er omtrent samme motor som MD2B, bare litt nyere. Det er saltvannskjølte motorr med lite gods, så det oppstår ofte sprekker i blokk/manifoil. Hadde en slik selv for noen år siden, denne hadde gått totalt 5-10 timer, men det var allerede noen problemer med den. Man må som oftest trykke ned kaldstart knappen på disse motorene for å få startet de og det er litt styr i noen tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Det er saltvannskjølte motorr med lite gods Nå har jeg hørt alt også. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 En MD11C er betydelig tyngre enn 3 sylindret 28hkVP. Tror at det var en ca 50 - 75 kilo forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 7.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2008 Vet ikke om vi leser samme annonse på motor her, men det står da tydelig at det er bilde av 2 forskjellige motorer, samt at det kan fremvises dokumentasjon på overhaling. Garanti for sesongen 2008 gir jo også selger, så her hadde ikke jeg tenkt meg om så mange ganger.. Sitat fra annonse: "Selges med garanti for sesongen 2008. Kan prøvekjøres i benk. Jeg har MD2 og MD2B som emner og kan gjøre tilsvarende jobb med disse. Et av bildene er av en MD2 som er gjort istand og solgt. Alle bilder forøvrig er av samme motor. Det foreligger dokumentasjoner på boring, nye stempler, nye lager, kontrollmåling av veiv etc. Billigere blir det ikke, da må du gjøre jobben selv." Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.