Jump to content

Volvo Penta MD 32, varmgang.


jorhan

Recommended Posts

Heisann.

 

Er helt ny bruker av forumet og ser frem til "snakke båt" her inne...

 

Har en Volvo Penta MD 32. Det er en 106 HK diesel med aluminiumstopp.

Er det noen her inne som har noe erfaring med denne motoren. Det jeg vet er at den skal ettertrekkes hver vår og at den er ekstra "følsom" for varmkjøring. Går veldig pent.

Jeg synes den vandrer litt for mye på tempraturen. Ligger jeg rundt 2000- 2300 omdreininger så ligger den på overkant 70 grader. Har jeg 3000 omd. så går den fort opp til 90 grader.

Den skal vel tåle 3000 omdr. ?

I instruksjonsboka så står den oppført med 4250 som maks.

I tillegg så er eksosen noe hvit på 3000 omdr.

Vet ikke nøyaktig alder på motoren men tror den er fra 1977-78.

 

Noen som har noen innspill å komme med?

Link to post
Share on other sites

MD 32 var ikke noe maskin for hardkjøring, men var OK når du ikke kjørte den for hardt ...

 

Vel, den skal lett tåle 3000 RPM, men regner med at du ikke får nok kjøling rundt i maskinen.

 

1. Sjekk impeller og skift hvis du har hatt den mer enn to år

2. Hvis impelleren er skadet, så har delene funnet veien inn i kjølesystemet til maskinen og blokkerer kjølekretsen ... dette må fikses og delene bør finnes.

3. Kjør maskinen med kjølerens i ferskvannssiden i god temperatur for noen timer og drener ut, skyll og repeter hvis nødvendig

4. Fyll opp med ny kjøleveske

5. Sjekk eksosbendet (hvor kjølevann og eksos møtes) da dette ruster og blokkerer saltvannsgjennomstrømningen).

6. Sjekk termostaten

 

Hvis du fremdeles har problemer, så hadde jeg begynt å mistenke vannpumpen, eller at kjøleribbene i maskinen var mer blokkert og mer dramatisk systemrens var nødvendig...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens.

 

Det dere skriver bekrefter det jeg har tenkt. Har allerede planlagt å ta av toppen nå i våres for å få den planslipt. Har en mekaniker som skal hjelpe meg med å ta av topp pluss rensing av hele kjølesystemet på motor og varmeveksler. Jeg har også tenkt i de baner at topper ikke er helt plan så det slippes inn vann/damp derfor hvit eksos.

Men tror dere at den tåler 90 grader eller er det for mye for denne toppen. Bør ihvertfall tåle 3000 omdr.synes nå jeg da.

Tenkte også da at jeg skulle slipe over ventiler og eventuellt bytte stempelringer i samme slengen.

Jeg har ikke merket at jeg har hatt forbruk av kjølevann(fra varmeveksler).

Redigert av jorhan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har forbruk av vann, så er vel toppen OK ..... if it aint broke, don't fix it...

 

Du har mangel på kjøling og ved 90 grader har du lik null marginer før du får alvorlige problemer .... sjekk kjølesyemet først for du gjør mer drastiske inngrep.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Nei, egentlig ikke...

 

For å sitere: Trykk på sitat+ knappen nede til høyre på innlegget du vil sitere. Trykk så legg til svar, og sitatet legger seg på topp. Stryk den delen av teksten du ikke vil ha med.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har tenkt litt på denne problemstillingen og tror svaret på problemet ditt er mangel på sjøvann gjennom varmeveksler og ut sammen med eksos.

 

Dersom du har en blokkering i sjøvannskretsen vil ikke varmeveksler får nok sjøvann til kjøling. Antar at du har våt eksos og for lite vann ut med eksos gir varm eksos og sjøvannet fordamper og gir hvit røyk.

 

Forslag til løsning:

 

1) sjekk sjøvannsinntak og tilhørende slanger om det er tett

2) Rengjør sjøvannsfilter dersom motor er utstyrt med det

3) skift impeller i sjøvannspumpe

4) dersom 1-3 ikke løser problemet, demonter og rengjør varmeveksler

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke oljekjøler og varmeveksler har vært renset er det stor sannsynlighet for at det er mer eller mindre tett her. Spes. i forkant av oljekjøleren.

Ellers har denne motoren en platekjøler. Disse har meget tynne vegger og dersom innsatsen ikke er byttet er det ikke usannsynlig at du har en lekkasje mellom salt og ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Mye snakk om sjøvannspumpen her....Tenk på hva dårlig sirkulasjon av ferskvann kan gjøre med temperaturen i motoren din! Hjelper ikke samme hvor god impelleren din er hvis ikke vannet/glykol får sirkulere i de hulrom som er laget for at temperaturen skal være stabil i alle turtallsområder. Det mange som sier at den og den motoren plages og har problemer med varmgang...og kansje er VP noen av de som har fått mest pepper i så måte. Årsaken er for det meste slitt ferskvannspumpe . :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Igjen takk for masse svar folkens.

Det er veldig alright å få innspill på hvor man skal begynne. Man aner liksom ike hvor man skal starte å feilsøke men det vet jeg nå.

Hele systemet skal gjennomgåes uansett er min konklusjon. Motoren er gammel og det trengs nok helt sikkert. Da vet jeg ivertfall at det er gjort og sjeleroa kommer når jeg drar på tur.

Nytt spørsmål når vi snakker om MD 32. Går den for å være en sterk motor? Vet at dette også kommer ann på utveksling på giret og hvor mye krefter det er tatt ut på akslingen. Men det er vel forskjell på en turtalls motor og en motor med lavt turtall.

Grunnen til at jeg lurer er at jeg vil sette på en trevinget propell da jeg mener det er det mest riktige i henhold til skroget. Båten er en Risør 27 AC.

Vil sette på så "stor" propell som mulig. Mest mulig skyv per omdreinning er tanken. Utveksling på giret er 2,91:1.

Link to post
Share on other sites

Har ikke Risør 27 et rent deplasements skrog? Isåfall er det begrenset hvilken fart man kan oppnå.

Når det gjelder skyvkraft så er en 2 bladers propell mest effektiv, men det er ikke mange plastbåtskrog som har plass til en 2-blader, spes. ikke med et 2.91:1 gear.

Propellen skal være dimensjonert slik du oppnår 4000 omdr. ved fullt pådrag. Da skal motoren yte 94hk.

I praksis kan man ikke ta ut mer enn 75kh ved 3000 omdr.

Ville ikke begynt å demontere toppen uten å vite sikkert at det er nødvendig, altså at motoren mister ferskvann. Hvis denne motoren oppføre seg på samme måte som MD21 er det normalt med hvit eksos. (vanndamp).

Hvit eksos kan også være uforbrent diesel.

Link to post
Share on other sites

Start uansett med det enkleste først:

 

1) Sjekk sjøvannsinntak og impeller(og sjøvannsfilter dersom montert)

2) Drener varmeveksler for sjøvann. Er oljekjøler også sjøvannskjølt? Drener i tilfelle også denne. Har du ladeluftkjøler på motoren også? Dreneres i tilfelle også. Spyl så gjennom med ferskvann til du ser det ikke kommer partikler eller grumset vann.

3) Ta ut eventuelle sinkanoder og sett på plass blindplugger. Steng sjøvannsinntak. Fyll på med foreskrevet mengde Systemrens og la denne stå i systemet så lenge som anbefalt. Alternativt kan du la sinkanodene stå i, men da blir de ødelagt, og du må ha nye likevel.

4) Åpne sjøvannsinntak og start motor etter anbefalt virkningstid for Systemrens som jeg mener å huske er 2 døgn.

 

Slik har jeg selv gjort på en motor som begynte å bli varmere enn normalt. Resultatet ble perfekt for min del. Det er mer sjelden det tetter seg til i ferskvannskretsen, men er motor gammel, og det ikke har vært skiftet kjølevæske, kan det bli grumsete også her.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei

Bare for å ha sagt det.

En motor som har for liten gjennomstrømmning i saltvannskretsen røyker hvit. Det er normalt. Dette fordi vannet vannet som kommer inn i eksos er ganske varmt etter å ha kjølt ned fersvannskretsen. Her treffer den enda varmere eksos og dermed går vannet en del av vannet over til damp og dermed hvit røyk.

Konklusjon= Hvit røyk for liten gjennomstrømning av salt vann.

Å finne ut om toppakningen er gåen ut fra hvit røyk kan bli en unødvendig utgift.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Har ikke Risør 27 et rent deplasements skrog?

Stemmer at skroget er deplasementskrog. Marsjfarta er nå 6,5- 7 knop. Jeg har hatt denne type båt før og det bør være mulig og få 8 knop ut av båten. Båten "reiser" seg veldig lite grunnet mye ballast. Disse båtene er fyllt med betong.

Det mest idelle hadde vært en 2 vinget propell men det vil det ikke bli plass til så da blir det den største trevingede som jeg får plass til... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg lurer er at jeg vil sette på en trevinget propell da jeg mener det er det mest riktige i henhold til skroget. Båten er en Risør 27 AC.

Vil sette på så "stor" propell som mulig. Mest mulig skyv per omdreinning er tanken. Utveksling på giret er 2,91:1.

 

Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å sette på for tung propell. Du vil sikkert kunne få litt mer fart , men også belaste motoren hardere, noe som vil føre til mer varmeutvikling. Og det er vel nettopp noe disse motorene ikke liker spesielt godt...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å sette på for tung propell. Du vil sikkert kunne få litt mer fart , men også belaste motoren hardere, noe som vil føre til mer varmeutvikling. Og det er vel nettopp noe disse motorene ikke liker spesielt godt...

Helt ening. Skal ikke overdrive :smiley: Sleipner i Fredrikstad skal få beregne propellen for meg. propellen jeg har nå er en 4 vinget lten "visp" som jeg ikke skjønner helt hvorfor er satt på. Det er helt feil propell. Så bare det å få en 3 vinget med større vridning bør føre til at jeg kan kjøre på et roligere turtall dermed bra tempratur. det er tanken ihvertfall :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...