Jump to content

Journalføring VHF i praksis


Fanafjord

Recommended Posts

Leser litt til VHF eksamen og ser at samtaler skal journalføres. Gjelder det virkelig for absolut alle samtaler mellom fritidsbåter? Og hvordan fungerer det i praksis? Blir det etterlevd av de som har VHF her i forum?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Så det er feil i pensum - ny utgave av 2006 ?

 

 

 

SITAT BMP: Men selv de gjør ikke det men de har altid en radiodagbok.

 

Er ikke dette på kanten når en tenker på at dagboken er et rettsgyldig dokument på radiopliktig fartøy.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei det var en gammel pensum fra 1997. Håper å få ny bok i morgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

er ute på lite hal is........ :smiley:

men jag har för mig att dette gäller för

nöd,il o varnings meddelande......(ikke vardagssnakk).....

og att det gäller alla passagerarbåter samt radiopliktiga fartyg över en viss störelse !

og att man oxo kan anteckna i loggboken...behöver ikke vare en radiodagbok !

så det gäller ikke oss......jag har aldrig fört 'radiodagbok' ikke ens för nödtrafik !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk. Det var da beroligende å høre at man ikke må skrive opp alt...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Fritidsfartøyer har vel egentlig ikke plikt til å logge noe som helst, selv om det tidligere fulgte loggbok sammen med konsesjonspapirene. Jeg har imidlertid notert ned tid, posisjonsdata, osv de få gangene jeg har vært involvert i en eller annen situasjon hvor Kystradio har formidlet (nød-)meldinger som vi har besvart. Det har vært uskyldige saker som å slepe av en grunnstøting, mm, men skulle et forsikringsselskap eller andre etterspørre noe i etterkant, så er det notert.

 

Et unntak fra fritaket som man imidlertid gjerne kan pålegge seg selv, er kommunikasjon som gjelder Medico" eller legeråd.

Dersom man ber Kystradio om Medico/ legeråd i situasjoner hvor diagnose må stilles og behandling iverksettes etter instruks fra lege via VHF, kan det være avgjørende at man dokumenterer alt som blir gjort og hva man får av råd.

Dette kan være kritiske og nødvendige opplysninger når annen lege overtar pasienten på behandlingssted i etterkant,

og på den måten kan rekonstruere tidligere behandling.

Man behøver ikke en radiodagbok for dette, men notere ned på det som kan brukes der og da.

Poenget er at det blir gjort.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Alle dere kjekke unge menneskene, - dere kan være glad at dere lever i en tid hvor VHF er en sak for "Hvermandsen". Jeg tenker med skrekk og gru tilbake til den gang jeg som 17 åring hadde sommerjobb som radiotelefonist på hurtigruten Sanct Svithun. Da var det snakk om taksering av samtaler med grunntakst, kysttakst og skipstakst. Og alt gikk i en mystisk valuta, en slags forløper for euro. Og alt måtte innrapporteres til Teledirektoratet! Og det var egne skjema for hva som måtte inrapporteres fra radiodagboken! Men det fantes smutthull fra systemet. Skulle en ha en prat med kjæresten hjemme gikk det ann å "låne linjen" dersom en var godvenner med operatøren hos Rogaland Radio! Men en skulle være forsiktig med hva en sa, samtalene gikk ikke over VHF, men HF (fiskeribølge). Og alle hjemmeradioer av en viss kvalitet, Sølvsuper, Huldra osv. hadde mulighet til å lytte på fiskeribølgen.

 

Selv fikk jeg egen konsesjon for VHF i 1987 da jeg fikk egen båt. Da fikk jeg med sammen med selve konsesjonspapirene en ringperm med tittelen: Instrurks for norske mobile radiotelefonstasjoner. Den er utrolig spennende å lese, men hvordan er det nå? Den er vel gått ut på dato for lenge siden? Har dere med konsesjon av nyeste dato fått noe lignende? Jeg kunne godt tenkt meg en kopi av noe slikt.

 

Selv er jeg en vanlig bruker av VHF, men har røtter langt tilbake når det gjelder dette med sertifikater og konsesjoner. Min far jobbet en tid på Tjøme radio, og siden som skipsradiokontrollør hjemme i Stavanger. Selv vikarierte jeg for ham et år da han lå flat med ryggproblemer. Og ja, - jeg har plombert senderen på flere fiskebåter som ikke hadde konsesjon eller det tekniske iorden! Jeg var ikke særlig populær da!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og alt gikk i en mystisk valuta, en slags forløper for euro.

 

Forløper til Euro er den vel ikke , men den eksisterer den dag i dag , og kalles SDR .

 

 

 

Ombord her hvor jeg jobber , loggfører vi daglig/ukentlig/mnd.lige tester og kontroller av GMDSS utstyret.

Loggfører all trafikk med kystradiostasjoner , men sjelden eller aldri skip-skip trafikk.

Har aldri fått claim av myndigheter el klasseselskaper .

Link to post
Share on other sites

Gullfranc var det ja, men er det noen som sitter på dagens "Instruks for norske mobile radiotelonstasjoner", eller hva det heter nå?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ehehhee, hva med en skannet kopi? :sweat:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Scannet kopi :eek: . Kun 229 sider blir en laaaaang natt for Fillipineren på vakt :sleep:

 

Men du ang dagens . Båten jeg jobber på bygget 2002 .

Instruks for ...... er utgave 1997 og den engelske var 99 . Men de er nok up to date , siden det ikke er kommet nyere versjon ombord.

Redigert av Sistestyrmann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Jo Eirik.

 

Nei, nå går det over alle støvleskaft, skal en betale for å holde seg til reglende for radiokomunikasjon? Her sender Telenor ut informasjon om sammenslåinger med lugrube selskaper i svarteste Afrika til meg omtrent en gang i uken, - men å få informasjon om hvordan bruke VHF radio i en fritidsbåt skal koste meg en hundrelapp (pluss selvfølgelig porto og gjerne moms)?

 

Nei, send meg en IM så får du en e-mail og postadresse å sende denne obligatoriske infoen til!

Litt må en da få igjen for den årlige konsesjonsavgiften!

Tenk på oss gamlinger som trenger litt ekstra info om bruk av VHF, vi har ikke så mange av de grå igjen oppe under det tynne håret.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...